![]() |
Andelshäst D'one
Vad tycker ni om att investera i andelar i D'one?
Behöver samla lite åsikter... / T |
Man investerar inte i hästar. Äga häst/andelar är en kostnad för den stora majoriteten. Tror man sig äga en häst, som tillhör det fåtal som går ihop sig över en livstid, så säljer man inte andelar i den.
|
Håller med Wagner, hästen ifråga har jätte bra stamtavla, men köpa 1/60 till ett överpris
känns inte intressant. Den har matematiskt en större chans bli bättre än en billigare bra stammad häst, men den chansen är inte 10ggr större. |
Citat:
Säljs alltså i 60 andelar @ 29 000. Blir en nätt inköpssumma av 1 740 000! Så tillkommer driften på dryga 200 papp/år. Så även om hästen springer in 3 miljoner på 5 år så ligger ni back efter körprovisionen. Hur många promille, ja vi kan inte räkna i procent här, av alla travhästar som når över 3 miljoner i prissumma kan andra svara på bättre än mig. Hur väljs andelshästarna ut? Först så plockar tränaren, Roger Walmann i detta fall, ut stallets bästa förmågor och omvandlar dom till andelar. Resten får släkt och vänner slåss om och det som blir över behåller han själv. Eller så gör han precis tvärtom. Vad vet jag om det. :) |
Citat:
Här finns några viktiga grejer ta fasta på. Vad gäller tränaren ska man gärna rådfråga den tilltänkte tränaren, han har inget vinna på rekommendera en häst som han vet kommer gå dåligt. Man ska dock inte köpa någon häst via honom, för då är dem inte lika objektiva och vill gärna tjäna en hacka. Du ska inte tro att du kommer tjäna pengar på detta utan se det som en kul hobby om du är intresserad av travsporten. Alla hobbies kostar pengar, golf, folkrace osv. Att äga häst är jättekul, för det roliga som hästägare är att trots 10 motgångar, räcker det med 1 framgång för man ska va glad o nöjd. |
Tror det är högre EV i Harry Boy än att investera i en häst.
|
Säkerligen högre EV i Harry Boy. Ca 10% av hästarna går väl runt i bästa fall och tom harry har nog högre payback än så.
Och självklart var mina välmenande råd till Tobias som ville ha synpunkter. Att ge råd till en stor hästägare med 30 år i gamet skulle aldrig falla mig in. Vill dessutom fria Wahlmann från detta då han inte har med andelsförsäljningen att göra utan bara är utsedd tränare av dem som säljer hästen. |
Tack för alla svar...
Uppenbarligen finns det många olika värderingar, vilket inte förvånar mig!! Jag köper av "Stallkenny" som har andelshästar vilka tränas av många olika tränare. Jag vet om att det är näst intill ingen chans att bli en "rik" hästägare, men det var inte därför jag började att söka efter andelshästar. Spänning och glädje - absolut! Jag samlar info så får vi se om jag blir en glad hästägare eller inte?! Tack igen :) |
Citat:
Självklart kan man inte jämföra Harry Boy med hästköp, för man får ett så mycket större mer värde av äga häst än det ekonomiska. Min varning om ej köpa häst via tränare riktades till Tobias och inte till dig. Som ny i branschen känner han knappast en tränare lika väl som du gör efter haft en tränare i 30 år. Min personliga åsikt är också att det är bra om man inte blir för bra "kompis" med tränaren. För det finns inget jobbigare än flytta en häst om man är det. Ja jag äger häst, och ja jag har gjort misstag och tycker därför det är jättebra om någon ny hästägare kan undvika göra samma misstag. |
Citat:
:clap: Du skämtade väl? |