Hejsan!
Efter att flera år ha följt nhl och nfl är det nu dags för mig att sätta mig in i den minst tempofyllda sporten av de amerikanska,
baseballen. Har absolut ingen som helst erfarenhet utav baseball utan den här dagboken är framförallt till för att jag ska
lära mig så mycket som möjligt(och ha en sport att följa över sommaren). Så som jag fattat det så vinner
underdogen mer matcher i Baseball än någon annan amerikansk sport och det är framförallt underdogs jag kommer spela.
Ramlade över ett trevligt(?) system på nätet som gick ut på att man tittade på dagens lista av matcher och sedan tar man bort de matcher där
underdogen har ett odds på över 2.5. Man tar sedan bort de matcher där underdogen har
förlorat 3 eller fler matcher i rad, alternativt där favoriten har
vunnit 3 eller fler i rad.
Efter detta börjar man titta på vilken pitcher lagen använder sig av. Om favoriten har en pitcher som ligger på
top 20-25 i NERA så skippar man även den matchen. Informationen om NERA läser man på dessa:
American League
http://www.usatoday.com/sports/sagarin/alp11.htm
National League
http://www.usatoday.com/sports/sagarin/nlp11.htm
När man då använt sig av de här tre stegen så återstår det X antal matcher. Där tittar jag sedan lite mer ingående på statistiken så inte en underdogs pitcher kanske är 0-14 mot just det laget. Om inte så är fallet och det känns bra så blir det ett bet
Jag ska tillägga att jag har ingen som helst aning om det här systemet kommer fungera i längden eller om jag kommer tjäna några som helst pengar, men det jag vet är att jag kommer lära mig mer om baseball
I detta system skulle man även spela på
UNDER i totalen om båda lagens pitcher befinner sig på top 20 i någon utav de två ligorna. Detta kommer jag följa.
De spel jag lägger upp kommer nog mestadels vara utan motivering, utan de ska bara ha "klarat" de tre stegen.
Frågor, diskussioner, beröm, påhopp, idiotförklaringar och dylikt är mer än välkommet!
Om det är någon som har erfarenhet av det här systemet så får den gärna berätta hur det gått för dem.
Nu kör vi!