![]() |
V75 Gävle - 21 augusti
Jackpot på V75. En saftig sådan på 26 miljoner gör att intresset kommer vara enormt, även från Tyskland, för denna omgång där de sportsliga höjdarna är E3 finalerna. I övrigt ingen sportslig höjdare. Missar travet igen på lördag pga Malmös viktiga match mot Degerfors så fattar mig kort om loppen denna gång.
V75-1 Brons över 2640 volt. Ser rätt ihåligt ut. Spets i Gävle brukar vara en bra position. Ser ut som ungefär halva fältet inte är av V75 klass men ändå inte givet vem som vinner. Kan inte riktigt hur snabba ut resp häst är. Tale Of Jacks, Dont be week och springspårshästarna Iceland Radio och Xanthis Coctail känns som rätt vältäckt Sönd kväll. V75-2 Intrycket och snacket efter försöket gör att Francesco Zet känns som ett spikalternativ. Men blir väl också klar favorit. Rätt öppet annars. Notera några intressanta skoryck. V75-3 Nu ska Fredde B själv köra Milliondollarrhyme igen. Det känns vanskligt att spika då även om den var ruggigt fin senast med toppkusk. Coin Perdu anmäld med skor trots att skorycket senast såg ut ett ge fin effekt. Blir ändå mycket spelad. Antonio Trot skulle kunna få en kanonresa. Med framspår hade nog Heavy Sound blivit favorit men spår 11 vanskligt. Hur viktigt är ett sådant här lopp när man förlorade lottningen? Kanske inte är beredda att köra alltför offensivt med en sådan kanon med 150 i förstapris? V75-4 Ser inte ut att vara något klass 2 försök av högsta kvalitet. Dålig koll. Hittar ingen given vinnare. V75-5 Två hästar som spontant sticker ut men båda fick skitlägen vilket kanske öppnar för skräll? Epimetheus spår 8. Hur gör Örjan då? Backar eller laddar? Kanske intervjuerna kan ge svar. Berglunds megastjärna Naheed bakspår. Inte kul i Gävle men han brukar tro på toppchans oavsett. Sen har den ju mest mött skräp i årets två starter i Östersund. V75-6 Härlig final där man måste tippa Per Nordströms kanon Islay Mist Sisu. Snacket lågt inför försöket från spår 10 men jäklar vad bra den var. Nu är ju läget helt annat och mycket bättre. Faran ligger väl i att Oskar J svarar med sin försöksvinnare men känns inte som en lika bra häst. Sen har jag för mig att det ofta skräller i stofinalen som brukar läggas först av finalerna annars. V75-7 Detta loppet håller också god kvalitet. Kan Kylin Blom svara Åhlund måste Morotai Degato bli farlig över kort distans . Men även Chapuy är med och den också ruskigt startsnabb så lär bli en häftig öppning. Tippar därför Oxidizer som sätt väldigt fin ut på slutet. Eddy West kvalade in till finalen redan förra lördagen så den körs nog snällt från spår 8 och spår 12 för Berghs känns iskallt trots Örjan i vagnen. Lycka till ! |
Nu är det fjärde gången på sex starter Antonio drar spår 1 - vinstspår för de flesta men nit för starttröge Antonio. Rätt distans och kusken får tråckla sig ut i andraspår. Spännande lopp jAnman:thumbup:
|
Citat:
Blir kul i vilket fall och han har tränat förträffligt sedan förra loppet, som han behövde ha i sig |
Citat:
|
Ser ju inte jättebra ut i Gävle-området just nu...
|
Barfota eller skor
är det ett nytt alternativ nu till gävle : Simfötter någon som har aktuell information hur banan ser ut idag ? oskadd ? |
En troligtvis dum fråga - men varför ligger det just nu enbart 32,5 msek i 7rättspoolen när poolen som inte delades ut lördag 14/8 var 25,8 msek och onsdagens 10 msek?
|
Citat:
|
Någon som har kommentarar från Claes Sjöström angående Eddy West? Hur ska den köras?
|
Citat:
|
Tog några odds:
SVS Morotai Degato vinnare 4.00 - Oskar tror han håller spets. Ain’t Misbehavin vinnare 14.00 - Örjan, storlopp, bra form och bra rygg. NordicBet Iceland Radio vinnare 6.50 - Örjan, barfota, spets o slut! Epimetheus vinnare 6.00 - Örjan…men vet inte hur han vinner…grym häst dock. Sourire Frö vinnare 6.25 - bra läge, kusk och form. Satt fast senast och hade nog vunnit annars. //David |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Hur jag än letar i lopparkivet så hittar jag inget lopp där hon startat från springspår. Är hon verkligen så vesselsnabb från start? Kan man hoppas på att 5 Showtimejackflower är lika snabb från start i volt som han är bakom bilen och därmed bjuder Iceland Radio på en gratisspets? Kan hon få bestämma lite? Positivt i sammanhanget är att Haapakangas siktar mot Bergsåker och att Googobetten kanske inte körs fullt ut offensivt. Kanske ingen som trycker upp tempot utvändigt och att hon kan rinna undan ändå? |
Melander skriver i GT: Hon håller superform för dagen och springspår passar perfekt!
|
Citat:
Frågan återstår: Har du sett att hon snabbstartat i nåt enda voltstartlopp, vilket isåfall? |
Har spelat några raketer. Den här tror jag mest på.
RAKET Inlämnat: 2021-08-19, 19:23 Östersund Torsdag 2021-08-19 Start: 20:14 Kostnad: 50,00 kr Vadet gäller startnummer Lopp 6: Plats 5 Guli Aron 9: Plats 14 Tangen Braute 1 x 50,00 kr = 50,00 kr. Totalt: 50,00 kr. Rättningskod: NMB CTJ GXR |
Hade jag haft badkar så hade Xanthis Coktail vunnit i det.
Men jag tror han gör det ändå! |
Citat:
Hur ska han komma till från springspåret? Av det jag har sett verkar han vara långsam som en finlandsfärja från start. Haft springspår ett par gånger tidigare men då galopperat. Har han mognat? Blivit snabbare från start? Jag vet inte. Men det yttre springspåret kan vara rena rama döden över den här distansen, om han inte kommer ner nånstans. |
Citat:
Synd för alla travtorskar på Sharps att du postade i fel forum....;) |
Citat:
Citat:
Jag kan tänka mig att många av de som tänkt köra på fredagen kanske är sådana som ska vara med på lördagen och tar det som lite uppvärmning.. tycker det är lite sent att ändra från Gävle till Solvalla kvällen innan för en sån resa kräver ju framförhållning. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Om man bortser från kriteriekvalet för två år sedan så är det enbart Upstate Face som har slagit Eddy West barfota. Och det var inte med mycket i finalen under elitloppshelgen. Chapuy har väl inte direkt imponerat i år och både 1 och 4 borde ladda för att hålla ut honom. (Och varför inte Vacqeyras som tidigare hållit ut Chapuy). Tycker Chapuy känns lite ständigt överskattad medan man nästan får säga det motsatta om Eddy West.
Med hård körning borde Claes Sjöström kunna hitta ner hyfsat och sedan sätta in stöten 800 kvar när de övriga gasat klart. Visst finns det en möjlighet att han aldrig kommer in i matchen om de kan under 1.10 där framme för han är väl ingen utpräglad sprinter som de andra kanske är. Avslutade ändå under 1.09 sista 700 i spåren senast och jag tror det kommer bita bra för honom även denna gång. Enbart 12% i dagsläget och håller det sig runt där så tycker jag att det finns bra värde i honom och kommer då att spika. Blir alltså ett riktigt tv-system då jag hade spiken i dd-1 klar redan får två veckor sedan... |
Citat:
Eller, hur får man tag på din kran? |
Citat:
Jag har gått igenom de mest betroddas senaste 8-12 starter och såhär läser jag loppet (notera att det är auto med distanserna 1640/2140/2640 inkluderat i mina siffror): Citat:
Citat:
Citat:
|
Förresten; är det någon som har kommentarer från Olle Alsén angående 1 Jaguar C Boko i V75-4? Loppets troliga ledare initialt, men vem vill man släppa till?
|
Daniel Berglund V75 Gävle på Service Plays
|
Jackpottsurr
Spännande att se om banpersonalen lyckas fixa till ett i vanliga fall hyllat banunderlag på Gävle banan efter skyfallet härom dagen. I min värld är det dessutom hårt doserade kurvor som kan spöka när hästarna laddas i första kurvan samt ett ganska kort upplopp typ Färjestad och Mantorp. V75 1) 6 Iceland Radio är mitt chansdrag i ganska öppen Brons. Hästen har gått bra hela sommaren och är värd en vinst. Ok sto mot hingstar, lång distans och står hårt inne. Men Örjan är en grym driver och det känns som sagt vidöppet i min värld. V75 2) 2 Francesco Zet är (för) stor favorit. Ok trots orutinen kan det gå vägen men det blir nog ingen promenad seger. Men får storlopps Örjan bestämma är det väl över. 4 Dowhatyoudodowell är min superstänkare. Hästen har tävlat i hårt motstånd som 2 och 3 åring och är inte borta om det blir lite fart på loppet. Tvilling drag ! V75 3) 4 Coin Perdu har hittat sin 3 års form på ”gamla” dar. Klar första häst i min värld. 6 Hachiko De Weluve har ingen vacker rad och vinner inte ofta nuförtiden. Men tuffat på bra i skymundan och en vacker dag smäller det. Kanske imorgon ? V75 4) 9 Santos De Castella blir väl omgångens stallskrik och men är lite onödigt mycket spelad. Ok är nog med på linjen felfri. 4 Lefty Gun. Westholms andra häst känns intressant med Jorma vid spakarna. Bra läge och Jorma kan hitta rätt knappar med nya styrningar. Men loppet är vidöppet och omgångens garderingslopp.Klass2 är Klass2. V75 5) 9 Naheed är min första häst trots läget. Ok lite fladdrig i travet men 11 vinster på 14 försök skojar man inte bort. 6 Again Kronos måste bevakas. Visst fina takter i enkla gäng. Ok hoppas Mika har is i magen och ger hästen en bra resa. Då är dom med på linjen. V75 6) 2 Isla Mist Sisu. Svårslagen är bara förnamnet. V75 7) Öppen och härlig Silverdivision. Här vankas det nog race från början till slut. 1 Morotai Degato har ju läget på sin favoritdistans men det kan kosta skjortan att försvara piken. 4 Oxidizer gillar jag skarpt. Tar nog piken om kusken vill men jag tror smarte Uffe kan ge hästen en perfekt smygare. 8 Eddy West kan få loppet kört i halsen av Sjöström som är lite Örjan light i sina styrningar. Morotai, Vasquezyras och Oxidizer bevakar nog sina positioner i spetsrusningen. Guldtanden drar nog nitlotten och får smaka på solfjäders effekten. |
Det var ju så sen som i morse osäkert om Gävle skulle få arrangera V75 i morgon p.g.a dålig bana.
Nu ska det iaf tävlas på Gävle i morgon. Saxat från Gävletravets hemsida: ”De planerade STL-tävlingarna och E3-finalerna lördagen den 21 augusti kommer att kunna avgöras på Gävletravet. Det stora regnovädret som drabbade Gävleborg i veckan ledde till ett antal tekniska problem på travet, men dessa är nu lösta och tävlingarna kan genomföras som tänkt. Fredagens tävlingar är dock sedan tidigare flyttade från Gävle till Solvalla. ”Det har varit några hektiska dygn för att få till både en tävlingsmässig bana och att få alla tekniska system att fungera. Det har varit ett fantastiskt jobb från såväl banpersonal som teknisk expertis som lyckats få igång allt och jobbat dygnet runt. För aktivas skull var det bra att vi fattade ett tidigt beslut om att flytta fredagens tävlingar redan på torsdagen. Vi har nu testkört all teknik och på lördag kommer vi att ha en bana i bra skick, så det är med glädje vi kan välkomna aktiva och publik till Gävletravet”, säger Kent Modin, VD på Gävletravet. Beslutet om att köra lördagtävlingarna fattades under fredagsmorgonen av Gävletravet i samråd med Svensk Travsport. Som kommunicerades igår har fredagens planerade tävlingar på Gävle flyttats till Solvalla.” |
Citat:
|
Citat:
”Hyfsad från start, provar det som går från start så får vi se hur det utvecklar sig.” ”Optimalt för hans del vore väl en resa i rygg ledaren och lucka till slut, men är det någon gång man ska testa och köra i ledningen så är det väl när man fått spår ett i V75 på hemmaplan men jag vill lösa på loppet lite mer innan jag spikar någon taktik.” |
Jens Sjödén V75 Gävle på Service Plays
|
Bara att tacka och ta emot att Milliondollarryhme är favorit, men hur är det möjligt???!!! Denne schashar jag bort direkt av alla favoriter i omgången. Nu kör lallaren själv, lång distans för en vekling till häst - hur i helvete skall denne kunna vinna. Vinner ju aldrig med Fredde!!! Fredde vinna på V75, ja det kan ni glömma - händer nästan aldrig!!! Och lång distans - enda chansen denne har över denna distans är att han får vinnarhålet och lucka till slut - alla andra scenarion och denne är rökt. Det skulle vara att denne tar spets och får anföra i 20-tempo, då kanske den kan rinna undan, inte annars!!!
Är folk galna???!!! För mig ett trehästarslås på Antonio Trot, Hachiko De Veluwe och Heavy Sound. Möjligtvis att jag ändrar till spik på Heavy - det är egentligen det korta upploppet och den troligtvis snabba banan emot, men 2640 meter torde passa bra för en smygare och har väldigt bra statistik över distansen... |
Citat:
Nä, men allvarligt så kommer Larsson aldrig få en bättre chans att vinna på V75 med Milliondollarrhyme! Garantispets och vem ska göra jobbet utvändigt av dessa över lång distans? Därmed inte sagt att han vinner.. Han lyckas väl på något sätt sticka för tidigt och öppna luckan etc etc. Dock rätt favorit med tanke på häst och utgångslägen! |
Citat:
Så är det, men har inte bestämt mig ännu - blir troligtvis de tre jag skrev om... Jo, men hur många gånger har vi inte sett detta skrivas om just denna kuse och kusk?! Senast så körde Erik och då vann kusen direkt - nu är det lallaren igen och jag tvivlar starkt på att han är rätt kusk att få ut det lilla extra ur hästen som nästan alltid behövs för att vinna på V75... Jag spikar hellre Haugstad med Heavy Sound 9/10 än Fredde och MDR, det kan jag lova och detta trots lägena... Fredde vinner inga storlopp, trots MDR - vann väl då jag spikade honom på V75, men då var det också spetsläge, men kortlopp - annars vinner han bara vardagslopp! Iofs är Haugstad ungefär i samma klass, men ändå liiite bättre, anser jag... Det enda jag vet är att MDR INTE vinner i morgon, detta kan jag lova!!! :cheers: |
Motsägelsefull som jag som alltid är så skall inte Upside face kunna förlora med en insats som denne gjorde bakom Erv Zet, näst senast - spurtade otroligt bra bakom en omöjlig vinnare för dagen - senast galopp direkt från start. Tyvärr, ytterligare en ytterst kass kusk men jag chansar och går för de stora pengarna och spikar Upside Face - bästa hästen och en speed de andra inte har, samt kanonform. Så var det då detta med hela ekipaget då...
|