Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   V75 blir V85 från 25 oktober (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/62139-v75-blir-v85-fran-25-oktober/)

Skog 2025-06-07 22:32

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 838030)
Nej det stämmer inte.

Det borde bli ca

8 rätt 4102 kronor
7 rätt 68 kronor
6 rätt 7 kronor
5 rätt 0 kronor

Hur stor pott har du räknat på då, eller hur kommer du fram till dessa siffror?

Antal vinnande kuponger Åmål 4:e Juni
8 rätt 2478 st
7 rätt 62540 st
6 rätt 644556 st

Strappa71 2025-06-07 22:41

Citat:

Ursprungligen postat av Skog (Inlägg 838032)
Hur stor pott har du räknat på då?

Antal vinnande kuponger Åmål 4:e Juni
8 rätt 2478 st
7 rätt 62540 st
6 rätt 644556 st

Du kan ju inte räkna så. Det uppsättningen vinnarrader kom från spelet med 25 öre/rad.

Med 50 öre/rad och samma uppsättning av spel% på vinnarraden blir det hälften så många.

Förväntat vinstrader ( för i första hand alla rätt ) är proportionellt mot totalt antal inlämnade rader och omvänt proportionellt mot produkten av spelprocenten för den vinnande raden.

GGS kan det här. Jag behöver inte ens dubbelkolla hans siffror.

Skog 2025-06-07 23:16

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 838033)
Du kan ju inte räkna så. Det uppsättningen vinnarrader kom från spelet med 25 öre/rad.

Med 50 öre/rad och samma uppsättning av spel% på vinnarraden blir det hälften så många.

Förväntat vinstrader ( för i första hand alla rätt ) är proportionellt mot totalt antal inlämnade rader och omvänt proportionellt mot produkten av spelprocenten för den vinnande raden.

Jag tror inte du läste klart mitt inlägg som redigerats (Kl 22.24) dvs innan du publicerade ditt svar (Kl 22.41).

Jag påpekar nämligen att "Det förutsätter att antalet kuponger med 8,7 och 6 rätt är det samma som med den lägre V86 omsättningen. Förmodligen ger inte sexorna någonting och sjuorna under 50-lappen. i verkligheten."

Du nämner att "Förväntat vinstrader ( för i första hand alla rätt ) är proportionellt mot totalt antal inlämnade rader", vilket är det jag också menar med texten om den lägre V86-omsättningen.

Det fanns 2478 st rader med 8 rätt på V86. Omvandlar man V86 omsättning samt "halvt radpris" (25 mot 50 öre) bör dessa 2478 multipliceras med 1.78, eller som GGS kommer fram till 1,84. Jag får det till 1.78 vilket ger 4460 rader med 8 rätt.

V86 omsättning 22341675 kr (89366700 rader)
V75 omsättning 82669670 kr (165339340 rader)

Med dagens omsättning på V75 ( 82 669 670 kr) kan vi räkna ut vad potten för 8 rätt på V85 är:

65% av 82 669 670 återbetalas (53 735 285 kronor).
Av dessa 53 735 285 går 35% till 8 rätt (18 807 349 kronor).
15% till 6 respektive 7 rätt (8 060 292 kronor)

18,8 miljoner skall alltså delas på antalet vinnare med 8 rätt vilket ger:
8 Rätt 4216 konor

8 060 292 kronor skall föredalas på ***** hur många rader? Med kvarvarande faktor 1.78 i förhållande till antalet vinnande rader vid 7 & 6 rätt i det avgjorda V86 får jag det till
7 Rätt 19 kronor

6 Rätt 0 Kronor

5 Rätt 0 Kronor

Detta är detta en grov uppskattning och jag undrar hur GGS kommit fram till sina siffor för 7 och 6 rätt.
Men även om GGS siffror skulle ligga närmare verkligheten tror jag att V85 kan komma att överleva tack vare mängden travspelare som är speltorskar. Förmodligen kommer omsättningen i förhållande till V75 minska om man ser till helåret.

olle 2025-06-07 23:31

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 838019)
Varför just reducerat system? Antalet sidovinster blir ju lägre med ett reducerat system än för ett matematiskt system med samma radantal. Det ligger ju liksom i sakens natur att systemen blir mindre och mer olika när de splittras upp.

Och nej. Systemstorlekarna är inte en faktor alls. Det som spelar roll är V85%en på vinnarraden. Sedan behöver man inte väga in något annat alls och det är ett solklart bevis på att den där effekten förmodligen inte finns alls och om den gör det så är det försumbar inverkan.

Varför?

Helt enkelt för att annars skulle inte modeller för förväntad utdelning på sidovinsterna stämma så pass bra som de ändå gör.

Säkert samma med ett jättesystem som spelas matematiskt . Jag ville säga att om man ENBART HAR fem rätt så kan man endast vinna kaffepengar pga den sänkta jackpotgränsen från 15 till 5 kr. Femmor som ger 5-14 kr blir ingen lycklig av även om man får 10 st sådana . På stora system kan det däremot handla om fyrsiffriga belopp som betalas ut om man har 8 rätt och femmorna ger mellan 5-14 kr per styck. Det kan bli rätt många femmor även på små system vid 8 eller 7 rätt. Den sänkta jackpotgränsen därför av värde endast om man har mer än fem rätt. Inte endast fem rätt .

Spetsochslut 2025-06-08 10:22

IQ Badboll

Dårarna stängs, se upp för dårarna!

Att vara så fundamentalt inkompetent och sitta med skjorta och kavaj på är såklart inget nytt i den här världen men att ingen sätter stopp för galenskapen är alltid det som förbluffar mest.

- När de sedan står i tv-rutan och först inte har svar på kunders och experters frågor och Skarplöth själv ska reparera i nästa sändning med direkta lögner ja då är travet riktigt illa ute.

De har skapat ett nytt spel bara för att göda andelsspelandet som är en riktig pest redan som det blivit. Butiker och spelläggare som lever gratis eller håvar in på V75 spel genom att lämna in system efter system i alla möjliga storlekar ala transportbands produktion för att alltid kunna skylta med att någon jävla spelläggare hade + på spelet och fick en vinst i alla fall under helgen, många ggr varvas dessa system fullt ut.

Tack, det är ni andelsläggare som tillsammans med tomtarna i kostym på ATG som har förändrat V75 till ett spel som inte längre fungerar, världens bästa spel fungerar inte längre! Alltid ska någonting bra utnyttjas och användas och utnyttjas på fel sätt av en del människor och V75 är ännu ett exempel som nu går i graven tack vare detta.

Självklart kommer jag inte bry mig längre om stora travspel efter det här finns inget som lockar längre, allt är förstört.

8 lopp, nej tack dårar!

GGS 2025-06-08 16:33

Citat:

Ursprungligen postat av Skog (Inlägg 838035)
Jag tror inte du läste klart mitt inlägg som redigerats (Kl 22.24) dvs innan du publicerade ditt svar (Kl 22.41).

Jag påpekar nämligen att "Det förutsätter att antalet kuponger med 8,7 och 6 rätt är det samma som med den lägre V86 omsättningen. Förmodligen ger inte sexorna någonting och sjuorna under 50-lappen. i verkligheten."

Du nämner att "Förväntat vinstrader ( för i första hand alla rätt ) är proportionellt mot totalt antal inlämnade rader", vilket är det jag också menar med texten om den lägre V86-omsättningen.

Det fanns 2478 st rader med 8 rätt på V86. Omvandlar man V86 omsättning samt "halvt radpris" (25 mot 50 öre) bör dessa 2478 multipliceras med 1.78, eller som GGS kommer fram till 1,84. Jag får det till 1.78 vilket ger 4460 rader med 8 rätt.

V86 omsättning 22341675 kr (89366700 rader)
V75 omsättning 82669670 kr (165339340 rader)

Med dagens omsättning på V75 ( 82 669 670 kr) kan vi räkna ut vad potten för 8 rätt på V85 är:

65% av 82 669 670 återbetalas (53 735 285 kronor).
Av dessa 53 735 285 går 35% till 8 rätt (18 807 349 kronor).
15% till 6 respektive 7 rätt (8 060 292 kronor)

18,8 miljoner skall alltså delas på antalet vinnare med 8 rätt vilket ger:
8 Rätt 4216 konor

8 060 292 kronor skall föredalas på ***** hur många rader? Med kvarvarande faktor 1.78 i förhållande till antalet vinnande rader vid 7 & 6 rätt i det avgjorda V86 får jag det till
7 Rätt 19 kronor

6 Rätt 0 Kronor

5 Rätt 0 Kronor

Detta är detta en grov uppskattning och jag undrar hur GGS kommit fram till sina siffor för 7 och 6 rätt.
Men även om GGS siffror skulle ligga närmare verkligheten tror jag att V85 kan komma att överleva tack vare mängden travspelare som är speltorskar. Förmodligen kommer omsättningen i förhållande till V75 minska om man ser till helåret.

Man går lätt vilse bland alla siffror här. Bara vi är överens om att dubbelt radpris ger dubbelt så hög utdelning så är jag nöjd. :)

Skog 2025-06-08 17:37

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 838076)
Man går lätt vilse bland alla siffror här. Bara vi är överens om att dubbelt radpris ger dubbelt så hög utdelning så är jag nöjd. :)

Haha keep it simple!

Men var det så du räknade förstår jag ännu mindre hur du kommit fram till dina siffror.
Om utdelningen på 6 rätt är 0 kronor vid 25 öres radpris så undrar jag om det blir dubbelt så hög utdelning vid 50 öre? Dvs 25*0=0. Vad blir 50*0? ;)

Skämt åsido så stämmer dina tankar förutsatt att du inte jämför spel med oika fördelning av prispotten vilket det är på V86 och kommande V85.

Jaja att det kommer att bli fler jackpottar är helt klart, ATG rovar åt sig på spelarnas bekostnad när utdelningsgränsen sänks från 15 till 5 kronor. Tyvärr kommer nog spelet att överleva minst 1 år.

GGS 2025-06-08 18:08

Citat:

Ursprungligen postat av Skog (Inlägg 838085)
Haha keep it simple!

Men var det så du räknade förstår jag ännu mindre hur du kommit fram till dina siffror.
Om utdelningen på 6 rätt är 0 kronor vid 25 öres radpris så undrar jag om det blir dubbelt så hög utdelning vid 50 öre? Dvs 25*0=0. Vad blir 50*0? ;)

Skämt åsido så stämmer dina tankar förutsatt att du inte jämför spel med oika fördelning av prispotten vilket det är på V86 och kommande V85.

Utdelningen för 6-rätt var 0 kronor pga jackpottregler men värdet på varje rad med 6-rätt var 9 kronor och 9*2=18 kronor. Så med 50 öres radpris skulle utdelningen blivit 18 kronor för 6-rätt. Vilket ger en utdelning på 7 kronor vid V85spel för 6-rätt.

Skog 2025-06-08 18:49

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 838087)
Utdelningen för 6-rätt var 0 kronor pga jackpottregler men värdet på varje rad med 6-rätt var 9 kronor och 9*2=18 kronor. Så med 50 öres radpris skulle utdelningen blivit 18 kronor för 6-rätt.

Vi lägger ner diskussionen här. Bara 2 påpekanden.

1. Det lämnades in nästan dubbelt så många rader på Lördagens V75 jämfört med Åmåls V86 4:e Juni, de omgångar jag använde i mina beräkningar. Dubbelt så många inlämnade borde innebära dubbelt så många rader med 6 rätt. Nåja grovt uppskattat.

Strappa uttryckte just detta i posten ovanför ovanför "Förväntat vinstrader ( för i första hand alla rätt ) är proportionellt mot totalt antal inlämnade rader och omvänt proportionellt mot produkten av spelprocenten för den vinnande raden.

2. Beloppet som delas ut på 6 rätt är en del av den totala "vinstpotten".

På V86 är 6-rättsdelen 40% av vinstpotten medan det kommer vara 15% på V85. Även detta har en "viss" betydelse för hur många kronor varje 6:a är värd, vilket jag tagit med i beräkningarna.

Jag undrade därför hur du kom fram till dina siffror men strunt i det nu.

Blir det nypremiär för V75 på nyårstravet 2027 när ATG inser att V85 inte blev vad de hoppats på ?!

Strappa71 2025-06-08 19:04

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 838036)
Säkert samma med ett jättesystem som spelas matematiskt . Jag ville säga att om man ENBART HAR fem rätt så kan man endast vinna kaffepengar pga den sänkta jackpotgränsen från 15 till 5 kr. Femmor som ger 5-14 kr blir ingen lycklig av även om man får 10 st sådana . På stora system kan det däremot handla om fyrsiffriga belopp som betalas ut om man har 8 rätt och femmorna ger mellan 5-14 kr per styck. Det kan bli rätt många femmor även på små system vid 8 eller 7 rätt. Den sänkta jackpotgränsen därför av värde endast om man har mer än fem rätt. Inte endast fem rätt .

Det är inte "samma". För det reducerade systemet med samma radantal som det matematiska är sidovinstmängden ordentligt mycket mindre för det reducerade. Det är helt enkelt dunderfel att välja ut som exempel på det du verkar vilja lyfta.

Din förklaring av vad du egentligen menade är desto bättre. Exemplet var ett tecken på okunskap. Och det var det som jag kommenterade.

Wolfman 2025-06-08 19:19

Citat:

Ursprungligen postat av Spetsochslut (Inlägg 838039)
Dårarna stängs, se upp för dårarna!

Att vara så fundamentalt inkompetent och sitta med skjorta och kavaj på är såklart inget nytt i den här världen men att ingen sätter stopp för galenskapen är alltid det som förbluffar mest.

- När de sedan står i tv-rutan och först inte har svar på kunders och experters frågor och Skarplöth själv ska reparera i nästa sändning med direkta lögner ja då är travet riktigt illa ute.

De har skapat ett nytt spel bara för att göda andelsspelandet som är en riktig pest redan som det blivit. Butiker och spelläggare som lever gratis eller håvar in på V75 spel genom att lämna in system efter system i alla möjliga storlekar ala transportbands produktion för att alltid kunna skylta med att någon jävla spelläggare hade + på spelet och fick en vinst i alla fall under helgen, många ggr varvas dessa system fullt ut.

Tack, det är ni andelsläggare som tillsammans med tomtarna i kostym på ATG som har förändrat V75 till ett spel som inte längre fungerar, världens bästa spel fungerar inte längre! Alltid ska någonting bra utnyttjas och användas och utnyttjas på fel sätt av en del människor och V75 är ännu ett exempel som nu går i graven tack vare detta.

Självklart kommer jag inte bry mig längre om stora travspel efter det här finns inget som lockar längre, allt är förstört.

8 lopp, nej tack dårar!

Kul att bli påmind om den den där charmiga filmen :)

Detta är så kallad fri marknadsekonomi -- kapitalistsvinen drar sig som blodiglar till det som luktar pengar och utnyttjar det, som du säger, som kan användas.

Farväl ATG:omfg:

Strappa71 2025-06-08 19:21

Citat:

Ursprungligen postat av Skog (Inlägg 838085)
Haha keep it simple!

Utdelningen MED JP-regler blir 0 kr. Stämmer bra. Men det finns ju en utdelning som det "skulle ha blivit" utan låg-utd-JP. Det är DEN utdelningen som dubbleras. Så t ex en 2-felsutdelning med JP på V86 som räknades fram till 2,51 kr blir ju noll kr på V86. Men 2,51 kr x 2 blir 5,02 kr och alltså 5 kr utdelning på V85. Så det går helt enkelt inte att förenkla uträkningen enligt din variant.

Jaja att det kommer att bli fler jackpottar är helt klart, ATG rovar åt sig på spelarnas bekostnad när utdelningsgränsen sänks från 15 till 5 kronor. Tyvärr kommer nog spelet att överleva minst 1 år.

"Kruxet" är att räkna fram förväntat antal vinstrader i resp. vinstgrupp.

"Formeln" för alla rätt är väldigt enkel. Det är den multiplicerade Spel%en på vinnarraden som multiplicerat med totalt antal inlämnade rader ger förväntat antal allarättsvinnare.

Uträkningarna för 1, 2 och 3 fel är i stigande grad BETYDLIGT mer komplicerade.

För 1 fel räknar man fram förväntat antal rader genom att summera 8 olika produkter där man tar spel% för 7 av vinnarna och 100% minus spel%en för den 8e. Man varierar alltså "fel-loppet". Sedan multiplicerar man den summan med totala radantalet.

För 2 fel kommer det att 28 olika summor där "fel"-loppen är alla möjliga par valda från de 8 loppen.

För 3 fel blir det hela 56 olika produkter som ska summeras innan man multiplicerar med inlämnat antal rader.

Jag kan försäkra dig att GGS framräknade siffror stämmer så bra som en teoretisk modell kan stämma. Och det visar sig att förväntat antal 2-felsrader har lägr felmarginal än antalet 1-felsrader som i sin tur har lägre felmarginal än antalet allarättsrader. Och det finns därför ingen som helst anledning att oroa sig för att det inte ska bli ännu lägre felmarginal i 3-felsberäkningen.

Det kommer, givetvis beroende på utfallet av V85% för vinnarna i den extra avdelningen, att bli 5r-JP ungefär 1 gång av 7. Ungefär 1 gång av 10 kommer det saknas 8r-vinnare.

Summa summarum blir det JP drygt 25% av V85-omgångarna. "Felfaktorn" är hur svåra extraloppen blir att tippa.

Full förståelse för att du vill kunna sätta dig och "räkna själv". Det går, men är relativt komplicerat. Det som inte går.....är att förenkla för mycket.

Skog 2025-06-08 19:33

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 838093)
". . .

Utdelningen MED JP-regler blir 0 kr. Stämmer bra. Men det finns ju en utdelning som det "skulle ha blivit" utan låg-utd-JP. Det är DEN utdelningen som dubbleras. Så t ex en 2-felsutdelning med JP på V86 som räknades fram till 2,51 kr blir ju noll kr på V86. Men 2,51 kr x 2 blir 5,02 kr och alltså 5 kr utdelning på V85. Så det går helt enkelt inte att förenkla uträkningen enligt din variant.

Håller med fullständigt!
Kruxet är att det inte är min variant att räkna på, snarare ett exempel på att man inte kan räkna så:
Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 838076)

Själv försäkte jag skatta det ökande antalet sjuor och sexor som kommer med flera spelade rader, ~ dubbelt så många inämnade beräknat utifrån omsättning dividerat på radpris. Räknade om vinstgruppernas totala belopp utifrån att 65% av omsättningen utgör vinstpotten på v85 samt tog hänsyn till den ändrade fördelningen mellan vinstgrupperna. Vad kan man mer föra in i ekvationen?

För övrigrigt anser jag att V85 borde läggas ned!

Strappa71 2025-06-08 19:57

Citat:

Ursprungligen postat av Skog (Inlägg 838094)
Håller med fullständigt!
Kruxet är att det inte är min variant att räkna på, snarare ett exempel på att man inte kan räkna så:

Själv försäkte jag skatta det ökande antalet sjuor och sexor som kommer med flera spelade rader, ~ dubbelt så många inämnade beräknat utifrån omsättning dividerat på radpris. Räknade om vinstgruppernas totala belopp utifrån att 65% av omsättningen utgör vinstpotten på v85 samt tog hänsyn till den ändrade fördelningen mellan vinstgrupperna. Vad kan man mer föra in i ekvationen?

För övrigrigt anser jag att V85 borde läggas ned!

För 8, 7 och 6 rätt blir det rätt. Dock hakar det upp sig för 5r-utdelningen då det inte finns någon motsvarande redovisning för antal rader med 3 fel på V86.

"Egentligen" går omsättningen att förkorta bort i den här uträkningen om det är själva utdelningen man vill åt.

Det är ju potten ( som har omsättningen och därmed totalt antal inlämnade rader som en faktor ) som ska delas med "förväntat antal vinstrader" i varje vinstgrupp ( och uträkningen för förväntat antal vinstrader har också omsättningen som en faktor ). Och då kan man förkorta bort omsättningen om man vill. Kvar blir radpriset och fördelningen till vinstgrupperna.

Skog 2025-06-08 21:58

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 838033)
. . .

Du behöver inte kolla siffrorna, jag tog mig friheten att diskutera saken med ChatGPT som kom fram till samma siffror!

Men... Då undrade jag om det var realistiskt att använda sig av en linjär beräkning i detta fallet. Svaret och delar av diskusionen finns inklistrat här:
Spoiler:

Kod:

Fråga : Är denna linjära beräkning realistisk?

Bra fråga! Nej, en ren linjär beräkning av antal vinnare i vinstgrupperna (7, 6 och 5 rätt) utifrån 8-rättvinnarna är oftast inte realistisk,
särskilt i en extremt lätt omgång som Åmål 4 juni.

Varför är linjär beräkning ofta missvisande?

1. Sannolikheter är inte linjära
    Att få exakt 7 rätt är inte bara “några fler” än att få 8 rätt, utan sannolikheten kan vara många gånger större – ofta tiotals eller hundratals
    gånger större, beroende på omgångens svårighetsgrad.

2. Stark icke-linjär ökning vid lägre rättnivåer
    Fler spelare kan pricka “nästan rätt” ganska enkelt, särskilt i lätta omgångar, vilket gör att 7- och 6-rättnivåerna kan explodera i
    antal vinnare jämfört med 8-rätt.

3. Jackpot på 5- och 6-rätt är vanligt i lättare omgångar
    När antal vinnare skjuter i höjden pressas utdelningen per vinnare ner under  miniminivå, vilket leder till jackpott. Linjär modell fångar
    inte detta fenomen.

Vad betyder det i praktiken?
    • En linjär modell antar att andelen vinnare på 7, 6 och 5 rätt ökar proportionellt med 8-rättarna. Det fungerar något bättre i normala
      eller svåra omgångar.
    • I lättare omgångar (som Åmål 4 juni) behöver man använda icke-linjära modeller eller simuleringar baserade på verkliga sannolikheter.
    • Det är därför simuleringar och analys av streckmönster ger en mer korrekt bild.

Steg 4: Slutsats
    • Vi får fler vinnare än rader på 5-rätt-nivå (151M vs 165M rader), vilket är rimligt då varje rad kan ge flera 5-rätt via system (men för enkelhet ser vi det som separata vinnare).
    • Antal vinnare på 6 och 5 rätt är enormt – vilket pressar utdelningarna under 5 kr och alltså skapar jackpot.
    • Antalet 7 rätt är stort, och 8 rätt ligger runt 5 000.

Vill du att jag räknar ut exakt utdelning per nivå med dessa siffror och den V85-pottsammansättningen? Eller vill du en mer avancerad simulering där vi tar hänsyn till systemspel och överlappande rader?

Fråga :Ja tack!

Utdelning

Rätt    Total pott  Vinnare        Utdelning (kr)

8 rätt  18 807 350  5 065                3 715 kr

7 rätt  8 060 293    506 500              15,9 kr

6 rätt  8 060 293    12 662 500            0,64 kr → Jackpot 

5 rätt  18 807 350  151 950 000          0,12 kr → Jackpot

För den som inte orkar tragla sig i genom chatten som finns i spoilern kan jag väl säga att det hade varit bra om Strappa dubbelkollat CGS siffror. Det visar sig att mina beräkningar stämmer bra.

Skillnaden mellan mina beräkningar och ChatGPT ligger i att jag "underskattar binominalfördelningen" alternativt använder någon miljontedels får låg multipel i sannoliksberäkningen för 8 och 7 rätt vilket ger några kronor högre utdelning vid 8 rätt och 1 krona i 7 rätt. Men vid 6 och 5 stämmer det på öret!

Nu går det ju inte att ställa upp fromler i den här textrutan men binominmafördelningen för 7 rätt är uppställd så här:

https://imgur.com/a/3fCAeqh#c7F2MPf
https://imgur.com/a/3fCAeqh#c7F2MPf

Förmodligen har ChatGPT satt p till 0.859999999 . . . där jag satte 0.85 vilklet är rimligt kan tyckas.

Jaja, det var väl allt för i kväll