Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Travets statistik (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/23481-travets-statistik/)

hakan11241 2015-03-21 17:50

Utfall Momarken

Citat:

Ursprungligen postat av Brain (Inlägg 417208)
Jag har en förkärlek till spår 1 och 3 på Momarken!

Ja, det verkade ju stämma bra. Hade man sen haft i åtanke att Lannem Silje hade bricka 3 på tillägg så hade man haft 5 gratisrätt idag!

Brain 2015-03-21 18:57

7 lopp av 12 hade suttit gott folk....
Kankse ska rygga mig snart =) :clap:

Stekel 2015-03-22 09:27

Min analys av "mittspårens" goda resultat är att den största faktorn är kuskarnas taktiska tankar och inget annat. Spår längre in är ofta nöjda med att sitta där de sitter från början och kör inte något värre för att komma till front initialt. De yttersta spåren räknar med att det är klokast att backa ner från start och ställa på i slutet av loppen istället. Mittenspåren har således goda chanser att ta hand om de fina positionerna där framme (främst spets då), de positioner man gärna vinner lopp ifrån.

Angående litteratur om travsport ur ett spelarperspektiv så började jag skriva på en häromveckan och räknar med att ha den tryckt och klar för försäljning någon gång i sommar. Vänder sig till alla som är travintresserade som vill fördjupa sig och öka sina chanser till att bli långsiktigt vinnande, och täcker alla områden jag ser som grundstenar i relativt korta och koncisa ordalag och resonemang. Mer lättsmält och givande än statistik-tegelstenarna är det tänkt att den ska bli (bra mycket mer prisvärd också). Räknar inte med någon plusaffär, kundgruppen som faktiskt skulle köpa en sådan bok är nog inte så stor som någon sa, men det är ett kul hobbyprojekt och givande att lära sig ett och annat om hur man skriver, ger ut och säljer en bok.

Emeffeff 2015-03-22 09:54

Citat:

Ursprungligen postat av Stekel (Inlägg 417589)
Min analys av "mittspårens" goda resultat är att den största faktorn är kuskarnas taktiska tankar och inget annat. Spår längre in är ofta nöjda med att sitta där de sitter från början och kör inte något värre för att komma till front initialt. De yttersta spåren räknar med att det är klokast att backa ner från start och ställa på i slutet av loppen istället. Mittenspåren har således goda chanser att ta hand om de fina positionerna där framme (främst spets då), de positioner man gärna vinner lopp ifrån.

Angående litteratur om travsport ur ett spelarperspektiv så började jag skriva på en häromveckan och räknar med att ha den tryckt och klar för försäljning någon gång i sommar. Vänder sig till alla som är travintresserade som vill fördjupa sig och öka sina chanser till att bli långsiktigt vinnande, och täcker alla områden jag ser som grundstenar i relativt korta och koncisa ordalag och resonemang. Mer lättsmält och givande än statistik-tegelstenarna är det tänkt att den ska bli (bra mycket mer prisvärd också). Räknar inte med någon plusaffär, kundgruppen som faktiskt skulle köpa en sådan bok är nog inte så stor som någon sa, men det är ett kul hobbyprojekt och givande att lära sig ett och annat om hur man skriver, ger ut och säljer en bok.

Mycket intressant! Jag har inte läst någon av "statistik-tegelstenarna" men tror att användbara och kraftfulla analyser med statistiskt underlag uppskattas mer än en drös med statistiska fakta om allt möjligt. Lite så du har tänkt om jag förstår rätt? Du har en minst kund redan iallafall...:thumbup:

Grant 2015-03-22 10:53

Spännade

Citat:

Min analys av "mittspårens" goda resultat är att den största faktorn är kuskarnas taktiska tankar och inget annat.

Och där snurrar det till lite hos mej som vanligt.

1. Skraplött borde lägga sig i, den typen av kör/spel borde vara förbjudet.
2. Om tankarna faktiskt inte existerade, hade statistiken visat på samma
utfall från alla spår? 8,33% i alla 12-hästars?

Mvh Snurr-Eddie

Solo 2015-03-22 12:00

Citat:

Min analys av "mittspårens" goda resultat är att den största faktorn är kuskarnas taktiska tankar och inget annat.

Angående litteratur om travsport ur ett spelarperspektiv så började jag skriva på en häromveckan och räknar med att ha den tryckt och klar för försäljning någon gång i sommar. Inte så stor som någon sa, men det är ett kul hobbyprojekt och givande att lära sig ett och annat om hur man skriver, ger ut och säljer en bok.

Jag tror spm du säger att kuskens taktik är en del, kombinerat med att det såklart är lättare till bra position. Det intressanta som enkla spårtstatistiken visar är bl.a att spåren längre in tenderar att överskattas då de av många ses som "bästa" i genomsnitt. Man får dock ta det för vad det är: genomsnitt.

Kul med ditt bokprojekt. Det är tidskrävande att skriva, selektera, välja rätt nivå avseende teori och språk, visualisera utvalda koncept och läsa på, mm. Jag har skrivit ett par böcker i jobbet och en nyckel man lätt underskattar är att ha en intresserad referensgrupp som stöd. Lycka till!

Viroid 2015-03-22 12:22

Citat:

Mittenspåren är intressanta ur flera aspekter. De kan accelerera i samma fart som bilen och behöver inte ta hänsyn till kurveffekter på startvingen. De får lite extra draghjälp bakom startbilen som tar en del vind de första metrarna, och det är oftast i mitten av banan som det är bäst underlag. Innerspåren blir ofta lite lösa då alla springer där, ytterspåren prepareras inte lika bra. Vill man inte ladda från start är det ofta lätt att komma ned i andra/tredjepar utan att ha kört något för den positionen. Det är krafter man har kvar till slut istället. Bra kuskar tar tillvara på det här, precis som du skriver, och det är också startspår som passar flest hästar.

Ser fram emot bokprojektet, det är svårt att skriva böcker.

Stekel 2015-03-22 13:04

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 417615)
Mittenspåren är intressanta ur flera aspekter. De kan accelerera i samma fart som bilen och behöver inte ta hänsyn till kurveffekter på startvingen. De får lite extra draghjälp bakom startbilen som tar en del vind de första metrarna, och det är oftast i mitten av banan som det är bäst underlag. Innerspåren blir ofta lite lösa då alla springer där, ytterspåren prepareras inte lika bra. Vill man inte ladda från start är det ofta lätt att komma ned i andra/tredjepar utan att ha kört något för den positionen. Det är krafter man har kvar till slut istället. Bra kuskar tar tillvara på det här, precis som du skriver, och det är också startspår som passar flest hästar.

Ser fram emot bokprojektet, det är svårt att skriva böcker.

Ja det är en grupp faktorer som tillsammans gör att mittenspåren är såpass bra, de ni nämner är också plusfaktoret. Det jag menade på var att de taktiska avvägningarna kuskarna gör är den största enskilda faktorn som gör avtryck i spårstatistiken. Om de kuskar som startar från spår 4,5 byter taktik rätt av med de som sitter på spår 2,3 t ex är jag övertygad om att det hela skulle vändas uppochner och förmodligen ännu mer därtill och 2,3 skulle bli de klart bästa. Om sedan de på spår ett skulle bli lite mindre benägna att ladda så skulle 2,3 bli totalt överlägsna.

Det här är bara teoretiserande nu och kommer förmodligen aldrig hända, och om det nu skulle göra det så blir det gradvis över en lång tidsperiod.

Kul att några här är intresserade av bokprojektet! Det är inte gjort i en handvändning som sagt, för varje kapitel och mening hamnar man i bryderier över vilket ordval och vilken nivå man bör lägga det på för att det ska bli lättläst, lättförståeligt och givande för de tänkta läsarna. Men det är lärorikt och givande även för författaren.

Heuer 2015-03-22 14:23

Citat:

Det är modigt av dig att skriva en bok,
men jag är rädd för att det kan bli väldigt dyrt.

Du kommer nog inte att sälja så många exemplar,
men jag hoppas att jag har fel.

Jag har ett stort bibliotek om spel på hästar,
men endast några få böcker är på svenska.

Några årgångar av Statistikbibeln för V75,
Travkonsulten 2007 och 2008.

Snabba pengar på toto av Larry Trotter.
En klassiker från 1967.

Självklart köper jag också din bok,
om den får goda recensioner på Sharps.

Lycka till!

"Shopping for bargains, not just picking winners,
is the key to making money at harness betting."

Stekel 2015-03-22 15:49

Citat:

Ursprungligen postat av Heuer (Inlägg 417638)
Det är modigt av dig att skriva en bok,
men jag är rädd för att det kan bli väldigt dyrt.

Du kommer nog inte att sälja så många exemplar,
men jag hoppas att jag har fel.

Jag har ett stort bibliotek om spel på hästar,
men endast några få böcker är på svenska.

Några årgångar av Statistikbibeln för V75,
Travkonsulten 2007 och 2008.

Snabba pengar på toto av Larry Trotter.
En klassiker från 1967.

Självklart köper jag också din bok,
om den får goda recensioner på Sharps.

Lycka till!

"Shopping for bargains, not just picking winners,
is the key to making money at harness betting."

Tack! Så dyrt blir det nog inte, jag trycker on demand och har hämtat in kostnaderna om jag säljer uppemot 100 böcker och det borde man väl klara om det inte blir rena skräpet. Men då räknar jag inte in tiden jag lägger ner på författande och försäljning som en kostnad såklart. Ska försöka gå från noll till tryckfärdigt på under 100 timmar, får se om man klarar det.

putte64 2015-03-22 16:35

Citat:

Ursprungligen postat av Stekel (Inlägg 417666)
Tack! Så dyrt blir det nog inte, jag trycker on demand och har hämtat in kostnaderna om jag säljer uppemot 100 böcker och det borde man väl klara om det inte blir rena skräpet. Men då räknar jag inte in tiden jag lägger ner på författande och försäljning som en kostnad såklart. Ska försöka gå från noll till tryckfärdigt på under 100 timmar, får se om man klarar det.

Även om du vet vad du vill säga tar det tid.
Tog mig 40 timmar att producera material för en timmes kurs.

Stekel 2015-03-22 17:55

Citat:

Ursprungligen postat av putte64 (Inlägg 417689)
Även om du vet vad du vill säga tar det tid.
Tog mig 40 timmar att producera material för en timmes kurs.

Jotack jag vet. Det får ta den tid det tar, och anledningen till att jag sätter upp svåruppnådda mål är för att få upp effektiviteten. Det är bara hur jag funkar, rinner ut i sanden annars. Deadlines, delmål och budgetar (i tid eller pengar) är bara hållpunkter att sikta mot också. Håller inte grejerna när man kommit till slutet får man gå på övertid.

Solo 2015-03-23 08:26

Jag tycker ett av travspelets största problem att överbrygga är att vi matas av lösryckt information från experterna. Hjälpen att värdera hur informationen förändrar loppets förutsättningar och de bedömda vinstchanserna är dock obefintlig i tv-rutan. Typ "de rycker skorna!", "helstängt huvudlag idag enligt senaste informationen" och "efter värmningen har man ändrat sig och ska ladda allt vad det går för spets".

Jag skulle vilja påstå att många vana travspelare övervärderar sista-minuten-informationen.

Finns det någon som känner igen sig i problemet med att selektera bland all sista info om värmningar, taktik, utrustning och hur den ska utnyttjas? Här ligger nyckeln till travets vinster då en stor del av omsättningen missar/struntar i den senaste informationen.

Är det f.ö någon här som använder sig av bayes sats (conditional probabilities) för att värdera ny information mot ursprungliga vinstsannolikheter?

putte64 2015-03-23 14:28

Tycker det räcker att kategorisera, bra, medel, dålig i jämförelse med övriga i loppet, och sedan ta hänsyn till balans.
Du gör jobbet, lyssna aldrig på experterna.

Citat:

Ursprungligen postat av Solo (Inlägg 417741)
Jag tycker ett av travspelets största problem att överbrygga är att vi matas av lösryckt information från experterna. Hjälpen att värdera hur informationen förändrar loppets förutsättningar och de bedömda vinstchanserna är dock obefintlig i tv-rutan. Typ "de rycker skorna!", "helstängt huvudlag idag enligt senaste informationen" och "efter värmningen har man ändrat sig och ska ladda allt vad det går för spets".

Jag skulle vilja påstå att många vana travspelare övervärderar sista-minuten-informationen.

Finns det någon som känner igen sig i problemet med att selektera bland all sista info om värmningar, taktik, utrustning och hur den ska utnyttjas? Här ligger nyckeln till travets vinster då en stor del av omsättningen missar/struntar i den senaste informationen.

Är det f.ö någon här som använder sig av bayes sats (conditional probabilities) för att värdera ny information mot ursprungliga vinstsannolikheter?

hatten1 2015-03-24 01:37

Något som blivit alltmer vinstgivande är det gamla hästögat, som påvisar när hästar börjar mattas, eller börjar få alltmer spänst.
Värmningar anses överskattade, men är oerhört nyttiga när man ser många häst, och de avslag man får genom hästar som tappat sin toppform avslöjas ytterst sällan av cheerleeders eller tränare/kuskar.

De så kallade värmningsvinnarna blir alltid överspelade liksom värmningstorskarna blir underspelade, gemensamt är följa johnmentaliteten.

Det är förödande att det inte finns en seriös oddsbörs, för det skulle finnas fina pengar att tjäna om ATG höll i detta istället för totalisator.

Den tiden kommer, men först om 3-5 år?