Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Reducerade system (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/47486-reducerade-system/)

Strappa71 2021-04-06 17:57

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 742799)
När man försöker spela äckligt disciplinerat efter uppsatta gränsvärden finns det en del saker man skall ha i bakhuvudet.

- Sen omsättning ger en del omkastningar sista minuterna. I söndags kom 33 miljoner av 106 in sista 22 minuterna. Månlykke gick från att ha varit 70% på förmiddagen till att bli 65% 15:58 till att bli 61% vid spelstopp.

Det är ändå inte lika sista-minuten-fixerat som t.ex. GS75 igår där 50% av omsättningen kom in sista 29 minuterna.

- Sena strykningar (tidigast en timme före spelstopp) inträffar ungefär var fjärde omgång och ställer en massa system offside då man inte riktigt vet var strecken hamnar.

- Sena intervjuer och TV-folkets klaringar som kan få en 3% att bli 8% och vinnaroddset går från 28ggr till 4,50. Det ser vi nästan varje dag, och det skapar och raderar spelvärde för spelarna i en karusell som väl går jämnt ut på lång sikt, men som komplicerar.

- Multivarvade system kan fördärva spelvärdet, särskilt på de mindre spelformerna.

Alla punkter utom en detalj av den sista stämmer bra.

På en mindre spelform kan det gå från bra till lite sämre eller kanske t o m lite dåligt. Jag har maxmultivarvat egna lappar många ggr på utfall där man kan gissa att andra också varvat hårt. Det kan bli lite pyspunka kanske ibland. Men det blir inte platt däck på alla fyra.....som det kan bli nedan.

Multivarvningensförbannelsen vilar över de större spelformerna. Där kan det dyka upp STORA mångvarvade lappar med extrem potential. Det finns ingen omsättning i världen som kan mildra detta.

Stekel 2021-04-06 18:54

Citat:

Ursprungligen postat av Tipsb (Inlägg 742771)
Det är ju den frågan jag ställer till Strappa.

Jag är ganska säker på att det åtminstone är smart att sätta nedre gränsen på de rader som ger 0 kr på 5 rätt. (då man om man spelar rader som ger 0 kr på 5 rätt då automatiskt ger upp en stor procentuell del av den totala potten)

Dock är jag mer osäker på om den övre gränsen ska vara 30 mille eller om man bör reducera ned de svåraste raderna då dessa eventuellt inte är spelvärda...

Det låter som en klok idé att försöka reducera bort 5-rättsjacke. Och samtidigt kanske också enbart spela omgångar där man inte tror att det blir 5-rättsjacke.

Viroid 2021-04-07 00:45

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 742821)
Alla punkter utom en detalj av den sista stämmer bra.

På en mindre spelform kan det gå från bra till lite sämre eller kanske t o m lite dåligt. Jag har maxmultivarvat egna lappar många ggr på utfall där man kan gissa att andra också varvat hårt. Det kan bli lite pyspunka kanske ibland. Men det blir inte platt däck på alla fyra.....som det kan bli nedan.

Multivarvningensförbannelsen vilar över de större spelformerna. Där kan det dyka upp STORA mångvarvade lappar med extrem potential. Det finns ingen omsättning i världen som kan mildra detta.

Det är väl egentligen bara V75 ordinarie omgångar som i mina ögon tål multivarvade lappar, och även där har vi ju sett hur en del kreativt spel dränerat utdelningsnivån, även om det är sällsynt. Däremot syns det ju ofta på t.ex.V64 att det finns 170 rätta rader, varav 130 är till Finland på några flerbongar, när det i själva verket borde finnas 50 rätta rader. 50 000 i förväntat värde blir till 15 000 i faktisk utdelning. Det är SURT!

Strappa71 2021-04-07 20:46

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 742842)
Det är väl egentligen bara V75 ordinarie omgångar som i mina ögon tål multivarvade lappar, och även där har vi ju sett hur en del kreativt spel dränerat utdelningsnivån, även om det är sällsynt. Däremot syns det ju ofta på t.ex.V64 att det finns 170 rätta rader, varav 130 är till Finland på några flerbongar, när det i själva verket borde finnas 50 rätta rader. 50 000 i förväntat värde blir till 15 000 i faktisk utdelning. Det är SURT!


Fast det är bara 35k i diff. Det kan alla leva med.

Den dagen det finns 170 rätta rader ( oavsett till vilka länder de går ) när det bara borde finnas 50 rätta rader i en Multi-JP-omgång med 100M i 7r-potten får det effekter som inte är lika lätta att skaka av sig.

Och det har inget med kreativt spelande att göra. Snarare helt ogenomtänkt spelande.

Salkinro 2021-12-04 15:28

Hur applicerar ni ett abc-reducerat V5 . @viroid hade en uppställning i en annan tråd
Gällande V75 det man sätter villkor 2-3 ahäst måste vinna . Där man satt 2-3 ahästar i de brett garderade loppen . Vad är rimligt på en v5?

En spik och sen 3 stora garderade och gå kort i ett? Sätta minst en A måste vinna ?
Sen fylla på med ett gäng lågprocentig och sätta Max 1 får vinna?
Det är väl rimligt att låta systemet kosta mellan 100- 300kr? Med 20-30% av totala rader ?

Galten 2021-12-05 18:02

Jag tycker att utdelningsreducering är ett mycket farligt verktyg i verktygslådan. Oftast kombinerar man det man andra reduceringar som A-B-C hästar. Kanske med spik på ett par favoriter.

Det kan vara vettigt att skala bort de absolut lägsta utdelningarna. Men det finns en stor risk att man sitter med 80% streck på en 1%-are i sista avdelningen om man inte ser upp.

Det är iaf en bra idé att se igenom kupongerna innan man lämnar in så man inte är helt off

Strappa71 2021-12-05 19:37

Citat:

Ursprungligen postat av Galten (Inlägg 770175)
Jag tycker att utdelningsreducering är ett mycket farligt verktyg i verktygslådan. Oftast kombinerar man det man andra reduceringar som A-B-C hästar. Kanske med spik på ett par favoriter.

Det kan vara vettigt att skala bort de absolut lägsta utdelningarna. Men det finns en stor risk att man sitter med 80% streck på en 1%-are i sista avdelningen om man inte ser upp.

Det är iaf en bra idé att se igenom kupongerna innan man lämnar in så man inte är helt off

Om man sitter med 80% av sina streck kvar på en 1%are så är det inte hela världen.

Man lär ju sätta sin gräns för lägsta utdelning där man tål att missa den. Annars bör man inte använda den funktionen alls. Jag skulle inte säga att det är "farligt". Men det kräver att man tänker igenom vad det är man verkligen vill ge upp.

Vid ett par tillfällen har jag haft andelsspel med utdelningsvillkor och suttit med alla utom favoriten i sista avdelningen.

En gång med Propulsion, som såklart vann lätt. Men även i våras med Who's Who där måltvåan Order to Fly hade gett oss närmare 3M. Nu fick vi tillbaka 5k av 25k satsade.

Med WW med på lappen hade vi fått ca 80k att dela på. ( ca 600-700 kr tillbaka på varje 200 kr satsade ). Men då hade vi inte alls haft chansen på 7-siffrigt. Allt handlar om vad man ger upp och vad man ger sig själv chansen att vinna.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved