![]() |
V75 Axevalla 20 juli
Startlistorna kraftigt försenade på grund av tekniska problem.
Mycket fintrav kommande vecka. Kommer själv pga fest på lördag avstå denna omgång och istället läsa på andra dagar men snabbt kollat igenom kompletteringslistorna och man kan väl säga att det inte är någon av sommarens bästa omgångar. V75 även på söndag och den omgången ska jag läsa på mer. Klass 2 Rätt svårt lopp. Klart bäst poäng Timo Nurmos Istanbul Boko, men på två vinster på orten i rad kan man nog inte säga att den är klar direkt, Nurmos hästar är väl helller sällan så pålitliga när dom är ute och reser. Annars är det väl ett jämt lopp där det inte finns någon som direkt visat något som gör att den har toppchans. Första barfota, första helstängt och första bike kan vara avgörande info på någon. Klass 1 Gillar Stefan Perssons Man Of Steel skarpt så säger att den vinner när den nu har ett lopp i kroppen efter lång frånvaro. Brons Ser ojämnt ut och ingen högre klass. Untersteiner hästarna sticker väl ut och om Peter valt rätt vinner Randemar R.D. Dock inte kollat upp varför han valt den. Silver Känns som att två sticker ut. Ural och Hazard Boko (om barfota). Guld Borde väl stå mellan Milligans School och Handsome Brad. Vad hände med Milligans School igår? Nurmoshästen med 31 000. Poäng har i alla fall inte mött de bästa äldre hästarna i Sverige tidigare . Lärlingsloppet När dom lekt färdigt där framme så spurtar megastjärnan Rafiki Fri ner dom . Så känns det spontant . Den var ju riktigt bra på Gotland i onsdags i alla fall. Annars är det väl ett sånt där lärlingslopp där man måste ta alla för att vara säker. Stoloppet för femåringar Svårt att räkna på. Klarar de mer meriterade att plocka 20 meter? Global Upper Style har nu i alla fall ett lopp i kroppen efter årsdebuten senast och den var ju ute i riktigt tuffa lopp i fjor som fyraåring. Observera att detta skrevs innan spårlottningen skett. I morgon kommer startlistorna till V75 på söndag. Fredagens startlistor till trippeltravet också klara. Ska läsa på dom loppen själv också. |
I silver skulle jag säga att de två hästar du nämner nu med spår 11 och 12 borde va chanslösa. Stort kuskminus på Ural dessutom samt Hazard Boko borde vunnit sist som skrik häst. Velvet Gio är stenklar om form, men inte startat på nästan 4mån??
Otroliga nivåskillnader i guld och borde stå mellan två hästar precis som du skriver. Håller med dig gällande Man of Steel, men vem vet om det nu mer är samma häst som det en gång var? Rafiki fri måste ha bra chans som du skriver och plus med ordinarie kusk. Dock två tuffa motbud som gjorde topplopp senast på V75; Nero Maximus och Callmesally. I brons hyllade Peter Randemar inför senast och det fanns teckning för detta, bara en omänsklig italienare som var före. Skulle det bli spets måste den vara stenklar och vinner troligen utan strul oavsett position... Kontio/Nurmos lär bli betrodda som vanligt men ska fällas rakt över. Finns inget sämre spelvärde än att spela Kontio/Nurmos på V75 utanför Solvalla. Bara tacka ta emot att betaltjänsterna och kollektivet fortsätter lyfta upp deras hästar.... |
2018 hade Nurmos segerprocenten 16,6 på V75 på Solvalla, och 18,4 när V75 avgjorts på andra banor. Hittills i år är segerprocenten 15,8 både på Solvalla och på "bortaplan". Ryktet om Nurmos tillkortakommanden när han får resa kan vi väl härmed betrakta som något en klok spelare inte bör fästa så mycket uppmärksamhet till.
|
Kolla gärna statistiken på kombo Kontio/Nurmos utanför Solvalla. Skulle tippa på att seger procenten är bra bit under 10% då.
|
Citat:
|
Citat:
|
Ha redan bestämt mig att spika Callmeawinner på lördag med Erik.A upp.Vi får hoppas att den inte blir en 10% då blir det lite trist.
|
Citat:
|
9 Maximus M.M. har ju springspår och borde sitta ledningen rätt tidigt om han prövar? Kan ju bli svårtuggad därifrån när han har 12 tider på medel. Sen gillar jag Anders som kusk oxå speciellt i sådana här typ av race.14 är väl första motbudet och ett lås på 9,14 bör inte vara fel. Är det springband eller springspår för dem på mellanvolten?
|
Citat:
|
Borde inte 4 Milligans School vinna detta utan problem? Går väl ner i klass så det visslar om det. Ända frågetecknet är väl distansen men den borde han väl fixa. Kan inte sätta in Jormas styrning och ett lås på dessa behöver inte vara fel heller. Handsome Brad blir ett tredjestreck.
Milligans Shool plockade ner Handsome Brad på Valla för några starter sen från spår 6 och Brad hade spår 1. Nu står School mycket bättre till men Handsome B har en imponerande tid på 3180m och långt upplopp. |
Att Örjan kliver upp bakom 9 In Love Boko är superintressant! Likaså 3% på gubben i lådan över det långa upploppet.
|
Stefan Persson betalar jag aldrig för (Man of Steel) inte på V75. Inte ens om det va på Halmstad. Inget ont om hästen för den är bra men har så svårt för Stefan Persson på V75 och överhuvudet taget. Men bara för att den står i 5% och han inte är så betrodd så skulle den kunna skrälla bara för att jag dissar den :)
|
Rafiki Fri = Megastjärna :lol:
Ryktet om Nurmos+utanför Valla=torsk är grovt överdrivet det stämmer. Iallafall om vi ser till vinstfrekvens. Om vi tittar på hur hårt streckade de är ser det nog lite annorlunda ut. +60% är inte ovanligt när Nurmos skickar ut sina adepter i V75 mot lite sämre konkurrens. Så man kan inte riktigt gå ut och säga att de är speciellt spelvärda heller. Och med Jorma är det ju som någon var inne på nästan vingel-garanti, så han behöver med råge bästa hästen för att vinna. Annat när Örjan sitter upp, han har ett jävla facit med Nurmos-hästarna och blir faktiskt trots det inte mer spelad än Jorma. Milligans tror jag också är "klar" så som spåren landade. Levererar alltid jämnt och säkert och många kanske tror på formtapp efter nollan nu i lördags, men jag tyckte nog att han gjorde en prestation enligt förväntan ungefär. De där framme körde fort, men höll också tempot. Fick en häst i knät och fick göra omtag, och de övriga som slog honom fick bättre resor (med undantag för Milliondollarrhyme kanske som hamnade på vingel ordentligt i början). Om han inte gjort en taktiktabben utan suttit kall i ryggen på Goop istället så tror jag han slutat på pallen. Möter några formstarka nu, men om man jämför med vad han löpt mot tidigare är det ju en annan klass. Hoppas det dissas rejält nu efter nollan så vi får en riktigt spelvärd spik i Milligan på lördag! |
Citat:
|
Milligan’s stenklar enligt många.. Långlopp, långt upplopp å knappast ledning. Får hoppas tempot blir snabbt å strid om spets. Samt loppet innan va ju imponerande.. Luktar samma öde som eldorado B som var stenklar den med över 2640.. Tror knappast 11 12 kommer ge bort loppet på lördag. Stenklar nja
|
Har stor tro på att de två största favoriterna kommer infria på lördag, jag ser nästan inga minustecken på någon av dem. Ska plugga lite till innan jag bestämmer mig, men det ser ut som jag kommer nöja mig med ett favoritsystem på lördag! Ser absolut ut som tillräcklig skrällpotential i övriga lopp för att det inte ska bli någon femrätts-jackpot. 3 voltlopp, varav ett med bara ston och ett med lärlingar bland annat.
Istanbul Boko är orutinerad och står hårt inne. En Nurmos-häst som vunnit lätt mot lättare sällskap och nu går sitt första riktiga test. En typisk storfavorit som faller ofta och på medel eller kort distans hade jag tveklöst garderat den där. Men nu med lång distans är ju vingelrisken minimal och det är toppchans att få styra loppet precis som de vill. Över 3km vinner man inte med spår på vägen, utan det är ledningen eller de som smyger med bakom som gäller egentligen. Klass 2 är en "skrällgenerator" men det körs sällan på stayerdistans och bil. Då blir det en favoritgenerator istället! Dödens brukar inte hålla i såna här lopp, för det spricker oftast upp sista varvet när ledaren drar på lite och några inte hänger med. Då har andra-tredje-fjärde inner torrt spurtkrut och någon tar sig förbi den som gjort jobbet i andraspår hela vägen. Om bara Jorma inte kör efter någon helt tokig klocka ska den bara vinna från spets. Det finns ingen "vildhjärna" med i loppet som riskerar utmana favoriten ordentligt varken i början av loppet eller under vägen. Att det är långt upplopp ökar bara chanserna för spetshästen i ett sånt här lopp. Folk i kön väntar lite längre med attackerna eftersom de tror att det finns gott om tid att spurta, och lurar sig själva på vinstchansen på det sättet. Samtidigt är det alltid en liten fara när folk kommer flygande långt ute i banan och hästen inte ser dem och kan svara. Ändå ganska otroligt att de ska kunna ta så många längder från djupa kön efter ett lopp som dirigerats av en av loppets bästa hästar. Väljer man att dra skorna är det lite minus tycker jag, eftersom jag tror det är en onödig växel att dra och förenad med lite galopprisk. Samtidigt som den kommer bli hårdare spelad. Milligans School har en sällan skådad straffspark också, och det här ser jag som omgångens största vinstchans. Senaste loppet var han bra i även om det blev en nolla, det var lite trafikproblem och ett dumt taktikval som gjorde att han inte fick något med sig. I Elitloppsförsöket körde han bort en trolig tredjeplats och final på ett felaktigt taktikval också. Trots ett fullt fält med miljonärer kliver han ner ordentligt i klass nu jämfört med nästan alla lopp han gjort senaste året. Han presterar jämnt och bra, även om det är någon galopp här och där. Lång distans och avsaknad av konkurrenter (hästar och kuskar) som kan göra något på allvar i början och under loppet gör att det är samma sak här. Lite spel mot ett mål. Osäkerheten ligger väl lite i om Eriksson försöker ta sig till spets i ett tidigt skede eller inte. Med värsta konkurrenten utanför räknar jag ändå med att han inte är dummare än att han gör allt för att hålla ut den. Det är väl om Söderkvist har stallorder det kan ställa till det lite. Ska kolla in Hachikos alla starter i Finland, men att han ska kliva upp efter 11 starter och spöa en av Sveriges bästa hästar har jag lite svårt att se. Iallafall inte om den sitter i ledningen. |
Botaniserar i lite bookie-odds inför lördag. Dessa fina plats-objekt sticker ut (odds från b365 inte shoppat runt ännu):
V75-1: 1 BBS Johnny plats @3,50 Platsat i 67% (16/24) och hela 4/6 i >100k-lopp! Perfekt spår här och kommer nästan säkert sitta 2-3 in bakom bra hästar som drar fram snarare än sitter i vägen. Har lite galopper i historiken, men bara hoppat i 1 av de 10 senaste voltloppen så den är faktiskt ovanligt stabil. Kuskstärkt också, körs oftast av tränaren själv. V75-3: 4 Simb Rocker plats @7,50 Alla med spår 1-5 bakom bilen här är riktiga traktorer från början, men Dalborg sitter på ett bra spår och hästen är på väg uppåt. Hästen har lyckats vinna på Åmål från spår 11 över sprint och även segrat från spår 12 på Vaggeryd. Motståndet är visserligen inget vidare på de banorna, men det är ett jävla handikapp att klara av för att vinna från de startpositionerna där. De pratar även om första bike på lördag. Jänkarvagn eller inte, hittar han bara rygg ledaren på favoriten är han nästan skyldig att hålla en trioplats! V75-5: 1 Mr Lindy plats @5,00 Ruggigt startsnabb och nästan unikt travsäker (1 galopp på 49 starter!) och från spår 1 ska det automatiskt vara bra chans till plats. Veijo har fin form på stallet för dagen också. Helt obegripligt högt odds här faktiskt, sällan sett något så bra... V75-6: 2 Stepping Spaceboy plats @7,50 Det är samma tema som på de andra egentligen, den här är riktigt startsnabb och har bra chans till att sitta 2-3 inner och gotta sig över den långa distansen och ha krafter kvar till att hinna undan övriga som fått många kurvor på vägen i slutet. Att den tillhör de mindre rutinerade i fältet spelar mindre roll med såna förutsättningar. V75-7: 2 Man Of Steel plats @3,25 Hästen har startat sparsamt och är ingen segerstaplare direkt. Men han har varit ruggigt förberedd när han skickats ut i hetluften på V75! Mordvinnare i första jänk i första framträdandet. Trea från tredje ytter i finalen med spår i sista kurvan andra gången medan vinnarna fått maska ordentligt där framme. Trea efter blytung dödensresa i tredje starten. Vilka har kommit före honom undrar ni kanske? Vad sägs om Eelis, Bandit Brick, Olle Rols och Floris Baldwin. Det är ruggiga hästar alltså! En enda gång på 14 starter har han missat prispallen, då var han fyra i mål. En enda galopp i historiken. Det ska ju vara toppchans att hitta topp-3! Vinnarspel och spik på V75 är nog inte dumma spel heller, han ser ut att bli ganska bortglömd här (står i 12ggr/8%). |
Kollade kuskarnas V75-resultat i V75-Guiden. Förut hade dom de 15 bästa kuskarna, nu har dom bara tagit med de fem första - dumt nog.
I alla fall har vi som etta en klart lysande stjärna, fixstjärna skulle jag vilja säga, nämligen Örjan med 31 härliga V75-segrar. Nr 2: Björn Goop, 16 V75-segrar och Nr 3: Denne klantigeochvetintevadalltnedsättandehankallas: Kontio! 15 segrar:evilgrin39: |
Citat:
|
Citat:
Nyfiken fråga: Vilka anser du vara topp 5-kuskar? Självklara för mig är Goop, Ulf Ohlsson, Jepson. Givetvis Örjan oxå...:rolleyes: Det är några till med... För ett par år sedan var Christoffer och Kim Eriksson mycket i ropet. |
Har kollat 8 Hachiko de Veluwe. Tittade på hans senaste lopp inne på finska travet. Han vann lätt och lagom över Ranch Kelly, blev väl någon miljon in...
Sedan har jag kollat härstamningen. Renaste guld! Pappa Timoko känner alla till. Han har tjänat 47 miljoner. Och mamman Amazing Ride 1,3 milj på 33 starter, 45%-ig. Funderar på att spika. Tillägg: Blir nog 4 Milligan's School, har kollat nu och han går inte av för hackor. Kanske spik eller garderar med Hachiko... |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Jansson skulle jag nog sätta ganska högt, han får inte köra de där riktigt bra hästarna och gör det väldigt bra. Men kommer väl såklart bli lite på retur nu snart när han närmar sig 70. Unge Herr Djuse skulle jag nog faktiskt kasta in på topp 10 iallafall, han skulle nog göra rent hus om han fick byta hästar med en av toppkuskarnas hästar. Kör inte bara bra för att vara grön och ung utan bara kort och bort jävligt bra. Ohlsson kommer ju in på topp 10 men fan vet om jag har honom bland de första 5... Här får vi nog väldigt många olika åsikter om alla lägger in sin lista, väldigt delad smak i sånt där. |
Kliver in på Maximus MM till 6,25 på svs(bet365 7,00, men där får jag inte spela mer). Tror det är en bra chans till spets efter första sväng och sedan en utmärkt vinstchans, kusken är nog dessutom den klart bästa i detta fält...vi får si...
|
Man of steel ger 4,40 på plats i sista, det kan jag inte låta bli...Stefan P är ingen höjdare som kusk, men mycket talar för att det kan bli en bra resa härifrån och en platspeng till slut...vi får si även där...vill dock att ni noterar min usla form...
|
Citat:
|
|
Citat:
|
Svs platsodds till 4,40 är ju i samma viktklass som 17,50 vinnare, såg först nu din plats-argumentation från igår(uppdaterade inte, utan bara skrev) och med den som grund så är ju alla platsodds över 1,10 bra;)...hehe, men i alla fall över 2...vi får si(ytterligare en gång)...
|
I avd 1 så har väl 6 Grandfather Bill bra chans att komma iväg bättre än favoriten 7 Randemar R.D och i senaste lopp satt Bill fast bakom en trött ledare när Randemar stack undan hade Goop fått fritt hade det nog varit tufft i mål mellan dessa två.
Många tittar väl bara i startlistan och ser att Randemar var tvåa i mål och Grandfather Bill var sjua men inte att Bill satt fast... Jag chansar och spikar Grandfather Bill, Goop har säkert ställt i ordningen till den här storhelgen och hoppas på revansch då just Grandfather Bill skrynklade ihop sig ordentligt denna helgen förra året i från ledningen. |
Velvet Gio struken precis nu! En tänkt spik för mig...
Rundar Ural fältet nu tro? Master Crowe avslutade ok på Halmstad senast ev. sista loppet i Silver för Master Crowe sett till pengarna på kontot...11k kvar till gränsen. |
Citat:
|
Nå verkar väl Hachiko de Veluwe mer skral. den har ju bara mött jämnårigt skräp i finland och tiderna är ju inte direkt på "wow"
Behöver man ens ha med den på lappen? både reckless och handsome brad ser mer intressanta ut. https://www.youtube.com/watch?v=xgOCz4Y15LU finska ajo 2019 https://www.youtube.com/watch?v=-K-0nptHQDI finska derbyt 2018 |
Borde inte Ural vara en bra spik nu? Känns som han är tuffare än Mäster Crowe och kan plocka ner den från dödens. Kanske satsar 8:an en del i början nu också och ger M.C en tryckare. Vad tror ni ? Är inte Ural bästa hästen här?
|
”I lördagens silverdivision, tillika V75-5, är det väldigt jämnspelat. Vi förstår dock inte hur det kan vara det då en häst sticker ur markant från övriga och spiken är minst sagt given”
Så skriver spelvärde.se överst i sin reklam på hemsidan. Jag lovar att aldrig mer satsa en krona på trav om den spiken vinner........ |
Citat:
|
Citat:
|
här kommer en riktig kioskvältare i sista för dem som inte går kort
Categorical om barfota Categorical startar imorgon onsdag på Bjerke från spår 10bakom bilen 1609m. Han kommer att gå med skor runt om (eventuellt utan fram) för att spara hovarna till V75 i Årjäng 13juli. Där blev det ingen start |