Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Domartabbar (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/42402-domartabbar/)

Fulsprit 2020-06-30 23:04

Domartabbar
 
Här postas videos från lopp där våran kära domarkår gjort bort sig - detta kan kanske i framtiden (om man får drömma lite) föra fram till en professionell domarkår, som är avlönad från ATG, ST eller något centralt håll och inte av banorna själva, som nu då man tillhandahåller oftast rena amatörer. Deras erfarenhet kvittar tydligen då så många fel begås, varje vecka! Det måste till något mer då vi spelare lägger ner tid och själ, samt inte minst stora summor pengar.

Hur kan det komma sig att så många miljarder skall vara i händerna på slika amatörer?

Det jag vill att ni postar är fel som domarkåren begår, mången gånger helt på egensinniga beslut - det kan gälla starter som borde ha blåsts av pga. felaktigheter men som inte görs. Det kan vara diskningar som är helt horribla - ja, det kan gälla ALLA fel vi uppdagar dessa amatörer gör, varje dag! Det måste komma till ett slut när vi skall vara HELT i händerna på denna korrupta och föråldrade domarkår...

Fyll på tråden med gamla och framtida exempel så kan vi kanske få till någonting av förändringar inom den amatörism som genomsyrar stora delar utav domarkåren inom vår kära travsport!

Kör!

https://www.travsport.se/siteassets/...reglemente.pdf

:hattenav:

Fulsprit 2020-06-30 23:16

Jag kan börja med dagen och kvällens alster...

Hur kan man diska här då ingen blir förfördelad? Ingen är på och stör den andre och ordningsföljden skulle varit densamma, i vilket fall...

https://www.atg.se/spel/2020-06-30/v...lycksele/lopp8

---------------------------------------------------------------------------------

Hur kan det INTE bli omstart här - kolla springspåren och kom tillbaks till mig sedan och säg att inte nummer 7 blir grovt störd av nummer 6!

https://www.atg.se/spel/2020-06-30/v...axevalla/lopp2


Fortsätt fyll på med egna exempel...

Strappa71 2020-06-30 23:25

Lycksele lopp 8 liknar situationen där ÖK blev friad i lördags. Men inte helt och hållet.

Den första frågan om det verkligen är helt fritt spår eller inte. På den punkten tror jag det är ungefär samma nivå som för ÖK i lördags. Dvs inget superkontroversiellt att böter delas ut

Andra frågan är om den hade vunnit ändå även om den hade väntat tills spåret är fritt.

Här var segern var så knapp att domarna bedömde att ekipaget inte hade vunnit utan man väntat.

Gränsfall kanske. Men inte något superkontroversiellt beslut det heller. Ingen solklar domartabbe enligt de vimsiga regler som ännu gäller.

Fulsprit 2020-06-30 23:37

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 699237)
Lycksele lopp 8 liknar situationen där ÖK blev friad i lördags. Men inte helt och hållet.

Den första frågan om det verkligen är helt fritt spår eller inte. På den punkten tror jag det är ungefär samma nivå som för ÖK i lördags. Dvs inget superkontroversiellt att böter delas ut

Andra frågan är om den hade vunnit ändå även om den hade väntat tills spåret är fritt.

Här var segern var så knapp att domarna bedömde att ekipaget inte hade vunnit utan man väntat.

Gränsfall kanske. Men inte något superkontroversiellt beslut det heller. Ingen solklar domartabbe enligt de vimsiga regler som ännu gäller.


Jo, jag anser detta var ett solklart fall av en domartabbe då jag i alla fall inte ser den förmodat förfördelade ekipaget rör sig en centimeter utåt eller tappar fart pga. av detta. Det måste väl ändå vara så att man måste se en reaktion på det ekipage som man påstås ha stört? Att han sedan går ned i andraspår efter den "förmodade" störningen och sedan ut igen torde få alla att förstå att han ändå hunnit fram om han väntat, för ingen kan väl påstå att en slik manöver att först gå ut ett spår, sedan ner igen och ytterligare en gång gå ut och förbi kostar mer än om man inte gått tillbaks till sitt ursprungliga läge och andraspår? Han visar ju härmed att hans icke-störning hade någon betydelse...

Klart han vunnit även om han väntat en tiondel, eller två...

Förstår inte vad ni läser in i detta som inte finns där! Gå enkom efter vad ni ser - blir ekipaget bakom stört, tycker ni? Nej, inte alls!

Fulsprit 2020-06-30 23:44

Har lagt till tävlingsreglemente för vad som gäller, eller inte i trådstarten. Är aktuell för innevarande år...

Strappa71 2020-07-01 00:10

Jag är inte säker på man dömer för den första situationen faktiskt. Det är inte helt fritt när ekipaget verkligen går ut i andra spår heller.

Böterna är för trängning. Inte för att den andra hästen har blivit störd. Domarna anser förmodligen att det inte var helt fritt....och att diskade hästen vann fördel eftersom den förmodligen inte hade vunnit om de väntat lite till.

Ska man låta bli att döma för att den andra hästen är så stabil att den inte reagerar över en "nära miss"? Jag tycker inte det.

Diskningen är stenhård men det beror mer på att reglerna är luddiga än domartabbe. Om jag fick bestämma skulle regeln ändras så att det alltid blir diskning om någon inte väntar på sin riktiga lucka. Efter några veckor med hårda diskningar skulle alla lära sig att vänta på sin lucka.

mr_stylez 2020-07-01 00:25

Det fallet från Axevalla idag är solklart, och helt sjukt hur det inte kan bli omstart... minns från för några dagar sen då de blåste omstart med bara för jättefavoriten galopperade, de väntade med att blåsa för att se om den skulle ställa sig, det gjorde den ej, DÅ kom signalen.. helt sjukt.. Självklart travade den i nästa försök sen som de såklart släppte iväg...

Minns inte exakt vilket lopp det var, ska leta upp det!

Men då man sett trav i 25 år har man ju sett en hel del horribla beslut, de leker med folks pengar, och att inte Atg själva lr ngn oberoende organisation utser proffsdomare är ju helt uppåt väggarna....

Detta och att voltstart får finnas är travets 2 största problem 2020 (enligt mig då givetvis)... hoppas de fixar båda inom en snar framtid....

Fulsprit 2020-07-01 00:35

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 699242)
Jag är inte säker på man dömer för den första situationen faktiskt. Det är inte helt fritt när ekipaget verkligen går ut i andra spår heller.

Böterna är för trängning. Inte för att den andra hästen har blivit störd. Domarna anser förmodligen att det inte var helt fritt....och att diskade hästen vann fördel eftersom den förmodligen inte hade vunnit om de väntat lite till.

Ska man låta bli att döma för att den andra hästen är så stabil att den inte reagerar över en "nära miss"? Jag tycker inte det.

Diskningen är stenhård men det beror mer på att reglerna är luddiga än domartabbe. Om jag fick bestämma skulle regeln ändras så att det alltid blir diskning om någon inte väntar på sin riktiga lucka. Efter några veckor med hårda diskningar skulle alla lära sig att vänta på sin lucka.


Nu har jag inte lusläst reglementet själv, vilket jag såklart borde gjort innan jag är så hård i mina uttalanden. Men, vad är skillnad på att störa någon och trängning? Det ena förutsätter väl det andra?

Ja, om hästen är så "stabil" så att den inte berörs, varför skall då man då diskas? Då blir det helt absurt att döma någon för något - jag ser då inte att kusen behöver göra någon som helst riktningsförändring - hur kan någon i loppet då blivit förfördelat? Säg också att du har kusar som är otroligt lättskrämda, skall dessa då ha någon som helst fördel, för detta kan ju bli fallet i väldigt trånga situationer där man inte riktigt ser vad som till fullo sker...

Och jo, han hade vunnit även om han väntat någon/några tiondelar till, detta då hans "vinglande" ut, in och sedan ut igen kostar mer tid, mark och fart än vad det skulle gjort om han bara åkte rakt fram efter att han först tagit sig ut ett hack i banan. Han går sedan ner igen, för att sedan gå ut igen - tar man inte hänsyn till detta?

Hur som haver så är det de egendomliga skillnaderna i bedömningar som görs - det är där kravet, från mig, på professionella domare kommer in - vi kan inte ha det så att förseelser är okey på en bana och för vissa domare men inte på andra håll. Totalt oacceptabelt. Jag har, likt du och mången med oss, sett hundratals bedömningar som inte renderat i diskning, i liknade fall. Det är mången miljarder som är i rullning varje år och den amatörism som travsporten gång efter annan uppvisar är flagrant och helt oacceptabelt.

Har förresten ALLA banor - även dessa små sommarbanor tillgång till andra bilder än oss vanliga döda - tillåt mig tvivla...

Viroid 2020-07-01 00:44

Lycksele: Man ser liknande saker varje vecka, och tre gånger av fyra frias man, men inte alltid. Jag tycker inte det är fel att diska i den där situationen när segermarginalen är så liten.

Axevalla: Klart det skall vara omstart.

Fulsprit 2020-07-01 00:50

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 699247)
Lycksele: Man ser liknande saker varje vecka, och tre gånger av fyra frias man, men inte alltid. Jag tycker inte det är fel att diska i den där situationen när segermarginalen är så liten.

Axevalla: Klart det skall vara omstart.


Varför är det inte fel att diska då, menar du? Den förmodat förfördelade kusen ändrar inte riktning en centimeter. Hur kan då ett regelbrott begåtts?

Ni läser in något som ni anser finns där, likt domarna. Det är INGEN störning, bara idioti från domarnas håll. Hoppas man kan få en förklaring och eventuella bilder. Har de andra bilder än oss TV-tittare på dessa små sommarbanor?

Vet du hur man kommer i kontakt med de i studion så att man kanske kan få dem att ställa lite kritiska frågor.

Varför inte återkomma med den väldigt uppskattade programidén som innehöll domarbedömningar och där Lennart Forsgren var med och påtalade vad han tyckte, samt att domarna sedan fick förklara sig...

Fulsprit 2020-07-01 00:56

Hur är det förresten med bedömningar OM, i ett fiktivt fall, skulle vara så att, om ett ekipage i starten stör ett annat grovt (men starten går ändå) och dessa sedan är etta och tvåa i mål, kan man diska det vinnande ekipaget i efterhand (om man i reprisen uppdagar att man missat startförseelsen) som störde tvåan i mål då - om det är hårt över linjen?

Misstänker väl att det är helt kört, men ändå något att diskutera...

Grant 2020-07-01 00:59

Det bästa skulle vara att ha DomarDomare. Ett gäng som kollar och sen
rättar till det som går och även utdömer straff för felaktiga domslut.
Är straffen för felaktiga domslut tillräckligt hårda så kommer
domarna att skärpa sig rejält. Och Aloha så är felbesluten borta.

Mvh Uffe :)

Strappa71 2020-07-01 01:25

Citat:

Ursprungligen postat av Fulsprit (Inlägg 699244)
Nu har jag inte lusläst reglementet själv, vilket jag såklart borde gjort innan jag är så hård i mina uttalanden. Men, vad är skillnad på att störa någon och trängning? Det ena förutsätter väl det andra?

Ja, om hästen är så "stabil" så att den inte berörs, varför skall då man då diskas? Då blir det helt absurt att döma någon för något - jag ser då inte att kusen behöver göra någon som helst riktningsförändring - hur kan någon i loppet då blivit förfördelat? Säg också att du har kusar som är otroligt lättskrämda, skall dessa då ha någon som helst fördel, för detta kan ju bli fallet i väldigt trånga situationer där man inte riktigt ser vad som till fullo sker...

Och jo, han hade vunnit även om han väntat någon/några tiondelar till, detta då hans "vinglande" ut, in och sedan ut igen kostar mer tid, mark och fart än vad det skulle gjort om han bara åkte rakt fram efter att han först tagit sig ut ett hack i banan. Han går sedan ner igen, för att sedan gå ut igen - tar man inte hänsyn till detta?

Hur som haver så är det de egendomliga skillnaderna i bedömningar som görs - det är där kravet, från mig, på professionella domare kommer in - vi kan inte ha det så att förseelser är okey på en bana och för vissa domare men inte på andra håll. Totalt oacceptabelt. Jag har, likt du och mången med oss, sett hundratals bedömningar som inte renderat i diskning, i liknade fall. Det är mången miljarder som är i rullning varje år och den amatörism som travsporten gång efter annan uppvisar är flagrant och helt oacceptabelt.

Har förresten ALLA banor - även dessa små sommarbanor tillgång till andra bilder än oss vanliga döda - tillåt mig tvivla...

Du verkar vara väldigt säker på att det är den första utvinglingen som han döms för. Det är inte jag. Om det första läget hade varit problemet och det andra läget hade varit okej så hade borde de inte ha diskat eftersom ( precis som du påpekar ) den hade hunnit fram hur lätt som helst. Om det däremot är det andra läget de bedömer så är det inte alls klart att den hade hunnit fram om den väntat lite till.

Om man kör med väldigt små marginaler går det att ta en plats som inte är ens egen ( trängas ) utan att hästen vars tåspetsar har rätt till spåret nödvändigtvist reagerar. Det ska vara fritt. Här bedömer domarna att det inte är tillräckligt fritt.

Jag skulle vilja att reglerna säger att det alltid blir diskning om det inte är helt fritt. Då skulle det bara vara en sak att bedöma och det skulle förmodligen bli enklare att få mer likartade bedömningar.

satori 2020-07-01 01:40

Står ju att dom dömer för trängning 160 kvar, alltså inte 1a incidenten den är ju 200 kvar.

Fulsprit 2020-07-01 01:45

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 699251)
Du verkar vara väldigt säker på att det är den första utvinglingen som han döms för. Det är inte jag. Om det första läget hade varit problemet och det andra läget hade varit okej så hade borde de inte ha diskat eftersom ( precis som du påpekar ) den hade hunnit fram hur lätt som helst. Om det däremot är det andra läget de bedömer så är det inte alls klart att den hade hunnit fram om den väntat lite till.

Om man kör med väldigt små marginaler går det att ta en plats som inte är ens egen ( trängas ) utan att hästen vars tåspetsar har rätt till spåret nödvändigtvist reagerar. Det ska vara fritt. Här bedömer domarna att det inte är tillräckligt fritt.

Jag skulle vilja att reglerna säger att det alltid blir diskning om det inte är helt fritt. Då skulle det bara vara en sak att bedöma och det skulle förmodligen bli enklare att få mer likartade bedömningar.


Ja, kan så vara och om det är andra "situationen" de dömer för så är det ändå horribelt då dessa går genom nålsögat, flera gånger dagligen. Som du säger är det helt klart det luddiga och tvetydiga reglementet som är helt åt skogen - skall det vara så svårt att få till det så att nästan inga slika episoder uppstår? Helt fritt från tveksamma bedömningar kommer vi aldrig, men som det ser ut idag så borde man inte spendera en krona, men det sker ju inte. Jag knyter, likt alla andra, näven i fickan och klagar på vädret med grannen som är än fullare än mig...

Intressant och viktigt ämne är det i alla fall och jag ger mig icke - allt jag ser skall läggas upp och det hoppas jag alla här inne gör då detta är penningar som "stjäls" från oss"

:cheers:



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved