Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   ATG stoppar möjligheten till 2,5 gånger vinsten (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/21286-atg-stoppar-moejligheten-till-2-5-ganger-vinsten/)

Wagner 2014-08-17 01:50

Nu har jag funderat på det här. http://www.solvalla.se/trav-nyborjar...ar-begrepp.asp

Citat:

V75, V86 & V3
Detta är spelen för dig som vill vinna stora pengar. V75 är ATG:s lördagsspel och erbjuder vinst på 7, 6 och 5 rätt, med cirka 50 miljoner i vinstpotten. V75 avgörs på Solvalla ungefär tio gånger per år.

Varje onsdag avgörs V86 på Solvalla. Det gäller att hitta vinnarna i åtta lopp och du vinner på 8, 7 och 6 rätt. Hittar du alla åtta vinnare är chansen stor att du blir rikligt belönad.

Vissa tävlingsdagar erbjuder också möjligheten att spela V65 och V64, där du maximalt kan få sexrätt.

V8 (V86), V7 (V75) och V6 (V65 och V64) är en variant på ovanstående där hela instatsen spelas mot potten för alla rätt, för att på så sätt spela fler system/andelar utan att öka insatsen.

I V3 gäller det att tippa vinnaren i tre utvalda lopp. Du beställer antal andelar à 10 kronor på de hästar Du spelar på i V3-1. Vinner du där väljer du vidare i V3-2. Hur många hästar du kan välja beror på hur många andelar du satsat på vinnaren i V3-1. Vinner Du även i V3-2 placerar du dina resterande andelar i V3-3. Vinstens värde anges per andel.

Dagens Dubbel
När det gäller Dagens Dubbel så skall du tippa vinnaren i två lopp - vid V64 lopp 7 och 8, vid V75 lopp 9 och 10. Det spelas på olika banor varje dag året runt, men alltid på Solvalla på onsdagar
V75 är ett spel med 3 vinstpooler. Punkt.

Dom skulle aldrig ha infört det här från första början. Vill man spela med bara en vinstpool så finns det massor av alternativ. Tror ni Svenska Spel kommer införa möjligheten att bara delta i 13-poolen på stryktipset någon gång? Nää precis och det här var lika dumt det.

Jackpott vara eller icke är en annan komplexare fråga och den lägger jag mig inte i. Något får ni lösa själva. :)

Givetvis ska det vara lika för V64 och jag väntar fortfarande på deras argument för beslutet. Men att dom skulle göra allt rätt på en gång var väl att hoppas på för mycket. Lägg ner skiten och gå tillbaka till enbart V65 istället. Vi kommer förmodligen hamna där ändå innan kulan slutat snurra.

hatten1 2014-08-17 03:07

V7/V8 infördes för att UtlandsAffe uttryckligen bevisade att det var en supergrej för storspelarna för att dränera poolerna ännu effektivare.
Varför ATG nu fått kalla fötter övergår min horisont.
Hursomhaver så kommer omsättningen minska med några miljoner i veckan gissningsvis och runt 100 mallar per år. Vore det endast UtlandsAffe sim minskar skulle det endast kosta drygt 3% netto. Så 3 miljöer back på beslutet kan nog ATG leva med
Men problemet är att spelformerna som sådana försämrats pga av alla begränsningar istället för förbättra som borde vara målet för ett seriöst företag. Stäng av Rejkbackdrivet spel helt genom förändring till 10% brutto istället för 25% som är dagens avtal så skulle alla fåniga begränsningar försvinna, sena oddsförändringar minskas enklast med spelet 100 innan kör. Förtroende skulle
Genom Spelsäkerheten återuppbygga och spelarna återkomma.
När Friidrott, skidor , cykel, Tennis, kampsporter och inte minst fotboll brottas med jättelika trovärdighetsproblem så skulle hästsporten kunna nyttja chansen att Skapa ett rykte som den rena sporten. Men då krävs en annan kunskap än vad ATG i dag frågar efter som det verkar.

Strappa71 2014-08-17 08:32

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 364982)
Nu har jag funderat på det här. http://www.solvalla.se/trav-nyborjar...ar-begrepp.asp

V75 är ett spel med 3 vinstpooler. Punkt.

Dom skulle aldrig ha infört det här från första början. Vill man spela med bara en vinstpool så finns det massor av alternativ. Tror ni Svenska Spel kommer införa möjligheten att bara delta i 13-poolen på stryktipset någon gång? Nää precis och det här var lika dumt det.

Jackpott vara eller icke är en annan komplexare fråga och den lägger jag mig inte i. Något får ni lösa själva. :)

Givetvis ska det vara lika för V64 och jag väntar fortfarande på deras argument för beslutet. Men att dom skulle göra allt rätt på en gång var väl att hoppas på för mycket. Lägg ner skiten och gå tillbaka till enbart V65 istället. Vi kommer förmodligen hamna där ändå innan kulan slutat snurra.

Det går inte att dela på frågan "endast alla" och jackpot. Den enda problematik som existerar är att de tillsammans skapar en mycket orättvis situation.

"Endast alla" infördes för att göra spelomgångar, som med stor sannolikhet resulterar i 1- eller 2-fel-jackpotar, spelbara ändå.

Endast 13 på Stryktipset skulle vara en utmärkt idé. Inte för att överutnyttja när det är jackpot utan för att alltför många omgångar slutar med Jackpot på 10orna.

KP 2014-08-17 08:58

Så länge sedan var det inte Svenska spel hade dubbel utdelning för 13rätt. Kostade 25öre per rad har jag för mig för att få den bonusen. Men denna togs ju bort senare med...

Strappa71 2014-08-17 09:18

Citat:

Ursprungligen postat av KP (Inlägg 364986)
Så länge sedan var det inte Svenska spel hade dubbel utdelning för 13rätt. Kostade 25öre per rad har jag för mig för att få den bonusen. Men denna togs ju bort senare med...

Inte för att det blev orättvist utan för att det var ogenomtänkt och dyrt.

Samma sak med dubbla utdelningen på "Ensam V5-vinnare". Det blev kortvarigt eftersom det gav extrema odds på de svåraste raderna.

Att välja att spela för endast alla rätt finansierar sig självt ( så länge inte man har det ständigt orättvisa jackpotsystemet som ställer till det ).

Wagner 2014-08-17 10:11

Dyrt var det knappast. Ja för spelarna då så klart. 25 öre extra och 25 % vinstchans ger inga extra fördelar.

Citat:

Dubbelvinsten
Tidigare fanns möjlighet att tippa på antalet mål i första matchen genom att betala 25 öre extra för per tippad rad. Man angav om man trodde att det skulle bli 0-1, 2,3 eller fler än 3 mål. Rätt gissning gav dubbel utdelning på kupongens vinstrader
http://www.svenskaspelguiden.se/stryktipset/

Citat:

Varje vecka är det ungefär 1,3 miljoner svenskar som spelar på Stryktipset, trots att utbetalningsgraden är mycket lägre än den som erbjuds av de stora internationella sajterna för sportsbetting. Svenska Spel höjde nyligen utbetalningsprocenten, det vill säga hur mycket av intäkterna som går tillbaka till spelarna, från 46% till 65%, men det är ändå lågt med tanke på att de flesta internationella spelbolag erbjuder en återbetalningsgrad på långt över 90% för sina spel. Anledningen till den låga återbetalningsgraden är framförallt att Svenska Spel ägs av staten och använder sina pengar till allmännyttiga ändamål.
Brutal ärlighet! Fast sista stycket är ju ren bullshit.

varulv 2014-08-17 15:29

Citat:

Ursprungligen postat av robust (Inlägg 364656)
Ni som spelar V7/V8 ska inte ha en gräddfil till miljonerna! Ni ska betala samma insats som jag gör på fem rätt och sex rätt för att uppnå sjuan! End of story!

Gräddfil?! Varför ska vi göra som du? Varför spelar inte du i "gräddfilen"?

robust 2014-08-17 17:24

Citat:

Ursprungligen postat av jeeboy (Inlägg 364693)
Nej men du är troligen ingen gambler, du vågar inte gå all in på ett drag, du vill alltid ha nötter innan du ställer. Du lipar över din utdelning på 25kr på 5 rätt det, du vill ha tillbaka din fjuttiga 20krona.

Registrerat spel

Datum: Söndag 2014-08-17
Bana: Tingsryd
Spelform: V64, omg. 156

V6 - endast vinst vid 6 rätt

Avd Ordinarie hästar
1 1, 3, 8, 10, 11
2 1, 2, 4, 5, 7, 9
3 1, 4, 6, 8
4 1, 3, 4, 6, 9, 11, 15
5 3 Slide So Easy*
6 5, 8

Vadet gäller startnummer

1 680 rader x 1 x 1,00 kr Totalt: 1 680,00 kr

Kvittonummer: AB8C 255C 0333 1045

Utbetalt: 72 528,00 kr

Vill du se på mer bevis? Hade varit nöjd med hälften också.

NicklasJ 2014-08-17 17:35

Det enda detta beslut betyder är att omsättningen hos kunskapsspelare kommer bli lägre. Plundringen från de riktiga orättvisorna fortsätter.

hatten1 2014-08-17 17:36

Snyggt Robust.

Strappa71 2014-08-17 17:56

Jag skrev ett email till Hasse Svennehed i ärendet. Men han ville vidarebefordra det till Skarplöth istället.

Mitt brev:
"Då har vi rett ut historien på ett bra sätt.

Sedan kommer den andra delen av mitt första mail istället.

Jag förstår helt och hållet att ATG känner att man måste agera när det gäller kombinationen

av Jackpot+”Endast alla rätt”.

Men det känns mer än märkligt att ni kommer med argument som “rättvisa” när ni samtidigt

behåller det orättvisaste av allt.

Dvs Jackpot överhuvudtaget och framförallt pga låga utdelningar i de lägre vinstgrupperna.

Jag förstår även såklart att ATG ogärna vill göra sig av med en av sina ( den ENDA? ) marknadsföringsplojar.

Men jag anser att det inte håller att komma med rättviseargument när ni behåller en mycket större orättvisa.

För mig är det självklart att jackpots inte hör hemma på kunskapsspel överhuvudtaget. Med V7 eller inte

så ger det en överdriven nackdel för dem som spelar favoritbetonat på flerpottsspel.

Hur orkar ni tala om rättvisa när ni behåller den största orättvisan av alla?

Fanns det ens med i diskussionen att det kanske är JACKPOTarna som gör det hela orättvist och inte “Endast alla”?
"

Ska bli intressant att se vad svaret blir.

hatten1 2014-08-18 02:21

Kommer ett garanterat ett ickesvar, vi anser att detta är verkningsfullt och förbättrar för småspelarna, vi ska naturligtvis fundera över ditt förslag. Tack för att du kommer med ideer osv yada yada

clarund 2014-08-18 12:20

Citat:

Ursprungligen postat av incitatus (Inlägg 364658)
Men för tusan V7 V8 är något som tillkom för några år sedan, nu har det visat sig att detta har en del negativa effekter som man vill inte vill ha.

Märk att en gång i tiden la man ut jackpotten på alla vinstpolerna i nästa omgång, idag lägger man det endast i 7 rättspotten.

Att några drabbas för att kollektivet skall få mer jämlika villkor är väl ofrånkomligt.

Bäst vore om ATG kunde visa siffrorna bakom beslutet.

Men gläd er åt att jackpottarna framöver blir större och förmodligen fler.

( V7 spelarna måste nu lägga sina insatser i alla potter, dvs dessa potter blir större och när det blir jackpot på 5 rätt är 5-potten större, Stora system som tidigare spelade V7 kommer att få massor av sexor oh femmor varför utdelningen sjunker på dessa dvs fler jackpots )

Återigen felet/bölden/stölden/orsaken/roten till allt ont stavas JACKPOT.

Det du säger om att den lades till alla potter är inget jag minns, däremot minns jag tiden med V65 då 5 rättspotten gick till 6 rätt om det blev under en viss summa i utdelning och utdelning gavs på 5 och 4 rätt om ingen hade 6 rätt.

-------------

Hoppas och tror även att V64 försvinner från spelsortimentet, värre jackpotgenerator har inte skådats, dessutom är alternativet V65 överlägset på alla vis, gärna med ursprungliga regler.

ATG frågade alltså publiken som sade V64 efter någon fånig yra där de lyckades gå igenom två veckor utan 4-rättsjackpot (kors i taket).

De drog även slutsatsen att omsättningsökningen var för att folk gillade spelet, inte den massiva kampanjen :holms:

Varför man använder en "marknadsundersökning"(fråga publiken) för att fatta ett viktigt strategiskt beslut som påverkar hela verksamheten och mer därtill är något svårt att förstå men man ville väl ha uppbackning för något som annars varit svårt att motivera rationellt.

clarund 2014-08-18 12:23

Kan tillägga att "experimentet" yran för V64 naturligtvis inleddes i samband med löning :D

>> Fyran :

"All marknadsföring ska kunna mätas....."

Det där med "mätningar" har jag som naturvetare aldrig varit någon stor vän av, de tenderar att vara som statistik i allmänhet, man visar det man vill visa...

Hur ATG gör.... jag pekar på saker jag snappat upp, hur de gör i allmänhet vågar jag inte tänka på.

Marknadsundersökningar kan i bästa fall ge lite ledning men imo används de istället för grundliga analyser för att motivera diverse beslut som narcissistiska chefer vill driva igenom.

.

clarund 2014-08-18 12:49

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 364985)
Det går inte att dela på frågan "endast alla" och jackpot. Den enda problematik som existerar är att de tillsammans skapar en mycket orättvis situation.

"Endast alla" infördes för att göra spelomgångar, som med stor sannolikhet resulterar i 1- eller 2-fel-jackpotar, spelbara ändå.

Endast 13 på Stryktipset skulle vara en utmärkt idé. Inte för att överutnyttja när det är jackpot utan för att alltför många omgångar slutar med Jackpot på 10orna.

Klart det går.

Precis som att man kan ge smärtstillande istället för amputation (av jackpot).

Vad resultatet på sikt blir är däremot en annan fråga. :p

EDIT:
- nu kan det inte bli värre sa pessimisten
- JODÅ det kan det sa optimisten