Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   V75 blir V85 från 25 oktober (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/62139-v75-blir-v85-fran-25-oktober/)

Strappa71 2025-06-06 20:40

Citat:

Ursprungligen postat av Tipsb (Inlägg 837918)
Vad anser du är det sämsta med v75? (gissar extremvarvning av samma rader + begränsning av antalet olika system/"robotspel"?)

De är god tvåa resp. trea.

Att man håller kvar gamla JP-tänket är absolut överlägset det sämsta med V75 och blivande V85.

1) Extremvarvningens effekter undviker jag genom att helt enkelt vägra ens försöka bli "ensam". Siktar man lite lägre så drabbas man i princip inte alls.

2) Taket på antal system gjorde inget annat än begränsade maxinsatsen på de andelsspel som jag drivit genom åren. Tvär-tråkigt och dåligt för ATG och travsporten, men hanterbart.

Billman 2025-06-07 00:52

Redan i dag stod ADHD killarna i en reklam video och snackade upp V85. Om du spelar 30% av tvåtusen och... Puh! Dom har inte ens bestämt vilken tid det ska börja. Men VD öser ut Pr pengar på projektet.

Och så att lägga starten för spelet på Jägersro! Inga Solvallatränare åker dit eller dom norrifrån Wäjersten, Wallin och co. Varför?

Kanske hattparad, jippo och så en ny överraskning. Ludde som konferencier.

Kamikaze Löthis verkar vilja köra svensk travsport i botten. V75 är världen bästa spel Och så börjar man riva i det och låtsas som det är det folk vill ha. VD myglade igenom det. Styrelsen fick inte reda på något. Ordförande Peter Norman skyddade sin adept. Norman, högermuppen som inte slog larm om att styrelsen som han satt i Oscars propertis var konkursfärdig. Normal kallar man det korruption. Oscars har kånkat men Norman ska vi lita på som ordförande i ATG. Oscars hade slut på pengarna redan 22. Men Norman teg.

Jajjan 2025-06-07 12:15

Lördagen den 18 oktober, 2025 V75 Romme

Lägger jag mitt sista spel på trav via ATG.
Jag hänger på mina gamla bolagskompanioner och kliver in och spelar i de franska poolerna.
Att någon skulle få mig att lägga ner någonting jag ägnat lördagarna åt i decennier, trodde jag inte var möjligt. Jag älskar den svenska travsporten.

Men allt har en gräns, travpolarna gav upp travspel i Sverige, de spelade understundom tungt och deltog i ruljansen varje vecka i decennier, var ofta på plats för att beskåda tävlingarna live.
De hade ett otroligt kontaktnät inom travsporten, tjänade sina pengar på finansmarknaden och spel på hästar var ett enormt intresse och den roligaste tänkbara förströelsen.

VD Hans Lord Skarplöths ledning av ATG fick dem att slutligen ge upp, övertygelsen att mannen skulle bli en parantes, kom på kant efter att denna sjöpung till profil klistrat fast sig vid köttgrytan och hans inkompetens hade blivit en normalitet.

Nu har han Hans Lord Skarplöth lyckats med det omöjliga, dvs överträffat sig själv i dumhet när han sänker ATGs flaggskepp V75 till fördel till en hybrid som heter V85.

Jag trodde aldrig jag skulle skriva och meddela att jag lägger ner spel på hästar via ATG, men nu har dumheten nått vägs ände och jag tackat för fantastiska år, så otroligt mycket kul som liret på hästar har givit under alla dessa år.

Fortsätter att lägga spel i de franska poolerna och krokar arm med mina gamla travbuddies, som sedan en tid gav upp hoppet om det sjunkande skeppet ATG med Hans Lord Skarplöth på kommandobryggan.

Mannen som likt Trump ägnar sig åt ’to flood the zone strategy’ för att dölja sina missgrepp, misstag och bottenlösa inkompetens, genom ständiga förändrinfgar av spelprodukten, ett sätt att röra om fokus på vad som pågår på ATG med ständiga en avledande manövrar. Den senaste heter V85.

Drop out, tune in, french trotting gäller efter den 18 oktober 2025.

”Rest in peace’ Svensk travsport ’rest in peace”.

Det otroliga är inte att en travgalning som jag lägger ner.
Så många jag lärt känna under åren, delat tips med, partajat tillsammans med efter travdagen slut, har nästan samliga lagt ner eller trappat ner till några lir om året.
Nä det otroliga är att VD Hans Lord Skarplöth och dödnickarna runt honom tillåts sitta kvar, år ut och år in. Denna snedrekrytering har en fantastisk förmåga att klamra sig fast, man bara saknar ord. Finns det inte en enda frisk hjärna bland ägarna, man bara undrar?

Tackar för alla fantastiska uppleveler och allt kul det svenska travet givit,
men i höst är det slut.
Jajjan

Jokehim 2025-06-07 12:21

Kan bara hålla med tidigare skribenter. Detta är totalt hål i huvudet. Småspelarna är redan nu uttråkade av att de med spel för 50-100:- har det otroligt svårt nå mer än 5 av 7 rätt på lördagar och 4 av 6 rätt på vardagar som då ger i bästa fall småpengar. Utdelningen på 5 av 8 rätt kommer vara totalt ointressant och det enda detta leder till är än mer jackpotts. Tror ATG att man med nuvarande jackpotts inte kan locka tillräckligt med folk att spela utan att man behöver än mer? Kan man ens visa på att galenskapen med Winterburn (eller vad det heter) där man plussar på något liknande en veckas jackpots på 5 rätts posten på V75 lockar till en kraftig ökning av spelare på den ackumulerade jackpotsdagen?

Jag har spelat väldigt sällan på V64 då man tvingas ha 6 rätt för att få pengar av värde då 5 rätts posten endast får 20% av vinstpotten och 4 rätts potten får oproportionerliga 40% vilket även om man har ett antal fyror i slutändan ger rätt begränsade pengar även vid en utdelning på några tusenlappar på 6 rätt. Det är sjukt att lägre antal rätt ska ge högre andel och nu blir det än mer skevt. Man delar ut 35% till det som väldigt många kommer få, speciellt om de sänker sitt radpris för att ha en susning på 8 rätt, och det kommer ge väldigt låg utdelning även om man får många femmor. Samtidigt om man är tillräckligt duktig så man får 6 rätt eller rentav 7 rätt så får man sämre belöning för det.

ATG vill göra lördagsspelet till lotto. Men de som struntar helt i att göra ett system själv ser heller knappast på travet efteråt och då är det bättre att fortsätta spela på lotto.

Jag hoppas spelet floppar så snabbt att det går att reparera att man för in spelformen. Bättre hade varit att infört V76 med 20 öre i radpris så att småspelarna hade kunnat göra 1000 rader och därmed kunnat få rad med rejält med hästar och haft en chans på att sporadiskt få 7 rätt. Man hade kunnat lägga 70% eller rentav 80% på 7 rättspotten och visserligen mer än halverat utdelningen för 7 rätt vilket hade gjort storspelarna lite ledsna initialt men det skulle de enkelt kunna hantera genom att ge ett enkelt val av radpris så att de kunnat fortsätta med 50 öre per rad och fått 2.5 ggr vinstpotten. Dessa spelare är heller inte så sugna på 5 rätts potten så det hade gjort spelet mer attraktivt även för dessa. Såvitt jag förstått det är det 40% till 7 rätt idag så mitt förslag skulle inte minska utdelningen på 7 rätt så väldans mycket men göra spelet bra mycket mer intressant för min egen del.

V75 är för svårt även för min del som sporadiskt spelar reducerade spel för runt 500:- och därför skulle ha runt 2000 rader oreducerat. Jag tror inte jag kommer någonsin spela på V85 medan jag periodvis väljer att spela på V75. Jag har lagt några spontanspel på V65 på lördagskvällarna utan lycka medan V64 är totalt ointressant. Jag ägnar mig istället åt endast spel i varje lopp var för sig då det är bra mycket mer intressant.

incitatus 2025-06-07 12:37

Fråga

Om man har en "stenklar" ÅTTAOODSARE i 8e avdelningen (eller 7e)

Och skall spela för 2 - 300 absolut max 400 kr

Vad skall ja spela

En egen V8 rad
Köpa andel men kan ju vara svårt hitta en med min 8 oddsare som spik, 8 oddsaren är ju anledningen till att jag skall spela denna vecka och hur ser den sedan ut i övriga 7

Kanske en V4
Kanske en trio
Eller en dubbel xhästar i 1a o spik i 2a

300 vinnare ger vinst på 2 000, inga om o men + 2 lax om min vinnare sitter som jag tror

Kanske dela på V / P, även stenklara kan komma 2a då får man tillbaka pengarna o lite till på en 8oddsare

Av alla spel är nog ändå en egen V8 det absolut sämsta, skall mkt stolpe in fär att tippa rätt i övriga 7 loppen på 300--400 kr.

GGS 2025-06-07 13:03

Citat:

Ursprungligen postat av incitatus (Inlägg 837940)
Fråga

Om man har en "stenklar" ÅTTAOODSARE i 8e avdelningen (eller 7e)

Och skall spela för 2 - 300 absolut max 400 kr

Vad skall ja spela

En egen V8 rad
Köpa andel men kan ju vara svårt hitta en med min 8 oddsare som spik, 8 oddsaren är ju anledningen till att jag skall spela denna vecka och hur ser den sedan ut i övriga 7

Kanske en V4
Kanske en trio
Eller en dubbel xhästar i 1a o spik i 2a

300 vinnare ger vinst på 2 000, inga om o men + 2 lax om min vinnare sitter som jag tror

Kanske dela på V / P, även stenklara kan komma 2a då får man tillbaka pengarna o lite till på en 8oddsare

Av alla spel är nog ändå en egen V8 det absolut sämsta, skall mkt stolpe in fär att tippa rätt i övriga 7 loppen på 300--400 kr.

Om du tror att du aldrig mer kommer att få denna utmärkta chans att sätta en stenklar 8-oddsare (ca 10,5% på streckspel) så ska du givetvis spela vinnare. Men om du tror att denna möjlighet kommer att dyka upp flera gånger så vinner du nog mer i längden på streckspel typ V85.

olle 2025-06-07 18:14

Det blir väl de stora andelssystemen som gynnas mest av att gränsen sänks från 15 till 5 kr på 5 rätt. Ingen spelare kommer bli särskilt lycklig av att få typ fyra femmor som ger 8 kr styck i utdelning . Men det handlar om helt andra pengar för ett väldigt stort andelssystem. Sätter systemet 8 rätt blir det lätt hundratals femmor och då blir det genast pengar trots att varje femma bara ger 8 kr .

Tipsb 2025-06-07 18:44

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 838003)
Det blir väl de stora andelssystemen som gynnas mest av att gränsen sänks från 15 till 5 kr på 5 rätt. Ingen spelare kommer bli särskilt lycklig av att få typ fyra femmor som ger 8 kr styck i utdelning . Men det handlar om helt andra pengar för ett väldigt stort andelssystem. Sätter systemet 8 rätt blir det lätt hundratals femmor och då blir det genast pengar trots att varje femma bara ger 8 kr .

Det ger lika mycket per femma oavsett om man har 1 femma eller 100 femmor. Den som får in 100 femmor istället för 1 femma har troligtvis satsat 100 gånger mer insats. Finns därmed ingen skillnad. Den som spelar för mycket pengar har troligtvis sämre utfall än den som spelat för mindre pengar då väntevärdet på V75/V85 är negativt för de allra flesta raderna.

En del påstår felaktigt att man måste spela stora system för att kunna vinna. Vinstchansen är självklart 100 gånger större om man spelar ett 100 gånger större system. Men kostnaden är också 100 gånger större. Finns därmed ingen skillnad på större eller mindre system.

Alla system består av rader och det är radens sannolikhet att vinna som är det relevanta. Ett "system" är bara en specifik mängd enkelrader.

De enda som gynnas av att jackpotgränsen sänks är de som spelar mer favoritrader då sannolikheten att det blir jackpot vid favoritkavalkader sjunker något mot hur det är idag på v75.

olle 2025-06-07 19:22

Citat:

Ursprungligen postat av Tipsb (Inlägg 838008)
Det ger lika mycket per femma oavsett om man har 1 femma eller 100 femmor. Den som får in 100 femmor istället för 1 femma har troligtvis satsat 100 gånger mer insats. Finns därmed ingen skillnad. Den som spelar för mycket pengar har troligtvis sämre utfall än den som spelat för mindre pengar då väntevärdet på V75/V85 är negativt för de allra flesta raderna.

En del påstår felaktigt att man måste spela stora system för att kunna vinna. Vinstchansen är självklart 100 gånger större om man spelar ett 100 gånger större system. Men kostnaden är också 100 gånger större. Finns därmed ingen skillnad på större eller mindre system.

Alla system består av rader och det är radens sannolikhet att vinna som är det relevanta. Ett "system" är bara en specifik mängd enkelrader.

De enda som gynnas av att jackpotgränsen sänks är de som spelar mer favoritrader då sannolikheten att det blir jackpot vid favoritkavalkader sjunker något mot hur det är idag på v75.

Jo. Men det kan vara rätt stora pengar det handlar om i uteblivna femmor vid jackpot om man har 8 rätt. Redan nu är det tresiffrigt antal sexor på V86 på stora reducerade system så det måste bli enormt många femmor .

Att bara få fem rätt efter att ha missat två spikar och ett garderingslopp ger ju utbetalning men bara småpengar vid femrättsutdelning på mellan 5-14 kr. Pengar som ingen lär bli lycklig av att hämta ut. Det är väl främst dessa som Skarplöth pratar om när det är fler som ska vinna .

Tipsb 2025-06-07 19:34

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 838015)
Jo. Men det kan vara rätt stora pengar det handlar om i uteblivna femmor vid jackpot om man har 8 rätt. Redan nu är det tresiffrigt antal sexor på V86 på stora reducerade system så det måste bli enormt många femmor .

Att bara få fem rätt efter att ha missat två spikar och ett garderingslopp ger ju utbetalning men bara småpengar vid femrättsutdelning på mellan 5-14 kr. Pengar som ingen lär bli lycklig av att hämta ut. Det är väl främst dessa som Skarplöth pratar om när det är fler som ska vinna .

Men ett större andelssystem ska väl delas på mängder av spelare?

Vad är skillnaden om du som ensam spelare får in 1 femma och ett andelsspel med 100 olika spelare får in 100 femmor?

Strappa71 2025-06-07 20:15

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 838015)

Varför just reducerat system? Antalet sidovinster blir ju lägre med ett reducerat system än för ett matematiskt system med samma radantal. Det ligger ju liksom i sakens natur att systemen blir mindre och mer olika när de splittras upp.

Och nej. Systemstorlekarna är inte en faktor alls. Det som spelar roll är V85%en på vinnarraden. Sedan behöver man inte väga in något annat alls och det är ett solklart bevis på att den där effekten förmodligen inte finns alls och om den gör det så är det försumbar inverkan.

Varför?

Helt enkelt för att annars skulle inte modeller för förväntad utdelning på sidovinsterna stämma så pass bra som de ändå gör.

Strappa71 2025-06-07 20:16

Citat:

Ursprungligen postat av Tipsb (Inlägg 838016)
Men ett större andelssystem ska väl delas på mängder av spelare?

Vad är skillnaden om du som ensam spelare får in 1 femma och ett andelsspel med 100 olika spelare får in 100 femmor?

Korrekt och ett bra, förklarande motargument. De inlämnade systemens varierande storlekar spelar ingen roll. Enbart den spel% som de genererar.

GGS 2025-06-07 20:29

Så här skulle V85 utdelningen se ut i teorin med dagens v75 lopp och rätt rad.
Som avd 8 har jag använt mej av avd1 igen som var ett jämt spelat lopp.

Med reservation för att något kan vara fel då jag knåpat ihop det lite väl kvickt kanske.

Värden i teorin inför avd 8

1 _ 9842848-- 26204-- 584-- 66
2 _ 1058035-- 6661-- 247-- 38
3 _ 511903-- 3521-- 146-- 25
4 _ 609197-- 4122-- 167-- 28
5 _ 454321-- 3156-- 133-- 23
6 _ 2514133-- 12908-- 395-- 52
7 _ 3388738-- 15663-- 445-- 56
8 _ 2527371-- 12954-- 396-- 52
9 _ 782038-- 5144-- 201-- 32
10 _ 813618-- 5324-- 207-- 33
11 _ 1.6E+07-- 30599-- 626-- 68
12 _ 1.3E+07-- 28743-- 610-- 67

Skog 2025-06-07 22:04

Så här skulle utdelningen sett ut om V86 på Åmål 4:e Juni spelats som V85.

Omsättning 22 341 675 kr

Återbetalning (att dela ut) 65% av omsättningen 14 522 088.75 kr

Återbetalningen fördelas så här
I potten för 8 rätt (35%) = 5 082 731 kr
I potten för 7 rätt (15%) = 2 178 313 kr
I potten för 6 rätt (15%) = 2 178 313 kr
I potten för 5 rätt (35%) = 5 082 731 kr

Utdelning:

8 rätt 2051 kronor
7 rätt 34 kronor
6 rätt 0 kronor
5 rätt 0 kronor

Utdelning omräknat med dagens V75 omsättning (82 669 670 kr).

8 rätt 7589 kronor
7 rätt 128 kronor
6 rätt 12 Kronor
5 rätt 0 kronor

Det förutsätter att antalet kuponger med 8,7 och 6 rätt är det samma som med den lägre V86 omsättningen. Förmodligen ger inte sexorna någonting och sjuorna under 50-lappen. i verkligheten.

Med tanke på hur många av travspelarna som är speltorskar kommer nog V85 att överleva men jag tror inte på högre omsättning än V75.

GGS 2025-06-07 22:22

Citat:

Ursprungligen postat av Skog (Inlägg 838028)
Så här skulle utdelningen sett ut om V86 på Åmål 4:e Juni spelats som V85.

Omsättning 22 341 675 kr

Återbetalning (att dela ut) 65% av omsättningen 14 522 088.75 kr

Återbetalningen fördelas så här
I potten för 8 rätt (35%) = 5 082 731 kr
I potten för 7 rätt (15%) = 2 178 313 kr
I potten för 6 rätt (15%) = 2 178 313 kr
I potten för 5 rätt (35%) = 5 082 731 kr

Utdelning:

8 rätt 2051 kronor
7 rätt 34 kronor
6 rätt 0 kronor
5 rätt 0 kronor

Med tanke på hur många av travspelarna som är speltorskar kommer nog V85 att överleva men jag tror inte på högre omsättning än V75.

Nej det stämmer inte.

Det borde bli ca

8 rätt 4102 kronor
7 rätt 68 kronor
6 rätt 7 kronor
5 rätt 0 kronor