Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-06, 16:31   #11
dgothe
 
dgothes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 347
Sharp$: 1075

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith Visa inlägg
Så om jag förstår din länk rätt: Yankees ska ha en vinstprocent på 65,35% fast de i verkligheten har 61.6%? Det betyder alltså att de ska ha 90 vinster istället för 85. Inte för att det säger mig mycket då jag inte är speciellt insatt i baseball. Men syftet med formeln är alltså att förutspå vinstprocenten, utifrån gjorda och tillåtna runs? Klickade in mig på: http://en.wikipedia.org/wiki/Sabermetrics och där fanns ju en hel del statistik som säkerligen kan användas i att räkna ut förväntad vinst för ett lag. Får jag nog sätta mig in i hur baseball spelas först om det skall vara användbart.
Om riktig Win% och Pyth Win % diffar vid ett visst tillfälle indikerar det (om än inte helt 100%igt) om ett lag haft flyt eller oflyt (eller spelar enligt förväntan).

Ett lag som gjort få runs i förhållande till vad de släppt till (i.e. Runs allowed) men ändå har en hög vinstprocent kan sägas ha haft flyt, och det flytet kommer att jämnas ut efter ett tag då Pyth och vanlig Win oftast är förhållandevis jämna vid säsongens slut.

I vår lilla värld, bettingvärlden, ser vi Win% som en styrkeindikator för ett lag, och Pyth Win% kan då sägas vara en lite bättre styrkeindikator än vanlig Win%.

Nackdelen med Pyth är att runs allowed inte kan ställas för sig själv, då lagen byter pitcher varje dag, och pitchern är av av de största faktorerna till runs allowed. Därför måste man ta pitchern i beaktande om man vill använda sig av Pyth, antingen genom ERA, FIP eller xFIP.. sen får man givetvis inte glömma att en SP ytterst ytterst sällan pitchar en hel match, så du måste tänka på bullpen också.. allt för att kunna ge laget en styrkeindikator..

Steg två är sedan frågeställningen, hur stor är chansen att Lag A slår Lag B.. men det är en annan historia.
__________________
"Alla kan inte som jag koppla bort känslorna och se siffrorna" - pilen

-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat