Visa ett inlägg
Gammal 2011-03-26, 19:07   #20
eddieh
 
eddiehs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 3 266
Sharp$: 1732

No Brakes
Stats: 302 - 276 - 12
ROI: 116.75%
Vinstprocent: 52.25%

Standard

Då är det så äntligen dags att kicka igång 2011 års säsong.Den officiella premiären sker ikväll då engelska ligan drar igång med en match.Det är Eastbourne som tar emot Wolverhampton.

Tänkte komma med lite reflektioner angående den turbulenta vinter som har varit,och fortfarande i allra högsta grad är inom sporten.Jag tänker naturligtvis på bråket om de nyinförda ljuddämparna.För er som inte känner till det så kommer här en kort genomgång.

FAKTA Ljuddämpare i Speedway

Av miljöskäl har Internationella Motorcykelförbundet FIM bestämt att ljudnivån på alla speedwaybanor inte får överstiga 115 decibel vid mätning två meter från ljuddämparen, ett krav de gamla ljuddämparna inte klarade av.
De nya ljuddämparna ger större motstånd vilket innebär att motorerna tappar i effekt, något motortrimmarna nu försöker kompensera.
Förarna har protesterat mot de nya dämparna eftersom de anser att olycksrisken ökar.


Det är allt som allt sex banor i Europa som det har inkommit klagomål på angående ljudnivån,och det tycker FIM är värt att ändra de sportsliga förutsättningarna helt på.So what? Några decibel hit eller dit vad spelar det för roll?Kanske den oinvigde tänker,men faktum är att det här är ett katastrofalt dåligt beslut för speedwaysporten...

Vi kommer nu att få en fördyring av sporten,där "vanligt" folk inte kommer ha råd att tävla,eftersom man tidigare kunde köra en motor cirka 35-40 heat innan renovering.Med den nya ljudämparen är livslängden halverad.Motorerna blir helt enkelt för varma när inte avgaserna kan komma ut lika lätt.Pappskallarna på FIM menar att eftersom man använder sig av den nya ljuddämparen på Isracing,så finns det inget hinder för att också använda den inom Speedway.Men det är två helt skilda sporter,(dels det vädermässiga, kylan hjälper till att kyla motorerna) och sedan även det åktekniska.Inom Isracing gasar man fullt på rakan för att sedan inte ha något gaspådrag igenom kurvan,i Speedway håller man nästintill fullgas i fyra varv.

Detta kommer innebära att omkörningar inom Speedway,kommer att bli mer sällsynta.Det beror på att motorerna kommer att sacka när en förare försöker sig på en omkörning i ytterkant,där materialet ligger.Det blir alltså mer "följa-John" tävlingar,vilket kommer innebära mindre publik på matcherna.Vi har också den ökade skaderisken som de nya ljuddämparna kommer innebära.På en slagig och ryckig bana,är det tyvärr risk att förarna kommer turas om att vara bowling-klot och bowling-käglor.När det nu i princip kommer att vara omöjligt att köra om på ytterkant,kommer risktagandet på innerspår att öka.När alla förare ska köra i samma spår under en tävling,kommer det bli gropigt och slagit där och risken är stor att bakomvarande förare kommer få res på sin cykel och träffa framförvarande förare i sidan.

På små korta banor som t.ex Lakeside,Wolverhampton och Ipswich i UK,och Norrköping Hagfors i Sverige,kommer nog inte skillnaden bli så stor.Men på de polska banorna som är långa och oftast med mycket fäste och mycket gropar kommer införandet av den nya ljuddämparen få katastrofala följder...

Därför har också det polska förbundet reagerat och helt sonika förbjudit den nya i ljuddämparen i Polen,samt också de polska förarna att tävla med den nya ljuddämparen utomlands.Förhoppningsvis är inte det sista ordet sagt i den här soppan,helt klart är iallafall att FIM inte kommer vika sig den här gången.Återstår att se om polackernas hot om att inte ställa upp i GP och Lag-VM står fast.Prestige var nyckelordet...


Tänkte avsluta detta inlägg,med en tillbakablick på ett minnesvärt heat i fjolårets avgörande final i UK.Det är Chris Harris (perfa och min egen speciella favoritförare) som står för den mesta dramatiken i det här klippet.Det är segt virke i speedwayförare...
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=ff1XQE_8WOE[/ame]
Väl mött på måndag.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
performance (+5), Arch (+5)

Senast redigerad av eddieh den 2011-03-26 klockan 19:22.
eddieh är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat