Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   ENTRE priser till elitloppet (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/23950-entre-priser-till-elitloppet/)

bjarnea 2015-05-20 13:23

Citat:

Ursprungligen postat av clarund (Inlägg 432031)
Tänkte inte på det.

Jag får ändra min strategi o lobba för en Entré på säg 10.000 kr, de flesta kan ju spara ihop till det så då måste det vara värt det?

Nej, det tror jag inte de flesta kan spara ihop till.

Vad tycker du att det skall kosta att gå in?

Viroid 2015-05-20 16:35

Citat:

Ursprungligen postat av clarund (Inlägg 432031)
Tänkte inte på det.

Jag får ändra min strategi o lobba för en Entré på säg 10.000 kr, de flesta kan ju spara ihop till det så då måste det vara värt det?

Tro det eller ej, men för många människor som reser dit brukar notan för resa, hotell, mat och transporter i Stockholm hamna runt tio papp. Två dagar på bra platser på kongressen går väl loss runt 5000kr.

För många människor som inte bor i Stockholms närhet spelar biljettpriset inte så stor roll, det är ändå som en drill i Ljusnans vårflod.

Strappa71 2015-05-20 18:07

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 432129)
Tro det eller ej, men för många människor som reser dit brukar notan för resa, hotell, mat och transporter i Stockholm hamna runt tio papp. Två dagar på bra platser på kongressen går väl loss runt 5000kr.

För många människor som inte bor i Stockholms närhet spelar biljettpriset inte så stor roll, det är ändå som en drill i Ljusnans vårflod.

På tal om biljettpriser.

Vad säger de marknadsekonomiska teorierna om att restaurang-biljetterna tar slut inom någon enstaka timme?

Är de månne en aning för billiga?

Viroid 2015-05-20 18:24

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 432184)
På tal om biljettpriser.

Vad säger de marknadsekonomiska teorierna om att restaurang-biljetterna tar slut inom någon enstaka timme?

De är snarare för få. Jag tror man skruvat upp priset till en nivå väldigt nära det maximala på restaurangerna. Dock verkar de ha fingertoppskänsla och balanserar ännu på rätt sida det möjligas gräns.

olle 2015-05-20 18:27

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 432184)
På tal om biljettpriser.

Vad man läser så är efterfrågan på dom enorm och hade väl i så fall gått att höja priset på dom med 50 procent och ändå sälja slut utan problem.

Man kan också anta att om publiksiffran elitloppshelgen skulle minska avsevärt så blir det en efterhandsdiskussion gällande inträdsespriserna. Skulle publiken öka så kanske Solvalla provat att höja ytterligare någon hundralapp nästa år. Det är väl så det ska fungera på en marknad där arrangörerna vill dra in så mycket pengar som möjligt på deras största evenemang för året.

putte64 2015-05-20 19:07

Ni förstår väl att inte alla biljetter kommer ut på öppna marknaden ?
Är du stammis på Kongressen ska väl ingen annan sitta vid ditt bord Elitloppshelgen ?

Viroid 2015-05-20 19:16

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 432195)
Vad man läser så är efterfrågan på dom enorm och hade väl i så fall gått att höja priset på dom med 50 procent och ändå sälja slut utan problem.

Man kan också anta att om publiksiffran elitloppshelgen skulle minska avsevärt så blir det en efterhandsdiskussion gällande inträdsespriserna. Skulle publiken öka så kanske Solvalla provat att höja ytterligare någon hundralapp nästa år. Det är väl så det ska fungera på en marknad där arrangörerna vill dra in så mycket pengar som möjligt på deras största evenemang för året.

Det finns en utbredd tro om att lägre tillgång än efterfrågan leder till högre pris. Flera nobelpristagare i ekonomi har dock visat att exklusivitet är något som betalas högt. Det faktum att man endast under någon timme kunde få tag på de bästa platserna gör att man inte bryr sig om priset. Skulle man auktionera ut dem på t.ex. Tradera under en veckas tid är jag inte alls lika säker på att de skulle kosta lika mycket. Det skulle ju inte krävas något mer än att bjuda högst för att få dem.

Företagen som arrangerar konserter älskar när biljetterna försvinner med en gång, då har de fått bäst betalt.

mrgump 2015-05-20 21:11

Hur mycket räknar dom att dessa 30000 pers som är på solvalla denna dag, spelar för under elitloppsdagen i snitt?? Låt oss räkna snålt och säga 500kr i snitt,(då tror jag att jag räknar väldigt snålt) det ger 15 miljoner. Jag tror inte att någon av dom andra exemplen av aktiviteter får in sådana summor när publiken väl är inne... Atg får väl kompensera Solvalla helt enkelt för att dom har detta stora event som elitloppet är....

Viroid 2015-05-21 06:54

Citat:

Ursprungligen postat av mrgump (Inlägg 432403)
Hur mycket räknar dom att dessa 30000 pers som är på solvalla denna dag, spelar för under elitloppsdagen i snitt?? Låt oss räkna snålt och säga 500kr i snitt,(då tror jag att jag räknar väldigt snålt) det ger 15 miljoner. Jag tror inte att någon av dom andra exemplen av aktiviteter får in sådana summor när publiken väl är inne... Atg får väl kompensera Solvalla helt enkelt för att dom har detta stora event som elitloppet är....

Jag tror att spelarna vill vinna något också om de skall spela. ATG skickar över rätt många miljoner till Solvalla för detta arrangemang, men för att det skall bli riktigt bra får publiken lov att bidra med något också.

olle 2015-05-21 09:33

Citat:

Ursprungligen postat av mrgump (Inlägg 432403)

Man kan i alla fall konstatera att omsättningen denna helg är enorm på spelformer som v/p jämfört med en vanlig V75dag och stora delar av dom pengarna borde omsättas på banan. Är väl ingen utopi att förmiddagsloppen t ex kommer få en halv miljon i omsättning bara på v/p.

Jägersros gentlemannadag med 17 000 åskådare hade ingen märkbart förhöjd omsättning så det är ganska tydligt att det är spelare som besöker elitloppshelgen i betydligt större omfattning än andra travdagar med storpublik.

SuprMario 2015-05-21 09:37

Summa summarum: Elitloppet är endast till för fantaster, de som ser detta som årets höjdpunkt i livet.
De finns de som flyger till England och ser på sitt favoritlag i tid och otid vilket kostar även pengar - men det krävs att vara en fantast för att anse det vara värt pengarna.
Samma sak med Elitloppet. Intresse kostar pengar men just i detta fall när travsporten lever på spelarna och dess omsättning känns det lite som att skjuta sig i foten med att stänga ute en stor skala potentiella "fantaster" för framtiden när man kör med ocker...

Åka på Elitloppet för att ta med familjen är som sagt helt uteslutet och vill man spela så är det sofflocket hemma som ger bäst möjligheter även här..

Filmtokig 2015-05-21 10:27

Jag undrar hur många som åker på Elitloppet som aldrig någonsin annars kollar trav, eller spelar på trav. Åker bara ditt för att få bli riktigt drägg fulla. Dom kommer aldrig ha, eller har aldrig haft något intresse för trav. För dem är dessa 500:- entré till en fest. inget annat. och jag vet att dessa personer finns.

Lillis 2015-05-25 07:32

Tror lördagen blir katastrof. Aldrig över 25,000 in och skulle inte bli jätteförvånad om vi ser under 20K.

Visst jättefina finaler, men det är hästar som tävlar kontinuerligt inom rikstoton och således inget jättespektakulärt.

Harpers är en direkt besvikelse, dags att höja prispengarna rejält i det loppet. I år är Örebro Int'L vassare.

Sweden Cup är väl inte heller något att direkt hänga i julgranen.

Lägg till ösregn, 7-10 plusgrader samt inträde på 300 spänn, så är det bara vi travidioter som åker ut.

Strappa71 2015-05-25 08:19

Citat:

Ursprungligen postat av Lillis (Inlägg 433627)
Tror lördagen blir katastrof. Aldrig över 25,000 in och skulle inte bli jätteförvånad om vi ser under 20K.

Visst jättefina finaler, men det är hästar som tävlar kontinuerligt inom rikstoton och således inget jättespektakulärt.

Harpers är en direkt besvikelse, dags att höja prispengarna rejält i det loppet. I år är Örebro Int'L vassare.

Lägg till ösregn, 7-10 plusgrader samt inträde på 300 spänn, så är det bara vi travidioter som åker ut.

Och hur det ska bli nästa år med V75-start så sent som 16:20? Orkar verkligen folket med en så utdragen dag?

Viroid 2015-05-25 08:38

Citat:

Ursprungligen postat av Lillis (Inlägg 433627)

Jag vet inte hur man tänkt, men Solvalla kör 12 lopp på Onsdagen med V75, sedan 9 lopp på fredagslunchen med V65 innan man bränner av 2x15 lopp under helgen.

Jag roade mig med att titta på hur det såg ut 1995.

Solvalla körde Riks-V5 på onsdagen med 11 lopp. Inga fredagstävlingar och under helgen hade man 2x11 lopp på programmet.

Den här tanken med att fler lopp gör festen större är ett feltänk. istället ser jag hellre tävlingsdagar med färre lopp och högre prispengar. Lopp som får mer fokus på sig när de inte drunknar.