Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Reducerade system (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/47486-reducerade-system/)

Lindvallen 2021-04-03 20:34

Reducerade system
 
Där fanns en webbsida där man skickade upp sina reducerade V75 system för att sedan följa dem LIVE istället för att ha en massa kuponger. Det var enkelt att dela länken till sina spelkamrater.

Vet ni vilken jag letar efter?

Pepps 2021-04-03 20:41

Är det månne denna du tänker på?
http://travrattning.com/

Lindvallen 2021-04-03 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av Pepps (Inlägg 742438)
Är det månne denna du tänker på?
http://travrattning.com/

Som jag letat, tack

Strappa71 2021-04-03 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av Lindvallen (Inlägg 742439)
Som jag letat, tack

Du får nog leta vidare.

Det går inte att ladda upp system.


Men det finns en ny med lite annan layout men som visar kvarvarande rader på ett mycket bättre sätt.

https://spelatrav.se/poolrbeta

Man måste vara medlem. Men det kostar inget.

Tipsb 2021-04-05 13:18

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 742441)
Du får nog leta vidare.

Det går inte att ladda upp system.


Men det finns en ny med lite annan layout men som visar kvarvarande rader på ett mycket bättre sätt.

https://spelatrav.se/poolrbeta

Man måste vara medlem. Men det kostar inget.



En fråga angående reducerade system generellt till dig som är duktig och har koll.

Ponera att det inför en v75 inte finns någon jackpot. Vi har ungefär 30 miljoner kr att dela ut på 7 rätt. Ponera även att man inte riktigt vet vad utdelningen kan bli (om den blir hög eller låg).

Man vill inte spela rader som ger "dålig utdelning". Man försöker därför sålla bort rader som inte ger utdelning på 5 rätt för att öka det totala sannolika värdet på de spelade raderna.

Dock är min fråga om man även bör "klippa av" den största uppsidan (för att den är så osannolik) eller bör uppsidan enbart "klippas av" på rader som är svårare än 30 miljoner kr?

Dvs bör man klippa av utdelningen vid exempelvis 3 miljoner kr eller vid 30 miljoner kr?

Mitt resonemang gäller ett "oändligt spelande" där man spelar samma tänk enormt många gånger. Dvs att man över tid ska spela smarta rader.

Hur resonerar du kring detta?

Gotland 2021-04-05 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av Tipsb (Inlägg 742696)
En fråga angående reducerade system generellt till dig som är duktig och har koll.

Ponera att det inför en v75 inte finns någon jackpot. Vi har ungefär 30 miljoner kr att dela ut på 7 rätt. Ponera även att man inte riktigt vet vad utdelningen kan bli (om den blir hög eller låg).

Man vill inte spela rader som ger "dålig utdelning". Man försöker därför sålla bort rader som inte ger utdelning på 5 rätt för att öka det totala sannolika värdet på de spelade raderna.

Dock är min fråga om man även bör "klippa av" den största uppsidan (för att den är så osannolik) eller bör uppsidan enbart "klippas av" på rader som är svårare än 30 miljoner kr?

Dvs bör man klippa av utdelningen vid exempelvis 3 miljoner kr eller vid 30 miljoner kr?

Mitt resonemang gäller ett "oändligt spelande" där man spelar samma tänk enormt många gånger. Dvs att man över tid ska spela smarta rader.

Hur resonerar du kring detta?

Kul frågeställning och jag kastar mig rakt in i diskussionen även om jag egentligen anser att Strappa är mer lämpad för den! :)

Till att börja med kan man ju ta bort rader som ger en beräknad utdelning på fem rätt som understiger jackpotgränsen. Det finns det program som klarar idag (baratrav.se). Det är steg ett.

Den andra frågan är lite mer teoretisk men så här ser jag som lekman på det. De allra mest osannolika utfallen är väl ändå spelvärda om du bedömer att de har ett positivt väntevärde? Nu är det förvisso svårt att avgöra när vi kommer ner på sådana sannolikhetsnivåer. Men när du pratar om oändligt spelande så kommer ju även de utfallen inträffa. Så jag skulle inte sätta någon övre gräns.

Nu lever vi ju inte oändligt så hur man bör resonera i verkligheten överlåter jag till andra att uttala sig om! :)

:KO:

GGS 2021-04-05 15:58

Citat:

Ursprungligen postat av Gotland (Inlägg 742704)
Kul frågeställning och jag kastar mig rakt in i diskussionen även om jag egentligen anser att Strappa är mer lämpad för den! :)

Till att börja med kan man ju ta bort rader som ger en beräknad utdelning på fem rätt som understiger jackpotgränsen. Det finns det program som klarar idag (baratrav.se). Det är steg ett.

Den andra frågan är lite mer teoretisk men så här ser jag som lekman på det. De allra mest osannolika utfallen är väl ändå spelvärda om du bedömer att de har ett positivt väntevärde? Nu är det förvisso svårt att avgöra när vi kommer ner på sådana sannolikhetsnivåer. Men när du pratar om oändligt spelande så kommer ju även de utfallen inträffa. Så jag skulle inte sätta någon övre gräns.

Nu lever vi ju inte oändligt så hur man bör resonera i verkligheten överlåter jag till andra att uttala sig om! :)

:KO:


Visst kan man någorlunda sålla bort rader som inte ger utdelning på 5-rätt, men då måste man vara medveten om att man tackar nej på utdelningar för 7-rätt på upp till i värsta fall kanske 100.000 kronor. Vill minnas att två 1-procentare har vunnit och det blev inte utdelning på 5-rätt för ett antal år sen. Även ganska låga utdelningar för 7-rätt på 4,5,6, tusen kan ge utdelning för 5-rätt. Så det är en svår balansgång att göra rätt.

Tipsb 2021-04-05 16:05

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 742743)
Visst kan man någorlunda sålla bort rader som inte ger utdelning på 5-rätt, men då måste man vara medveten om att man tackar nej på utdelningar för 7-rätt på upp till i värsta fall kanske 100.000 kronor. Vill minnas att två 1-procentare har vunnit och det blev inte utdelning på 5-rätt för ett antal år sen. Även ganska låga utdelningar för 7-rätt på 4,5,6, tusen kan ge utdelning för 5-rätt. Så det är en svår balansgång att göra rätt.


Jo, det ska man absolut vara medveten om. Dock har man ju istället valt att spela fler rader som ger högre utdelning (vilket över tid ger bättre pengar tillbaka).

GGS 2021-04-05 16:14

Citat:

Ursprungligen postat av Tipsb (Inlägg 742746)
Jo, det ska man absolut vara medveten om. Dock har man ju istället valt att spela fler rader som ger högre utdelning (vilket över tid ger bättre pengar tillbaka).


Menar du högre utdelning på 5-rätt eller 7-rätt?

Tipsb 2021-04-05 16:20

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 742751)
Menar du högre utdelning på 5-rätt eller 7-rätt?


Båda delarna.

Tanken är ju att välja bort rader som ger mindre total peng tillbaka för att istället spela rader som ger större total peng tillbaka.

Självklart får man acceptera att en potentiell vinst kan utebli en enskild omgång till förmån för ökad möjlighet att kunna vinna mer pengar totalt.

Dvs, man räknar inte vinsten per spelomgång utan total effekt på alla livets spelomgångar.


Dvs:
Spelomgång 1: Jag hade vunnit 30 000 men reducerade bort den raden
Spelomgång 2: Ingen vinst
Spelomgång 3: Jag hade vunnit 30 000 men reducerade bort den raden
Spelomgång 4: Ingen vinst
Spelomgång 5: Ingen vinst
Spelomgång 6: Ingen vinst
Spelomgång 7: Ingen vinst
Spelomgång 8: Ingen vinst
Spelomgång 9: Ingen vinst
Spelomgång 10: Jag vann 300 000 eftersom jag hade råd/prioriterade att spela många rader i ett högre intervall (hade jag inte spelat så, så hade jag "reducerat bort" denna vinsten)

GGS 2021-04-05 17:00

Citat:

Ursprungligen postat av Tipsb (Inlägg 742758)
Båda delarna.

Tanken är ju att välja bort rader som ger mindre total peng tillbaka för att istället spela rader som ger större total peng tillbaka.

Självklart får man acceptera att en potentiell vinst kan utebli en enskild omgång till förmån för ökad möjlighet att kunna vinna mer pengar totalt.

Dvs, man räknar inte vinsten per spelomgång utan total effekt på alla livets spelomgångar.


Dvs:
Spelomgång 1: Jag hade vunnit 30 000 men reducerade bort den raden
Spelomgång 2: Ingen vinst
Spelomgång 3: Jag hade vunnit 30 000 men reducerade bort den raden
Spelomgång 4: Ingen vinst
Spelomgång 5: Ingen vinst
Spelomgång 6: Ingen vinst
Spelomgång 7: Ingen vinst
Spelomgång 8: Ingen vinst
Spelomgång 9: Ingen vinst
Spelomgång 10: Jag vann 300 000 eftersom jag hade råd/prioriterade att spela många rader i ett högre intervall (hade jag inte spelat så, så hade jag "reducerat bort" denna vinsten)


Var börjar då gränsen för vilka radvärden du ska reducera bort om du nu tydligen kan att vinna 300 000 kronor ? 30 000, 50 000, 100 000, 299 000 ?

Tipsb 2021-04-05 17:06

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 742769)
Var börjar då gränsen för vilka radvärden du ska reducera bort om du nu tydligen kan att vinna 300 000 kronor ? 30 000, 50 000, 100 000, 299 000 ?


Det är ju den frågan jag ställer till Strappa.

Jag är ganska säker på att det åtminstone är smart att sätta nedre gränsen på de rader som ger 0 kr på 5 rätt. (då man om man spelar rader som ger 0 kr på 5 rätt då automatiskt ger upp en stor procentuell del av den totala potten)

Dock är jag mer osäker på om den övre gränsen ska vara 30 mille eller om man bör reducera ned de svåraste raderna då dessa eventuellt inte är spelvärda...

Strappa71 2021-04-05 17:22

Citat:

Ursprungligen postat av Tipsb (Inlägg 742696)
En fråga angående reducerade system generellt till dig som är duktig och har koll.

Ponera att det inför en v75 inte finns någon jackpot. Vi har ungefär 30 miljoner kr att dela ut på 7 rätt. Ponera även att man inte riktigt vet vad utdelningen kan bli (om den blir hög eller låg).

Man vill inte spela rader som ger "dålig utdelning". Man försöker därför sålla bort rader som inte ger utdelning på 5 rätt för att öka det totala sannolika värdet på de spelade raderna.

Dock är min fråga om man även bör "klippa av" den största uppsidan (för att den är så osannolik) eller bör uppsidan enbart "klippas av" på rader som är svårare än 30 miljoner kr?

Dvs bör man klippa av utdelningen vid exempelvis 3 miljoner kr eller vid 30 miljoner kr?

Mitt resonemang gäller ett "oändligt spelande" där man spelar samma tänk enormt många gånger. Dvs att man över tid ska spela smarta rader.

Hur resonerar du kring detta?


Nja. Jag tänker inte alls på det sättet. Man vet ju tidigt på ett ungefär vad utdelningspotenitalen ligger på för de spikar och förstarankade man har valt ut.

Men man vet absoluut inte hur skrälligt det kommer att bli. Skrällarna kommer inte på beställning på det sättet. Att veta om det blir 150k eller 3M är väldigt svårt att avgöra på förhand. Det kan ju lätt vara att det bara är en enda extra skräll som är skillnaden.

Det man vet är om det kommer att krävas "magi" i garderingsloppen för att man ens ska gå plus.

Men söndagen är ett bra exempel trots lill-JP.

I stora drag vägrar jag att inte vinna minst dubbla insatsen om jag får alla rätt. Om jag gör ett andelsspel för säg, 29600 kr så vill jag vinna från 60000 kr och uppåt. De ggr som det blir säg 40000 kr tillbaka ( som är massor av pengar! ) är det skitsamma Det är inte de omgångarna som avgör det långsiktiga resutltat ändå.

Om jag kommer fram till att Månlykke+Who's Who inte kan garderas....då ska nog inte 30k-systemet lämnas in. visst. Det är viktigt att sätta sina spikar. Men det finns ju ingen hejd på vilken extra tur man måste ha i övriga lopp.

Istället hittar jag min spik i V75-1 och garderar brett i resten av loppen.

När allt är skrivet och klart inför V75-7 visar det sig att kollektivet helt hade tappat bort Digital Class. Den var spelad strax under 1%...men på det som var kvar inför V75-6 satt den på ännu mindre andel av raderna. Och därmed blev utdelningen på 7r med Who's Who en bra bit över 60k trots att den inte borde ha blivit det. På förhand borde det bara ha gett ca 47-49k med den. I efterhand blev det helt okej utdelning med den....men på förhand såg det inte ut så.

Lappen sitter kvar med 11 streck av 12 i sista men inte Who's Who.

Katastrof? Eller hyggligt rätt spelat? 2.5M hade det blivit med måltvåan. Men om jag sänker eller tar bort utdelningsvillkoret så kommer systemet att ha täckning för mer än de 5 mest spelade i V75-7. Föt mig är det som sagt ett lätt val att sätta rätt höga utdelningskrav när jag spelar stora andelsspel.

Men om jag å andra sidan hade lirat ensam för 1000-2000 kr och haft minst en spik till så hade jag förmodligen aldrig satt gränsen så högt.

Snarare hade jag lagt mig runt 10k på V75 för att vara hyggligt säker på att det blir utdelning i 5r-potten.

Kopplingen mellan utdelningen på 7r och >15 kr på 5r är dock inte så stark som man skulle kunna tro. Det kan mycket väl bli utd på 5r på enstaka omgångar med förvånande ( vid första anblick ) låg 7r-utd.

Väljer jag 10k så är risken väldigt låg att det inte blir utd på 5r.

Omvänt.....är det jättehemskt för det långsiktiga resultatet om någon enstaka omgång ger så lågt som 5-7k på 7r men ändå >15 kr på 5r? Jag tycker inte det.

Slutsats:

1) Spelar jag stort andelsspel så är det inte risken för 5r-JP som avgör var jag sätter utdelningsvillkoret. Jag ger gärna upp en del break even o smygback mot endast högutdelningsrader. Det ser kanske fånigt ut enligt en del om man sitter kvar med ALLA utom Who's Who eller t o m Propulsion ( Ja....båda har hänt! ). Många av superproffsen stod över Romme-omgången helt. De tyckte det var på tok för stor risk att både Månlykke+Who's Who skulle vinna. ( Exempel: Jonas R på Twitter och Timonen. )

2) För mindre ( och mer rimliga!? ) insatser vill jag eliminiera risken för 5r-JP om jag får 7r. Jag gillar 10k. Och ser jag att jag då reducerar bort stora delar av ramen så är rätt beslut att stå över. Att jag reducerar bort någon enstaka 7a där utd är låg men det ändå blir utd på 5r.....sätter jag upp på blåskontot.

Om man inte har tillräcklig smärtresistens för att ge upp lågavkastningsrader och lite feltolerans till förmån för det omvända så bör man inte använda utdelningsvlllkor alls.

Vad gäller utdelningsvillkor uppåt så använder jag bara dem för att dela upp systemen i nivåer där jag ska spela "endast alla" eller olika grad av flerbong.

På V75&V86 skulle jag aldrig sätta något tak uppåt annat än genom mina övriga villkor. I alla utom de mest extrema fallen gör det sig självt. Sätter man A-hästar/U-hästar så är de oftast ( men inte alltid! ) mer betrodda hästar. Skrällar har man oftast inte råd att ta med ALLTFÖR många.


Långt svar.....men det visste några av er redan att det skulle bli.

Tipsb's uppställning visar hur det går till i stora drag.

GCS's kommentarer stämmer bra. Men just de där specialomgångarna tycker jag inte att det är så mycket att bry mig om. Helgarderad mot 5r-JP är det omöjligt att vara. Risken att jag ska ha rader med 5 väldigt betrodda och samtidigt få med 2 superskrällar....är nästan obefintlig. Raderna kan inträffa. Men jag spelar inte så.

incitatus 2021-04-05 18:29

Det är ganska sällan det blir någon högre utdelning på 7 rätt om det är jackpot på 5 rätt

kanske man kan säga att det sker 1 max 2 gånger per år, här är de högsta senaste åren

utdelning 7 rätt resp 6 rätt o JP på femmorna


2013-12-26 Solvalla * 30 744 * 115
2014-09-20 Solänget * 39 380 * 205
2015-02-14 Kalmar * 32 660 * 98 jp förstärkt 7a
2015-05-16 Åby * 28 073 * 113 jp förstärkt 7a
2016-12-03 Jägersro * 233 214 * 352
2018-12-08 Bergsåker * 45 755 * 93 jp förstärkt 7a
2020-07-04 Halmstad * 36 500 * 120 jp förstärkt 7a

oddsraden på Jägersro 2016 12 03
34,24 64,07 3,90 1,67 1,27 1,74 4,59

räknar bara riktiga V75 - de med Brons silver osv, ja där en ev jackpot delas ut

Viroid 2021-04-06 08:08

När man försöker spela äckligt disciplinerat efter uppsatta gränsvärden finns det en del saker man skall ha i bakhuvudet.

- Sen omsättning ger en del omkastningar sista minuterna. I söndags kom 33 miljoner av 106 in sista 22 minuterna. Månlykke gick från att ha varit 70% på förmiddagen till att bli 65% 15:58 till att bli 61% vid spelstopp.

Det är ändå inte lika sista-minuten-fixerat som t.ex. GS75 igår där 50% av omsättningen kom in sista 29 minuterna.

- Sena strykningar (tidigast en timme före spelstopp) inträffar ungefär var fjärde omgång och ställer en massa system offside då man inte riktigt vet var strecken hamnar.

- Sena intervjuer och TV-folkets klaringar som kan få en 3% att bli 8% och vinnaroddset går från 28ggr till 4,50. Det ser vi nästan varje dag, och det skapar och raderar spelvärde för spelarna i en karusell som väl går jämnt ut på lång sikt, men som komplicerar.

- Multivarvade system kan fördärva spelvärdet, särskilt på de mindre spelformerna.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved