![]() |
Glöm inte att hästhandlare var dåtidens bilhandlare... Man bör fundera på varför någon vill sälja en del i en häst.
|
T> Jag har andelshäst och ger gärna lite tips och råd, men låt oss göra det över PM, jag orkar inte med lillgrabben som gapar & skriker...
|
Citat:
Det är extremt uppenbart att andelshäst är mer slit än det är värt, chansen att träffa på en häst som kommer springa in vad den kostar i stallplats/träning/foder är försvinnande liten och det enda man får ut av det hela är en erfarenhet. Den här familjen som jag var ingift hos, var inte direkt rik men lite pengar hade dom över, dom hade andelar i några föl/hästar efter 7-taggare(sprungit in 7 miljoner eller mer) och några som dom bara trodde på själva. Allt som allt 8 olika andelar i 8 hästar. Utav dessa 8 hästar var 6 ett år eller mer och bör rimligtvis börjat tjäna in lite. 1 häst av alla dessa gick dom 1000 kronor + på under 2 år och dom andra gick dom - på eller så blev dom skadade och togs bort. Vad jag vill säga med detta är att det är inte en investering utan ett chanstagande med en enorm risk för att bli djupt besviken om man förväntade sig några pengar tillbaka alls. Så nej, du verkar inte riktigt med någonstans. |
Glömde vad det var för fula kort man körde med, ofta så när man köper andelshäst så är det det stallet som har köpt fölet från början som har hand om hästen. Dom brukar använda andelshästarna till att köra slut på för att träna upp sina egna "stjärnor" som dom tror på och det är aldrig samma sorts foder/behandling.
|
Citat:
Sen var det snack om saken som investering, som investering är det lägre EV än Harry Boy definitivt. Sen om man vill göra det för att det är roligt osv det är en annan sak, men jag pratade om EV i form av pengar. Jag fasthåller att hästhandlare och bilhandlare är skojjare rent allmänt. Håller du inte med är det ditt problem. |
Som sagt, jag känner bra till typer som du som försöker pracka på folk skräp. Men visst vill man bli delägare i ett kommanditbolag (bara där är det ju oseriöst) och kasta bort sina pengar så go ahead. Sedan behöver man inte starta varje mening på en ny rad och man bör även ha stor bokstav i början av den.
Vad vet vi föresten om vad du kan och "vet" i ämnet? Jag är ens inte sett dig posta förut, men så fort någon vill köpa en häst så gör du uppenbarligen allt, inklusive bli väldigt aggresiv mot skeptikerna, för att övertyga köparen att slå till. |
OT RENSAT!
HÅLL ER ONTOPIC Ämnet handlar om andelsägande av hästar inte vem som är störst bäst och duktigast. /MOD |
Citat:
Att hela tio procent utav alla travhästar som föds varje år skulle gå jämnt upp eller med vinst är tyvärr helt fel - kanske 1% och då är jag generös... /Badass |
T> Kul att jag kunde hjälpa, lycka till nu och hör av dig om undrar ngt mer!
|
Hur går det med hästarna :D ?
|
Tack för tipset laur
|