Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   V75 blir V85 från 25 oktober (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/62139-v75-blir-v85-fran-25-oktober/)

kjel 2025-06-05 23:42

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 837867)
Nej. Du har bara fattat helt fel.

Det är bara om vinnarna inte tillsammans kommer upp till mer än 1,00 system som det blir JP av deras överblivna procent.

Om fem 15öres-system får alla rätt och inte några andra blir det 5*0,3 = 1,5 system totalt med alla rätt.

100M i omsättning. 65% återbet och 35% av nettot till 8 rätt blir 22,75M.
Publicerad utd på 8r blir då 22,75/1,5 = 15166666,666.... kr.

De fem 15öres-spelarna får då 4550000 kr var. Dvs 1/5 av 8rättspotten.

Totala Utbetalningsbeloppet beror enbart på totala omsättningen och spelavdraget.

Det påverkas inte alls av eventuella 15öres-vinnare förutom om det blir 3 eller färre rader med 8 rätt varav samtliga är 15öres och det totala antalet 8r-rader är under 1,00. Dvs en mycket osannolik situation. Och när väl inträffar så är det inte annolunda än de jackpottar som uppstått på V75 när ingen klarat alla rätt.

Det är alltså inte ATG som "behåller" 70% av den summa som 15-öresspelarna "inte får ut". Den går till övriga vinnare i omgången precis som vanligt. En 15-öres-rad räknas bara som 0,3 rader i vinstuträkningen istället för 1,00 rad för 50-öresraderna.

Ok. Jag hänger med på ditt resonemang, tack för infot.
Så om det blir två system med alla rätt varav en är 15öres blir publicerade utdelningen med ovannämnda omsättning ca 17,5 miljoner.

Strappa71 2025-06-06 00:32

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 837874)
Tycker ändå det är bra att ATG vågar införa lite nytänk med valbara radpriser, synd bara att dom är så ängsliga och måste ha med en massa begränsningar.

Den stora nackdelen med V85 som jag ser det är den fjärde utdelningsgruppen.
På v75 går det att unvika någorlunda att få 5-rättsrader när det blir jackpott med två fel. Men V85 med tre fel så är det helt omöjligt att inte få med en massa 5-rättsrader som ger under 5 kronor även om du spelar mot ganska höga utdelningar för 8-rätt.

Du kommer att bli förvånad över hur "favorit"-igt det behöver vara för att det ska gå under 5 kr på 5 rätt.

Lite beroende på hur man får till lagom svårighetsgrad på "extra avdelningen" förväntas det bara gå under 5 kr ungefär var 7e omgång.

solkusten 2025-06-06 06:57

Citat:

Ursprungligen postat av bosseguldheden (Inlägg 837830)
Vet man vad som plockas in som åttonde lopp? Blir det ponnytrav eller monté?

Speedrace 640m 15 ston volt amatör

Jajjan 2025-06-06 07:22

När Hans Lord Skarplöth och hans stolsvennar har sjösatt V85, så tror jag att han har skjutit sig själv i skallen för sista gången.
En garanterad jätte flopp, signerad Hans Lord Skarplöth, kanske sveriges mest överskattade människa, en snedrekrytering av bibliska mått.

Att lägga ner ATGs bästa spelprodukt V75, till något så överkomplicerat som nya V85, kommer inte att gynna svensk travsport på annat sätt än att vi förhoppningsvis blir av belastningen Hans Lord Skarplöth och hans ja-sägare en gång för alltid.

V85 blir en klockren karastrof, det vågar jag lova, travsportens problem är inte dess spelprodukter, utan den strukturella och bottenlösa inkompetens i ATGs ledningsgrupp och inte minst hos dess VD.

Skall du dra nya kunder till en spelprodukt, skall du kunna förklara hur spelet går till i en ”one-liner” så att alla förstår direkt.
ATG nya spelprodukt V85 och dess nya högre trösklar är inte bara utestängande utan rent kontraproduktiv.

Missfostret V85 verkar de på ATG inte ens själva ha förstått hur det fungerar?

Hur f.. skall nyrekryteringade kunder orka sätta in sig i skiten?

En ny Big 9 produkt, fast för trav.

Vilken jävla dålig ide, från en tondöv nolla som heter Hans.

Ser fram emot hur Hans drar ner brallorna på sig själv i höst.
Tydligen måste det bli rejält mycket sämre, innan ägarna fattar att Hans Lord Skarplöth måste sparkas och nya friska hjärnor skall in.

Dränera träsket på ATG, för att parafrasera en annan dåre på andra sidan Atlanten.

Jajjan

SakanAA 2025-06-06 07:29

Det är väl grymt bra att man kan spela ett system för 30% av insatsen. Jag spelar sällan helt egna system på de största streckspelen, spelar ihop med andra för att kunna lämna in något större system. Nu kan man ju lämna in 30% av ett system helt själv utan att behöva organisera andelsspel.
Det idiotiska i det hela är att de inte kommer erbjuda möjligheten att lämna in reducerade system. Jag ställer mig ändå positiv till det hela och tycker det är spännande med en förändring! Sen kanske jag tycker annorlunda när jag utvärderat det ordentligt…

Tipsb 2025-06-06 09:19

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 837894)
Du kommer att bli förvånad över hur "favorit"-igt det behöver vara för att det ska gå under 5 kr på 5 rätt.

Lite beroende på hur man får till lagom svårighetsgrad på "extra avdelningen" förväntas det bara gå under 5 kr ungefär var 7e omgång.

Vart har du fått tag på denna fakta?

Jajjan 2025-06-06 10:07

Citat:

Ursprungligen postat av SakanAA (Inlägg 837897)
Det är väl grymt bra att man kan spela ett system för 30% av insatsen. Jag spelar sällan helt egna system på de största streckspelen, spelar ihop med andra för att kunna lämna in något större system. Nu kan man ju lämna in 30% av ett system helt själv utan att behöva organisera andelsspel.
Det idiotiska i det hela är att de inte kommer erbjuda möjligheten att lämna in reducerade system. Jag ställer mig ändå positiv till det hela och tycker det är spännande med en förändring! Sen kanske jag tycker annorlunda när jag utvärderat det ordentligt…

ATGs största problem är att man försöker laga något som inte är trasigt,
dvs V75, dragloket för hela svenska travsporten.
Att en låta profil som Jackpot-Hasse kliva in och lägga ner travets svarta pärla V75 till förmån för missfostret V85, kan bli dödsstöten för svensk travsport.

Att du gillar att få till ett större system till en mer begränsad insats med priset av en likaledes decimerad vinstsumma vid 7-rätt, kanske passar dig som enskild spelare, men jag vågar lova att risken för att travet tappar omsättning kommer att öka, vilket i sin tur påverkar utdelningen negativt.
Hans Lords kortsiktiga konstgjorda andning för att få upp omsättningen genom dopade omgångar för att skapa ständiga jackpots, konfiskerade vinstmedel för att skapa jippoomgångar med superjackpots har kommit till vägs ände och nu detta, V85 på lördagar där man kan vikta radpriset
för att få till större system till mindre summa på bekostnad av kraftigt reducerad utdelning vid 7 rätt, 6 rätt osv.
Ja, jisses!!!!!

Frågan är inte hur detta passar befintliga spelare ( spelpressen har lagt ut pilotstudier genom att fråga x- antal spelaktiva om vad de tycker om v85 på lördagar istället för v75) resultat var att 9 av 10 tillfrågade tyckte förslaget var mycket dåligt.
Ändå dristar sig den tondöve Jackpot-Hasse att dumpa V75 på lördag till förmån för sin egenkokade spelprodukt v85.

Lika begåvat som den store orange mannen på andra sidan Atlanten övertro på att enorma tullsatser är universallösningen på det Stora landets enorma årliga bugetunderskott. En egensnickrad ekonomisk teori som inte stöds av en enda levande nobelpristagare i ekonomi,
men likt Hasse kör han sitt eget race förblindad av sin grandiositet, övertygad om att han inte kan ha fel.

ATGs stora problem är 0 nyrekryteringingar till travet.
V85 på lördag kommer inte att ändra på det, däremot är risken mycket stor för att man tappar stora mängder av de som pröjsar hela jävla kalaset, med att lägga spel på V75 varje vecka år in pch år ut på V75. Trots galenpannan Hans Lord Skarplöths ständiga petande i spelprodukten V75, med konfiskeradande av vinstmedel och dopade omgångar, samt jippoomgångar då de av spelarna snodda stålarna skall pytsas ut, i jakt på högre omsättning.

Åldersdemografin över svenska travspelare visar att fler dör pga av ålderdom varje år och bortfallen täcks inte upp av nyrekryteringar.

Backen är brant och skall nu i höst toppas av ytterligare ett missgrepp kallat V85.

Jajjan

Shooter 2025-06-06 10:26

50 öre raden, 30 % av det är 15 öre raden och 8 lopp där man delar ut 35 % av vinsterna på 8 rätt och 5 rätt, men bara 15 % för sex och sju rätt. Istället för 50 öre raden på V75 där man får full utdelning i den vinstpool man sätter. Enligt ATG:s simuleringar så kommer det att bli extra svårt att sätta 8 rätt jämfört med 7 rätt på V75. Jag kan inte se några fördelar med det alls. Det är oerhört svårt redan nu att få 7 rätt. Det vore bättre i så fall att göra om det till V76 och skippa jackpott helt.

Strappa71 2025-06-06 14:47

Citat:

Ursprungligen postat av Tipsb (Inlägg 837898)
Vart har du fått tag på denna fakta?

1) Ingick i en av ATGs fokus-grupper i vintras.

2) Har gjort egna simuleringar.

Men, det finns såklart en faktor som inte går att vara 100% säker på. Och det är vilken snitt-spelprocent som det kommer att bli på vinnaren i extra-loppet.

Och det beror mycket på hur man väljer att styra propositionerna.

ATG har tagit V4% från vinnaren i V4-4 på V75-dagarna. Jag har laborerat med lite olika varianter och kommer fram till ungefär samma sak.

kjel 2025-06-06 16:05

Citat:

Ursprungligen postat av Shooter (Inlägg 837900)
50 öre raden, 30 % av det är 15 öre raden och 8 lopp där man delar ut 35 % av vinsterna på 8 rätt och 5 rätt, men bara 15 % för sex och sju rätt. Istället för 50 öre raden på V75 där man får full utdelning i den vinstpool man sätter. Enligt ATG:s simuleringar så kommer det att bli extra svårt att sätta 8 rätt jämfört med 7 rätt på V75. Jag kan inte se några fördelar med det alls. Det är oerhört svårt redan nu att få 7 rätt. Det vore bättre i så fall att göra om det till V76 och skippa jackpott helt.

"Enligt ATG:s simuleringar så kommer det att bli extra svårt att sätta 8 rätt jämfört med 7 rätt på V75."

Hahaha, behöver ATG simuleringar för att komma fram till detta? Hahahaha....
Håller med dej om V76. Det skulle var en toppen lösning när dom nu bestämt sej för att ändra upplägg.

V85 med endast 15% av totalutbetalning på 6 och 7 rätt är löjeväckande. Men det behövs 35% i 5rättspotten samt minutdelning 5kr för att undvika jackpot i 99% av omgångarna. Å gud vad man kommer glädjas över att få en femma då och då med 7kr utbetalning. Herregud vilket påhitt säger jag bara.

GGS 2025-06-06 18:15

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 837894)

Har gjort några simuleringar själv nu, och det är som du säger ganska förvånande siffror.
Ett någorlunda jämt extralopp och 50 öre raden gör en hel del, mycket mer än vad jag trodde.

Man kanske får prova ändå…

sigh 2025-06-06 19:30

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 837914)
Har gjort några simuleringar själv nu, och det är som du säger ganska förvånande siffror.
Ett någorlunda jämt extralopp och 50 öre raden gör en hel del, mycket mer än vad jag trodde.

Hur är det möjligt? Borde inte andelsspelen generera miljoner 5or bara dem när de sitter?

Strappa71 2025-06-06 19:40

Citat:

Ursprungligen postat av sigh (Inlägg 837915)
Hur är det möjligt? Borde inte andelsspelen generera miljoner 5or bara dem när de sitter?

Det har helt enkelt inte den effekten. Det har det aldrig haft även om otroligt många tror att alla 5r-JPs beror på stora andelssystem.

Förväntad utdelning hänger ihop med spel%en på vinnarraden i stort sett ut hänsyn till hur stora alla system är.

Alla uträkningar av ungefärlig utdelning i de olika reducingsklienterna fungerar på samma sätt. Dvs enbart spel%en som spelar roll.

Undantaget är allarättsutdelningen i JP-omgångar där extrapengarna ställer beräkningen på huvudet och där stämmer det inte alls för de flesta av programmen.

För uträkningar av utd på 1-2-3 fel gäller dock att det enbart är spel%en på vinnarraden som styr även vid JP.

Strappa71 2025-06-06 19:43

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 837914)

Som jag skrivit på flertal ställen....om man accepterat dagens förutsättningar på V75 så finns det inte jättemycket att störa sig på med V85.

För egen del surar jag över att de har dragit med det sämsta med V75 till V85. Kommer att spela V85 lika ofta/sällan som jag spelat till V75. En extra avdelning och en extra vinstgrupp stör mig inte det minsta.

Tipsb 2025-06-06 20:30

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 837917)
Som jag skrivit på flertal ställen....om man accepterat dagens förutsättningar på V75 så finns det inte jättemycket att störa sig på med V85.

För egen del surar jag över att de har dragit med det sämsta med V75 till V85. Kommer att spela V85 lika ofta/sällan som jag spelat till V75. En extra avdelning och en extra vinstgrupp stör mig inte det minsta.

Vad anser du är det sämsta med v75? (gissar extremvarvning av samma rader + begränsning av antalet olika system/"robotspel"?)