Visa ett inlägg
Gammal 2011-05-04, 20:04   #145
madjedo
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 110
Sharp$: 938

Fotboll 11/12
Stats: 18 - 13 - 6
ROI: 133.62%
Vinstprocent: 58.06%

Standard

Ok, här kommer FIFAS definition på "Serious Foul Play". Det vill säga, den foul som ger rött kort.

"Serious foul play
A player is guilty of serious foul play if he uses excessive force or brutality
against an opponent when challenging for the ball when it is in play.
A tackle that endangers the safety of an opponent must be sanctioned as
serious foul play.

Any player who lunges at an opponent in challenging for the ball from the
front, from the side or from behind using one or both legs, with excessive force
and endangering the safety of an opponent is guilty of serious foul play.

A player who is guilty of serious foul play should be sent off and play is
restarted with a direct free kick from the position where the offence occurred
(see Law 13 – Position of free kick) or a penalty kick (if the offence occurred
inside the offender’s penalty area).
"

Nu så... För mig är Pepe's foul mot Alves inte brutal. Varför? Jo, han träffar bollen. Och då han träffar bollen så riskerar han inte Alves hälsa eller fysik. Plus att man får skylla sig själv om man väljer att använda små mini-benskydd istället för vanliga. Sen ska man inte heller göra fotboll till någon sissy sport. Lite tufft är det, och det finns risker, det ska man vara medveten om.

Alltså bedömmer jag tacklingen vara i vad fifa kallar "Reckless"

“Reckless” means that the player has acted with complete disregard to the
danger to, or consequences for, his opponent.
• A player who plays in a reckless manner must be cautioned


Alltså gult kort. Men det är lätt nu i efterhand att säga eftersom man sett repris. Om någon har video på vart domaren stod, så måste man ju liksom så att säga, bedöma hans bedömning. Vilken vinkel hade han? Kanske såg det uppenbart ut ifrån hans vinkel att Pepe var "brutal".

Hela dokumentet kring hur FIFA domare ska sköta röda/gula/varningar, finns: http://www.fifa.com/mm/document/worl...4/28/law12.pdf

Men återigen... det bättre laget gick vidare ändå. Och återigen vill jag bara understryka de överdrivna hollywood skådespelarna som finns på fotbollsplan idag. Jag tror inte Pepe hade sänts ut ifall Alves inte filmade.

Jag vill se böter, eller gula kort efter matchen mot liknande filmningar där man tydligt ämnar att påverka domaren. Tar ju bara några sekunder att bedöma det. Nån nisse får ändå FIFA/UEFA anställa som kan sköta det. De har råd. pff, potatispengar.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
KP (+2), bokis29 (+1), Slurf (+5)
madjedo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat