Klass 1 är riktigt bra och öppet. Ann Johsti och Ditte Vingboons får svårt att skrälla igen här , i övrigt känns ingen riktigt avsågad.
Klass 2 är också klassigt men orutinerade hästar bör ge några galopper så det här är ett lopp som bakspåren kan vara med och göra upp om segern i trots bana och startmetod. Jag gillar segstarka Säcken och Astonishing Ride. Hobnob har jag inte sett som någon V75-vinnare tidigare men med två fina barfotasegrar i bagaget så tycker jag han är segeraktuell här.
I lärlings-SM väger jag kuskfaktorn som relativt tung, Haugstad, Untersteiner, Tillman klara förstaval för mig. Brave Run har inte gått i botten på ett tag men det är ändå många minus med kusk, läge och hårt inne. Rockefeller svek senast, jättefin innan men jag tror inte det räcker i den här konkurrensen där han står väldigt hårt inne och är relativt ohärdad. Känslan är att han blir över från start och det är hårt kuskmotstånd för Adrian.
Sto-SM är ett lurigt och kul lopp. Stor fördel för de startsnabba på framspår naturligtvis, då främst Dileva och Staro D. Pebbly har ett skitläge men kan bli livsfarlig, kommer hon hyfsat på det och är i form så speedar hon ner det här gänget lätt.
Brons är också klassigt (känns som att jag sagt det här förut), O.U. Glide fick äntligen vinna senast och slog Viola Silas! Jackal F och Harry H går jämnt och bra på V7, Åke har två fina Kronos-hästar, Lord Photo är inte att leka med men känns ändå långsökt på spåret. Avslag från mig på Elstar Pride som jag såg på plats i Årjäng, sätter inte det loppet sina spår så blir jag förvånad, han gick tredjespår hela vägen tills galoppen kom. Blev imponerad av Albinsson när han vann Bertmarks med hästen men det var nog en engångsföreteelse att han kör så snyggt. Aldrig att han vinner i den här kuskkonkurrensen på den här nivån alldeles oavsett.