Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-09-01, 15:01   #1
 
AdamSmiths avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 64
Sharp$: 236

Streak NHL
Stats: 54 - 53 - 0
ROI: 114.52%
Vinstprocent: 50.47%

Standard

Frågor ang. systematiken bakom picks


Hejsan Sharps! Efter att ha läst runt lite på forumet tänkte jag dra igång en tråd. De flesta här inne verkar syssla med professionell betting och det är till den ligan jag tänkte ta mig. I dagsläget är jag enbart sportintresserad och lägger in vad för spänningens skull. Vad jag har frågor om är dock huvudsakligen följande:

Hur ser systematiken ut bakom vadet? Jag har läst på syftet med värde, överoddsen, mm, men kan inte riktigt förstå vad beslutet grundar sig på eller hur de grundas. Gör ni powerrating-system och jämför sedan dessa med med spelbolagens odds? I sådana fall, hur lägger man lämpligast upp sitt rating system? All den datan, per sport och liga som finns tillgänglig kan lätt bli överväldigande menar jag.


Smith
AdamSmith är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 16:11   #2
 
Khans avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 172
Sharp$: 2322
Standard

Du vill alltså veta hur en person kommer fram till att det finns värde på 1.67 på Åtvidaberg hemma mot Hammarby t.ex? Det finns tyvärr inget enkelt svar på den frågan, isåfall skulle denna bransch inte existera . Alla har sin stil att cappa på, att statistik ligger som grund för de allra flesta är dock odiskutabelt.

En del bygger ihop sina egna matematiska modeller, där man matar in data och ut ploppar ett svar, sedan bestämmer man sig huruvida svaret är värt att spela på eller inte. Vissa spelar enbart på odds som droppar och andra kollar på statistik och cappar sen matcherna i huvudet. Det gäller att hitta vad som fungerar bäst för dig.

Be inte om att folk ska avslöja sina capping-hemligheter dock, men de hjälper säkert gärna till att utveckla din egen stil . Jag har dessutom helt ändrat tankesätt sen jag började med betting, nu tänker jag inte längre: Vem tror jag kommer vinna? Nu tänker jag: Hur stor är chansen för lag X att vinna? Om jag kommer fram till att Åtvidaberg har mer än 60% chans att vinna mot Hammarby hemma, ja då är 1.67 spelbart.
Khan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 17:25   #3
 
Shell Peppes avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Blue Berry Hill
Inlägg: 1 045
Sharp$: 987

NHL Grind 14-15
Stats: 19 - 31 - 3
ROI: 93.74%
Vinstprocent: 38.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith Visa inlägg
Hejsan Sharps! Efter att ha läst runt lite på forumet tänkte jag dra igång en tråd. De flesta här inne verkar syssla med professionell betting och det är till den ligan jag tänkte ta mig. I dagsläget är jag enbart sportintresserad och lägger in vad för spänningens skull. Vad jag har frågor om är dock huvudsakligen följande:

Hur ser systematiken ut bakom vadet? Jag har läst på syftet med värde, överoddsen, mm, men kan inte riktigt förstå vad beslutet grundar sig på eller hur de grundas. Gör ni powerrating-system och jämför sedan dessa med med spelbolagens odds? I sådana fall, hur lägger man lämpligast upp sitt rating system? All den datan, per sport och liga som finns tillgänglig kan lätt bli överväldigande menar jag.


Smith
Det är i dessa lägen vi förlitar oss på makapären

https://www.sharps.se/spreadsheet/booreds-mackapar

Även om den på senare tid varit lite streaky, men det beror naturligtvis på att innehavaren ägnar för mycket tid åt en viss japansk flickgrupp istället för att mata in data korrekt.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
kingscania (+1)
Shell Peppe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 18:08   #4
 
AdamSmiths avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 64
Sharp$: 236

Streak NHL
Stats: 54 - 53 - 0
ROI: 114.52%
Vinstprocent: 50.47%

Standard

Haha ja, den såg väl dock inte speciellt träffsäker ut dock. Men angående ratingsystem, vad finns det för råd där ute? Min tanke har varit att göra ett rating system för varje kategori och sedan dela ut dessa till lagen, med en faktor mellan 1 och 0. Exempel:

Senaste 3 matcherna.
3 vunna, är maximalt 9 poäng vilket då skulle ge 1
2 vunna, en oavgjort, är 7 poäng, vilket då skulle ge 0.8 eller dyl.

Är detta ett rimligt upplägg? Vad bör beaktas? Vilken statistik kan tänkas vara relevant? Och framförallt, hur bör man programmera in denna data automatiskt. Blir ett heltidsjobb att uppdatera varje kategori i varje liga, efter varje match.



Adam Smith
AdamSmith är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 18:24   #5
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith Visa inlägg
Haha ja, den såg väl dock inte speciellt träffsäker ut dock. Men angående ratingsystem, vad finns det för råd där ute? Min tanke har varit att göra ett rating system för varje kategori och sedan dela ut dessa till lagen, med en faktor mellan 1 och 0. Exempel:

Senaste 3 matcherna.
3 vunna, är maximalt 9 poäng vilket då skulle ge 1
2 vunna, en oavgjort, är 7 poäng, vilket då skulle ge 0.8 eller dyl.

Är detta ett rimligt upplägg? Vad bör beaktas? Vilken statistik kan tänkas vara relevant? Och framförallt, hur bör man programmera in denna data automatiskt. Blir ett heltidsjobb att uppdatera varje kategori i varje liga, efter varje match.



Adam Smith
Du har många fler faktorer än så för en korrekt powerrating beroende på vilken sport du vill rikta in dig på.
Uppskattat antal mål insläppta/gjorda för hemma resp bortalag exempelvis är väl bland de viktigare. Då du genom dom kan fördela de i poission och räkna ut ett och annat. Diverse klassificering utav lag. När lag på top 4 möter ett bottom 4 lag etc.
Kika lite på http://www.prematches.com/ så kan du se vad de räknar med.
ELO-rating (http://en.wikipedia.org/wiki/Elo_rating_system) osv osv osv.
Till detta har du sedan vinklingar av odds. Spelar de på konstgräs? Natur? Är det +/-? Regnar det? Vad säger det om målskörden? +/-?

Boored på forumet har byggt upp en sådan rating som du pratar om. Den är betydligt mer komplicerad än så. Om du besöker chatten kanske du kan få en printscreen av honom då han inte räds för att lägga upp sådant. Sedan är frågan om du förstår något utav bilden. Dock lär du få ett litet "hum" iaf.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-09-03, 19:31   #6
 
the_puntings avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Västernorrlands Län
Inlägg: 32
Sharp$: 286
Standard

Matematik och statistik är två bra färdigheter när det gäller sånt här.

Bill James Pythagorean Theorem of Baseball är ett exempel på en matematisk modell som kan användas. Den funkar säkert på andra lagsporter också, men exponenten bör då ändras.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pythagorean_expectation

Detta är så klart inte tillräckligt för att utgöra en värdering i sig självt, men kan vara en bra indikator.

EDIT: Tog bort information jag inte kan stå för.

Senast redigerad av the_punting den 2011-09-03 klockan 19:39.
the_punting är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 09:31   #7
 
AdamSmiths avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 64
Sharp$: 236

Streak NHL
Stats: 54 - 53 - 0
ROI: 114.52%
Vinstprocent: 50.47%

Standard

Så om jag förstår din länk rätt: Yankees ska ha en vinstprocent på 65,35% fast de i verkligheten har 61.6%? Det betyder alltså att de ska ha 90 vinster istället för 85. Inte för att det säger mig mycket då jag inte är speciellt insatt i baseball. Men syftet med formeln är alltså att förutspå vinstprocenten, utifrån gjorda och tillåtna runs? Klickade in mig på: http://en.wikipedia.org/wiki/Sabermetrics och där fanns ju en hel del statistik som säkerligen kan användas i att räkna ut förväntad vinst för ett lag. Får jag nog sätta mig in i hur baseball spelas först om det skall vara användbart.

Senast redigerad av AdamSmith den 2011-09-05 klockan 09:32.
AdamSmith är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 09:40   #8
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Användaren dgothe på forumet kör sabermetrics på MLB.
Såhär har året och förra årets säsonger gått.

https://www.sharps.se/spreadsheet/sabermetrics
https://www.sharps.se/spreadsheet/sabermetrics2011

Kördes även en på NHL förra säsongen med bra resultat
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 14:28   #9
 
LadyDeWinters avatar
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 156
Sharp$: 160


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Har lyckats skapa ett macro nu som kan tanka ner alla historiska pinnacleodds och ö/u-linor i fotboll, hockey, basket och handboll. Vilken liga eller sport tycker ni jag ska lägga ner min själ i den närmaste tiden?
LadyDeWinter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 16:01   #10
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 884
Sharp$: 6562

2018
Stats: 30 - 35 - 0
ROI: 110.85%
Vinstprocent: 46.15%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LadyDeWinter Visa inlägg
Har lyckats skapa ett macro nu som kan tanka ner alla historiska pinnacleodds och ö/u-linor i fotboll, hockey, basket och handboll. Vilken liga eller sport tycker ni jag ska lägga ner min själ i den närmaste tiden?
Hockey
oggeb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 16:31   #11
 
dgothes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 347
Sharp$: 1075

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith Visa inlägg
Så om jag förstår din länk rätt: Yankees ska ha en vinstprocent på 65,35% fast de i verkligheten har 61.6%? Det betyder alltså att de ska ha 90 vinster istället för 85. Inte för att det säger mig mycket då jag inte är speciellt insatt i baseball. Men syftet med formeln är alltså att förutspå vinstprocenten, utifrån gjorda och tillåtna runs? Klickade in mig på: http://en.wikipedia.org/wiki/Sabermetrics och där fanns ju en hel del statistik som säkerligen kan användas i att räkna ut förväntad vinst för ett lag. Får jag nog sätta mig in i hur baseball spelas först om det skall vara användbart.
Om riktig Win% och Pyth Win % diffar vid ett visst tillfälle indikerar det (om än inte helt 100%igt) om ett lag haft flyt eller oflyt (eller spelar enligt förväntan).

Ett lag som gjort få runs i förhållande till vad de släppt till (i.e. Runs allowed) men ändå har en hög vinstprocent kan sägas ha haft flyt, och det flytet kommer att jämnas ut efter ett tag då Pyth och vanlig Win oftast är förhållandevis jämna vid säsongens slut.

I vår lilla värld, bettingvärlden, ser vi Win% som en styrkeindikator för ett lag, och Pyth Win% kan då sägas vara en lite bättre styrkeindikator än vanlig Win%.

Nackdelen med Pyth är att runs allowed inte kan ställas för sig själv, då lagen byter pitcher varje dag, och pitchern är av av de största faktorerna till runs allowed. Därför måste man ta pitchern i beaktande om man vill använda sig av Pyth, antingen genom ERA, FIP eller xFIP.. sen får man givetvis inte glömma att en SP ytterst ytterst sällan pitchar en hel match, så du måste tänka på bullpen också.. allt för att kunna ge laget en styrkeindikator..

Steg två är sedan frågeställningen, hur stor är chansen att Lag A slår Lag B.. men det är en annan historia.
__________________
"Alla kan inte som jag koppla bort känslorna och se siffrorna" - pilen

-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 07:09   #12
 
AdamSmiths avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 64
Sharp$: 236

Streak NHL
Stats: 54 - 53 - 0
ROI: 114.52%
Vinstprocent: 50.47%

Standard

Ok, då är jag med. Det känns som att det är amerikanska sporter som är de mest statistikvänliga, och därmed ger störst utrymme för fungerande spelmodeller. Hur ser det ut med fotboll? Hur rekommenderar ni här inne att man väger de olika faktorerna (insläppta mål, gjorda mål, borta stat, hemma stat)? Man måste ju ta ett beslut om vilken av dessa som skall väga mer (vara av högre procentuell vikt för vinst) än en annan, vad jag uppfattat det som.
AdamSmith är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 22:23   #13
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 110
Sharp$: 938

Fotboll 11/12
Stats: 18 - 13 - 6
ROI: 133.62%
Vinstprocent: 58.06%

Standard

Alltså. jag har fan inte hört talas om något av dessa system tidigare. Till och med pythagoras har nämnts! Pythagoras? WTF?

Men det låter mer som "system" som systematiskt, genom att enkelt klicka in lite statistik i excel liknande program ska säga till dig om det är ett överodds eller inte...

Tror du själv på det eller? Om du ska gå plus på odds, till och med bara för några extra tusenlappar i månaden, så finns bara ett råd jag kan ge: Tid och engagemang! Tro inget annat... Puff, over and out.
madjedo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-09-20, 06:59   #14
 
Pohjans avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: Båstad
Inlägg: 419
Sharp$: 1704

Crusher
Stats: 177 - 177 - 12
ROI: 97.88%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Det är både rätt och fel.. Ok det kan ta lite tid att programmera ett program men sen sköter det mesta sig själv.. Har tex ett sheet som jag har tagit över från Tino som jag hjälper att rätta.. Dessutom har väl dgothe gjort något program med..
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Se där Sveriges bästa, Stolt och stark, Och när stormen river, Ger vi allt, Ända sedan gamla dagar
Under våran ljusblå fana,står vi upp, För himmelsblått
Heja Malmö
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Pohjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-09-20, 09:37   #15
 
dgothes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 347
Sharp$: 1075

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av madjedo Visa inlägg
Alltså. jag har fan inte hört talas om något av dessa system tidigare. Till och med pythagoras har nämnts! Pythagoras? WTF?

Men det låter mer som "system" som systematiskt, genom att enkelt klicka in lite statistik i excel liknande program ska säga till dig om det är ett överodds eller inte...

Tror du själv på det eller? Om du ska gå plus på odds, till och med bara för några extra tusenlappar i månaden, så finns bara ett råd jag kan ge: Tid och engagemang! Tro inget annat... Puff, over and out.
Smått roande kommentar då du fördömer något utan att förstå det.. Du kan ju dra en parallell till aktievärlden och fundamental analys och teknisk analys är lika accepterade sätt att spekulera.

I grund och botten handlar det om att sätta styrkenivå på två lag och sedan bestämma hur stor chansen är att det ena laget slår det andra. Baserat på den chansen bedömer du sedan om oddset har värde eller inte.

Du väljer att komma fram till dina siffror på ett sätt, jag ett annat. Jag har haft hyfsad framgång med mina sätt att analysera spel, du med dina ser det ut som (enligt ditt spreadsheet), men inte ser du mig säga att mitt sätt är det enda rätta och att du inte ska tro något annat.
__________________
"Alla kan inte som jag koppla bort känslorna och se siffrorna" - pilen

-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Shell Peppe (+1)
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td