Silly Season 2011
Skapar en tråd för kanske en av de roligaste delarna av hela fotbollsåret, nämligen Silly Season.
I denna tråd diskuterar vi rykten, klara övergångar, vad våra lag bör och inte bör göra. I denna tråd håller vi inte på och tjafsar om vi håller på olika lag och vi håller nivån hög. Inget trams så att säga!
Mitt favoritlag alla kategorier: Liverpool FC
Har gjort en av de sämre säsongerna totalt sett tillsammans med föregående år. Vi har inte missat Europaspel sedan säsongen 00/01 om jag minns korrekt.
När Roy Hodgson fick sparken i vintras låg vi på en 12e plats 5 poäng över nedflyttningsstrecket. Efter han fick gå vet de flesta att Liverpool klättrat en del, faktiskt det lag som efter Chelsea tog flest poäng på vårsäsongen om inget hände iom att vi förlorade de två sista matcherna och tyvärr lät EL-platsen gå till Spurs.
Trots detta ser jag som Liverpool suppoter ett starkt ljus i tunneln, FSG som är nya ägare utav klubben har tydligt visat att de är av annat virke än Humle & Dumle som vi hade innan som körde föreningen i botten.
Då pratar jag inte om att det enbart har kommit in pengar, utan ett en vinnarmentalitet, en professionalism som vi har saknat länge. FSG är ju verksamma i MLB och Boston Red Sox, inte för att jag på något sätt kan något av sporten men de var väl med och förde Red Sox till sin första vinst någonsin eller iaf på mycket länge.
I liverpool har de lyckats skapa, på väldigt kort tid, en harmoni som vi inte skådat sedan ptja framgångsåren med Rafa iaf.
King Kenny har tillsammans med Steve Clarke, och David Comolli (mannen som scoutade Bale åt Spurs....) med flera lyckats skapa självförtroende i truppen och fått laget att tro på framtiden. PÅ den ekonomiska sidan har vi från och med nästa säsong det bästa sponsoravtalet i PL läste jag någonstans.
Det har införts en ny värvningsstrategi och en sådan jag gillar. Vi ska värva för framtiden, det kan innebära spelare till akademin, men även spelare som Suarez och Caroll som är etablerade men har många år framför sig.
Hur ser det ut i truppen då?
Reina har gått ut och sagt att han stannar, eventuellt kommer en ny backup värvas då vi snart bara har unga killar där bakom.
Backlinjen, i och med genombrotten av Kelly, Flanagan och Robinson så måste jag säga att med rätt förutsättningar kan Liverpool sitta på 3/4 delar av en kommande Engelsk försvarslinje. Det krävs en hel del för det, men samtliga tre (framförallt Kelly och Flanagan) har gjort stora intryck.
Kyrgiakos, Aurelio och kanske agger får lämna. Ersättare som det pratas om är Cahill, Dann, Sakho, Enrique m fl.
Mittfältet behöver breddas och rensas ut, spelare som Joe Cole, Maxi Rodrigues, Chris Mavinga och Christian Poulsen hänger i luften för att bli skeppade.
Här pratades det om allt för många för att hålla koll, men Mvila, Young, Downing, Hazard, Marveaux, De Bryune Adam, Mata med flera sägs vara på önskelistan.
Jag anser att varken Downing eller Young är spelare vi vinner PL tack vare, men de kanske höjer sig och är klar bättre än våra wings idag.
Hazard är en våt dröm såklart...
I anfallet lär vi skeppa Ngog och Jovanovic och det pratas om Wickham, Lukaku och några fler.
Min önskan är att vi satsar på att plocka in 3-4 kvalitetsspelare och inte köper 7-8 spelare för att bredda. Vi har många starka ungdomar till bredden, se bara på U19-truppen i England där vi har med Conor Coady, Jack Robinson, John Flanagan, Michael Ngoo, Andre Wisdom, Tom Ince samt Jonjo Shelvey.
3 av dessa har spelat en del i år och lägg till Spearing och Kelly så är det ytterliggare två unga spelare som har visat att de klarar av att fylla luckor och rotera.
Låt det börja!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten: performance (+5), Vlad (+1)
|