![]() |
[QUOTE=Viroid;416876]
En bra ranking som bygger på statistik skall till att börja med vara relativ och inte ge statiska poäng. Jag ser ingen anledning till att den som är en hårsmån sämre än den bästa i en rank skall få 100% högre poäng än den bäste (2 rankpoäng istället för 1). Det kan finnas anledning till att ge den näst bäste både ett högre och ett lägre värde än 2. Allra helst bör ranken efter variablerna spotta ur sig en siffra på vinstchansen som man kan använda för att jämföra odds. Det här är väsentligt avvikande från de rankingmodeller som olika tipsprogram tillhandahåller idag. kul att du delar med dig av dina tankar, lyfter verkligen forumet! Jag delar mycket av det du säger här och jag vill också bygga upp en bättre databas än den jag nu har. När det gäller värdering av statistiska variabler är det så man vill ha det. En klass-ranking av typen 1-12 måste ju sen bearbetas vidare subjektivt eller modellmässigt och vinsthans/spelvärde på hästarna är ju som du säger inte något som kan beskrivas med ordinalskala. Jag vill dessutom gå ett steg till och även kunna väga in mjuka variabler såsom ens egna värderingar av form, taktik, utrustningsändringars effekt, mm. |
Jag bollar lite tankar med www.travsport.se om att utveckla något slags API för resultat- och statistikinhämtning. Exakt vad det blir är svårt att säga såklart. Men de tittar i alla fall på möjliga inriktningar för att utveckla www.travsport.se.
Sedan är även det nya TV-grafik-systemet intressant. Rätt använt går transponderrådatat att använda till en hel massa godis. Där är jag tyvärr mer skeptisk. Om de har gjort som vanligt så har de inte tagit höjd för att det går att använda till mer än deras egen grafik! :( |
Citat:
Idag är man beroende av att ha avtal med ATG eller så får du parsa data från classic och/eller andra sidor. |
Citat:
Ges ej till privatpersoner var kontentan av svaret. |
Citat:
|
Citat:
Det krävs F-skattsedel och det ju kostar inget att ansöka. Man behöver ju inte ha några ekonomiska händelser i sin enskilda firma. De vill dock hålla ner antalet användarkonton till ett minimum och det är tänkt att det ska vara till för att vara 3epartsleverantör av en konsumentprodukt. Men för ett enmansföretag tar det lång tid att komma från test till produkt. |
Förstapriset kan du med fördel använda för att skapa ditt index.
Finns knappast något bättre sätt att få en uppfattning om motstånd. Citat:
|
Citat:
Intressant om de godkänner dig för detta. Behövs inte någon affärsplan? |
Citat:
Och det är det här jag är ute efter. Att utan subjektivt värderande kunna mäta hästar som möts på V75 som kommer från olika håll och kanter, alla med bra resultatrader. En tredjeplats i ett tufft lopp, slagen med en halv längd, är kanske värd mer än en seger i ett mediokert lopp? |
Citat:
Jag har beskrivit vad jag ska göra. "Utveckla programvara för datorstött travspelande". Fick avtalet igår och det ska postas idag. |
Citat:
Blir intressant att se ifall de nöjer sig med den beskrivningen. Uppdatera gärna hur det går. |
Det är förstapriset och resultatet som ska kombineras.
Då får du veta hur häste duger i olika omgivningar. Citat:
|
Citat:
Fick nyss MYCKET positiva signaler från ATG+K75 vad gäller hur långt fram man har tänkt med möjliga tillämpningsområden för transponderrådatat! Det ligger en bit fram i tiden ( ca 2016-2017 ), men de har planerat för att låta användarna själv styra vilken info de vill få ut. Valfria mellantidsintervaller. Verklig tillryggalagd sträcka. Momentanhastighet per häst. osv osv osv Från början kommer man såklart bara att begränsa sig till förbättrad trav-TV-grafik.......men det KOMMER! |
Jag har en förkärlek till spår 1 och 3 på Momarken!
|
Citat:
Vet inte hur mycket bättre det blev sedan de gjorde om.banan. Lite skeptisk ändå... |