![]() |
Elitloppslördags-V75
V75-1:
Stoeliten Bara en häst kvar från förra årets fält ( Mellby Free ) som nu gör årsdebut. Enormt frågetecken när det ska omsättas 150-200M. Gillar Double Exposure och Sommar-Tessy mest. Med fri lejd till ledningen lär dock DE bli väldigt svårslagen till tråkig V75%. Den som kan häxa är Willow Pride med en finntjurig Mika. V75-2 Don F. Zet fick iaf spår 8 och det öppnar åtminstone för en teoretisk möjlighet till favoritfall. Inte heller alla som håller formen efter en sån tömning som senast. Men den möter "inget alls" i en klassmässig jämförelse. Stort glapp till resten. V75-3 Silverfinal där Very Kronos nog blir rätt klar favorit. Läget gör ändå att jag förmodligen garderar med de 1-6 och Vincero Gar. V75-4 Diamantstofinal. Lennartsson på Bergh-tränat är en vass komb. Bakspår på mellanvolten borde göra V75%en hyfsat intressant. ( Edit: Ja, jag menar alltså Indras Secret! ) Bakom finns ett helt gäng tänkbara ( såklart med stolopp ) vid gardering. V75-5 Klass I-final där jag tycker Armour As och Van G. höjer sig lite över resten. Kommer 11+12 bli fortsatt överspelade även på lördag? V75-6 Bronsfinal med ett gäng hästar som kommer att duga även i Silver framöver. 1-7 får räcka. Jag är inte alls säker på att vare sig 1 eller 6 fyller sitt staket på lördag. V75-7 Harpers blir som alltid sevärt. Efter senaste segern blir nog Moni Viking rätt klar favorit. Men det är inte lätt att återupprepa prestationer som den senast. Den får inte hamna alltför långt efter från start om det ska gå att superspurta hem det här. Jag gillar mellanvolten i år. |
Intryck:
* Bronsfinalen ser nästan starkare ut än silverfinalen! * Don Fanucci Zet lär ha toppchans trots spåret. För de som ska spela V75 är det nog att hoppas på att spåret gör att han inte blir så stor favorit som han borde bli. För egen del tror jag att det blir V5 denna gång med jackpotfri V75-omgång, men en understreckad DFZ kanske kan locka mig. * Delar ovanstående analys att Moni Viking lär bli för stor favorit. Intressanta starter för Ivory di Quattro och Viking Brodde. * Spelmässigt är kanske Stodivisionen det mest intressanta loppet. Ser ut som ett kvalitetsmässigt fint lopp också. |
Den knackigt travande startsnabba sprintern Betting Rebel, tas ut i Harpers???...undrar hur den evigt optimistiske tränaren/ägaren Micael Broberg tänker där(om han överhuvudtaget gör det?)...
|
Brukar inte den här Elitloppslördagen ge ruskigt betalt, eller är jag fel på det?
|
Citat:
Det har varit ett gäng flermiljonutdelningar genom åren. Den här finalomgången brukar det vara extra påställt från många håll och ibland har säkert publikens ljudnivå gjort en del favoriter överpeppade med galopper till följd. Men utdelningar runt 20-50k inträffar de med. Även den här helgen. Man ska även tänka på att det varit en JP-förstärkt omgång rätt så ofta. Så är det inte denna gång. |
V75-1 Double Exposure tror jag är en vettig spik att börja med.
V75-2 Tänker nog försöka fälla Don Fanucci med i första hand Mr Marvelous, men också Velten Limelight, Gardiner Shaw och T.Rex Face. V75-3 Prosperous och Wild Love är väldigt tidiga. Finns många med kapacitet där, men lite dunkel form. V75-4 Dagens svåraste lopp. Jag kan i badkaret frammana scenarier som gör att alla kan vinna. V75-5 Det låser man med Van Gogh och Armour. V75-6 1, 2, 5, 6 klarar man sig långt med. V75-7 Roligt lopp. 2, 3, 4, 8, 10, 13, 15 tycker jag höjer sig över de andra. Nu återstår att hänga med i intervjuer, strykningar och spelets utveckling. |
Citat:
|
Det blir en massiv flerbong.
|
Citat:
På 4 friska är det naturligtvis exakt så. Det enda som talar emot honom är maxprestationen senast. |
Pacific Face en härlig skräll Harpers för min del.
|
Citat:
|
Bazire låter optimistisk inför Harpers med Ble du Gers. Hästen ska forceras till ledningen och dra hårt därifrån. Moni Viking är han inte rädd för och överlag låter det påställt.
Det lär dock kosta en del om han ska till ledningen och det är inte lätt att avancera framåt tidigt i sådana här stora fält på tusenmetersbana. Men om det blir den här taktiken kanske det räcker med ett lås på Ble du Gers och Moni Viking? |
Moni Viking kan inte förlora Harpers - såg ni inte alla loppet denne gjorde senast? Hur skall denne kunna förlora med ryggar sista varvet?! Kommer vända ut och in på detta gäng, vilket är enklare än det han van mot senast... Han stod vidare 60 meter, nu 40... Gör han bara om hälften av det upploppet så blir det inte ens då hårt i mål. Okey, det var bättre tempo än på Lunden, men intrycken på kusarna går inte ens att jämföra, dessutom gick MV med full fart och spänst över mål - BDG, nut so much. Med detta sagt så får inte Goopens tappa så mycket från start som denne gjorde sist för då har han lagt ett tillägg till BDG och detta kan blir hårt, men inte ens då, omöjligt - så mycket bärttre är denne, i dag!
Moni Viking visade oxå att denne inte hade problem med att ta tilläggen på en hypersnabb sommarbana på Åby senast. En av helgens klaraste vinnare! |
Citat:
|
Citat:
Men normalt ett tvåhästarslopp. Bazire är oförskämt optimistisk ang. Du Gers vinstchanser. Hästen var lite vinglig senast och Verbeeck är väl ingen höjdare i sulkyn längre. Men ger nog Moni Viking en match. Intressant taktiklopp från bakre volten. |
Vad är det för lopp Sir Henry P Hill gör senast? Tredjespår första varvet fram till dödens. Vinner åkandes på 12,1 full väg. Hur snabbt kan han springa över 3160? Känns långsökt men spännande.
|
Citat:
Säkert fel ute men något jag tog med mig.Sen brukar väl Harpers Hannovers loppet bli skrällar i? |
Citat:
bakom Rede'ns och Riordans kusar. |
Kommer fortsätt slösa pengar på Pastor Power. Gick kanon i silverfinalen på Valla i början på februari. Går jämnt och bra mest hela tiden och senaste starten trodde jag den skulle knäppa Island Life, men den var bara bäst. Hoppas på bra ryggar inför slutvarvet, för den kan avsluta riktigt bra. :)
|
Citat:
2011 3 på start, 9 på tillägg/2 på dubbla tillägg. Vinnaren Yellow Eden från mellanvolten, andraplats till mittvolten, trean i mål på start. Tid: 15,1. På varvet kvar, knapp seger. 2012: 7/3/5. Mellan (Winning Love), mellan, dubbla. 13,8. På varvet kvar och överlägsen om jag minns rätt. 2013: 1/10/3. Start (Nougat Ås), mellan, dubbla. 14,2. Spets och slut på denna och lätt vinst om jag minns rätt. 2014: 6/5/3. Mellan (Mellby Viking), start, mellan. 12,5. På varvet kvar, rygg en bit ensam sen. Överlägsen. 2015: 5/3/7. Dubbla (Indigious), dubbla, mellan. 13,4. På varvet kvar, rygg halva vägen och ensam resten. Lätt. 2016: 3/3/8. Dubbla (Bird Parker), dubbla, dubbla. 12,1. På varvet kvar, gick i ryggar i tredje resten. Knappt men säkert. 2017: 9/3/3. Dubbla (Sauveur), mellan, start. 12,0. På efter halva loppet, 2/3-spår med ryggar resten, överlägsen. 2018: 6/4/3. Start (Platon Face), dubbla, dubbla. 13,1. La bort 40 meter i starten, andraspår och klev på varvet kvar. Urstark! 2019: 6/4/5. Start (Eelis), dubbla, mellan. 13,1. Lätt seger från fjärde inner och maxklaff med lucka i sista sväng. Förstavolten: 46: 3-1-2 Mellanvolten: 44: 3-4-3 Dubbla tillägg: 39: 3-4-4 Ganska jämnt mellan volternas chanser alltså. Men vi kan väl notera också att det är svårt att vinna på "smygare" som Eelis lyckades med ifjol. Det är nog helt enkelt för mycket som ska klaffa. Oftast kommer de bakifrån med fart sista varvet och drar fram varandra, samtidigt som någon där framme inte orkar med. Det blir inte så mycket luckor, och om det blir det ska man klå miljonärerna som kommer med fart. Inte många långskubbare som besitter den speeden. Av de andra vinnarna på start stod den ena ensam där framme, och den andra höjde sig osannolikt många snäpp på barfotabalansen. Jag överger nog Tengil trots form och barfotan, det är inte bara att köra till ledningen hursomhelst. Och det är extremt ovanligt att de går och gör en "Platon". Säger istället att vinnaren står på tillägg. Blir preliminärt streck på alla dessa, förutom Pacific som inte är speedig nog och Hard Times som står 20 meter för dåligt till för att räcka helt enkelt. Henry var helvetiskt fin senast när han pissade på dem efter att ha blivit hängande i tredje och styrt på till dödens efter ett varv. Klart mest streckintressant ihop med Gareth Boko. Den har ju också fixat gå låg 12-tid på Vincennes och är bättre än raden. 9,10,12,13,15 |
hopparkolgini garanti...........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!
|
synd på en som kan vinna elitloppet! örk! spela ej den!!!!
|
jultomtar!
|
sätter rubbet... han felar m .. take won deo
|
Citat:
|
Citat:
Vilken fjant, denne Bazire är - "inte rädd för Moni Viking", en demon som kommer käka upp honom som en liten baguette över upploppet... :holms: |
Kan nog bli ganska bra spelvärde på Very Kronos(fn 29%), finns så många andra bättre(?) spikförslag så folk har råd att gardera honom...segerchansen lär ligga runt 50%...
|
Segerchansen jämställer du den procenten till att han sköter sig:rolleyes:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag kladdade lite innan spårlottningen och lade till lite rader efteråt.
DOUBLE EXPOSURE VS TESSY D’ETE Supermärren som Daniel tror hade haft god chans att placera sig topp tre i Elitloppet, då är det väl klart att hon vinner det här? Jag tror på toppchans då hon maler ned de flesta ston i världen. Vi minns hur hon plockade ned gul kusks Peace of Mind för två år sedan och hon är knappast sämre för dagen. Då segrade hon på 1.09,6 från utvändigt ledaren! Nu fick hon toppspår och har de värsta konkurrenterna utvändigt om sig. Normalt sett har ovanstående toppchans, men jag kan bara inte lämna Tessy d’Ete utanför kupongen. Riordan presenterade märren i fin författning vid segern på Örebro och hon var precis så bra som jag trodde. Spiken satt som en smäck den gången och även om det är stor chans att tåget har gått gällande henne så blir hon fortfarande lågt streckad sett till kapacitet. Hästen hänger med i höga farter och har samtidigt modet att kliva förbi hästar över upploppet. Det är klart tuffare mostånd nu, men hästen bör rimligtvis vara ännu bättre till den här starten och då är hon värd ett streck. DON FANUCCI ZET Daniel Redén var inte långt ifrån att inkassera ytterligare en storloppsseger till sitt redan framgångsrika stall när Don Fanucci Zet förde kommandot över upploppsrakan i Kungapokalen. Men Aetos Kronos hade mest krafter kvar den sista biten och det är få hästar som klarar av att ta emot den i spurten. Det blev istället en stark andraplacering och det här verkar vara något extra till häst. Normalt sett hårdnar motståndet den här helgen, men denne går ner flera klasser då han fortfarande är berättigad att starta i den lägsta klassen. Från början var det en straffspark utan målvakt, men efter spårlottningen får man väl anse att det är en gubbe i målet. Kihlström är dock säker från elva meter och rätt herre att luta sig emot. SEISMIC WAVE Publiken på Örebrotravet var förväntansfulla när Nurmos 08-travare skulle göra debut på svensk mark. De behövde inte heller känna någon besvikelse efter loppet, hästen vann komfortabelt före Concrete Dee och utstrålade klass. Därefter har Explosive Matter-sonen fortsatt utvecklas och av insatserna att döma har vi knappast sett botten i femåringen. Det är långt kvar av säsongen och det är svårt att se in i framtiden, men detta är en av Nurmos bästa femåringar och han har uttryckt stora ord om jänkaren. Därför är det ingen utopi att vi kanske kan få se honom i Jubileumspokalen i höst, samt även i större lopp kommande år om allt vill säg väl. Det är dock långt dit och först ska bronsfinalen avverkas, men jag tror att han har en god segerchans då det här är en av få i fältet som verkligen är redo att klättra vidare i klasserna på allvar. VINCERO’ GAR VS VERY KRONOS Den italienska SJ’s Photo-avkomman, med samma moder som Shadow Gar, har flyttat till Lökene Gård efter lite trubbel för Gocciadoro. I debuten blev han, som jag befarade, över från start och detta avgjorde loppet då han hade massor av krafter kvar i rygg på segraren Maze Runner. Hästen hade innan den starten varit framgångsrik på Vincennes under vintern och det råder inga tvivel om att det rör sig om en stark individ. Nu ska han åter ut i finalerna under elitloppshelgen, men i år är det silver istället för brons. Förra året åkte han som bekant dit på linjen mot högkapabla Bucks To Burn, där bägge hästarna passerade linjen på respektingivande 1.11,6. I den andra ringhörnan står Svante Båths läskigt välstammade ögonsten Very Kronos. Lite vila från tävlingsbanan bekom honom inte senast, då han avslutade runt 10/800 utvändigt Religious, passerandes mållinjen med god spänst. Lovorden var inte nådiga efter loppet och Erik är övertygad om att det här är en häst som kan göra sig gällande i de större loppen. Jag är beredd att instämma och i den kommande silverfinalen ska han ses som den bästa hästen. Vincero’ Gar må också vara väldigt stark och han har en ganska rejäl speed. Rent teknikmässigt är han dock inte på samma nivå som Very Kronos och har man redan lite problem med kurvtekniken kan det lätt kännas som att Varenne är på utsidan om han ska försöka svara Båths häst. Det lär dock bli så att han får göra jobbet utvändigt efter spårlottningen. BLE DU GERS VS MONI VIKING Harper Hanovers upplaga ser ganska intressant ut och hästarna som står längst bak i ledet är inga trötta gulddivisionare. Den numare hos Frode Hamre uppstallade Ble du Gers är mest rutinerad av dessa och kommer närmast från en seger i stayerloppet på ”Lunden”. Hästen har besegrat Cleangame och övriga elithästar nere i grodlandet och förtjänar att tas med stor respekt då även formkurvan ska vara på uppåtgående. Bazire låter oförskämt nöjd inför uppgiften och tror på god segerchans. Det låter som att taktiken är att hästen ska köras offensivt tidigt i loppet och helst forceras till ledningen. Han släpper sällan konkurrenter förbi sig, men det finns en topphäst med en ruggig avslutning som blir tuff att hålla undan för. Moni Viking kommer att bli favorit i årets upplaga och det är befogat. Han såg helläcker ut senast och även om man kan diskutera konkurrenterna får man gå på intrycket. Han var nere i väldigt låga tider för distansen och det sade bara pang när ”Börje” gav honom full marschorder. Hästen har alltid varit bra, men har nu verkligen tagit ett kliv till. Maharajah-sonen passar utmärkt i händerna på Björn Goop, som är en mästare när han får kasta loss i de här loppen och får han lifta med i rätt ryggar blir han livsfarlig i Harpers 2020. |
Roliga lopp såklart denna helgen. Tycker dock det luktar låg utdelning med flera starka favoriter och färre utländska inslag än det brukar vara.
1: Stark favorit och risk den släpps till ledning. Tycker Hevin Boko är värst emot. Tessy är bra men jag förstår inte riktigt hur den ska vinna. Och Mellby Free i årsdebut med skor känns inte särskilt het. 2: Känns som DFZ spelar i en egen division här. Enda riktiga motbudet är väl 1 som vinner för det mesta och är svår att sätta in i loppet. Och kanske Västerbo Pokerface som ju kan vara riktigt bra, såg lovande ut senast. 3: Här blir det svårare. Är Very Kronos som senast så vinner den väl hur det än blir kört. Men är ju ojämn. Klart öppet bakom. Vincero Gar såg mkt laddad ut senast och är nog första motbudet. Hur bra är eg. Coogan? Slår Man at Work när den för en gångs skull inte blir så betrodd. Wlld Love kan allt ibland och åker med vid gardering. 4: Lite lurigt lopp även om Karamel och Indra's känns bäst. Bättre värde på Indra's som ju brukar vinna om felfri. Millie M verkar på gång men lurigt läge. Sharp Dream står mkt bra inne. Anthara Bi kanske kan flyga fram och ta spets? Loppets rysare är Shutter Island tycker jag. 5: Stark favoritduo även här. Victory's club är en luring och kanske även Lennart med Björn när den äntligen fått ett framspår. Strong Heartbeat är bra men Westholm från spår 12 känn inte så hett. Då är Valiant Dream mer intressant bfro. 6: Häftigt lopp. De bästa hästarna har framspår. Kan Seismic Wave öppna? Lutar väl annars år Vikens HY i spets efter en bit. Då blir den svårslagen. Giant shadow är en vinnarhäst och Nero M bfro känns streckvärd till låg procent. Borde räcka långt med dessa normalt. Skrällen är väl 12 som de varnar för och som ska gå bfro. 7: Här pratas det mest om 13 och 15. Jag vill dock ha fler streck. Läser att 13 ska köras offensivt men vad gör Bazire om Viking Brodde redan körts fram? Vikingen är npg faktiskt mitt förstastreck. Och hur bra är Atik DL utan skor och Cobbys Nana md ÖK igen från bra spår. Vill nog även ha med Gareth Boko som ju är en kanon när den är bra. Ska det bli ngn utdelning att tala om krävs nog skräll i avd 4,5 och/eller 7. |
Citat:
Mycket bra skrivet :claps: |
Spikar 3* Örjan i 1,2,6.
Tror Örjan och BG vinner samtliga lopp utom i 5:e |
Bara jag som tycker det är sjukt att Double Exposure är större favorit än Don Fanucci? Kan övriga klass 2-hästar i det där loppet ens drömma om att stava till 11-tider?
|
Shutter Island är struken.
|
Citat:
|
Citat:
O av de senaste 5 åren har de bara vunnit en favorit i 4 av dessa år. Så kanske, kanske igen. Men får hålla med om att det ser inte speciellt svårlöst ut i år. |
Ranken börjar falla på plats! Vill ni vara med och hänga på Twitch under lördag så är det Zohn som gäller, jag startar runt lunch och förhoppningsvis får jag besök av @strappa71 via länk i uppsnacket!?
Bild/Rank: https://imgur.com/a/EkfTakz Stay safe! / Nichlas |
Lämnade in. Suttit och gått igenom listorna i ett par dagar och sade slutligen fuck it. Nu kommer det väl någon konstig strykning och sabbar allt.
1:4 2:8 3:6 4:2,6,8,10,14. Westholm kör äntligen den hästen han tjatat sig blå i ansiktet på. Dags att leverera tack :) 5:1,2,5,6,11,12 - 11/12 är ju lite chansning men va fan de har ju varit massiva favoriter på v75 och trav är trav. 2an varnade Ludde för. 6:1,2,3,6,7 låst med nyckeln kastad i havet. 7:2,3,13,15 . Tror det står mellan 13 eller 15. 7 och 10 får nog inte komma förbi 2 eller 3. |