Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-01-11, 15:49   #1
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 2
Sharp$: 10
Standard

Andelshäst D'one


Vad tycker ni om att investera i andelar i D'one?

Behöver samla lite åsikter...

/ T
TobiasAhlsell är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 16:55   #2
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2210
Standard

Man investerar inte i hästar. Äga häst/andelar är en kostnad för den stora majoriteten. Tror man sig äga en häst, som tillhör det fåtal som går ihop sig över en livstid, så säljer man inte andelar i den.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 17:31   #3
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 72
Sharp$: 2624
Standard

Håller med Wagner, hästen ifråga har jätte bra stamtavla, men köpa 1/60 till ett överpris
känns inte intressant. Den har matematiskt en större chans bli bättre än en billigare bra stammad häst, men den chansen är inte 10ggr större.
Foppa21 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 19:30   #4
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2210
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Foppa21 Visa inlägg
Håller med Wagner, hästen ifråga har jätte bra stamtavla, men köpa 1/60 till ett överpris
känns inte intressant. Den har matematiskt en större chans bli bättre än en billigare bra stammad häst, men den chansen är inte 10ggr större.
Blev tvungen att googla fram villkoren när du skrev så där.

Säljs alltså i 60 andelar @ 29 000. Blir en nätt inköpssumma av 1 740 000! Så tillkommer driften på dryga 200 papp/år. Så även om hästen springer in 3 miljoner på 5 år så ligger ni back efter körprovisionen.

Hur många promille, ja vi kan inte räkna i procent här, av alla travhästar som når över 3 miljoner i prissumma kan andra svara på bättre än mig.

Hur väljs andelshästarna ut? Först så plockar tränaren, Roger Walmann i detta fall, ut stallets bästa förmågor och omvandlar dom till andelar. Resten får släkt och vänner slåss om och det som blir över behåller han själv. Eller så gör han precis tvärtom. Vad vet jag om det.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 19:45   #5
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 72
Sharp$: 2624
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Travkungen Visa inlägg
1 man ska vara mkt häst intresserad
2 man ska ha kännedom och insyn i andelshästar
3 man ska känna till stamtavlan
4 man ska erfarenheter av trav ,träning etc etc
5 man ska vara beredd på att det går med förlust
6 man ska vara kunnig om hästar träning
7 man ska kanske känna tränaren? rådfråga om ev köp

8 hmm inte lätt men våga chansa vinna det är skitkul att äga hästar tro mig

Här finns några viktiga grejer ta fasta på.

Vad gäller tränaren ska man gärna rådfråga den tilltänkte tränaren, han har inget vinna på rekommendera en häst som han vet kommer gå dåligt. Man ska dock inte köpa någon häst via honom, för då är dem inte lika objektiva och vill gärna tjäna en hacka.

Du ska inte tro att du kommer tjäna pengar på detta utan se det som en kul hobby om du är intresserad av travsporten. Alla hobbies kostar pengar, golf, folkrace osv.


Att äga häst är jättekul, för det roliga som hästägare är att trots 10 motgångar, räcker det med 1 framgång för man ska va glad o nöjd.
Foppa21 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 21:01   #6
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Tror det är högre EV i Harry Boy än att investera i en häst.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 21:33   #7
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 72
Sharp$: 2624
Standard

Säkerligen högre EV i Harry Boy. Ca 10% av hästarna går väl runt i bästa fall och tom harry har nog högre payback än så.

Och självklart var mina välmenande råd till Tobias som ville ha synpunkter. Att ge råd till en stor hästägare med 30 år i gamet skulle aldrig falla mig in.

Vill dessutom fria Wahlmann från detta då han inte har med andelsförsäljningen att göra utan bara är utsedd tränare av dem som säljer hästen.
Foppa21 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 22:54   #8
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 2
Sharp$: 10
Standard

Tack för alla svar...

Uppenbarligen finns det många olika värderingar, vilket inte förvånar mig!!

Jag köper av "Stallkenny" som har andelshästar vilka tränas av många olika tränare.
Jag vet om att det är näst intill ingen chans att bli en "rik" hästägare, men det var inte därför jag började att söka efter andelshästar.
Spänning och glädje - absolut!

Jag samlar info så får vi se om jag blir en glad hästägare eller inte?!

Tack igen
TobiasAhlsell är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 11:34   #9
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 72
Sharp$: 2624
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Travkungen Visa inlägg
Att jämföra ett hästköp med Harry Boy?? det var lägre än glocalnet...

Varför överhuvudtaket yttra sig i saker som man ej kan bemöta med ord,text som liknar något förstår jag inte.

Är du hästägare?
Har du erfarenhet av hästägandeskap?

Självklart kan man inte jämföra Harry Boy med hästköp, för man får ett så mycket större mer värde av äga häst än det ekonomiska.

Min varning om ej köpa häst via tränare riktades till Tobias och inte till dig. Som ny i branschen känner han knappast en tränare lika väl som du gör efter haft en tränare i 30 år.

Min personliga åsikt är också att det är bra om man inte blir för bra "kompis" med tränaren. För det finns inget jobbigare än flytta en häst om man är det.

Ja jag äger häst, och ja jag har gjort misstag och tycker därför det är jättebra om någon ny hästägare kan undvika göra samma misstag.
Foppa21 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 17:27   #10
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Travkungen Visa inlägg
Jag tycker att inom travsporten är det inga fula grejer utan man kör med öppna kort.

Man lär sig av sina misstag så är det väl med allt i livet.
Kompis elelr ej hmm ja det beror ju på vem tränaren och hur man är själv och hur man vill lägga sig ang ägandeskapet.
jag tror du tycker det är jobbigast att flytta en häst tränaren är oftast van och luttrad ang detta.




Du skämtade väl?
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 18:16   #11
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Glöm inte att hästhandlare var dåtidens bilhandlare... Man bör fundera på varför någon vill sälja en del i en häst.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 06:34   #12
SAO
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 229
Sharp$: 2719
Standard

T> Jag har andelshäst och ger gärna lite tips och råd, men låt oss göra det över PM, jag orkar inte med lillgrabben som gapar & skriker...
SAO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 12:36   #13
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Travkungen Visa inlägg
Nej jag skämtade inte vad har du för konstiga saker som hänt då?
Du verkar inte med riktigt tycker jag
Nu ska vi se, jag var ett tag ingift i en travtokig familj. Det innebar att vi ofta var ute bland annat på Melanders gård utanför Enköping och eftersom jag är som jag är så frågar jag alltid runt av intresse bland tränare/skötare/ägare som rörde sig på gården med.


Det är extremt uppenbart att andelshäst är mer slit än det är värt, chansen att träffa på en häst som kommer springa in vad den kostar i stallplats/träning/foder är försvinnande liten och det enda man får ut av det hela är en erfarenhet.


Den här familjen som jag var ingift hos, var inte direkt rik men lite pengar hade dom över, dom hade andelar i några föl/hästar efter 7-taggare(sprungit in 7 miljoner eller mer) och några som dom bara trodde på själva. Allt som allt 8 olika andelar i 8 hästar. Utav dessa 8 hästar var 6 ett år eller mer och bör rimligtvis börjat tjäna in lite. 1 häst av alla dessa gick dom 1000 kronor + på under 2 år och dom andra gick dom - på eller så blev dom skadade och togs bort.


Vad jag vill säga med detta är att det är inte en investering utan ett chanstagande med en enorm risk för att bli djupt besviken om man förväntade sig några pengar tillbaka alls.


Så nej, du verkar inte riktigt med någonstans.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 12:41   #14
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Glömde vad det var för fula kort man körde med, ofta så när man köper andelshäst så är det det stallet som har köpt fölet från början som har hand om hästen. Dom brukar använda andelshästarna till att köra slut på för att träna upp sina egna "stjärnor" som dom tror på och det är aldrig samma sorts foder/behandling.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 13:10   #15
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Travkungen Visa inlägg
Är du hästägare?
Har du erfarenhet av hästägandeskap?
Nej, men jag vet när man ska vara skeptisk. Svenskarna är ett godtroget folk som folk gärna utnyttjar. Det finns inga som helst frågor VARFÖR folk skulle vilja sälja en andel i en häst till att börja med.

Sen var det snack om saken som investering, som investering är det lägre EV än Harry Boy definitivt. Sen om man vill göra det för att det är roligt osv det är en annan sak, men jag pratade om EV i form av pengar.

Jag fasthåller att hästhandlare och bilhandlare är skojjare rent allmänt. Håller du inte med är det ditt problem.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ssam (+5)
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td