![]() |
Att de galopperat är naturligtvis inte bra.
Spelvärdet är helt och hållet kopplat till hur stor chans du tror hästen har att vinna. Tror du den vinner loppet 1 gång av 10 och den är streckad på 5% så finns ett spelvärde. Svårigheten ligger i att korrekt räkna ut hur stor chans den har att vinna. Det är nog inte så många som klarar av det... Citat:
|
Citat:
Breidablicks: naturtravare, stark, stort spelvärde Utac: ingen uppfattning Poker: uppsnackad på sistone, sägs att galopperna på sistone varit olycksfall i arbetet, klart streckvärd till låg % Tillägg: Mellby Ciceron spelvärd |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Bra häst men kusken? |
Citat:
1. Tar ut galoppfrekvensen utifrån hästens alla starter och tio senaste och tar medelvärdet av de två. (Detta används bara som ett slags ankarvärde att justera galopprisken utifrån.) Tar man till exempel Poker Kronos har den galopperat i 44 % av alla sina starter (14 av 32) och 30 % av de 10 senaste. Medelvärdet av de två är 37 %, det är utgångspunkten för galopprisken. 2. Går in i lopparkivet och kollar på hur galopperna har gått till. Varför galopperade hästen och kunde galoppen ha undvikits? Vilken typ av bana har hästen problem med? Skiljer på galopper på grund av störning eller för hårt pressad och galopper på grund av dåligt trav. Kollar om hästen utvecklats travmässigt. Använder talet i det första steget som ankarvärde och justerar bedömningen utifrån vad jag ser. Poker Kronos har, som du säger, två raka galopper. Båda galopperna har kommit som en följd av att Bergh pressat hästen i spetskörningen och hade kunnat undvikits. Faktumet att Bergh vågat pressa hästen till galopp i två raka säger säger för mig att den blivit mer reglerbar jämfört med tidigare i karriären. Kollar man vidare i lite andra lopp kan man också se att hästen sällan får problem med travet i andra skeden av loppen så till vida att den slår över i galopp. Ingången till första sväng är det kritiska skedet och faktum är att i princip alla galopper i Berghs regi har skett i det skedet. Den här gången lär Bergh vara mycket vaksam i starten plus att han har bakspår vilket underlättar ytterligare. Med tanke på det vill jag skriva ner galopprisken rejält, runt 10 % är nog rimligt. Men då utgår jag ifrån att banunderlaget blir passande, annars får man justera vidare utifrån det. |
Grejen med Poker Kronos imorgon är folk troligen överskattar betydelsen av de två senaste galopperna i raden och att den därmed blir bortglömd. Jag har dock inte kollat nånting på loppet i övrigt eller särskilt mycket på hästen heller, så det möjligt att den är totalt chanslös. Spontant känns Robert Bergh riktigt iskall för tillfället också.
|
Citat:
|
Yoggi Composite måste vara 2015 och 2016 års mest idiotiska favorit. Allt värde ligger 7 och 10, i alla fall i nuläget.
|
Fattar inte varför Hank von Håleryd skulle vara stenklar. Bara på grund av loppet senast? Knappast något superdrag för min del iallafall, tror snarare den blir överstreckad när alla streck är räknade imorgon eftermiddag. Levererar ofta bra avslutningar och är säkert i bra form men måste hitta ner i rätt läge från spår 7 för att vinna.
|
Citat:
Tycker Mescal bör ha bra chans och vinna detta |
Citat:
|
Varför ska dom göra det?
Känner du tränaren? |
Citat:
För mig blir det ingen spik. För mkt skrik och vingelrisk. 3 förstastreck nu och 1 given från bra läge. Sen måste kanske 10 med också men får se. |
Citat:
|
Vi är så många som dissar Dernier Viking och Yoggi Composite att det till slut blir ett jäkla spelvärde på att spika båda två :-)
|
Adrians styrning Swing Kronos i lärling har hoppat i varannan start i auto samt 100% från spår 1. Är för tillfället näst mest streckad i loppet. Om han väl får iväg honom så måste han hamna riktigt svajigt till där inte ens dubbel OS kan rädda den.
|
Bam Boo bra häst ...spik eller;)
|
Måste eller bör det köras med brodd i dag på Åby , någon som har någon info.
|
Citat:
|
Det pratas ganska lite om lärlingsloppet i tråden men där vill jag göra alla uppmärksamma på 9 Digital Control som i nuläget är streckad på ofattbara 2%!
Hästen har som dom flesta vet finfin kapacitet och comebacken var mersmakande! Stall Bergh kommer få ett fint år på Åby och jag tror man tidigt vill visa sig bli den nya maktfaktorn debutåret på hemmabanan och det lär vara vässat idag! Det mest intressanta är dagens kusk! Den som följer Expressens podcast "Systemet" fick underbar info om Gert Sucaet som i svensk statistik ser ut som en riktig färsking men ICKE! Gert Sucaet är 23 år och kommer från Belgien. Han vann lärlings-EM 2013! Han har vunnit över hundra lopp och i tuff konkurrens. Han har exempelvis vunnit Grupp 2 - lopp vilket säger en hel del! På svensk mark har han haft två uppsittningar och i alla statistiska kolumner står det blank - zip - zero - noll! Det är alltså missvisande! Från bricka 9 auto kommer hästen få en fin resa i andraspår och i mitt tycke är ekipaget en av dagens mest streckvärda till rådande procent! Toppdriver + läge + vässat (?) + hemmaplan + andra starten efter vila och mersmakande comeback är bara plus! Kan till och med vara en superfräck miljonspik! Tänk på det! |
Ett som är säkert är att jag inte kommer spika nån j*vla Gert på V75 :) Nee...tycker det ser upplagt ut för Carlos i detta lopp om den kommer till spets, men Nakoda Goj är högintressant...formbesked senast.
|
Citat:
Är med dig på den Doob, fin häst med gott om kapacitet. Mer kusken, nja. Vinna lopp i Belgien och Frankrike osv säger mig inte ett piss. Du ser gång efter gång hur otroligt usla de utländska kuskarna är när de gästar Sverige. Ska med vid gardering men oflyt med läget. |
Så här blev mitt bolagssystem idag.
Det kändes omöjligt att hitta någon spik. I V75-3 har jag tjatat om 11 hela veckan. Men mina rådgivare hävdar, att 10 häst mot häst är bättre. Om man ändå skall gardera tar jag med 7 från springspår - Björn och Stenströmer verkar nöjda. 8 är ständigt på plats och kan få ett smörlopp i rygg. Peter Ingves är dagens nyckelkusk. Börjar med Dernier Viking, veckans skrik Hank Von Håleryd och Master Crowe. 1) 2,9,13,15 r7-3 (mycket möjligt att 15 bara vinner trots allt som talar emot) 2) 2,3,6,7,10 r12-8 (garderingslopp - eller vinner bara montéhästen 6?) 3) 7,8,10,11 r5-12 (se ingressen) 4) 3,5,8 r1-14 (3 och 5 slåss om ledningen. 8 min vinnare) 5) 2,3,4,9 r5-1 (9 bortglömd till 7 %) 6) 8 r9-12 (svårbedömd spik. Vann över Cool Keeper och tre löss senast) 7) 2,4,11 r10-3 (jag ger mig. 11 har jättechans. Men min vinnare är ändå 2 med Örjan. Gamlingen 4 har verkligen tänt till på slutet) Kostar 1440:-. Lycka till! |
Bravo Navarone stryks inom kort
|
Bravo Navarone ska strykas enling ML i avd 3 pga dåliga blodvärden.
Borde gynna Run Ceasar Run som får lite bättre utrymme i volten. / TT |
Citat:
Här har du samtliga SVENSKA Grupp 2-lopp.... "Grupp II Internat. 7 februari Solvalla Gulddivisionen, final 28 mars Solvalla Gulddivisionen, final 2 maj Örebro Örebro Intn'l 23 maj Gävle Prins Daniels lopp – Gulddivisionen, final 30 maj Solvalla Harper Hanovers Lopp 30 maj Solvalla Sweden Cup (4-åriga och äldre) 31 maj Solvalla Fyraåringseliten (4-åriga) 6 juni Östersund Jämtlands Stora Pris 4 juli Halmstad Stosprintern (4-åriga ston) 11 juli Årjäng Årjängs Stora Sprinterlopp 22 juli Eskilstuna Eskilstuna Fyraåringstest (4-åriga) 28 juli Jägersro Malmö Stads Pris 28 juli Jägersro Breeders Course (3-åriga) 1 augusti Rättvik Sommartravets Final 15 augusti Åby Lyon Grand Prix - Summer meeting 5 september Jägersro Breeders Course (2-åriga) 26 september Solvalla Gulddivisionen, final 17 oktober Örebro Svampen Örebro (2-åriga) 24 oktober Jägersro C.L. Müllers Memorial 14 november Solvalla Gulddivisionen, final 14 november Solvalla Solvalla Grand Prix (4-åriga) 29 november Örebro E3 Revansch 2140 Öppen klass (3-åriga) 9 december Bergsåker E3 Revansch 2140 Stoklass (3-åriga ston) 26 december Solvalla Gulddivisionen, final Grupp II Nat. 10 oktober Åby Svenskt Mästerskap 10 oktober Åby Sto-SM" Det är ingen lallare som vinner dylikt löp och läget ser jag mer som en stark plusfaktor idag med tanke på orutinen av svenskt trav (volt eller spår långt ut på vingen hade varit sämre, nu behöver han bara köra rakt fram)! :hattenav: |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Mescal struken...
|
I dag tar jag en chansning. jag spikar Mellby Ciceron i andra, har inte fungerat sista starterna, varit bra tidigare, Peter verkar ju nöjd med hästen, Förövrigt ser det riktigt svårt ut, om Bravo ska strykas blir det nog spik på Massitj Björn sänder nog till spets.
|
Tack grabbar! Putte 64, Wolfman, Stankarn och Emeffeff för svar på min fråga angående hänsyn till tidigare galopp. Sharps är utdelade. Nu gällde frågan inte enbart de hästar som jag nämnt utan en generell frågeställning.
|
Och nu blev Yoggi Composite skyhög favorit, som första reserv i turordningen :-)
|
Citat:
men läge och streckprocent är underbar. Kapacitet att vinna ett lopp som detta finns årets alla dagar och då de värsta motbuden dragit häxlägen så känns 6% underbart som jag skrev ovan. Att stallet är uppåt, gör inte saken sämre. Lycka till! |
Citat:
Jag har helgarderat! |
Tror Bergh vill visa vilken bra häst han har o att den inte är så dålig som senast, körs offensivt mot spets nu, gäller att fånga upp Goop bara så borde den bli svårslagen, 12% i nuläget
Citat:
|