Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Domartabbar (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/42402-domartabbar/)

Efterhandaren 2020-07-02 09:42

Mina vänner det går aldrig att få millimeter rättvisa i domslut där det gäller bedömningar oavsett sport. Hockey, Fotboll, Handboll och övriga lagsporter i allmänhet . Trav i synnerhet. Gymnastik, backhoppning och simhopp är ju i min värld ex. på tveksamma bedömnings sporter.
Hands, offside, straff, utvisning etc. kommer alltid att diskuteras. Trav är ju lite annorlunda där bestraffningen ofta är så konkret. Tex diskning av vinnaren. Spelare och hästägare drabbas hårt ekonomiskt. I övriga sporter är bestraffningen inte så resultat anpassad. Ok en straff i slutsekunderna kan oxå betyda mycket.

Strappa71 2020-07-02 10:31

Citat:

Ursprungligen postat av Fulsprit (Inlägg 699440)
[/B]
Min fetning: Men, med denna inställning till det hela så blir det just det du inte vill ha - för vem skall bedöma om det funnits plats att gå ut? Jo, klantarna i tornet och så är vi tillbaks på ruta ett då det enkom blir en godtycklig från bandomare, till bandomare emellan att avgöra...

Det är vidare alla "om och men" vi vill bort i från - vi är på samma sida här, det förstår jag, det är bara nyanserna som skiljer oss åt...

:cheers:

Vem ska bedöma att det eventuellt förfördelade ekipaget inte störs? Eller inte hade kunnat utnyttja SITT spår bättre ( genom att öka farten ) om den andre inte påbörjat spårbytet?

Då det knappast kommer att bli aktuellt med något slags "Hawkeye" med en maskinell bedömning så är även du tillbaka till ruta ett. Det blir en bedömningsfråga även där.

Men något som vi ÄR ( hoppas jag? ) överens om är att det borde vara brottet man blir diskad för och inte för att man ( enligt domarna ) inte hade kunnat vinna ändå? För den bedömningen är ju helt omöjlig att göra på ett konsekvent sätt.

Stekel 2020-07-02 14:33

Citat:

Ursprungligen postat av Fulsprit (Inlägg 699426)
Men, vad är då "riktigt fritt", om det felande ekipaget inte är på och stör någon annan - är det den här leken "fri luft, fri luft" som domarna leker med oss och de aktiva?

Ingen störd - inget offer - ingen diskning!

Hur svårt kan det vara?

:cheers:

Självklart måste man kunna bestraffa och diska även de gånger det "går bra". Är ju massvis av situationer då störda ekipage (och de där bakom) klarar sig med blotta förskräckelsen för att kusk/häst viker undan för en tackling. Man ska inte klara sig bara för att konkurrenten är smart nog att undvika en potentiellt allvarlig olycka.

Stekel 2020-07-02 14:35

Citat:

Ursprungligen postat av Efterhandaren (Inlägg 699443)
Mina vänner det går aldrig att få millimeter rättvisa i domslut där det gäller bedömningar oavsett sport. Hockey, Fotboll, Handboll och övriga lagsporter i allmänhet . Trav i synnerhet. Gymnastik, backhoppning och simhopp är ju i min värld ex. på tveksamma bedömnings sporter.
Hands, offside, straff, utvisning etc. kommer alltid att diskuteras. Trav är ju lite annorlunda där bestraffningen ofta är så konkret. Tex diskning av vinnaren. Spelare och hästägare drabbas hårt ekonomiskt. I övriga sporter är bestraffningen inte så resultat anpassad. Ok en straff i slutsekunderna kan oxå betyda mycket.

Huvudet på spiken.

DIF 2020-07-02 19:20

En annan sak jag reagerar på som aldrig heller bestraffas så hårt är när det blir spetskörning och utvändige hästen ska trycka sig ner i rygg ledaren och oftast då kraftigt stör hästen som redan sitter där. Oftast blir det galopp på den redan invändiga och den som tränger sig ner får fint lopp.
Diska direkt för trängning oavsett så får vi lättare att avgöra. Löjligt med godtyckligt dömande.

mikaels 2020-07-02 20:13

Lutar mer och mer åt "Domarna dömer", blir bara nya hårklyverier om man ändrar reglementet...fransmännen slår ofta ut händerna i en uppgiven gest, när man tagit en för orent trav på upploppet, men dom köper ändå att just "Domarna dömer"....

Strappa71 2020-07-02 22:23

Citat:

Ursprungligen postat av mikaels (Inlägg 699649)
Lutar mer och mer åt "Domarna dömer", blir bara nya hårklyverier om man ändrar reglementet...fransmännen slår ofta ut händerna i en uppgiven gest, när man tagit en för orent trav på upploppet, men dom köper ändå att just "Domarna dömer"....

Så att låta diskningen vara en resultatgissning tycker du är så bra att det ska vara kvar?

Trängning=diskning tror jag kuskarna skulle anpassa sig till väldigt snabbt. De får vara lite mindre heta bara. Och låta bli att chansa invändigt om de inte kan lugna sig till det är lucka med marginal.

Fulsprit 2020-07-03 07:16

Citat:

Ursprungligen postat av Stekel (Inlägg 699493)
Självklart måste man kunna bestraffa och diska även de gånger det "går bra". Är ju massvis av situationer då störda ekipage (och de där bakom) klarar sig med blotta förskräckelsen för att kusk/häst viker undan för en tackling. Man ska inte klara sig bara för att konkurrenten är smart nog att undvika en potentiellt allvarlig olycka.

Jo, men dessa händelser/situationer talar inte jag om, för i ditt exempel här så måste ju det förfördelade ekipaget flytta på sig och det är en stor skillnad mot att det inte behöver förflytta sig en millimeter...

Fulsprit 2020-07-03 07:18

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 699446)
Vem ska bedöma att det eventuellt förfördelade ekipaget inte störs? Eller inte hade kunnat utnyttja SITT spår bättre ( genom att öka farten ) om den andre inte påbörjat spårbytet?

Då det knappast kommer att bli aktuellt med något slags "Hawkeye" med en maskinell bedömning så är även du tillbaka till ruta ett. Det blir en bedömningsfråga även där.

Men något som vi ÄR ( hoppas jag? ) överens om är att det borde vara brottet man blir diskad för och inte för att man ( enligt domarna ) inte hade kunnat vinna ändå? För den bedömningen är ju helt omöjlig att göra på ett konsekvent sätt.


Jag är bara ute efter en mer konsekvent bedömning där godtyckligheten minimeras - att denna kommer försvinna hyser jag inget hopp för då det är människor vi talar om som dömer.

Nej, denna spekulation/gissningslek ala "Saida" den måste bort och det kan inte vara svårt att få till.

Fulsprit 2020-07-03 07:22

Citat:

Ursprungligen postat av mikaels (Inlägg 699649)
Lutar mer och mer åt "Domarna dömer", blir bara nya hårklyverier om man ändrar reglementet...fransmännen slår ofta ut händerna i en uppgiven gest, när man tagit en för orent trav på upploppet, men dom köper ändå att just "Domarna dömer"....


Nej, för faan! Det är ju att ge upp direkt innan en diskussion ens fått börja! Godtar vi slik amatörism så kommer den tillsammans med andra aspekter av spelsäkerhet samt ATGs försummande av sin produkt göra att svensk travsport förtvinar, eller i det minsta aldrig växer till vad det skulle kunna vara...

Aldrig att jag kommer godta, rakt av, att "domarna dömer", aldrig! Troligtvis blir jag dock tvungen!

:cry:

DIF 2020-07-03 09:00

BG igår med: Zaniah Bi..... (v75 lopp 4)
trycker till ledaren - borrar sig ner i ryggen - fanns ej hel lucka när han gick ner.
Därefter några hundra meter i halvspår, innan han går ut på utsidan igen, inser att han ej kan gå förbi, tillbaka ner på innern...

Visst - värre har man sett, men vissa kommer alltid undan.

SistaStallskriket 2020-07-03 12:54

Skulle vara bra med ett "situation-room" i Stockholm som går in som överdomare vid kniviga bedömningar. Dessa kunde vara professionella och eventuell övrig tid arbeta administrativt samt med utbildningar. Det skulle nog vara bra.

Önskar också mycket mer konsekventa och hårdare tag mot ekipage som fördröjer starter.
Utrustningsfel pga undermåligt material är ofta orsaken
2 minuter punkt!! Sen struken. Det skulle få effekt!

abborre 2020-07-03 14:06

Startförbud:
7 KING OF EVERYTHING (startförbud 200702- (vaccinationskontroll erfordras))
Svensson Claes (King of Everything) 1000 kr ej hästpass/felaktig vaccinationsuppgift.A3

Det var efter kvalet. Hur kunde då dom få starta i Finalen?

Viroid 2020-07-03 15:54

Citat:

Ursprungligen postat av Efterhandaren (Inlägg 699443)
Mina vänner det går aldrig att få millimeter rättvisa i domslut där det gäller bedömningar oavsett sport. Hockey, Fotboll, Handboll och övriga lagsporter i allmänhet . Trav i synnerhet. Gymnastik, backhoppning och simhopp är ju i min värld ex. på tveksamma bedömnings sporter.
Hands, offside, straff, utvisning etc. kommer alltid att diskuteras. Trav är ju lite annorlunda där bestraffningen ofta är så konkret. Tex diskning av vinnaren. Spelare och hästägare drabbas hårt ekonomiskt. I övriga sporter är bestraffningen inte så resultat anpassad. Ok en straff i slutsekunderna kan oxå betyda mycket.

Total rättvisa går aldrig att få, där är vi helt överens. Men att hästägare och aktiva drabbas hårdare i travet håller jag inte med om. För varje diskad häst finns det ett helt startfält som flyttas uppåt och får sin berättigade del av priskakan, för att man inte bröt mot reglerna.

abborre 2020-07-03 16:02

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 699784)
Total rättvisa går aldrig att få, där är vi helt överens. Men att hästägare och aktiva drabbas hårdare i travet håller jag inte med om. För varje diskad häst finns det ett helt startfält som flyttas uppåt och får sin berättigade del av priskakan, för att man inte bröt mot reglerna.

Den enes bröd, den andres död



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved