Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   60 procent av spelomgångarna ger bara hundralappar. Meningslöst? (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/47572-60-procent-av-spelomgangarna-ger-bara-hundralappar-meningsloest/)

Indianen20 2021-04-08 17:44

60 procent av spelomgångarna ger bara hundralappar. Meningslöst?
 
V64 Axevalla 1331 kr 6 rätt
V4 Rättvik. 362 kr
V5 Rättvik. 130 kr
V4 Årjäng. 612 kr
V5 Årjäng. 132 kr
V86 Solvalla. 1096 kr
V5 Bergsåker 276 kr
V65 Kalmar. 474 kr
V4 Kalmar. 46 kr
V64 Boden. 1199kr JP
Här gott folk ser vi utdelningarna på veckans streckspel så här långt. Bara kaffepengar För de som spelar större system var samtliga omgångar helt döda.
Runt 300 kr i snitt på de sista tio streckspelen på Atg



Jag funderar allvarligt på att lägga ned. Jag tål inte se alla kompisstyrningar i loppen
Loppen är ju i princip uppgjorda. Alla släpper till favoriten. Särskilt om de samåkt till tävlingarna
Ex hade Mats E Djuse en fin häst som kunde utmana hästen Nyhet som var hårt spelad idag. Men Nyhet kom och han vinkade fram favoriten och tog rygg. I mål skiljde det sedan en halv längd. Varför inte försöka vinna loppet? Störst chans att vinna har man ju i regel om man går i ledningen med favoriten utanpå.

Det här kväver travet. Folk blir irriterade att spela på sådant som känns uppgjort. Det är bara titta lunchtrav idag. Det tävlas inte. Det är en form av träning för man ger bort vinsterna till de mest meriterade kuskarna.

Det finns få kuskar som vågar köra. Några av dom är Robert Bergh, Magnus A Djuse och Kim Eriksson och i land Kolgjini

Men resterande del är ju maffia. Beskyddaren heter Per Skoglund. En Lismare som alltid beskyddar de stora namnen. Kompisarna. Är det utländska kuskar eller tränare som han inte har nytta av kan han hänga dom hur som helst. Jävligt jobbigt att behöva se och höra honom och hans återkommande försök att göra gråt-tv hela tiden.

Fan det krävs skärpning om vi ska behålla omsättningsökningen som kom ifjol. Jag har IF slutat spela luncher

Tipsb 2021-04-08 19:36

Citat:

Ursprungligen postat av Indianen20 (Inlägg 742990)
V64 Axevalla 1331 kr 6 rätt
V4 Rättvik. 362 kr
V5 Rättvik.
V4 Årjäng. 612 kr
V5 Årjäng. 132 kr
V86 Solvalla. 1096 kr
V5 Bergsåker 276 kr

Här gott folk ser vi utdelningarna på veckans streckspel så här lång. Bara kaffepengar För de som spelar större system var samtliga omgångar helt döda.

Jag funderar allvarligt på att lägga ned. Jag tål inte se alla kompisstyrningar i loppen
Loppen är ju i princip uppgjorda. Alla släpper till favoriten. Särskilt om de samåkt till tävlingarna
Ex hade Mats E Djuse en fin häst som kunde utmana hästen Nyhet som var hårt spelad idag. Men Nyhet kom och han vinkade fram favoriten och tog rygg. I mål skiljde det sedan en halv längd. Varför inte försöka vinna loppet? Störst chans att vinna har man ju i regel om man går i ledningen med favoriten utanpå.

Det här kväver travet. Folk blir irriterade att spela på sådant som känns uppgjort. Det är bara titta lunchtrav idag. Det tävlas inte. Det är en form av träning för man ger bort vinsterna till de mest meriterade kuskarna.

Det finns få kuskar som vågar köra. Några av dom är Robert Bergh, Magnus A Djuse och Kim Eriksson och i land Kolgjini

Men resterande del är ju maffia. Beskyddaren heter Per Skoglund. En Lismare som alltid beskyddar de stora namnen. Kompisarna. Är det utländska kuskar eller tränare som han inte har nytta av kan han hänga dom hur som helst. Jävligt jobbigt att behöva se och höra honom och hans återkommande försök att göra gråt-tv hela tiden.

Fan det krävs skärpning om vi ska behålla omsättningsökningen som kom ifjol. Jag har IF slutat spela luncher

Det är viktigt att kunna bedöma någorlunda om det finns potential till skaplig utdelning. Dels hur många hästar som deltar, dels hur starka favoriter det är etc. Ska man spela någorlunda smart bör man inte spela på allt.

Stekel 2021-04-08 19:50

Det var ett väldigt körsbärsplockande. Att V4 ger låg utdelning är varken nytt eller konstigt. Inte heller att de släpper till favoriter, speciellt när det inte är viktiga lopp. Hur Per Skoglund kom in i det hela är oklart.

Indianen20 2021-04-08 20:47

Min klara uppfattning mot gårdagens trav är att streckspelen betalar allt mindre och att det tävlas allt mindre i loppen. Jag har många kamrater som slutat spela på trav för att de tröttnade på Solvalla-lunken som var för några år sedan. Jag är helt övertygad om att det kördes mer i loppen förr. Dessutom så blir hästarna allt snabbare varvid det är väldigt svårt att ta in längder på upploppet. Det är ju så att det spelas mindre nu på vardagstrav än vad det gjordes förr mätt per capita. Denna utveckling kan vi inte ha. För 15- 20 år sedan var det ngt alldeles extra om det blev jackpot på v75, nu är det det för jämnan.

Appropå Skoglund. Han kom med för han är en typen som alltid ska vara överheten till lags. Vi behöver kritiker som vågar kritisera toppkuskar , system, grund och uppbyggnad. Likaså Tillnamn.

Se bara i fotbollen hur mycket kommentatorer kritiserar. Vi måste få mer bränna i travet. Skoglund är den som beskyddar Att och toppkuskar. Är ngn kritisk mot Kihlström eller Reden ska han alltid ta dom i försvar. Är det en mindre kusk eller utländsk kusk så får man kritisera hej vilt. Jag uppfattar honom ej som genuin

Indianen20 2021-04-08 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av Tipsb (Inlägg 743015)
Det är viktigt att kunna bedöma någorlunda om det finns potential till skaplig utdelning. Dels hur många hästar som deltar, dels hur starka favoriter det är etc. Ska man spela någorlunda smart bör man inte spela på allt.

Absolut. Problemet är ju just det, att 60-70 procent av omgångarna saknar potential spelmässigt. Detta kommer skada sporten. Vi får inte glömma att vi för tillfället rider på en coronavåg. Men nu är fotbollen igång och lockar tillbaka spelare

Stekel 2021-04-08 21:23

Håller med att det borde tävlas mer. Men för egen del ser jag det som en fördel mot mindre pålästa spelare att man har ganska hygglig koll på det där. Är det låga utdelningar går det alltid att spela flerbong eller stå över. Och att kuskarna pratar ihop sig är jävligt svårt att stävja, eller omöjligt om de spelar sina kort rätt.

På sikt är det inte bra om det blir för mycket inflation i jackpottar osv. Men hoppas och tror att de som skriver ut propparna kommer justera riktningen på det där på ett sätt som håller det någorlunda på en bra kurs.

Fulsprit 2021-04-09 08:08

Finns bara en lösning och jag har tjatat om detta länge för jag håller helt med ts om att detta är förödande för travet. Ändra prisstegen är det enda som kan vända den trend som pågått alldeles för länge nu. Ta för det första bort 8 priser på V75 - är du inte bättre än att du är glad för ett 8:e-pris, ja då kanske du borde byta sport. Älskar breddspporten inom travet, men någon måtta får det vara - i vissa lopp blir det "appearance-money", du får pengar för att du ställer upp, iom få startande... Låt oss säga att prissumman i ett lopp är 100 000 kr för enkelhetens skull, då skall 60% gå till vinnaren, alltså 60 000. 30%, eller 30 000 kr till tvåan och 10% eller 10 000 till trean och detta är vad de får slåss om. Går att diskutera siffrorna, men i princip något liknande. Detta gör att du inte tjänar på att ligga i fjärde inner och vara nöjd med detta för att du råkade nosa ut någon för ett åttondepris på 5000 kr.

Tror fasiken det skulle köras mer, särskilt om man även ströp möjligheten för stortränare och andra att ha fler än högst två hästar i samma lopp, kanske bara en och detta tillsammans med min fiktiva prisstege ovan - diskussion kräves då jag är osäker, men som det är nu, med hur många kusar som helst, från ett och samma stall, är bara löjligt... Vill man inte helt utarma breddsporten så lägg de insparade penningarna från prissummorna i loppen på ex. ökade transportbidrag, skatteavdrag för amatörer och få eller inga skattepålagor/moms på vissa varor för amatörer - det går att få travet att leva bara man tänker lite längre och utanför den rådande boxen. De pengar som kuskarna får när de straffas för felaktig drivning, eller något kan också gå till amatörerna i någon form.

Finns en hel del att göra för att få bort kompiskörningarna men ingen vågar yppa något kring detta då hela trav-Sverige skall vara en stor, djävla HAPPY family, som inte vågar pipa ens i vacuum... Kanske lotta kuskarna på deltagande hästar i loppen?

Blev rörigt detta men kan förtydliga om någon undrar om något...

;)

Efterhandaren 2021-04-09 08:32

Jag tror så här. Det finns nog stor risk att startfälten blir svårare att fylla med endast tre priser. Och det är nog få tävlande som bestämmer sig att köra för ett 5-6 pris från början men loppet kan ju utveckla sig så att det är meningslöst att tömma hästen för ett 4 de pris.
Det är trots allt djur och levande varelser som tävlar och inte maskiner.
Kompiskörningarna har väl ökat i takt med catchdriver införandet. Det är ju ett stort antal kuskar som tävlar mot varann i princip varje dag år ut och år in. Dom blir ju mer eller mindre jobbarkompisar istället för konkurrenter om man generaliserar.

Fulsprit 2021-04-09 09:07

Citat:

Ursprungligen postat av Efterhandaren (Inlägg 743048)
Jag tror så här. Det finns nog stor risk att startfälten blir svårare att fylla med endast tre priser. Och det är nog få tävlande som bestämmer sig att köra för ett 5-6 pris från början men loppet kan ju utveckla sig så att det är meningslöst att tömma hästen för ett 4 de pris.
Det är trots allt djur och levande varelser som tävlar och inte maskiner.
Kompiskörningarna har väl ökat i takt med catchdriver införandet. Det är ju ett stort antal kuskar som tävlar mot varann i princip varje dag år ut och år in. Dom blir ju mer eller mindre jobbarkompisar istället för konkurrenter om man generaliserar.

Varför skulle loppen bli svårare att fylla om de flesta loppen ser liknade ut - skulle de sluta anmäla menar du? Hur skulle de då få in pengar om de vill hålla på med trav. Detta skulle såklart göra att de bästa tar in mer pengar, men det tar egentligen inget från de sämre då dessa nästan aldrig kör in några större summor ändå - iom en sådan prisstege så skulle ALLA vara tvugna att tävla...

Lotta kuskarna på hästarna så kommer vi ifrån mycket av kompisskapen mellan kuskar och kuskar och stall och fan och hans moster...

Efterhandaren 2021-04-09 10:11

Fråga 1. Svar ja.
Fråga 2. Svar ja. Sluta med trav verksamhet eller åtminstone minska ner när sämre hästar aldrig får några prispengar.
Fråga 3. Kuskarnas kompis skap som personer påverkas väl inte om hästarna lottas ?

Jadu Fulsprit vi kan spekulera i all evighet men att spelarna har åsikter om kuskars och hästars prestationer samt taktik hör väl till travspelet. Om vi håller oss till saklig och gemytlig ton är det väl en krydda för sporten och de aktiva.
Men tyvärr är det alltför många som i dagens opersonliga IT samhälle vräker ur sig helt idiotiska synpunkter när inte spelet går som planerat.

Tack för ordet och lycka till med spelet och kuskbetygen.

Shooter 2021-04-09 10:17

Jag tror inte heller på att ta bort matlappar etc. då sporten behöver en bredd och hästägare som är villiga att satsa. Minskar bredden på materialet så kommer det medföra sämre kvalitet överlag och i Rikstoton behövs hästar som kämpar sig uppåt i de olika klasserna. Däremot så tror jag på att göra större skillnad på förstapriset, andrapriset och tredjepriset, så att det lönar sig att försöka vinna loppen.

Fulsprit 2021-04-09 10:58

Citat:

Ursprungligen postat av Efterhandaren (Inlägg 743054)
Fråga 1. Svar ja.
Fråga 2. Svar ja. Sluta med trav verksamhet eller åtminstone minska ner när sämre hästar aldrig får några prispengar.
Fråga 3. Kuskarnas kompis skap som personer påverkas väl inte om hästarna lottas ?

Jadu Fulsprit vi kan spekulera i all evighet men att spelarna har åsikter om kuskars och hästars prestationer samt taktik hör väl till travspelet. Om vi håller oss till saklig och gemytlig ton är det väl en krydda för sporten och de aktiva.
Men tyvärr är det alltför många som i dagens opersonliga IT samhälle vräker ur sig helt idiotiska synpunkter när inte spelet går som planerat.

Tack för ordet och lycka till med spelet och kuskbetygen
.

Sämre hästar får nästan aldrig några pengar ändå - det är inte matlapparna de lever på utan träningsavgifter och annat. Har man bara egna hästar så är det absolut ändå inte matlapparna de överlever på även om de såklart underlättar för några. De flesta ekipagen får inget med sig från loppen ändå vad gäller inkörda pengar, som det ser ut idag, så ingen större skillnad. Breddsporten står och faller inte med matlapparna.

Kuskarnas kompisskap är tätt förknippat med vilka stall de kör för och därmed skulle detta ofog nästan försvinna. Lotta kuskarna och de kan inte köra för att denne har ett stall bakom sig som kusken sedan är rädd att stöta sig med om denne skulle köra offensivt mot någon annan kuse från samma stall. Om inte kuskarna har någon "vinning", förutom de pengar de kör in, så skulle det självklart bli mer körning i loppen då man ej behöver vara rädd för att inte få fler styrningar från vissa storstall. Storstallen och alla andra, amatörer såsom semiamatörer får glatt ta den kusken lotten säger att de får. Perfekt - inga dolda lojaliteter längre. Kör du inte alltid för vinst så märks detta i plånboken.

Det fetade har jag ingen aning om vad du vill säga med - var detta ett illa dolt påhopp, eller? Svenskar är så förbannat fega och diplomatiska och sedan slänger man skit i smyg i stället för att säga det rakt ut. Allt skall vara så puttinuttigt och tillrättalagt och den som bryter mönstret skall direkt återbördas inom ramarna - HUGALIGEN, vi kan ju inte ha folk som säger vad de verkligen tycker. Vad är detta för nys?!

:rolleyes:

Indianen20 2021-04-09 11:00

Precis som Fulsprit säger så måste ngt göras. Loppen måste förändras. Det går inte ha det såhär längre att 1-2 ekipage tävlar i loppen. Eller att köra enligt devisen att kommer jag inte bra till så sparar vi till nästa gång. Förr i tiden, vi behöver inte backa mer än 20 år så tävlades det på ett helt annat sätt . Då vann hästar som även hamnade illa till. Även om hästarna ibland fick mer stygga resor så tävlade dom långt upp i åldrarna ändå. Det är inte loppen som skadar hästarna. Det är att hästarna inte är byggda att gå så snabbt som idag.

Ja kanske vore det en möjlighet, att bara de tre första får pengar. Då går det inte sätta sig i 4:e invändigt och åka runt. Många ggr ser vi hästar som faktiskt har chans i loppen, men som inte tävlar. Det är ett hån mot oss spelare att 75 procent av hästarna inte tävlar

Fulsprit 2021-04-09 11:01

Citat:

Ursprungligen postat av Shooter (Inlägg 743056)
Jag tror inte heller på att ta bort matlappar etc. då sporten behöver en bredd och hästägare som är villiga att satsa. Minskar bredden på materialet så kommer det medföra sämre kvalitet överlag och i Rikstoton behövs hästar som kämpar sig uppåt i de olika klasserna. Däremot så tror jag på att göra större skillnad på förstapriset, andrapriset och tredjepriset, så att det lönar sig att försöka vinna loppen.

Ja, viktigaste är större skillnader i prisstegen, men jag tror inte så många lever på matlapparna som ges ut i loppen. Måste vara ytterst få och det finns säkerligen tiotals sätt att ge de som behöver lite extra ekonomisk hjälp detta, även om man tar bort matlapparna.

:yes:

Shooter 2021-04-09 11:07

Citat:

Ursprungligen postat av Fulsprit (Inlägg 743063)
Ja, viktigaste är större skillnader i prisstegen, men jag tror inte så många lever på matlapparna som ges ut i loppen. Måste vara ytterst få och det finns säkerligen tiotals sätt att ge de som behöver lite extra ekonomisk hjälp detta, även om man tar bort matlapparna.

:yes:

Nej, de flesta hästägare går ju back men är nog glada för att få in lite finansiering via placeringarna.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved