Jag fick en liten intressant tanke som det kan vara roligt att diskutera här. Det va ju lite smådrag kring melodifestivalen här på sharps i år och i nått sammanhang så läste jag att det fanns tre siffriga odds på att något bidrag skulle vinna deltävlingen och gå vidare till direkt final, det fanns till och med 500 gånger pengarna på något bidrag.
Denna typ av tävlingar kan man ju både spela på och påverka själv utan att det är något konstigt med det, dock så gör ju inte 1 person någon skillnad. Staten limiterar väl inga spelare så vitt jag vet utan alla kan väl spela 1000 kr på alla spelalternativ.Teoretiskt sett skulle man kunna tjäna enorma pengar på det här, problemet tidigare va att man visste inte hur många röster som skulle krävas för att se till att det extremt nederlagstippade bidraget som man spelar på skulle vinna och gå vidare.
Det blev ju stora rabalder kring röstningen i år och därför har SVT släppt alla röst resultat från alla tävlingar i melodifestivalen 2011 och därmed kan man ju ha ett hum om vad som skulle krävas för att få ett sånt här projekt att gå igenom.
Röster Melodifestivalen 2011
Jag har ju ingen aning om vad oddsen va på de olika bidragen men man kan ju ta ett exempel, i deltävling 1 krävdes det 60 512 röster för att ta förstaplatsen och gå direkt till final, 89 175 röster fick Eric Saade som va bäst i deltävlingarna.
Säg då att man med 100 000 röster är säker på att ett bidrag vinner, det skulle innebära att till exempel 1000 av oss på sharps lägger 100 röster var på ett bidrag som står i 500 gånger pengarna.
Vi placerar spelen samtidigt på någon udda tid vilket skulle minska risken att staten hinner låsa spelet när de märker att det rasar in pengar på ett spel och sedan ser man till att rösta på det bidraget man spelat på.
Skulle 1000 personer satsa 1000 kr hos staten och rösta 100 gånger för 3.60 kr/ samtal-sms så skulle varje person riskera 1360 kr för att om allt går som jag skrivit vinna 500 000 kr var.
Att det ska gå är väl nästintill omöjligt, det vet jag, men jag tycker tanken är intressant, problem som kan uppstå är:
Staten kommer låsa spelet när de märker att det rasar in pengar på ett spel som normal inte skulle få många kronor alls, det kan man ju försöka undvika genom att alla spelar mer eller mindre samtidigt och gör det när statens oddssättare är på kaffe rast.
Svt kan få "röstkaos" igen när de får order av staten att detta bidraget måste dra sig ur/ får inte gå vidare eftersom det skulle innebära att staten får betala ut 500 000 000 kr till oss
Det är svårt att få ett större antal personer att göra en sak som man bestämt.
Men om det går åt helvete på grund av någon anledning så har man ju ändå "bara" förlorat 1360 kr. Det är ju inget olagligt att spela 1000 kr på ett spel och sen rösta på det eller? I såna fall skulle man ju inte kunna spela på det?
Låt höra, hur går tankarna, varför går detta inte att genomföra, eller går det?