Visa ett inlägg
Gammal 2011-05-02, 11:58   #89
Zimond

Zimonds avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 1178

Who Is John Galt?
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av madjedo Visa inlägg
Jag tror inte vi behöver dra urval ifrån alla La Liga matcher.

De enda matcherna som är av intresse är de "viktiga" matcherna. Vilka är det? Jo det är CL-matcher och El Clasicos. Inget mer (och matcher där mycket stått på spel). Att dra urval ifrån matcher mot bottenlag som t ex Almeria är knappast till någon nytta. I såna matcher krävs knappast tolkningsföreträde eller att ens behöva påverka domaren starkt med hjälp av superfilmningar & dylikt.

Ska man dra statistiska slutsatser om en population så väljer man rätt urvalsgrupp, alltså CL och Clasicos.

Kollar vi på dessa matcher tror jag vi ser en klar fördel Barcelona, från 2 säsonger bakåt. När det var tydligt vilka som drog det längre strået i det maktskifte Borell syftar på.
Vi ska alltså använda oss av så få matcher som möjligt när vi gör ett statistiskt urval? Hur många är dom matcher du pratar om förresten? AIK, Chelsea, Inter, Arsenal, El Clasico X2?

I stora drag domslut till fördel för Barca som jag kommer på direkt ur minnet just nu:

-AIK - Hörnbytet
-Chelsea - Straffar x4(?)
-Inter - Mottas utvisning
-Arsenal - Van Persies utvisning
-El Clasico - Albiols och Pepes utvisning

Det är 9 tveksamma/felaktiga domslut som gått Barcas väg i stormatcher.

En liknande lista på domslut som gått emot Barca.

-Chelsea - Abidals utvisning, en straff Terry hands.
-Inter - D. Militos godkända offsidemål, en straff Sneijder bensax, Bojan bortdömt mål.
-Arsenal - Messis bortdömda mål.

9-6 till fördel Barcelona alltså. Vad säger det? Just det. Ingenting. Eftersom det här är ett bettingforum kan vi översätta detta till spelteori.

Även om dom flesta redan borde förstå vart jag vill komma tänker jag trots allt förklara med ett övertydligt exempel, då jag får känslan av att vissa inte vill försöka förstå vad jag menar.

Vi har ett Roulettehjul, där färgen röd symboliserar ett fördelaktigt domslut för Barcelona och svart ett för deras motståndare. Kulan är domaren och varje snurr (match) kommer han att göra ett tveksamt domslut. Som ni märker är sannolikheten lika stor att domslutet gynnar båda lagen.

Vi snurrar hjulet 15 gånger och noterar att kulan hamnar på röd 9 gånger, medan den endast trillar på svart 6 gånger. Är det utifrån detta rimligt att dra en slutsats att roulettehjulet är riggat till den röda färgens fördel?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
RobinD (+10), Kirtap (+10)

Senast redigerad av Zimond den 2011-05-02 klockan 11:59.
Zimond är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat