Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   V75 Bergsåker 12 november (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/27614-v75-bergsaker-12-november/)

Manprinsen 2016-11-12 18:52

Citat:

Ursprungligen postat av tomtom2 (Inlägg 511195)
Och vad f-n sysslade Örjan med....världens bästa kusk? hmmmm

Hamnade så pissigt på det från start så han tappade suget...

wallemedw 2016-11-12 18:53

Citat:

Ursprungligen postat av tomtom2 (Inlägg 511195)
Och vad f-n sysslade Örjan med....världens bästa kusk? hmmmm

Satt och sov hela loppet... Kan ha känt nått på hästen också men då borde han la inte kört på upploppet.

Cyran 2016-11-12 18:59

Vad hade 7 rätt gett ungefär om Blås Undan 1% (43 odds) hade vunnit i kallblodet?

valla94 2016-11-12 19:02

Vinnarna streckade: 2-8-1-3-1-1-1

Bra betalt. Otroligt att det blir utd på 5 rätt...
4 favoriter vinner

Manprinsen 2016-11-12 19:03

Gav 13101 spänn med 6.or och 5:or. :cheers:

Lillis 2016-11-12 19:04

85-90

med blås undan

Major 2016-11-12 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av Manprinsen (Inlägg 511200)

Grattis bra jobbat!!

draken 2016-11-12 19:06

Jag ville tydligen inte vinna sketna pengar idag. 5 rätt på v75 o bommar 2 favoriter. Friskhetstecken :p

Wagner 2016-11-12 19:16

Citat:

Ursprungligen postat av oggeb (Inlägg 511192)
Det förväntade värdet enligt Hpt är betydligt högre än vad som kommer delas ut idag. Någon som sitter på flerbong deluxe idag...??

Som exempel är utdelningen på Velvet Girl 77 000 på Hpt och bara 18 ATG.

Ja det är inga lätta 10 papp.

3% rensar till 12 och 9% till 4 ggr...

Altoc 2016-11-12 19:22

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 511204)

Några av tipstjänsterna som var rejält rätt ute.

drakdead 2016-11-12 19:24

Citat:

Ursprungligen postat av Manprinsen (Inlägg 511196)
Hamnade så pissigt på det från start så han tappade suget...

Han hade inte haft en chans ändå

doob 2016-11-13 01:14

Citat:

Ursprungligen postat av doob (Inlägg 511054)
Dagens bästa spik:
7 Angel Of Attack - Bergh har toppform, hemmabana och A.O.A laddas och flyger till spets alternativt övertar efter lite mer försiktig start. Sänker från dödens om så behövs! Felfri vinner den lätt! 40% är högt men en klar är en klar!

Dagens näst bästa spik:
6 Raz Mackenzie - Roger Nilsson är snällt sagt så lite V75-kusk/vinnare man kan komma men inte ens det här kan han lägga! Hästen har återfunnen toppform och såg bländande ut vid segern sist! Tung, spänstig och storleken gör att det ser ut som han äter upp dom! Toppen med strykning av Ready For More, nu spår 5 och inget hinder mot spets. Köra rakt fram, titta på klockan, trolla bort 500 meter och gasa kan väl för i helvete inte Roger Nilsson misslyckas med? 17% är jättebra!

Dagens miljondrag:
11 Unreturned Love till 3% är spelvärt! Javisst... kusken är vad han är på V75 och spåret inte roligt men hästen är tung, stark och har toppform! Lär gå vasst sista 400!

12 Sjö Odin och 14 Juni Faks till 8% respektive 2% är kanonbra! 3 Pave Faks har många förespråkare men den är ju mer osäker än ett presidentval! 15 Tangen Haap är stor favorit och herr Karlsson lovar vinst fram och baklänges "växlar dom på en långsida" låter det på förhand och visst! Packet framför är inga problem! Däremot får han dra fram mina drag och dom är lika hårda men speedigare! Mina drag står nog schack matt om Tangen går direkt men jag hoppas och tror att herr Karlsson har underskattat dom och går varvet kvar! Då blir han omåkt sista 100!

7 Velvet Girl och 9 Voulez Vous till 5 respektive 6%! Finska Velvet Girl är startsnabb och har tagit tunga skalper i Finland! Allt finns där! Tyngd, speed och form! Rankar hästen som tvåa bakom favoriten Zenit Brick och är ett fint drag som rensar friskt! Voulez Vous har en riktig klant i jollen men här är det bara åka med och hålla tummarna för fin position. Kommer spurta vasst till slut och om den får sitt lopp blir hästen livsfarlig. Kapacitet, form och speed finns där! Se upp!

Mina viktigaste tankar inför dagen....

Uselt missa 4an i andra på åtta streck... Hade Jansson 1% och synd den inte hann fram! Glad det inte small mer! 10.000 kan jag leva med att missa....

Strappa71 2016-11-13 01:48

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 511204)

V75%en är oerhört svagt kopplat till systemrenset från avdelning till avdelning.

Det går helt enkelt inte att resonera på det sättet över huvud taget.

Vad hade varit ett "mer normalt" rens mellan de ovan nämnda avdelningarna enligt dig/er?

Enligt mig gav raden underbetalt. Men bara en skvätt underbetalt. "Rätt" utdelning på den där raden hade varit ca 13000 kr.

Shooter 2016-11-13 12:20

Citat:

Ursprungligen postat av Manprinsen (Inlägg 511200)

Grattis! Det är alltid fint med ett tillskott till spelkassan.

Wagner 2016-11-13 19:05

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 511217)
V75%en är oerhört svagt kopplat till systemrenset från avdelning till avdelning.

Det går helt enkelt inte att resonera på det sättet över huvud taget.

Vad hade varit ett "mer normalt" rens mellan de ovan nämnda avdelningarna enligt dig/er?

Enligt mig gav raden underbetalt. Men bara en skvätt underbetalt. "Rätt" utdelning på den där raden hade varit ca 13000 kr.

Tycker bara att renset blir sämre för var vecka sett till "streckprocenten" eller vad man vill kalla det. Tidigare kunde man åtminstone räkna med att en 10-procentare rensade 5 ggr men nu når man inte ens upp dit.

Men för varje omgång så blir det mindre och mindre döda pengar att slåss om när staten tagit sin andel. Har man inte upptäckt det än så är det hög tid. :)

Strappa71 2016-11-13 20:50

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 511250)
Tycker bara att renset blir sämre för var vecka sett till "streckprocenten" eller vad man vill kalla det. Tidigare kunde man åtminstone räkna med att en 10-procentare rensade 5 ggr men nu når man inte ens upp dit.

Men för varje omgång så blir det mindre och mindre döda pengar att slåss om när staten tagit sin andel. Har man inte upptäckt det än så är det hög tid. :)

Det har aldrig funnits något sådant "mönster" när det gäller systemrens vs varken V75% eller gamla streck%en.

"Grejen" är att det inte går att resonera meningsfullt i form av vad som är "normalt systemrens" mellan avdelningarna. Det enda som fungerar är att tala om den vinnande raden som helhet.

Antal kvarvarande system beror ju helt på vad det är för typ av system som är kvar och hur många rader dessa system har kvar i snitt.

Om det är ett fåtal system kvar, som är extremt uppsplittrade i små-system, som är kvar kommer systemrenset att verka vara högt.

Om de kvarvarande systemen enbart är enkupongssystem med många rader kvar i snitt så kommer systemrenset att verka vara lågt.

Men det enda som egentligen spelar någon roll för utdelningen är hur många rader som överlever avdelning för avdelning ( och till slut hela omgången ).

Tyvärr redovisar inte ATG radrenset ännu utan bara systemrenset. Men det gör ändå inte ett meningslöst resonemang till ett meningsfullt.

Sedan håller jag inte alls med dig om att utdelningarna ( systemrenset går som sagt inte att uttala sig om ens en gång ) blir sämre från vecka till vecka sett från utdelning i förhållande till utfallens svårighetsgrad.

Hela det här året så har det varit en betydligt större andel av omgångarna som har gett vettiga utdelningar i förhållande till svårighetsgraden än de senaste åren.

Den här omgången var såklart ett bakslag på den fronten. Men absolut inget extremt. Om man väger in att "alla viktiga" speltjänster prickade sina rankings mycket bra så var det absolut ingen katastrof.

Ztazze 2016-11-13 21:52

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 511256)
Det har aldrig funnits något sådant "mönster" när det gäller systemrens vs varken V75% eller gamla streck%en.

"Grejen" är att det inte går att resonera meningsfullt i form av vad som är "normalt systemrens" mellan avdelningarna. Det enda som fungerar är att tala om den vinnande raden som helhet.

Antal kvarvarande system beror ju helt på vad det är för typ av system som är kvar och hur många rader dessa system har kvar i snitt.

Om det är ett fåtal system kvar, som är extremt uppsplittrade i små-system, som är kvar kommer systemrenset att verka vara högt.

Om de kvarvarande systemen enbart är enkupongssystem med många rader kvar i snitt så kommer systemrenset att verka vara lågt.

Men det enda som egentligen spelar någon roll för utdelningen är hur många rader som överlever avdelning för avdelning ( och till slut hela omgången ).

Tyvärr redovisar inte ATG radrenset ännu utan bara systemrenset. Men det gör ändå inte ett meningslöst resonemang till ett meningsfullt.

Sedan håller jag inte alls med dig om att utdelningarna ( systemrenset går som sagt inte att uttala sig om ens en gång ) blir sämre från vecka till vecka sett från utdelning i förhållande till utfallens svårighetsgrad.

Hela det här året så har det varit en betydligt större andel av omgångarna som har gett vettiga utdelningar i förhållande till svårighetsgraden än de senaste åren.

Den här omgången var såklart ett bakslag på den fronten. Men absolut inget extremt. Om man väger in att "alla viktiga" speltjänster prickade sina rankings mycket bra så var det absolut ingen katastrof.

Att ATG fortfarande redovisar antal system är för mig mig en gåta

Strappa71 2016-11-13 23:00

Citat:

Ursprungligen postat av Ztazze (Inlägg 511263)
Att ATG fortfarande redovisar antal system är för mig mig en gåta

Mestadels av tekniska orsaker.

Med den teknik som de har kvar från 80-talet så skulle de just nu klara att visa ett slags "prognos" som skulle innebära att de skulle kunna byta till att visa "lägsta möjliga utdelning" efter varje lopp. Dvs utdelningen på det utfall för kvarvarande lopp som skulle ge lägst utdelning ( generera flest rader med 7 rätt ).

Mitt råd till dem är att hellre vänta tills de kan göra en "riktig" radnedräknare.

Att hålla på att göra om utan att göra det ordentligt är ingen bra idé om man ändå måste byta redovisningsmodell efter några år igen.

MoniMakerApp 2016-11-14 10:59

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 511266)
Mestadels av tekniska orsaker.

Med den teknik som de har kvar från 80-talet så skulle de just nu klara att visa ett slags "prognos" som skulle innebära att de skulle kunna byta till att visa "lägsta möjliga utdelning" efter varje lopp. Dvs utdelningen på det utfall för kvarvarande lopp som skulle ge lägst utdelning ( generera flest rader med 7 rätt ).

Mitt råd till dem är att hellre vänta tills de kan göra en "riktig" radnedräknare.

Att hålla på att göra om utan att göra det ordentligt är ingen bra idé om man ändå måste byta redovisningsmodell efter några år igen.

Ja, det korrekta borde vara att räkna antalet kvarvarande rader istället för system, det är ju inte förrän i sista avd som de sammanfaller, men även om de rent tekniskt skulle kunna göra en radnedräknare så kanske det stora flertalet skulle tycka att det låter futtigt när värdet efter första avdelningen inte ens uppgår till en krona om en betrodd häst vunnit...

Strappa71 2016-11-14 11:15

Citat:

Ursprungligen postat av MoniMakerApp (Inlägg 511274)
Ja, det korrekta borde vara att räkna antalet kvarvarande rader istället för system, det är ju inte förrän i sista avd som de sammanfaller, men även om de rent tekniskt skulle kunna göra en radnedräknare så kanske det stora flertalet skulle tycka att det låter futtigt när värdet efter första avdelningen inte ens uppgår till en krona om en betrodd häst vunnit...

Och det skulle ta någon vecka....sedan hade de flest vant sig, och förstått, och älskat det, eftersom det skulle vara en visning med hög koppling mellan spelprocent och "rens".

Grant 2016-11-14 15:34

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 511275)
Och det skulle ta någon vecka....sedan hade de flest vant sig, och förstått, och älskat det, eftersom det skulle vara en visning med hög koppling mellan spelprocent och "rens".

Den exakta utdelningen i lördags borde varit 13388:-
Anledningen till att den blev sämre är även kopplad till 3x7 och 3x UO.

Om ATG börjar med radnedräknare hade även en insatsprocentnedräknare
varit intressant. Överhuvudtaget fler flikar å redovisning.
Konspirationsteorifliken tex för mej.

Mvh Uffe

Strappa71 2016-11-15 16:43

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 511295)
Den exakta utdelningen i lördags borde varit 13388:-
Anledningen till att den blev sämre är även kopplad till 3x7 och 3x UO.

Om ATG börjar med radnedräknare hade även en insatsprocentnedräknare
varit intressant. Överhuvudtaget fler flikar å redovisning.
Konspirationsteorifliken tex för mej.

Mvh Uffe

13000 och 10000 ligger i "samma storleksordning". En statistisk modell kommer aldrig att visa exakta förväntade utdelningar.

Däremot är just den här modellen flera storleksordningar bättre än valfritt försök av modell för systemrens.

Wagner 2016-11-15 20:19

Ni kan dividera siffror hur ni vill.

Vi som spelat V65 (numera V75) sen 70/80-talet vet att det har blivit sämre. :)

Strappa71 2016-11-15 20:45

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 511397)

"Sämre" är inte helt lätt-definierat. Är det renset mellan avdelningar du menar eller utdelningen på en viss rad med en viss svårighetsgrad? För det är ju per definition inte samma sak.

En faktor är naturligtvis att radpriset fortfarande är samma som 1993 när man startade upp V75. Svårighetsgraden är lägre nu jämfört med då. Medelsystemets storlek är större. Det ger såklart även större potter, men för lite lättare rader får det en negativ inverkan på utdelningen.

Min poäng är dock att "system-rens" är ett uselt mått som inte går att koppla starkt till någon spel-info.

Det har man aldrig kunnat. Inte ens på 70/80-talet. Det finns helt enkelt inget system-rens som är "normalt". Då kan det inte gärna finnas högt eller lågt system-rens heller.

Grant 2016-11-15 23:10

Ytterligare felfaktorer med insatsprocenten är att den bara är rätt före första
avdelningen och att den inte alltid blir 100% tillsammans per avdelning.

Mvh Uffe

Strappa71 2016-11-16 09:30

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 511415)
Ytterligare felfaktorer med insatsprocenten är att den bara är rätt före första
avdelningen och att den inte alltid blir 100% tillsammans per avdelning.

Mvh Uffe

Den är rätt även efter den första avdelningen. Sedan övergår den till att enbart vara grunden för den statistiska modellen.

Även om ATG inte redovisar hur många rader som finns kvar efter den första avdelningen så "stämmer" antalet kvarvarande RADER med insatsfördelningen.

Dessutom har reduceringsprogrammen tillgång till den "exakta" insatsfördelningen räknat i hela kronor. Dvs insats% med 7-10 signifikanta siffror.

Så visst blir den 100% Grant. Bara inte för dig.

bananbilen 2016-11-16 16:27

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 511397)

Du är faktiskt fel ute här bäste Wagner. Avdragen är dom samma som förr, det är bara att spelarna blivit skickligare! :hurt:

Grant 2016-11-16 16:54

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 511423)
Dessutom har reduceringsprogrammen tillgång till den "exakta" insatsfördelningen räknat i hela kronor. Dvs insats% med 7-10 signifikanta siffror.

Så visst blir den 100% Grant. Bara inte för dig.

Om mitt Joker räknar med 100% per avdelning så har jag på sätt och vis också
tillgång till rätt insatsfördelning.
Men ATG borde ändå släppt den exakta på ATG.se till alla.

Och sen stämmer fortfarande bara insatsfördelningen innan första
avdelningen avgjorts. I och med avgörandet stämmer inte insatsfördelningen
i avdelning 2-7.

Mvh Uffe

hammmmmar 2016-11-16 17:23

Citat:

Ursprungligen postat av bananbilen (Inlägg 511453)
Du är faktiskt fel ute här bäste Wagner. Avdragen är dom samma som förr, det är bara att spelarna blivit skickligare! :hurt:

+ alla andelsspel och media som sitter utanför tränarnas hus och bara väntar på minsta lilla information. Speltjänster har också stor del då dagens spelare inte behöver göra ett skit själv i nuläget.

Wagner 2016-11-16 23:37

Citat:

Ursprungligen postat av bananbilen (Inlägg 511453)

Jag vet att avdragen är dom samma och att spelarna blivit skickligare.

Det ryms inom allt har blivit sämre. :)

Strappa71 2016-11-17 08:59

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 511561)
Jag vet att avdragen är dom samma och att spelarna blivit skickligare.

Det ryms inom allt har blivit sämre. :)

Okej. Men inget av det där har någonsin gått att mäta på systemrenset mellan avdelningar. Det var det resonemanget jag vände mig mot.

Att samma svårighetsgrad ( på hela den rätta raden ) i snitt ger sämre utdelning idag än för 20-30 år sedan är fullt möjligt.

Men det visar sig i form av "dålig utdelning". Inte i hur stort systemrenset är för en x-procentare.

Strappa71 2016-11-17 09:05

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 511455)

Och sen stämmer fortfarande bara insatsfördelningen innan första
avdelningen avgjorts. I och med avgörandet stämmer inte insatsfördelningen
i avdelning 2-7.

Mvh Uffe

Nej. EFTER den första avdelningen vet man hur många rader det finns kvar med ett rätt även om ATG valt att inte visa den. Däremot vet man inte hur dessa kvarvarande rader fördelar sig per häst i den andra avdelningen. Där tar den statistiska modellen vid. En modell som är förvånansvärt bra.

Jag håller med dig helt om att ATG "borde visa" mer information. Men det är en del av jag kallar "förenklingsångesten". Att få se komplett spelinfo ( exakt summa som är spelad på varje häst istället för en avrundad procentsats ) skulle bli för svårt att hantera tror ATG.

Grant 2016-11-17 18:18

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 511566)
Jag håller med dig helt om att ATG "borde visa" mer information. Men det
är en del av jag kallar "förenklingsångesten". Att få se komplett spelinfo
(exakt summa som är spelad på varje häst istället för en avrundad procentsats)
skulle bli för svårt att hantera tror ATG.

Hur ska man resonera om spelvärde tex avd 6 i lördags Raz Mackenzie
2-handsfavorit till 29% i ett lopp med sammanlagd insatsprocent på 83,74.
72% av systemen överlever. Kan den ha varit streckad på över 100%
av de inlämnade systemen?

Gissar man spelvärde x i förhållande till insatsprocent y?

Mvh Uffe

Strappa71 2016-11-17 22:38

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 511593)
Hur ska man resonera om spelvärde tex avd 6 i lördags Raz Mackenzie
2-handsfavorit till 29% i ett lopp med sammanlagd insatsprocent på 83,74.
72% av systemen överlever. Kan den ha varit streckad på över 100%
av de inlämnade systemen?

Gissar man spelvärde x i förhållande till insatsprocent y?

Mvh Uffe

Hur många system som överlever är oväsenligt. Vi vet ju aldrig hur många rader de olika systemen har kvar.

Men vi tar det från början. Eftersom det finns regler för att hantera strukna hästar så blir den sammanlagda insatsprocenten 100%. De strukna hästarnas rader landar på någon annan häst i slutändan.

Det kan man ha många åsikter om. Helst av allt vill skulle jag vilja att ATG räknar om insatsfördelningen när hästar stryks. Men det är för mycket begärt av ATGs antika speldatabas.

En annan aspekt att ta hänsyn till är hur hårt spelad Raz MacK var på de "sena, smarta" pengarna. Och det visar sig att av de sista 6MSEK som satsades var den spelad till över 50%. Massor av spelare som spelade in i det sista spikade den.

Ytterligare en faktor är hur många rader de kvarvarande system hade kvar totalt i V75-6+V75-7. Detta är inget vi vet något om eftersom ATG vägrar att redovisa antal kvarvarande rader. Men det går att anta att om man den vinnande raden fram till V75-6 varit hyfsat lätthittad så har många system många garderingar kvar. Och det är troligare att de strecken sitter på de betrodda hästarna än på skrällarna. ( Även om det givetvis leder till att skrällarna är relativt hårt betrodda de med ) Man kan helt enkelt inte förvänta sig att särskilt många ska spricka på en "skrik-häst" som många t o m spikat.

ATG skulle kunna skingra många helt onödiga dimmor genom att visa upp både radnedräkning och räkna om spelprocentsiffrorna vid strykningar.

Den största anledningen till att man inte åtgärdar ovanstående är tyvärr något så trivialt tekniska orsaker som i sin tur beror på en sedan länge uppbyggd teknisk skuld. ( ATG ligger flera 100 MSEK "back" på IT-fronten trots alla satsningar de senaste åren. Min gissning är att det kommer att ta dem 5-10 år att komma ikapp helt och hållet. )

DIF 2016-11-18 10:28

Den största anledningen till att det ofta blir märkliga rens är enligt min åsikt att det finns några stora och skickliga speltjänster, där många har tillgång till samma info. Ibland har dessa stora tjänster samma grundidéer och när många ryggar deras drag (även om de är lågprocentare) så blir det väldigt ofta dåligt rens.
Det beror väl främst på det som Strappa skriver, att det är de sena raderna som är så otroligt mycket bättre än alla tidiga svenssonbångar.
Dock kan ju renset å andra sidan bli otroligt mycket bättre om någon skrikhäst bommar.
Alla bra spelare som lämnade in sent kunde ju räkna ut med fishålet att Raz Mackenzie var klar. Även om det stod 29% på den så satt ju de flesta sena spelare kvar med den spik.
Den ultimata omgången är när alla tjänster skriker på åt samma håll och man själv har en klar i andra riktningen.
Givetvis borde ATG ge spelarna precis alla siffror alltid, även om de kan vara svårt för många att ta till sig. Men med de enorma stålar som vi skjuter in varje dag så borde det vara ett krav.

MoniMakerApp 2016-11-18 11:33

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 511455)

Det går att få fram V75% med två decimaler på atg.se. Klicka anpassa->V75% Det.

Strappa71 2016-11-18 13:21

Citat:

Ursprungligen postat av MoniMakerApp (Inlägg 511629)
Det går att få fram V75% med två decimaler på atg.se. Klicka anpassa->V75% Det.

Det är inte alltid V75%-detaljerat adderar till exakt 100% med två decimaler heller.

Grant 2016-11-18 18:28

Citat:

Ursprungligen postat av DIF (Inlägg 511624)
Givetvis borde ATG ge spelarna precis alla siffror alltid, även om de kan vara svårt för många att ta till sig. Men med de enorma stålar som vi skjuter in varje dag så borde det vara ett krav.

Det är inte bra för en konspirationsteoretiker som jag att dom mörkar och dessutom är
direkt otrevliga. Det enda dom är bra på är fuskutredningarna (Belgien), där går det
undan och siffrorna i ljuset direkt.

Mvh Uffe