Citat:
Ursprungligen postat av Solo
(Inlägg 416812)
Intressant att höra mer, så utveckla gärna någon gång. Gillar diskutera sådana här saker. :)
|
Jag har en del bestämda åsikter om ranking. Den kanske allra viktigaste är att om jag skall lägga tid på att ta fram och studera någon form av automatiserad rank så skall det bygga på uppgifter jag finner relevanta, och som ganska få andra mäter. Några halvhjärtat uppställda variabler som många andra använder kommer knappast att ge mig något reellt försprång i jakten på pengarna.
En bra ranking som bygger på statistik skall till att börja med vara relativ och inte ge statiska poäng. Jag ser ingen anledning till att den som är en hårsmån sämre än den bästa i en rank skall få 100% högre poäng än den bäste (2 rankpoäng istället för 1). Det kan finnas anledning till att ge den näst bäste både ett högre och ett lägre värde än 2. Allra helst bör ranken efter variablerna spotta ur sig en siffra på vinstchansen som man kan använda för att jämföra odds. Det här är väsentligt avvikande från de rankingmodeller som olika tipsprogram tillhandahåller idag.
I den statistik som ATG lägger till på varje ekipage så saknas både kuskens och tränarens resultat. Är det Örjan och Erik Adielsson har man väl lite koll, men hur många har koll på statistiken för Claes Sjöström och Jessika Sidbäck? Det här tar tid att manuellt sitta och jaga, så att ha den statistiken färdig är nyttigt. Inte bara kusken, utan tränarens resultat också. Vissa tränare är försiktiga och startar bara när det är garanterad form, andra kör träningsjobb i lopp. Sådant brukar synas i statistiken. Gärna också försöka få fram statistik på vilken typ av lopp de brukar vinna. Många starter på V75 utan att vinna är t.ex. ingen tillfällighet, och även om segerprocenten generellt sett är OK så räcker färdigheterna uppenbarligen inte i högsta klassen.
En mer korrekt spårstatistik där man tar hänsyn till strykningar eller att loppet inte är fullt vore också tacksamt att bygga upp, gärna med klassindelning. Jag är ganska nyfiken på att kika mer på tilläggslopp och startspårens betydelse där. Området är nästan helt outforskat eftersom loppen ser så olika ut beroende hur många hästar varje volt får. Likaså bör man i en rank ta hänsyn till det faktum att yngre som möter äldre och ston som möter hingstar/valacker har en lägre vinstchans (eller har de alltid det?). Gärna genom att man mätt hur stort handikapp det är. Det vore också kul att mäta om hästar som vilat mer än 30/60 dagar har lättare/svårare att leva upp till spelarnas förväntningar.
Galopprisk och fördel av barfota, förmåga att vinna från tillägg/bakspår är andra egenskaper man kan mäta på hästnivå för att få något att luta sina teser emot. Kunde man få med ST:s resultat om tempo i loppen skulle man kunna bedöma också sådant. Var går gränsen för när hästarna långt bak i fältet kan komma att ha en fördel av att det gått för fort där framme? Är det vid 1.13 första 1000, eller 1.14 eller något annat?
En rätt så omfattande rankvariabel vore att försöka bedöma vilken typ av lopp varje ekipage varit ute i tidigare. Idag kan man ställa tider mot varandra, hur mycket pengar man sprungit in och placeringar. Jag skulle vilja ge varje lopp ett indextal som kanske skall baseras på startpoäng hos de anmälda och hur snabbt loppet sedan gick. En placering i ett lopp med högre index är värd mer än i ett lopp med lågt index. Jag är inte riktigt klar med exakt hur man skall bygga detta index, men tror att det är en nyckel för att bättre kunna jämföra hästars prestationer med varandra.
Det vore också skönt om man med tiden kunde ha ett program som automatiskt byggde upp en databas som berättade om ranksummor på historiska omgångar, hur stort favoritinfriandet är, vad som brukar hända med omgångens största favorit etc. Kanske också kuriös statistik som hur ofta en kusk vinner mer än två lopp, samma siffra förekommer mer än 2 gånger i raden etc.
Om man själv bygger databasen att dra slutsatser ifrån så slipper man vara beroende av andras statistik och kan studera det man själv tycker är intressant. Man kan styra databasens omfattning eller filtrera fram sådant man vill studera närmare. Man sitter ju själv på rådatat. Det är t.ex. inte helt otroligt att spårstatistiken i breddlopp och V75 skiljer sig åt väsentligt, att kallblod och varmblod har väldigt olika statistik, att tillägg på vintern är lättare att ta in jämfört med tillägg på sommaren, att montélopp skiljer sig från sulkylopp etc etc etc. Statistiska belägg saknas, inte ens en statistiknörd som Jens har orkat med att mäta allt detta. Och ändå så kommer all denna statistik och rankvariabler inte att ge något annat än en rank att sedan manuellt börja studera och korrigera för sådant som statistik inte kan mäta.
Jag har säkert glömt en del, men eftersom det är en övermäktig uppgift att manuellt samla in alla dessa uppgifter så har jag inte utförligt vridit och vänt på vad man skulle kunna göra.