Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-03-06, 19:49   #1
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

2011-03-06 Starbreeze - Aktier


Datum: 2011-03-06
Tid: 20:33
Sport: Aktier
Land: Sverige
Liga: Annat
Match: Sverige -

Spel: Sverige
Insats:
Odds:
Bolag:

Motivering:
Jag har propsat lite för en aktie som heter Starbreeze, lite kort så är Starbreeze ett spelföretag i Uppsala. Dom har cirka 115 människor anställa och har utsetts flera gånger till Sveriges bästa spelföretag.


Den står idag på 20 öre och med eget kapital så är värdet per aktie 0.06 öre. Nyligen har den stigit med 100% pga byte av VD. Den här VDn har inte köpt några aktier i Starbreeze, och det är ett bra tecken för det innebär att han sitter på insiderinfo om vad som komma skall. Dock har en styrelseledamot tiodubblat sitt ägande i Starbreeze.



Varför jag tror att aktien kommer vara värd en investering?


EA har sedan länge gett ett project till Starbreeze vid namn RedLime, det är utan tvivel en uppföljare till kultspelet Syndicate som kom 1993. Det är ett spel gjort av den legendariska studion Bullfrog och kan räknas till ett av världens bästa spel i många äldre gamers ögon. EA patenterade många saker som kunde kopplas till Syndicate sommaren 2010 och samarbetet med Starbreeze har fördjupats. Starbreeze har även slutat utveckla Bourne på EA's begäran och jobbar enbart med Project Redlime.

Den 1 Mars på GDC visades ett hemligt spel upp inför lykta dörrar till en representant för EA, alla tre cheferna från Starbreeze deltog och sedan har det varit locket på. Däremot så visades UE3
motorn upp som Starbreeze har köpt in sig för framtida projekt, det är även troligt att det är Syndicate som visas upp i filmen, även om själva spelet kommer vara med UE3 motorn.

Den 10e eller 15e Mars kommer ett nytt hemligt spel "avslöjas" av Game reactor och flera andra medier, att det skulle vara något annat än Syndicate känns väldigt osannolikt, men kan dock ske såklart. Det är därför jag ser värde i den här aktien nu.

http://www.gamereactor.se/magcover/se/83.jpg


Jag tror och anser att aktien kommer dra iväg till MINST 30 öre och alltså ge en ökning på 50%, det är min låga värdering av en aktie som kan sticka iväg enormt.


Spoiler:
"Enligt http://www.vgchartz.com så var det år 2010 25 spel som sålde mer än en miljon spel till Xbox 360, 40 % (10) av dessa lanserades av EA. För Sony Playstation 3 var siffran 30 spel där EA även där stod för 33 % (10). För båda konsolerna var det EA som var Nr 1 för flest sålda spel över en miljon kopior så det kan antas att det är en stor sannolikhet att Redlime blir en storsäljare.

För att göra en jämförelse så valdes två spel ut som har vissa likheter med Syndicate (Redlime) där urvalet var begränsat till ovanstående miljonsäljare lanserade av EA. Valet blev Dead Space och Battlefield: Bad Company 2.

Taget att royaltygränsen ligger mellan 1,5 – 2,0 miljoner ex så kan 1,7 användas. Royaltyn varierar men 60 kr/spel är rimligt. Av det går 30 % till personalen och 70 % till Star. Detta har numera omförhandlats där maxgränsen är 30 % för personalen men för Redlime gäller nog 30 % rakt av.

Dead Space sålde 2,45 miljoner exemplar för x360 och ps3 men pc redovisas inte så uppskattningsvis kan 200 000 ex läggas till med en summa på 2,65 miljoner ex.

2,65 – 1,7 = 0,95

0,95 * 60 = 57

57 * 0,7 = 39,9

Cirka 40 mkr genererar alltså Redlime till företaget vid en ganska bra försäljning.

Battlefield: Bad Company 2 sålde totalt 5,14 miljoner exemplar på x360, ps3 samt pc.

5,14 – 1,7 = 3, 44

3,44 * 60 = 206,4

206,4 * 0,7 = 144,48

Cirka 145 mkr går till företaget vid en mycket bra försäljning.

Prognosen blir då, när man även räknar med den eventuellt långsiktiga vinsten 10 mkr/år, mellan 50- 155 mkr i vinst på årsbasis det år royaltyn betalas ut. Star har stora ackumulerade förlustavdrag så till en början blir det ingen skatt på en del av vinsten.

Ett p/e tal på 20 kan motiveras genom att förväntningarna kommer bli väldigt stora om allt faller väl ut för Star. Bortser man från skatt, taget ett p/e tal på 20 med 750 miljoner aktier, så blir en rimlig värdering mellan 1,33 kr och 4,13 kr . Ställ det mot dagen värdering på 19 öre.

Då kan man förstå att en av styrelseledamöterna tiodubblade sitt innehav för någon månad sedan."



Lite rörigt nu, men jag svarar gärna på frågor.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
KP (+9)

Senast redigerad av Lemasive den 2011-03-06 klockan 19:55.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 19:57   #2
 
Moffegrevs avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 1 278
Sharp$: 1644

Fighting 2013/2014
Stats: 40 - 92 - 6
ROI: 101.06%
Vinstprocent: 30.30%

Standard

Om det nu visar sig vara så att de släpper Syndicate, när tror du det kommer komma ut? Brukar ju finnas en viss tendens att spelpremiärer skjuts upp rätt länge.
__________________
Fighting 2013:

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Moffegrev är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 19:58   #3
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev Visa inlägg
Om det nu visar sig vara så att de släpper Syndicate, när tror du det kommer komma ut? Brukar ju finnas en viss tendens att spelpremiärer skjuts upp rätt länge.
Jag skulle gissa att målet är att nå Julen 2011, Starbreeze får även en bonus på 12.6 miljoner(exakt siffra har jag inte i huvudet) om dom är klara i tid. Så det lär nog jobbas på rätt bra där i Uppsala.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 20:02   #4
 
jaroitens avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: KOJAN
Inlägg: 838
Sharp$: 3307


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Mycket skeptisk till en analys av detta slag. Vad baserar du din riktkurs på? Är den bara tagen ur luften, typ "50% ökning låter bra.."
jaroiten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 20:08   #5
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jaroiten Visa inlägg
Mycket skeptisk till en analys av detta slag. Vad baserar du din riktkurs på? Är den bara tagen ur luften, typ "50% ökning låter bra.."
Den baseras på kursens riktning vid tidigare spelsläpp, båda betydligt mindre titlar på förhand än Syndicate. Kika på kursen vid aktuella tillfällen, dessutom så samlar sig hela bolaget för att spränga sig in i den medelstora/stora aktörernas värld.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 10:14   #6
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

"Starbreeze - Dekker [12]
dekker 10:26:56 Anmäl inlägget
#9 #10

Jag önskar jag kunde bringa mer klarhet i detta, men som vanligt "tyvärr" :(

Hur insiders agerar kan ju alltid annars vara en liten indikation på timing av kommande, i förväg kända, händelser...

mvh
dekker"


http://aktietorget.se/InsiderDetail....=25&Language=1
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 13:35   #7
 
gesons avatar
 
Reg.datum: okt 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 82
Sharp$: 900


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Bolaget har ju varit ett ständigt blödande sår och jag tvivlar på att det blir annorlunda nu.Visst gör dom ryck ibland på rykten osv men det låter alltid som att nåt stort är på gång och sen blir det nada. Kostar ju en del att hålla en persnalstyrka på 100 pers igång då inga intäkter kmr. Men lycka till iaf..
geson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 15:17   #8
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av geson Visa inlägg
Bolaget har ju varit ett ständigt blödande sår och jag tvivlar på att det blir annorlunda nu.Visst gör dom ryck ibland på rykten osv men det låter alltid som att nåt stort är på gång och sen blir det nada. Kostar ju en del att hålla en persnalstyrka på 100 pers igång då inga intäkter kmr. Men lycka till iaf..
Klart det blöder ut pengar när man tillverkar något, det är ju därför det får en skjuts vid släpp. Sedan skall dom etablera sig med DLC's som en inkomst under utvecklingstiden. Det här är det stora rycket för Starbreeze och jag tänker vara med.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 15:55   #9
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Precis allt pekar på att Starbreeze har fortsatta kontrakt med EA dessutom, inte fan köper man in sig på en dyr motor och nyanställer folk annars? Jag ser inte några orosmoln förutom en svag dollar som sagt.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 15:59   #10
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Fan vad kul med en uppföljare till Syndicate!

Hur menar du med resonemanget kring VDn som inte köpt aktier, rimligtvis sitter väl både VD och styrelseledamoten som handlat aktier i insynsställning? Att någon i styrelsen fetat på sitt innehav är väl en bättre indikation än att någon annan INTE har gjort det?

Dataspelsbranschen måste vara en av de jävligaste branscherna att spekulera i för övrigt, där snackar man högrisk. De sitter ofta på uppemot 100% lånade pengar och förskott och jobbar, precis som i det här fallet, på ETT gigantiskt projekt. Går det i stöpet på ett eller annat sätt är det godnatt.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 16:17   #11
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Fan vad kul med en uppföljare till Syndicate!

Hur menar du med resonemanget kring VDn som inte köpt aktier, rimligtvis sitter väl både VD och styrelseledamoten som handlat aktier i insynsställning? Att någon i styrelsen fetat på sitt innehav är väl en bättre indikation än att någon annan INTE har gjort det?

Dataspelsbranschen måste vara en av de jävligaste branscherna att spekulera i för övrigt, där snackar man högrisk. De sitter ofta på uppemot 100% lånade pengar och förskott och jobbar, precis som i det här fallet, på ETT gigantiskt projekt. Går det i stöpet på ett eller annat sätt är det godnatt.
Nja, det är ju en ny VD. Detta är dock bara vad jag har hört, att om man kommer in i ett företag och har insiderinfo får man inte köpa aktier. Han har alltså inte köpt en enda aktie, är det inte konstigt?
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 16:47   #12
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive Visa inlägg
Nja, det är ju en ny VD. Detta är dock bara vad jag har hört, att om man kommer in i ett företag och har insiderinfo får man inte köpa aktier. Han har alltså inte köpt en enda aktie, är det inte konstigt?
Har ingen järnkoll på lagstiftningen men jag vill minnas att det som gäller är att alla som sitter i ledningen ses som att de står i insynsställning och kan fällas för insiderbrott, men endast om de gör "snabba klipp" baserat på information som inte är tillgänglig för marknaden och har väsentlig påverkan på kursen. Så länge de håller i aktierna över en längre tid tror jag dock det är lugna gatan för styrelsenissarna att kamma hem sina små sidoinkomster.

Med reservation för att det var längesen jag läste på runt det här. Det lär ju vara en ganska "mjuk" lagstiftning iallafall i och med att det är överklassen som både sitter på infon och stiftar lagarna...
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 16:53   #13
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Avgående VD Kristiansson sålde hela sitt innehav för en vecka sen, där har du ett tecken att plocka med i beräkningen.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
jaroiten (+1)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 17:17   #14
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Avgående VD Kristiansson sålde hela sitt innehav för en vecka sen, där har du ett tecken att plocka med i beräkningen.
Ja, han sålde av allt. Det är ju ett naturligt steg att vilja gå vidare med både investeringar och karriären. Efter han avgick och sålde flög aktien iväg med 100%.


Edit : Säger inte att det här är något extremt jättesäkert, men jag tycker inte att en avgående VD som säljer av sina aktier för att han vill gå vidare i livet är skäl nog att avstå.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 20:57   #15
 
Soaps avatar
 
Reg.datum: dec 2010
Ort: Det karga nord
Inlägg: 852
Sharp$: 1843
Standard

Har nu läst tråden med sju sidor på trollens HQ, dvs flashback, som ger en intressant bild av läget. Jag tror att pre-release så kan detta vara en god affär. Men spelbranschen har ju en mördande konkurrens så även om spelet är helt ok när det släpps så kan det bli brädat av andra actionspel såsom Gears of War 3, Battlefield 3 osv.

Lemasive: gör du dina affärer på aktietorget eller vart handlar du?

I övrigt brände jag x antal timmar på Syndicate i unga år på min gamla mac. Jävlar vad kul det var att lira dåtidens föregångare till GTA!
__________________
"I must inform you that your betting account has now been closed and no further business may be executed on your behalf. We would like to take this opportunity to thank you for your past custom."
Soap är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td