Sitter och studerar lite H2H i damernas skidskytte just nu och hittar faktiskt en del överodds tycker jag. Kanske inte lika mcyket som i Peiffer då jag la den som en offentlig Rek på sidan men följande har jag hittat just nu.
Kaisa Mäkäräinen - Tora Berger
Tora Berger visade innan uppehållet att hon var i sitt livs form och tog två raka segrar. Den här tjejen är klart stabilare än sin bror men tycker likväl att hon är lite som en vinna eller komma sist. Vid segrarna har hon haft sina värsta konkurrenter framför sig i spåret och då är hon likt en varg som ska fälla sina byten ifall hon ser något blänkande att hänga kring halsen vid mål. Men när hon likt Ferry ska köra först i spåret (passerar nog Jenny) så har hon inte dessa instinkter som fungerar och det kan sluta i kaos med alltsammans. Efter jul har Berger i sprint 2-1 mot Mäkäräinen och det är då seger som varit ett faktum. Före jul har Mäkäräinen 2-0 i sprint på Berger och i första tävlingen när finskan vann så startade inte Berger. Så rent statistiskt leder Mäkäräinen men formmässigt så leder Berger då hon imponerat på slutet. Men jag ser inte Berger som någon som håller en hel säsong och är jämn och här motiverar oddsen spel på Mäkäräinen. De varierar skidtempot i spåret men Berger är den som är snabbast ifall det verkligen gäller men Berger kör inte på fullt ifall det vankas 15-plats och tappar därför ett par placeringar av den anlednihngen. Mäkäräinen leder totala världscupen samt sprintcupen medan Berger innehar plats sex och elva här. Alla odds över 2.10 på Mäkäräinen ses som bra spel enligt mig även om Bergers form kan hålla i sig.
Marie Laure Brunet - Helena Ekholm
Två tjejer som är väldigt jämna i spåret vad gäller skidåkningen och det är oftast tätt mellan dem i resultatlistan. Därav känns det lite svårbedömt vem som ska vara först i dag av dessa. Normalt gäller då odds över 2.0 är spel men vi drar det lite djupare. Jag vill normalt säga att Ekholm är den bättre skidskytten av dessa två och i världscupen ligger Ekholm tvåa och Brunet fyra och i sprintcupen har det platserna fyra och sju. Efter jul har Brunet 2-1 mot Ekholm i sprint men vid två av dessa tävlingar var marginalen mellan dem 2 sek (ekholm först) och 0.2 sek. Den tredje tävlingen skilde det 11 sekunder mellan dem. När Ekholm var före så hade Brunet en bom extra men det är knivskarpt mellan dessa två kombattanter. Före jul är det 3-0 Ekholm med en sammanlagd marginal på 1 minut och 19 sekunder men då kom det två bom mer i första tävlingen för Brunet och tappet där var över minuten. Så det känns svårt att avgöra men faktorer som får avgöra spel är följande förutom det som redan nämnts. Ekholm är stensäker i stående och kommer antagligen skjuta fullt där i dag också, hela 95% mot 81% på Brunet. I liggande har Brunet 91% vilket är riktigt bra medan Ekholm har 88% och då ska vi veta att det är på slutet som dessa siffror rasat för Ekholm som haft stora problem med liggande skyttet. Brunet startar precis efter Ekholm så det ger inte fördel till någon av dessa. Scenariot skulle kunna vara att Ekholm missar ett i liggande och sen kommer de in samtidigt till stående, är de med och slåss om placeringar då kan det vara nerver inblandat men Ekholm brukar bomba fem snabba mitt i prick likväl. Jag kommer antagligen spela Brunet men jag har inte bestämt mig ännu, ev avstår jag då det är så hårt mellan dessa. Ekholms liggande skytte avgör dock.
Vad det gäller vinnarspelet känns det svårt att hitta värde i dag. Även här beror det lite i att det saknas en del namn. Men jag själv kommer att lira ACO Zidek runt 25 i odds då hon har möjlighet att kunna vinna även om hon känns långsam i spåret. Men missar favoriterna lite i skyttet så har Zidek fördelen av att hon gör ut sist av samtliga som har möjlighet att vinna loppet. Då kan det vara avgörande men det är inget spel jag rekommenderar riktigt. För ofta för att det ska vara kul psykologiskt så kommer Neuner och Henkel samt ett par namn till att klara skyttet tillräckligt bra men jag ser ännu mindre värde i dessa. Och varför ska jag pricka två rätta vinnare samma dag? Domracheva känns annars som ett hett vinnarspel runt 15 gånger pengarna. Ofta skjuter hon bort sig men hon har följande placeringar i sprinten med tidigast resultat först, 3-2-21-4-14-60. Hon kan vara med och slåss men det ska mycket till för seger dock, det krävs dåliga resultat av andra då hon inte själv kan leverera en seger. Känns mer som ett "spänningsspel" men jag rekommenderar dock H2H överst.
Skulle jag finns något mer återkommer jag!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Senast redigerad av rovfisken666 den 2011-02-04 klockan 17:42.
Anledning: Uppdaterad med mer information.
|