Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Elitloppet 2021 30 Maj (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/47813-elitloppet-2021-30-maj/)

mikaels 2021-05-18 16:54

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 748047)
Franska travförbundets inställning till kompromissande är att alla andra ska göra en stor kompromiss och anamma franska regler och franskt tänk till fullo.

Ens ett harmoninserat europeiskt reglmente innan jag blir senil känns som en rejäl högoddsare för mig.

Jo, den dagen som det "harmoniseras", då säger jag upp mig som bandomare...Hur lång tid skulle det ta för den svenska spelarkåren att acceptera att en häst i ledning som är trött, men håller farten in i mål i lite sämre trav, diskvalificeras(eller inte)?...h-e vad galna ni skulle vara här :lol:...

Efterhandaren 2021-05-18 16:56

Citat:

Ursprungligen postat av Stankarn (Inlägg 748046)
Don Fanucci Zet och Very Kronos är favoriter just nu på de ledande bettingsidorna, kring 6-7 ggr pengarna.

Ospelbart, om du frågar mig.

Vivid Wise As är min tidiga vinnare. Men förtidsspel innan kompletta startlistor och lottade startspår är inte min likör.

pelleplutt 2021-05-18 16:59

jag spelade på cokstile 70ggr vinnare och plats 16ggr ser ju hyffsat trevligt nu men hade gärna sett en svensk kusk. Jag ville spela redan på 100ggr på atgs konto dagen innan men tyvärr hade man ju spärrat kontot.

kanske sesamic wave men sedan räcker det med svenska ekipage.

Stankarn 2021-05-18 17:43

Citat:

Ursprungligen postat av pelleplutt (Inlägg 748050)
jag spelade på cokstile 70ggr vinnare och plats 16ggr ser ju hyffsat trevligt nu men hade gärna sett en svensk kusk. Jag ville spela redan på 100ggr på atgs konto dagen innan men tyvärr hade man ju spärrat kontot.

kanske sesamic wave men sedan räcker det med svenska ekipage.

Fick du 70 ggr på Cokstile? Det blir man ju nyfiken på - vars då/när då?

pelleplutt 2021-05-18 18:13

Citat:

Ursprungligen postat av Stankarn (Inlägg 748056)
Fick du 70 ggr på Cokstile? Det blir man ju nyfiken på - vars då/när då?

William hill men oddset fanns på olika sidor, Nordicbet, William Hill och atg bl.a. tro det var i samband med att moni viking fick inbjudan så var den uppe ett tag på 100ggr. d.v.s. sent på fredagen mitt odds var på lördag morgon.

Kgrh 2021-05-18 18:50

Citat:

Ursprungligen postat av Frasse77 (Inlägg 748042)
Håller med dig men tycker Click Bait före Missle Hill och detta endast på grund av Redén redan har två stycken med.

Angående Next Direction så känner jag Timo lite grand då han hjälpte mig i början med kontakter på Alko för många år sedan. Så vi pratar regelbundet och denna häst är ju hans dröm såklart, både uppfödare och delägare.

Han vill gärna vara med i år, men i alla fall igår så hade ej Malmrot hört av sig. Men enligt honom hade Malmrot för några dagar sedan uttalat sig i Finsk press och sagt där att det ej blir någon finsk representant i årets elitlopp, med undantag om man räkna Nurmos som har en bra chans. Så han var såklart väldigt missnöjd, men kanske kan dessa franska avhopp öppna dörren för honom.

Det var därför jag ej räkna upp Next D när jag skrev förra inlägget, annars hade denna häst varit given som 15-16 häst för mig.

Märkligt, Malmrot säger i Travtjänstens podcast (från igår) att Next Direction tackat nej då man prioriterar finska storlopp i sommar och inte vill resa över.

Stekel 2021-05-18 19:20

Citat:

Ursprungligen postat av Shooter (Inlägg 748020)
Angående Bazires avhopp. Jag anser att man behöver se över regelverket i Sverige och inte minst införa proffsdomare till de stora spelen och se till att det döms likadant oavsett bana. Fransmännens regelsystem behöver nog också ses över, inte minst hur de har dömt utländska ekipage till böter och diskningar i många lopp till förmån för sina egna.

Många som emellanåt önskar något som redan finns. De har "proffsdomare" på V75 sedan väldigt länge.

https://www.travsport.se/tavling/pa-...-funktionarer/

Och i många fall tycker jag kanske att reglementets utformande som är problemet mer än att domarna gör fel. Ska de börja välja och vraka mellan när de följer paragraferna och när de frångår dem blir det ju inte så bra. Bättre att man då har allmänt hållen text så får domarna döma i så fall.

Om man pratar genande innanför pinnarna t ex: "ett ekipage kan diskvalificeras om det genat innanför flertalet pinnar och bedöms ha vunnit fördel genom att därigenom få en bättre placering i mål". Och inget om att det ska vara utom allt rimligt tvivel eller något sånt som de brukar gömma sig bakom när de friar, domarn dömer det han tror.

Man kan tycka när det gäller drivningar att skrift som säger kategoriskt att man inte får lyfta armen över axeln utan att åka på straff inte är bra heller. Men samtidigt, du går ju inte upp där utan att det är för att hämta rejält med kraft och det vill man väl helt enkelt inte att kuskarna ska ha för (o)vana att göra. Oavsett vad det sen landar i för slag. Tillämpningsanvisningarna är ganska lätta att förstå och fullt rimliga egentligen. Sen tycker många att man ska "ha bollkänsla", men domarna ska väl fullständigt skita i att det står två veckor till elitloppet i kalendern när de jobbar. För var slutar det annars? Inte i jämnare bedömningar iallafall, utan i folk som jobbar med bollkänsla och skademinimerar eventuella bojkotter från tränare.

-Ja men Robban är ju en schysst kille oftast och vi är ju rädda att han inte ska ställa upp med sin häst om vi sätter honom i utvisningsbåset. Så vi är lite schyssta med han. Även om det går stick i stäv med lagtexten. Vi blundar för lite text när det passar liksom, det gäller att va lite mjuk i knäna och känna in situationen.

-Vi förstod ju att Delia var rätt het inför elitloppet där i och med segern och vi ville inte att fransoserna skulle bojkotta. Så även om de inte följde reglerna så såg vi mellan fingrarna. Fuck you ni som får 3000 spänn i böter varendaste gång ni gör det bara för att ni inte har en elitloppskandidat.

"Den ena handen får ej användas för enbart drivning med
spöet. Spö får ej föras i sidled och får ej användas för slag mot
sulky eller hästens utrustning i övrigt. Det är förbjudet att
utdela flera drivningar/maningar med spö eller tömmar/tyglar
i snabb följd. Det är förbjudet att driva med båda händerna
samtidigt samt att driva med någon hand över axelhöjd. Häst
får inte drivas utan att hästen fått tid att svara på tidigare drivning eller om hästens placering uppenbart inte kan förbättras."

Tipsb 2021-05-18 19:32

Citat:

Ursprungligen postat av Kgrh (Inlägg 748059)
Märkligt, Malmrot säger i Travtjänstens podcast (från igår) att Next Direction tackat nej då man prioriterar finska storlopp i sommar och inte vill resa över.

Tack för info om den podden. Kände inte till den. :)

mikaels 2021-05-19 14:25

Etonnant lär få en förfrågan nu, slog ju Davidson du Pont och den tidigare elitloppsklara stallkamraten i Caen, tämligen enkelt dessutom...påminde om Earl Simon förra året...

Stankarn 2021-05-19 20:24

Och där fick Nurmos en rosa biljett.

viking90 2021-05-20 12:14

Nu börjar det fyllas på Cyber Lane och Gelati Cut inbjudna med!

Stankarn 2021-05-20 15:00

Citat:

Ursprungligen postat av viking90 (Inlägg 748199)
Nu börjar det fyllas på Cyber Lane och Gelati Cut inbjudna med!

Gelati Cut har väl egentligen ingenting i elitloppet att göra, i alla fall inte just nu, med tanke på kapacitet och konkurrens? 9.50 hos svenska spel, och på det är han nästan favorit...!

Cyber Lane däremot, bli intressant, med rätt spår för sig själv och fel spår för konkurrenterna. Tycker att den visade lite uppryckning senast i Cph-Cup. Från spets så, över den korta distansen. 17ggr hos svenska spel.

Shooter 2021-05-21 12:05

Då var Click Bait inbjuden.

Stankarn 2021-05-21 12:50

Citat:

Ursprungligen postat av Shooter (Inlägg 748310)
Då var Click Bait inbjuden.

Saknas bara Racing Mange så är haveriet fullbordat.

viking90 2021-05-21 13:35

Citat:

Ursprungligen postat av Stankarn (Inlägg 748315)
Saknas bara Racing Mange så är haveriet fullbordat.

Ruskigt svagt med Click Bait i Elitloppet. Hur i helvete kan den Solvallahäst bli inbjuden med en färsk strykning för Finlandia Ajo pga. feber nog för att man slog Don Fanuccis Zet...i dennes årsdebut...

Harran Boko hade fan varit mer intressant enligt mig, men de kanske är tur jag inte har nåt o säga till om