Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-02-26, 14:02   #61
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 92
Sharp$: 659
Standard

Amhult 2


Du kan gå till mitt inlägg tidigare i denna länk (23/10 2010) där jag ger lite av min syn på varför detta bolag är köpvärt.
Då var kursen 19:-, nu är den 22:-.
Du har rätt, hela bolaget är koncentrerat till Amhult Centrum och fokuserat på projektet etapp 2.
I korthet så ser jag alltså ett bolag som är skuldfritt, har substans mellan 40:- och 70:- beroende på hur man räknar. Handlas alltså till endast en liten del av sitt värde.
Varför det är köpläge nu? Detaljplaneutställningen som planeras inom 2-3 månader. Denna har förberetts under flera år och ställs ut i finslipad form.
När denna detaljplan fastställs närmar sig det fysiska byggandet av villor, bostadsrätter, kommersiella lokaler, samhällsservice m.m.
I det läget synliggörs de stora värden som finns i bolaget och som tydligen nästan ingen placerare upptäckt. Då finns inte så många alternativ; antingen utvecklas bolaget enligt plan och efterhad går kursen upp eller blir man uppköpta av någon större aktör som ser undervärderingen.
Jag säger inte att någon SKA köpa Amhult 2. Jag har följt dem under 6-7 år och köpt på mig, fr.a under dippar, då jag ser bra uppgångspotential till låg risk.

Senast redigerad av moregolf den 2011-02-26 klockan 14:04.
moregolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 14:13   #62
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av moregolf Visa inlägg
Du kan gå till mitt inlägg tidigare i denna länk (23/10 2010) där jag ger lite av min syn på varför detta bolag är köpvärt.
Då var kursen 19:-, nu är den 22:-.
Du har rätt, hela bolaget är koncentrerat till Amhult Centrum och fokuserat på projektet etapp 2.
I korthet så ser jag alltså ett bolag som är skuldfritt, har substans mellan 40:- och 70:- beroende på hur man räknar. Handlas alltså till endast en liten del av sitt värde.
Varför det är köpläge nu? Detaljplaneutställningen som planeras inom 2-3 månader. Denna har förberetts under flera år och ställs ut i finslipad form.
När denna detaljplan fastställs närmar sig det fysiska byggandet av villor, bostadsrätter, kommersiella lokaler, samhällsservice m.m.
I det läget synliggörs de stora värden som finns i bolaget och som tydligen nästan ingen placerare upptäckt. Då finns inte så många alternativ; antingen utvecklas bolaget enligt plan och efterhad går kursen upp eller blir man uppköpta av någon större aktör som ser undervärderingen.
Jag säger inte att någon SKA köpa Amhult 2. Jag har följt dem under 6-7 år och köpt på mig, fr.a under dippar, då jag ser bra uppgångspotential till låg risk.
Det låter ju superbra, inga skulder och mycket jobb.

Men du pratar om allt mellan 100% till 350% i värdeökning, hur kommer det sig att så få verkligen ha koll på detta företag då? Ifrågasätter inte det du säger, bara att money rules och då missar dom flesta inte sådana här lägen.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 14:24   #63
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 92
Sharp$: 659
Standard

Det finns flera skäl till att man inte bryr sig om Amhult 2, några är:
1. Mkt litet bolag.
2. Noterade på en liten lista utanför OMX-börsen.
3. Fonderna köper inte i så små bolag.
4. För små för att analytiker på t.ex storbankerna ska bry sig. Om de t.ex kom med en köprek. skulle kursen kanske dra iväg 50 % på en dag.
5. Den lilla free-floaten. Huvudägarna har över 90 % av aktierna. Vid ev. uppköp kan de bestämma om man godtar villkoren utan att lyssna på andra aktieägare. (Nu är huvudägarna mkt seriösa, så jag tror inte de skulle utnyttja en sådan situation till egen fördel).
6. Bolaget har inte så stor verksamhet utan huvudsaken är att börja med Amhult Centrum, etapp 2.
7. Planeringen har tagit lång tid, bara arbetet med detaljplanen flera år av ändringar m.m.
8. Bolaget har ingen häftig verksamhet utan mycket handfast; man äger mark i bra lägen som man ska bebygga. Inget telecom, bioteknik el. liknande.
9. Kursen är nästan samma idag som för 6 år sedan. Många köper helst i vinnare och en aktie som legat still så här ses som en förlorare.
OK, bara några punkter. Jag ser ändå det som att bolaget är extremt billigt. Nu finns det ju risker även här; man kanske hittar någon unik snigel i området så all byggnation läggs på is i många år. Inte troligt, men oväntade hinder kan uppstå. Mkt liten risk, men den finns. Ändå ser jag att detta blir nog bra.
Viktigt är att alla ev. intresserade ska göra sin egen research och kolla upp bolaget innan ev. köp. Gå inte okritiskt på någon annans rek. inte ens min

Senast redigerad av moregolf den 2011-02-26 klockan 14:26.
moregolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 16:59   #64
 
Zimonds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 236
Sharp$: 1178

Who Is John Galt?
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av moregolf Visa inlägg
Viktigt är att alla ev. intresserade ska göra sin egen research och kolla upp bolaget innan ev. köp. Gå inte okritiskt på någon annans rek. inte ens min
Jo. Det känns väl knappast intressant att rygga rakt av, när reken överhuvud inte presenterar några nyckeltal.
Zimond är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 17:18   #65
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 92
Sharp$: 659
Standard

Till Zimond.


Substansvärde enligt årsrapporten för 2010: 41:15 (fg år 40:75).
VPA: 0:41 (14:82)
Nettoomsättning: 28 441 tsek (4 701)
Utdelning:0 (0)
Betavärde: 0,47
Kurs/eget kapital: 0,53
Oms/aktie: 6,12
Börsvärde: 102, 24 msek
P/S-tal: 3,59
Belåningsvärde: -

Substansvärdet kan mycket väl överstiga EK. Det finns ett fåtal avslut gjorda på liknande fastigheter i liknande lägen, så det får du själv bedöma. Jag utgår från en bit över 40:-, kanske uppåt 60:-. Men, det är bara min egen bedömning.

Håller med dig om att man inte ska rygga en aktierek. rakt av. Tycker dock att jag väldigt mycket betonat detta i mina inlägg. Jag ber även om ursäkt för att jag inte redovisade nyckeltalen i mina inlägg utan ville bara peka på en, i mitt tycke, köpvärd aktie och inspirera till egna studier av bolaget.
Dessutom är nyckeltalen lätta att hitta, t.ex i rapporter från bolaget, på bolagets hemsida samt inte minst på aktiens sida hos den nätmäklare jag antar att du handlar hos.
Slutligen; jag ger här inga råd om att man SKA handla en aktie, jag försöker bara bidraga med lite tips i all välmening.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Zimond (+10)

Senast redigerad av moregolf den 2011-02-26 klockan 17:36.
moregolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 17:32   #66
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 92
Sharp$: 659
Standard

Vill även till-lägga att mina små inlägg om Amhult 2 inte på något sätt var någon analys utan bara ett försök till att kortfattat peka på en, som jag tycker, aktie med bra kvot mellan risk/chans.
Jag redovisade inte heller p/e-talet i förra inlägget då detta är av inget intresse för ett bolag av Amhult 2:s typ i detta utvecklingsskede. Det jag ser är däremot en mycket låg värdering av substansen. Vore intressant att få tips på andra fastighetsbolag i Sverige som handlas med minst 50 % rabatt och dessutom är skuldfria och med nästan halva (45 % ?) börsvärdet i likvider/korta placeringar.

Senast redigerad av moregolf den 2011-02-26 klockan 17:35.
moregolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 12:17   #67
 
comprendes avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 013
Sharp$: 1245

comprende
Stats: 943 - 958 - 42
ROI: 106.09%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

kopparbergs bryggeri stiger med 10% idag, vad är det som händer. hehe.
köpte på mig lite fler i förra veckan till 10,70 så det va välkommet.
__________________



To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
comprende är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 21:36   #68
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Köp Starbreeze
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 22:15   #69
 
comprendes avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 013
Sharp$: 1245

comprende
Stats: 943 - 958 - 42
ROI: 106.09%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Kopparbergs Brewery


Citat:
Ursprungligen postat av comprende Visa inlägg
kopparbergs bryggeri stiger med 10% idag, vad är det som händer. hehe.
köpte på mig lite fler i förra veckan till 10,70 så det va välkommet.
va visst ett bra resultat förra året som jag antar gjorde att den rusade igår, dubbelt så stor vinst 2010 vs 2009.
__________________



To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
comprende är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 15:28   #70
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 92
Sharp$: 659
Standard

Amhult 2


27:- betalt idag under stor omsättning. Hyfsad vinst sedan min rek på 19:-. Jag har lagt ner oerhört mycket tid på att följa och analysera Amhult 2 och gav tipset som ett tack för alla bra sportspelstips här. Hoppas att någon köpte på 19:-. Från 19:-till 27:- på några månader är bra avkastning i placeringssammanhang. Dessutom till mkt låg risk.
Var och en gör som den vill, men jag säljer inte under 40:- - 45 :-. (kan inom parentes berätta att om jag skulle gå ur denna illikvida aktie med mitt innehav skulle vi se en rejäl nedgång)
Min tanke är att marknaden förr eller senare inser värdet i ett bolag som Amhult 2. Som jag förutspådde så har man börjat omvärderingen. Om jag ska sticka ut hakan, så tror jag på nära 50-lappen inom 2-3 år. Uppköp eller uppvärdering handlar det om.
Amhult 2 är fortfarande ett mycket bra case.
Titta även på NAUR, är mitt tips. En placering på 3-5 år med stor potential.

Senast redigerad av moregolf den 2011-03-02 klockan 15:33.
moregolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 15:40   #71
 
Sonadars avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 258
Sharp$: 500
Standard

Hehe följt tråden sen ett par månader tillbaka, kikade för ett par dagar sen och då låg den på 22 tror jag. Men men... kommer fler chanser antar jag, känns dumt att panikhandla något som just blivit dyrare än det varit på länge (även om jag vet att så inte alltid är fallet :P).

När den gick upp till ungefär 30 kr under 2008, var det välplacerade investeringar från Amhults sida, eller något de själva visade upp? Funderar om det är lika nu som då, men jag antar att det inte är det eftersom projektet alldeles strax drar igång på allvar.

Har också precis börjat läsa Tradingguiden nu, och det är mycket intressant.
Sonadar är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 16:17   #72
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Jag sitter här och hoppas på att Starbreeze skall få klartecken att lansera Syndicate, EA har informerats igår och jag köpte upp 68.500 aktier @ 0.20. EA har länge velat kämpa sig in på den Svenska Markande, och trots ägandet av DICE så har det inte gått som väl som dom hoppats. Drömmen här är först att kapital flödar in till Starbreeze genom att klara spelet i tid, det ger bara det 12.6 miljoner + Royalty från vad som kan vara ett av världens mest kultförklarade spel.

Så fort det börjar viskas om att spelet de facto är klart så bör det höja värdet, jag tror på runt 25 öre minst inom 2 veckor från att det har börjat bekräftas. Går allt väl kan ni lita på att EA kommer outsourca mer och kanske även ge ett bud på Starbreeze.

Jag kan inte så mycket om aktier och liknande, men jag vet att dom har runt 6 öre per aktie i kapital, dom har runt 43 miljoner varav 10 är återinvesterade i fonder och dom har inga lån att prata om alls.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 22:21   #73
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 17:00   #74
 
sodomyandlusts avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 139
Sharp$: 25
Standard

Tror också stenhårt på starbreeze, klev själv in på 17 öre och har tankat på lite mer när den droppa ner till 19 öre. Om aktien fortfarande står på 20 öre när börsen öppnar på måndag så kommer jag att fylla på ännu mer, för jag är säker på att vi under nästa vecka kommer att få höra ännu mer smaskiga nyheter som kommer göra att aktien ökar i värde.
sodomyandlust är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 17:05   #75
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sodomyandlust Visa inlägg
Tror också stenhårt på starbreeze, klev själv in på 17 öre och har tankat på lite mer när den droppa ner till 19 öre. Om aktien fortfarande står på 20 öre när börsen öppnar på måndag så kommer jag att fylla på ännu mer, för jag är säker på att vi under nästa vecka kommer att få höra ännu mer smaskiga nyheter som kommer göra att aktien ökar i värde.
Sägs vara både 10e och 15e mars, men den här aktien måste bara rusa när det släpps att det är Syndicate på G.

Helvete vad vi kommer bli rika
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td