Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-11-18, 20:40   #1
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 779
Sharp$: 1976
Standard

Spela reducerade system vs tradionella system?


Som rubriken lyder har jag länge funderat på att övergå från traditionella system till att spela reducerat. Har helt enkelt bara inte orkat ta tag i det. Lite snabb bakgrund till mitt spelande.

Jag har väl lirat V7 regelbundet i snart 10år, men mer strukturerat och seriöst senaste 4år. Är ingen storspelare utan omsätter ca 50k på V7 årligen. Även om variansen i V7 ska va stor brukar mina travår se likadana ut. Ofta hyfsat nära stora pengar, men landar ofta på 6rätt och mindre vinster i storlek 5-10k. Har ändå i princip lyckats pricka runt 100k/årligen i inspelat de 4senaste åren och landat runt 50k netto. Dålig timlön dock med tanke på tiden jag lägger. Ser dock inte travet som någon sidoinkomst som jag gjorde när jag spelade poker. Handlar mer om att försöka få till träff på lite större pengar utan att för den delen slänga iväg allt för galna rader. Spelar enligt filosofi ca 500kr vanlig omgång. 1000kr vid jackpot och en bit däröver vid dubbel.

Senaste två veckorna har rankingen vart löjligt rätt, men system förändring efter 16.00 båda gångerna kostade mig 7orna. Ingen big deal förra veckan, lite tyngre att missa 100k veckan innan. Dessa två veckor har dock fått mig att tillslut ta tag i att börja spela reducerat och utan större koll provade jag lyckan på v86 i ons. Rätt ranking, men satte krav på 4st A hästar och endast 3 vann, så blev bara nära igen.

Tycker ändå att känslan att spela reducerat kändes riktigt bra. Det blir inte så trubbigt och förhoppningsvis behöver man inte spela bort sig själv genom att ändra systemet precis innan inlämning. Med tanke på vad jag skrivet ovan, tror ni reducerat är rätt väg för mig att gå framöver?

Funderar också lite gran runt spelteknik. Finns det några basic saker i reduceringen man inte bör missa?

Imorn lutar det åt att spela krav på 4st A-hästar varav 2st spikas. Max 2st C-hästar. Reducering från 2400rader ner till 1100. Som sagt helt novis när det gäller reducerat, så slå gärna ner på om detta ser konstigt ut.

Senast redigerad av Espo den 2016-11-18 klockan 20:47.
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-18, 21:18   #2
DIF
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Mariehäll - gräddhyllan
Inlägg: 1 847
Sharp$: 1678
Standard

Det jag själv måste bli bättre på är att ge fan i att lyssna på värmningstips och massa jävla dravel som dom spyr ur sig i lajven och andra forum.
Lägg gärna till mycket bra värmningar, men ta ej bort dina egna idéer även om dom värmt tveksamt. Har missat så mycket på att inte stå fast.
Bäst betalt blir det nästan alltid när sina egna tidiga idéer får stå fast.
Spelar nästan enbart matematiskt på V75.
Riktigt stora system vid jackpot är reducering ett alternativ.
Men gillar att köra traditionellt matematiskt med en favoritspik och en 2-15% spik.
Man måste våga missa för att vinna.
DIF är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-18, 23:14   #3
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Skillnaden är som att måla med en roller eller en tuschpenna. När man målar med roller har man inget större val utan allt blir till den färg du valt. Med tuschpennan har du lite mer alternativ och kan färglägga just de delar som du vill (kanske t.o.m. använda lite olika färger för att bilda mönster och nyanser). Så frågan är egentligen: hur vill du måla?

För att tala lite mer i klarspråk. Med ett reduceringsprogram förenklas processen att kunna välja ut just de rader som du vill spela istället för den "bombmatta" som ett rakt s.k. matematiskt system är. För att man ska ha någon användning av ett reduceringsprogram så måste man 1. kunna identifiera de rader som är värda att spela och 2. kunna extrahera dessa ur systemraden genom de olika verktyg som tillhandahålls. Om man vill kunna optimera sina spel är denna väg oundviklig.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
DIF (+2)
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-19, 04:17   #4
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 17
Sharp$: 89
Standard

NicklasJ beskriver det hela riktigt bra. Reduceringsprogram som man behärskar är överlägset det traditionella raka systeminlämnandet. Sedan kanske det tar 1000 timmar att lära sig reduceringens alla konster fulländat.

Jag tycker dock man skall tänka i fler dimensioner än bara V75 för att ta betalt för sitt kunnande om en spelomgång. Vinnarspel, dubblar och raketer är bra spelformer att komplettera med där man inte behöver den flax som det trots allt behövs för att sätta dit en V7:a. Det finns också där olika bolag att välja mellan, där vissa erbjuder fasta odds så att man kan kalkylera sin vinst lite bättre.
Nancyo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-19, 09:02   #5
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 779
Sharp$: 1976
Standard

Jag har spelat mycket fastodds och lirar även idag framförallt på bet365 när de har felsatta odds kl 10.00 på fredagar. Generellt har dock bookmakers blivit bättre på att sätta rätt odds, så fasta odds är inte så het marknad längre kan jag tycka.

Har ni några grundregler när det gäller att lira reducerat eller handlar det om erfarenhet och hitta sina egna vägar?
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-19, 09:06   #6
 
Reg.datum: sep 2014
Inlägg: 73
Sharp$: 1786
Standard

Finns otaliga trådar om reducering. Ett tips är att du börjar med att enbart reducera efter strecklistan, dvs 1-3 favoriter, 1-2 5-15 rankade eller snarlikt. Det gör att du inte betalar för de mest osannolika raderna samt de rader som knappt ger insatsen tillbaka. Det är lätt att reducera bort sig, men övning ger färdighet och tillslut nog hittar du ett sätt som passar dig.

Rekommenderar Hpt, pc-versionen. Men det finns att antal program på marknaden så prova dig fram.

/Fefaifb
Fefaifb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-19, 09:30   #7
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Espo

"Annuitetskvot

Annuitetskvoten, även kallad ROI efter engelskans Return on Investment, är annuiteten delat med grundinvesteringen. Den kan fylla samma funktion som kapitalvärdeskvoten, vid investeringar med olika livslängd. Det innebär i stort sett att den bara fyller en funktion vid jämförelser av investeringar av olika storlek och livslängd, och endast när kapitalknapphet råder. Den indikerar även investeringens räntabilitet.

I sin enklaste form kan den beräknas som:

ROI=A/G
För kortsiktiga investeringar, maximalt cirka ett år, kan helt enkelt summan av inbetalningsöverskotten delas med grundinvesteringen."

Mvh Uffe

Senast redigerad av Grant den 2016-11-19 klockan 09:31.
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-19, 11:02   #8
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

En första variant (som jag har haft lite framgång med) kan vara att prova att köra "minst en av tre u-hästar ska vinna", skrivs ut på tre kuponger och kräver således inget reduceringsprogram. Kan enkelt skrivas ut för hand också om du är på plats på banan och lämnar in där. Reducerar ca 50-70% lite olika beroende på hur många hästar du tar i loppen där du placerar u-hästarna. Brukar lägga upp det så att u-hästarna välj ut i de (enligt mig) tre mest streckkrävande loppen med strategin "två troliga och en rolig" eller "tre egna drag". Mall enligt nedan...

AAU
AUG
UGG

A = Alla
U = U-häst(ar)
G = Garderingar

Notera att du spelar inte fler rader än ett rakt matematiskt system, du viktar bara insatserna mera på de drag du har i omgången samt kanske kan få med någon häst som du annars hade kapat bort på ett matematiskt system.

Om du väljer tre favoriter som u-hästar och är ute efter lite större pengar kan det vara bättre att köra "Exakt en av tre u-hästar ska vinna", d.v.s max en favorit får vinna, skrivs ut enligt följande

GGU
GUG
UGG
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-19, 12:41   #9
 
Reg.datum: apr 2013
Inlägg: 214
Sharp$: 1031
Standard

Måste säga att i min värld är reducerade system klart bäst av den anledningen att man väljer bort dom rader som ger för lite betalt. Och det kan reduceringsverktyg hjälpa dej med. Lättast är att köra på poängreducering för att undvika rader som gör att man går back trots att systemet sitter. Om man sedan vill reducera mer så har många en favorit kusk som man kan välja att den måste vinna ett lopp. Mitt tips är att inte reducera för mycket. Eller så kan man reducera väldigt mycket genom att exempelvis sätta att poängen ska bli ex 22 då kan man ta med väldigt många hästar och få tillbaka insatsen om du missar.
__________________
Bollen är rund och även jag
riga är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-19, 13:21   #10
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 312
Sharp$: 706
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av riga Visa inlägg
Måste säga att i min värld är reducerade system klart bäst av den anledningen att man väljer bort dom rader som ger för lite betalt. Och det kan reduceringsverktyg hjälpa dej med. Lättast är att köra på poängreducering för att undvika rader som gör att man går back trots att systemet sitter. Om man sedan vill reducera mer så har många en favorit kusk som man kan välja att den måste vinna ett lopp. Mitt tips är att inte reducera för mycket. Eller så kan man reducera väldigt mycket genom att exempelvis sätta att poängen ska bli ex 22 då kan man ta med väldigt många hästar och få tillbaka insatsen om du missar.
Om man vill få bort rader som ger för lite betalt, är det inte då bäst att använda typ HPT och ta bort alla rader som beräknas ge under x antal tusen? Radvärdesreducering tror jag det kallas.
levin1891 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-19, 13:48   #11
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 779
Sharp$: 1976
Standard

Denna hade jag tänkt testa idag. Ganska kraftigt reducerat, men tycker det speglar mina tankar av omgången. Är det ändå så att jag reducerar bort mig här?

http://www.bilddump.se/bilder/201611...99.141.208.PNG

Senast redigerad av Espo den 2016-11-19 klockan 17:30.
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-19, 13:56   #12
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Har ni några grundregler när det gäller att lira reducerat eller handlar det om erfarenhet och hitta sina egna vägar?
Nej, det finns inga regler. Målet är att extrahera de rader som du vill spela. Hur du når dit är oväsentligt. Fundera på vad de olika kraven du sätter ger för egenskaper på de rader som är kvar.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Strappa71 (+222)
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-19, 17:39   #13
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 779
Sharp$: 1976
Standard

Skulle spelat krav 3st A-hästar alt. första rankade Avery som A häst, så hade jag suttit med alla kvar. Nu måste nån av A-hästarna vinna. Risk jag reducerat bort mig med andra ord
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-20, 10:49   #14
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Jag spelade som vanligt ett reducerat V75-system igår.
1975680 rader blev 55 rader med 37 krav.
Resultat 4:a rätt då jag missade 3 krav.
Alla rätt på ramen så man kan säga
att jag reducerade bort mig.
Men nästa lördag sitter den.

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-20, 11:20   #15
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 409
Sharp$: 988
Standard

När man reducerar skall man inte blanda in för många krav. Då tappar man bort sig ganska snabbt. Man lurar bara sig själv att reducera hårt.

Själv kör jag poängreducering, dvs poängsätter varje häst utifrån vad jag tror om hästarna. Kan sedan även lägga på poäng2 för att poängsätta utifrån hur hästarna är streckade och syftet här är att reducera bort lågutdelande rader.
Ztazze är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td