![]() |
V75 Åby 9/1
Ojjdå...... Nu står Admir Zukanovic som tränare till Dencos hästar: Inte dottern.
|
Nu ska lillbrorsan Master Crowe (vi har samma mamma) debutera i V75. Han har haft lite skadeproblem och sent i livet kommit till start. Därför har han inte mycket pengar på sig. Har startat 9 gånger och vunnit 7. I år kommer han att stapla segrar i V75. Spik på lördag.
|
Citat:
|
V75: 1
Sto, långlopp med dubbla tillägg. Skrällchanser ökar antagligen med open stretch. skrällchansen ligger i vanliga fall på 7%. 14% på medeldistans. I regel är tilläggshästarna gynnade. 37% vinst med favoriter med 1 tillägg och 24% vinst med favoriter från framspår. Störst skrällchans har icke-favoriter med 20meter tillägg på 7%. Hästar över 6år vinner nästan aldrig (2007-2008). då skulle tilläggshästarna på 40 meter kunna plockas bort + Jorma. Rank 1-8 bör således ge 93% vinst chans. Kan tillägga att rank 5-8 vinner 20% av loppen. (Referens: Statistikbibeln 2012 Om nån vill dementera med bättre info) |
Citat:
Men "On Topic" är att brorsan Master Crowe kan spikas i tredje på lördag. Han har pga skadeproblem så lite pengar på sig, att han med sin talang kommer att vinna många V75-lopp i år. Synd bara att vi får låga odds på honom. |
Citat:
Steady Brodda känns väl hetast av dom på framspår.. Untersteiner häst som verkar stabil i voltstart och går med skor. |
V75-1
Om man kunnat köra barfota hade det här loppet varit skräddarsytt för 15 Dernier Viking. Hon har hoppat de senaste två starterna med skor och är 40 m sämre utan. Hon blir favorit eller åtminstone hårt streckad på gamla meriter. Inför senaste starten var det flera här som menade att hon var chanslös. De fick rätt. Björn Goop kör och tränar 3 Charmant Hornline. Hon har aldrig vunnit i hela sitt liv. Inte här heller. Tarzan lastar ner 9 What's Your Limit till Åby och sätter Örjan i sulkyn. Kan de' va' nå't? 13 Star di Poggio har springspår på tillägg. Jag tror inte hennes kapacitet räcker här. Peter Untersteiner har tre i loppet. 2 Steady Brodda körs av Johan. Hon går alltid med skor och kan 15 över distansen. Andros har pekat ut den som hetast och det kan vara rätt. 7 Global Runaway körs intressant nog av Ulf Ohlsson. Hon går bra med skor. Jag vet inte hur startsnabb hon är från springspår. Borde inte räcka men..... Peter kör själv 12 Corinne af Solnäs. Hon är härdad i V75 och några storlopp för ston utan att slå eliten. Nyckeln till detta lopp finns i Peter Untersteiners stall. Någon här som har insyn? |
Citat:
|
Citat:
|
Hur vet du det ?
Du förstår väl att Mackpeter känner Puro ? Hästen startade inte förrän han var fyra år, sedan var han borta 7 månader efter första starten. Tycker inte du det indikerar skada ? Citat:
|
Någon som på rak arm har en susning om Bergh kan komma till spers i tredje av egen maskin trots taskigt utgångsläge? Har inte tillgång till liven just nu..
Kommer RCR till spets tror jag han blir svårslagen. Kommer han inte till spets så har jag svårt att se honom vinna.. Var usel förra gången när han fick gå i ryggar.. |
Herregud. Säg inte att ni ska börja snacka om RCR och vinstchans nu igen. Såg ni inte vilken lus det är sist?
Alleyeson är tjugo meter bättre, letar du skrällar ta den. |
Citat:
25% chans för favoriter. dock klent underlag, 4st lopp. Spår 2 med 40 meters tillägg har vunnits 40% av loppen. Dock med svagt underlag, 5st lopp. på 20 meters tillägg är spår 2, 3 och 4, 11%, 15%, och 13% vinstchans. Just nu har jag inget lopparkiv men en intressant häst är nummer 9 med örjan. Hade den placerats bättre än 3:a senast hade den fått starta med 40meters tillägg. kan vara en smygare. |
Citat:
Lurig omgång på gamla hemmabanan Åby, ska bli en del snö också till helgen som det ser ut.. Svårt att hitta bra spikar tycker jag. 9:an var ju lite skrik om på V-86 senast, gick ju hyfsat då. Örjan i sulkyn och att den kommer från Melanders formstall är väl klara plus.. Hmm, kanske får bli 7,9,12,13 också om jag inte spikar 2:an. |
Bra snack så här tidigt i veckan! Sitter och klurar lite på V75-7, och fyller på med lite från Statistikbibeln (för de som finner det intressant).
1.Onceforallface - Tvåårings-vinnare vilket är ett jätteminus. Kommer nog inte vinna så mycket mer. Även den fattigaste, vilket är en stor nackdel i silver. Aldrig vunnit på distansen. 2.Pioneer FH - Startar från ett uruselt spår på Åby. Är även 9 år och icke-favorit, vilket är ett stort minus. 3.Jonathan Palema - 3:e fattigast. Minusfaktor. 4.Bergshults Leffe - Bra spår. Toppform. 2:a i turordningen vilket är ett stort plus i silverdivisionen. Är dock en 10-åring, och dessa vinner "aldrig" i silver. 5.Pebbe Simoni - Bra spår. Dock 9-årig icke-favorit (se ovan). 6.Talk The Talk - Statistiskt minusläge. Skrik senast. Missgynnad av skor. 7.Go Green Pellini - Statistiskt minusläge. 8.Bailey Sweet Grim - Statistiskt minusläge. 9.Trust Launcher - Bra spår. Form! Dock dålig statistik från bakspår. Bäst på kort? 10.Poker Kronos - Bra spår. Missgynnad av skor runt om. Lite skrik senast. 11.Only One Winner - Statistiskt minusläge. Bra senast. Vinner ofta. Bra statistik från bakspår. 1:a i turordningen vilket är ett statistiskt plus. Näst fattigast i loppet vilket är ett ganska stort statistiskt minus, framför allt från ett dåligt läge. 12.Huge Star - Statistiskt minusläge. 9-årig "icke-favorit" (se tidigare). Ser att både Expressen och Aftonbladet rankar Onceforallface etta. Det är bra eftersom den kan komma att dra på sig en hel del streck. I och med att hästen gått vettigt på slutet så lär det låta bra från Vomb också (som vanligt). Den hästen står jag över och hoppas att den drar på sig streck. Hästarna 2-5 har jag svårt att se som vinnare här. Tyvärr så ser OOW ut att bli brakfavorit (om än tidiga streck), men hästen är på väg uppåt och bra nog att slå dessa bakifrån. Verkligen inga stjärnor på framspår. Värst emot tror jag att Untersteiners och Berghs (lät bra inför senast) är. |
Bra start på tråden, bättre än de flesta v75-trådar såhär tidigt i veckan. Är själv inte aktiv men kanske blir om det fortsätter såhär bra, gillar att läsa på tidigt innan man färgas av alla tips på nätet.
Har några jag är mer nyfeken på än andra, vad har ni för info/statistik eller tips på: V75:2 9 quantum doubleleap V75:3 7 massitj Sen har jag en feeling för narold vox i guld också, även om det sällan skräller där. |
Citat:
Nuncio, Ready Cash, Bold Eagle, Muscle Hill, Ourasi, Kesaco Phedo och Viking Kronos är klockrena exempel. Finns många fler. Kollar vi svenskfödda finns där även där många väldigt framgångsrika som tävlat som tvååringar, till exempel från stall Kolgjini. Raja Mirchi, Revenue, Micro Mesh, Juggle Face, Joke Face är några av dessa. |
Citat:
|
Tror ingen häst har läst s.206 i den mest onödiga bok som skrivits.
|
Citat:
|
Citat:
Så tråkigt...... Fruitcake är i ett sällan skådat slag och kan vara en storskräll, trots 40 meter tillägg. |
Du menar diskussionen där s.206 används för att avgöra om du ska strecka en häst eller inte ?
Glöm alla böcker, se trav, berätta vad du sett, sedan kan du kanske kalla det en diskussion värdig ett spelforum. Citat:
|
Hur fan benar man ut Gulddivisionen??? Synnerligen intressant spårlottning!
1. Je Taime Express - Nybliven femåring, gulddebut. Ska inte räcka här. 2. J.T's Crown - Inte bekant med hästen, men den verkar inte duga här. 3. Bear Dancer - Bra läge och hyfsad form, men ingen "riktig" gulddivisionare. 4. Amazon Am - Gulddebut, sto. 5. Youana - Bara mött ston de senaste starterna (toppston, visserligen). Lång vila och distansminus. 6. Tano Bork - Oprövad på distansen och vingelläge. 7. Västerboonthenews - Lång vila, skominus, distansminus. 1-7 känns iskalla enligt mig. Enda hästen av dessa som har vunnit lopp senaste 2 månaderna är nr 1, men den ska bara inte vinna detta. 8. Nahar - Vann nyligen efter vila, utan att direkt imponera. Säkert bättre nu, men känns fel att den ska vara favorit från bricka 8. Vinstchansen ligger nog i att ta en dryg start ute i spåren och trycka sig till ledningen. 9. Candor Hall - Starkast och med bäst form. Bakspår och dålig startrygg i nr 2. Lär knappast chansa invändigt. 10. Spring Erom - Guld-vinst från spets senast mot klent motstånd. Ska inte vinna detta från bakspår. Har väl ändå passerat sitt Bäst före-datum? 11. Narold Vox - Lite skrällfeeling trots läget. Alltid tuff i slutstriden efter rätt resa. Bra form dessutom. 12. Dreams Take Time - Kan vinna om den är lika bra som senast på Åby, men spår 12 känns som sämsta tänkbara. Är det så enkelt att Björn vinner detta efter ett tidigt avancemang? Eller kör Bergh en All in och stjäl loppet? Spurtar Narold Vox ner allt efter att någon kört för hårt där framme? Lutar nog åt spik på Goopen för min del ändå. |
Citat:
|
Blev grymt nöjd när jag fick se Örjan på 3.Linslusen A.U istället för T.J. vilket är många mer plus på när det gäller den kusken.
Sen trivs Linslusen A.U på åbyovalen vilket bäddar för min spik i omgången. För mig är det bästa spiken i omgången hoppas nu att betalsajeterna håller sig borta från den spiken. Kanske Eves i studion vurmar för mycket så är den över 40% på lördag? Bästa spik 3.Linslusen A.U |
När Åke.S hade Linslusen i början så var det bra effekt med barfota.Får man bara till banan ordentligt då det skall komma en hel del snö på fre.lörd så kanske många backar och går på vad Linslusen gjorde förr på banan.
|
Citat:
|
Citat:
Du säger det själv. Bergh kör framåt och sitter i spets, sedan rör ingen honom. |
Citat:
Tycker det finns några roliga motbud främst i form av dessa: 1,3,5,6,8 :D Kanske framför allt Shogun DK och Global Respons som imponerade i sina senaste starter! |
candor hall
Citat:
|
Citat:
Sedan måste man, som med allt annat, självklart läsa statistiken med omdöme och inse att en sådan som Jens Sjödén är bättre på statistik än på att tippa trav. |
Ser ju tyvärr ut som det ska bli mildare väder i helgen och även nederbörd. Det gör redan svåra Åby-lopp än mer svåranalyserade. Lite tidiga tankar (sett i ljuset av att jag varit iskall på streckspelen det senaste):
1: 9 klar förstahäst för mig men tyckte kanske den kunde gjort det bättre senast. Gillar även 7 som var riktigt bra på Åby senast. Svårt se Dernier Viking vinna med skor även om den inte möter mkt mot vad den brukar. 5 är tokskrällen. 2: Inte koll på hur bra 6 är men känns väl som förstastrecket. Vill dock inte släppa 7 som jag trodde på senast. Och 1 kanske kan överraska från spets igen. 3: Kommer nog gå rätt ut på det MackPeter säger och spika 11. Alternativt dubblar jag med 4 som visat tidigare att den duger på V75 och som kanske kan slippa dödens nu. 4: Hopplösa lopp att analysera och typiskt sådan lopptyp där statistiken kommer att kunna ge vägledning vad det lider. OJA får förstastrecket med 5 och 6 såg stark ut senast. 8 är ju nu härdad och tidig liksom 13 som körs av ordinarie kusk och som "alltid" är på plats. 7 känns också tidig. 5: 2 klart förstastreck men kommer att ha svårt ta bort 3 som den såg ut senast. Känns också som 6 kan bli bra värde i den här gången men Jansson är ingen favorit. 6: Var direkt inne på att spika DTT trots läget. Vid gardering av den såg 9 riktigt vass ut senast och 11 är en favorit. De där framme tror jag mindre på och av principskäl väljer jag nog bort Bergh. 7: Finns inte att spika 11 som strecken är nu. 4 mkt tidig för mig liksom 5 och 6 om strecken stannar under 5%. Är mer inne på den här Bergh-hästen än den i förra. |
6 Yoggi Composite (V75:2) är favorit på det tidiga streckspelet. Det är ju kanske lätt att förstå när man ser alla 1:or och 2:or i resultatraden, men de 5 senaste loppen är ju montélopp utöver det har han väl inte gjort ngt som borde göra ekipaget till favoriter på V75?
|
V75-7
Ska man gardera dagens just nu störste favorit med 61 % 11 Only One Winner? Ekipaget vann senast bronsfinalen i ett överpacat lopp. Man får bra betalt med någon annan - alla streckade under 10 %. Håller med tvablaa och jag kommer att gardera med några. 10 Poker Kronos har fått vila sedan ett tufft lopp på Vincennes i somras. Jag vet inte om han blev skadad. Gjorde godkänd comeback i december. Har därefter hoppat två gånger i V75 som hårt spelad. Nu kommer han helt i skuggan av storfavoriten och är streckad på futtiga 5 %. |
Citat:
|
Citat:
|
Var ju fullständigt värdelös senast han gick för vagn.
Örjan är grym, men storfavorit känns helt fel. Du får nog strecka på lite. Citat:
|
Citat:
Sist testa Robban köra från start mot spets men det gick för fort och det blev galopp igen. Vi får väl hoppas den håller sig till trav denna gång. För så lite som den är spelad till just nu ska den med på bongen alla dar i veckan. |
Som sagt, lurig omgång och svårt hitta bra spikar.
Just nu 12,4 minusgrader där jag befinner mig ca 2 km från Åby, ska bli 3 plus på lördag som det ser ut nu och snöslask. Frågan är hur banan blir då? Banpersonalen brukar iofs alltid göra ett bra jobb men det här kan bli tufft.. Börjar vackla på att spika Steady Brodda i avd.1 som var första tanken.. Goops häst nr 10 i 2:a avd verkar stark och rejäl, kanske kan tugga ner dem trots lite för kort distans? Går bra med skor och verkar inte ha problem med lite tung bana. Hade Örjan kört 6:an Ski to the Max i avd.5 istället hade det vart en kanonspik på 1640a tycker jag, nu får det nog bli 2,4,6 åtminstone i det här loppet. I sista avd. kanske nr.3 Jonathan Palema med Takter kan vara en chansspik, som redan nämnts här inne. Fixar nog också en e.v krävande bana.. Lite tunt motstånd här som det det ser ut tycker jag, 11:an med Goop nog värst emot. Får klura vidare med morgonkoppen, gött o va ledig! :thumbup: |
Precis tagit mig senaste 40 minuterna och börjat kolla igenom loppen och jag tycker rent spontant att det känns svårlöst. Men här är mina spontana tankar utan större genomgång:
1: Får ingen större känsla här, känns öppet och lär fylla kupongen med ett par hästar. De som står ut direkt är dock Cebba T.T pga form och trevlig streckprocent, Whats your limit med Örjan. Dernier Viking kan jag inte gå obemärkt förbi heller. 2: Svårt, något säger mig att jag vill fälla Yoggi. Mescal är ju trevlig. Je T'aime Ruinart, Caddie Ivory & Love Palema likaså. Öppet och svårlöst lopp som lär kosta! 3: Jag har alltid gillat Bravo Navarone och kommer antagligen slänga med honom här om jag inte tar ställning och spikar 10 eller 11. 4: Återigen öppet lopp och i lärlingslopp brukar jag ofta gå på kuskarna. Adrian och Oskar J tex. Hästmässigt så är Qualis Talis är rejäl, tuff och "likeable". Digital Control är streckad på 2%, bra häst och ok kusk, kan mycket väl vara topp 3. 5: Jag har fått feeling för Top of the world, streckad på 6% just nu och det kan säkert bli fart i det loppet som hästen skulle gynnas av här från spår 9. Möjligen en av mina spikar. Såg att Christoffer spikar sig själv med Shogun dock.. 6: Nahar/Candor Hall som gör upp i Guld? Hm.. Ta ställning och spika här kanske. Youana kör försiktigt efter vila? 7: Only one winner är på tok för stor favorit från det läget och måste fällas. Poker Kronos känns som givet motbud. Berghults Leffe, kan gamlingen slå till med en överraskning? |