Visa ett inlägg
Gammal 2011-03-06, 20:49   #1
Lemasive
Banned

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

2011-03-06 Starbreeze - Aktier

Datum: 2011-03-06
Tid: 20:33
Sport: Aktier
Land: Sverige
Liga: Annat
Match: Sverige -

Spel: Sverige
Insats:
Odds:
Bolag:

Motivering:
Jag har propsat lite för en aktie som heter Starbreeze, lite kort så är Starbreeze ett spelföretag i Uppsala. Dom har cirka 115 människor anställa och har utsetts flera gånger till Sveriges bästa spelföretag.

Den står idag på 20 öre och med eget kapital så är värdet per aktie 0.06 öre. Nyligen har den stigit med 100% pga byte av VD. Den här VDn har inte köpt några aktier i Starbreeze, och det är ett bra tecken för det innebär att han sitter på insiderinfo om vad som komma skall. Dock har en styrelseledamot tiodubblat sitt ägande i Starbreeze.

Varför jag tror att aktien kommer vara värd en investering?

EA har sedan länge gett ett project till Starbreeze vid namn RedLime, det är utan tvivel en uppföljare till kultspelet Syndicate som kom 1993. Det är ett spel gjort av den legendariska studion Bullfrog och kan räknas till ett av världens bästa spel i många äldre gamers ögon. EA patenterade många saker som kunde kopplas till Syndicate sommaren 2010 och samarbetet med Starbreeze har fördjupats. Starbreeze har även slutat utveckla Bourne på EA's begäran och jobbar enbart med Project Redlime.

Den 1 Mars på GDC visades ett hemligt spel upp inför lykta dörrar till en representant för EA, alla tre cheferna från Starbreeze deltog och sedan har det varit locket på. Däremot så visades UE3
motorn upp som Starbreeze har köpt in sig för framtida projekt, det är även troligt att det är Syndicate som visas upp i filmen, även om själva spelet kommer vara med UE3 motorn.

Den 10e eller 15e Mars kommer ett nytt hemligt spel "avslöjas" av Game reactor och flera andra medier, att det skulle vara något annat än Syndicate känns väldigt osannolikt, men kan dock ske såklart. Det är därför jag ser värde i den här aktien nu.

http://www.gamereactor.se/magcover/se/83.jpg

Jag tror och anser att aktien kommer dra iväg till MINST 30 öre och alltså ge en ökning på 50%, det är min låga värdering av en aktie som kan sticka iväg enormt.

Spoiler:
"Enligt http://www.vgchartz.com så var det år 2010 25 spel som sålde mer än en miljon spel till Xbox 360, 40 % (10) av dessa lanserades av EA. För Sony Playstation 3 var siffran 30 spel där EA även där stod för 33 % (10). För båda konsolerna var det EA som var Nr 1 för flest sålda spel över en miljon kopior så det kan antas att det är en stor sannolikhet att Redlime blir en storsäljare.

För att göra en jämförelse så valdes två spel ut som har vissa likheter med Syndicate (Redlime) där urvalet var begränsat till ovanstående miljonsäljare lanserade av EA. Valet blev Dead Space och Battlefield: Bad Company 2.

Taget att royaltygränsen ligger mellan 1,5 – 2,0 miljoner ex så kan 1,7 användas. Royaltyn varierar men 60 kr/spel är rimligt. Av det går 30 % till personalen och 70 % till Star. Detta har numera omförhandlats där maxgränsen är 30 % för personalen men för Redlime gäller nog 30 % rakt av.

Dead Space sålde 2,45 miljoner exemplar för x360 och ps3 men pc redovisas inte så uppskattningsvis kan 200 000 ex läggas till med en summa på 2,65 miljoner ex.

2,65 – 1,7 = 0,95

0,95 * 60 = 57

57 * 0,7 = 39,9

Cirka 40 mkr genererar alltså Redlime till företaget vid en ganska bra försäljning.

Battlefield: Bad Company 2 sålde totalt 5,14 miljoner exemplar på x360, ps3 samt pc.

5,14 – 1,7 = 3, 44

3,44 * 60 = 206,4

206,4 * 0,7 = 144,48

Cirka 145 mkr går till företaget vid en mycket bra försäljning.

Prognosen blir då, när man även räknar med den eventuellt långsiktiga vinsten 10 mkr/år, mellan 50- 155 mkr i vinst på årsbasis det år royaltyn betalas ut. Star har stora ackumulerade förlustavdrag så till en början blir det ingen skatt på en del av vinsten.

Ett p/e tal på 20 kan motiveras genom att förväntningarna kommer bli väldigt stora om allt faller väl ut för Star. Bortser man från skatt, taget ett p/e tal på 20 med 750 miljoner aktier, så blir en rimlig värdering mellan 1,33 kr och 4,13 kr . Ställ det mot dagen värdering på 19 öre.

Då kan man förstå att en av styrelseledamöterna tiodubblade sitt innehav för någon månad sedan."

Lite rörigt nu, men jag svarar gärna på frågor.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
KP (+9)

Senast redigerad av Lemasive den 2011-03-06 klockan 20:55.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat