Det finns flera skäl till att man inte bryr sig om Amhult 2, några är:
1. Mkt litet bolag.
2. Noterade på en liten lista utanför OMX-börsen.
3. Fonderna köper inte i så små bolag.
4. För små för att analytiker på t.ex storbankerna ska bry sig. Om de t.ex kom med en köprek. skulle kursen kanske dra iväg 50 % på en dag.
5. Den lilla free-floaten. Huvudägarna har över 90 % av aktierna. Vid ev. uppköp kan de bestämma om man godtar villkoren utan att lyssna på andra aktieägare. (Nu är huvudägarna mkt seriösa, så jag tror inte de skulle utnyttja en sådan situation till egen fördel).
6. Bolaget har inte så stor verksamhet utan huvudsaken är att börja med Amhult Centrum, etapp 2.
7. Planeringen har tagit lång tid, bara arbetet med detaljplanen flera år av ändringar m.m.
8. Bolaget har ingen häftig verksamhet utan mycket handfast; man äger mark i bra lägen som man ska bebygga. Inget telecom, bioteknik el. liknande.
9. Kursen är nästan samma idag som för 6 år sedan. Många köper helst i vinnare och en aktie som legat still så här ses som en förlorare.
OK, bara några punkter. Jag ser ändå det som att bolaget är extremt billigt. Nu finns det ju risker även här; man kanske hittar någon unik snigel i området så all byggnation läggs på is i många år. Inte troligt, men oväntade hinder kan uppstå. Mkt liten risk, men den finns. Ändå ser jag att detta blir nog bra.
Viktigt är att alla ev. intresserade ska göra sin egen research och kolla upp bolaget innan ev. köp. Gå inte okritiskt på någon annans rek. inte ens min