Citat:
Ursprungligen postat av mackpeter
(Inlägg 450172)
Urtufft svårspelat lopp. Den ende jag vågar utesluta vid första anblicken är 9 Springer Om.
Har du någon bra indikation på att OTP funkar på långlopp?
|
Tror nog att det viktiga är om det finns andra som funkar på långlopp också? Alfas Da Vinci, Mellby Viking, Spring Erom och Candor Hall bör väl räknas som dom riktiga långdistansarna. Av dessa bör Da Vinci fortfarande väga lite för "lätt" mot en sådan som On Track Piraten. Spring Erom är "duglig" men har nog passerat sin bästa tid, självklart intressant med Kihlström (hög vinstsumma = toppstyrning). Candor Hall gör alltid starka prestationer men borde ha större chans under vintern mot dom allra bästa.
Så det enda riktiga hotet av stayerhästarna är Mellby Viking. Den gick med jänkarvagn senast när Adielsson körde. Lär nog inte bli samma nu när Kontio kör. Även om det blir så är han inte lika bra som Erik med den vagnen. Dessutom är MV fortfarande lite för "trög" mot dom allra bästa, så OTP lär nog hänga med ganska så bra.
Sen finns ju El Mago Pellini, Ed You och Quid Pro Quo. Men 2140 m är väl deras bättre distans och dom skulle klara av 2640 m men 3140 kan nog vara lite för långt.
For Pleasure As och Traveling Man känns bortlottade för att ha realistisk chans.
Att On Track Piraten bör klara av distansen tvekar jag inte på om han är i form (det verkar den ha). Över 2640 m, barfota runt om, har den gjort 8 starter och vunnit 5 och 3 av dessa tider är 12-tider. Den har gjort 3 starter på 3140 m men två av dom var i Frankrike. Så den har gjort en start på aktuell distans i Sverige och blev oplacerad, fast då var det Hans själv som körde (kuskminus). Den har startat 3 gånger på Åby och vunnit 2. Dessutom är On Track Piraten väldigt startsnabb. Torbjörn måste nog "sova" för att missa ledningen. Sen tycker jag att han har allt i sina egna händer. Vill han köra i ledningen så går det bra (då det finns mycket pengar att tävla om är känslan att ingen kommer att tokpressa). Vill han släppa till exempelvis MV eller EMP så går det nog bra då det är open-stretch. Det bästa vore nog om EMP och MV hade en kamp som gynnade OTP via open-stretch.
Oj, blev lite för mycket text. :)
Men ville dela med mig av mina tankar eftersom du var nyfiken. Fast detta är mina åsikter. Jag är inte lika kunnig som dig och många andra och det är inget som säger att jag har rätt, men detta är vad jag tycker. Säger inte tränaren något extremt negativt så är On Track Piraten en spik för mig. Hur du ska göra är självklart upp till dig.
Lycka till! :cheers:
|