Visa ett inlägg
Gammal 2011-10-24, 16:54   #91
ludd3emm

ludd3emms avatar

Reg.datum: maj 2010
Sharp$: 118

Gällivares Guldgruva
Stats: 56 - 0 - 0
ROI: 101.60%
Vinstprocent: 100.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
Officiellt handlar det inte om det. Det handlar om att de förvaltar dina pengar och garanterar dig en orimligt hög avkastning, enda sättet att upprätthålla denna är att det hela tiden skjuts in nya pengar det är vad jag gissar på iaf.

I min bok är detta inget annat än ett förtäckt pyramidspel, men de har säkert någon forex trading som de kan hänvisa till för att inte åka dit för pyramidspel.

Men bakom kulisserna är det nog ett å annat smaskigt som försigår.
Precis som du säger. High yield = hög avkastning = hög risk.

Som jag sagt tidigare har det funnits blandningar mellan ponzi och trading där ett bolag faktiskt sysslar med trading för att upprätthålla balansen och vara likvid en längre tid för att hinna få fler investerare innan dom stänger ner. Jag tror att så är fallet med Repro, frågan är bara hur länge det är kvar innan dom stänger ner.

Bara för att få det rätt:

Pyramidspel är när kakan fördelas från investerares saldo till deras "upline", dvs dom som varit med i spelet längre än dom nyare får mest pengar. I ett pyramidspel är man oftast inte beroende av nya investerare hela tiden då man oftast har månadsvisa utbetalningar från varje investerare som fördelas uppåt. Alltså kan ett pyramidspel hålla i evig tid så länge alla som är med i det betalar varje dag/vecka/månad/år.

Ponzi Scheme är, oftast, ett bolag som lovar alla investerare lika hög avkastning (som inte är fallet i pyramidspel) och man är konstant beroende av nya investerare med nytt kapital för att hålla det i liv. Det finns en fysisk gräns av hur stor en ponzi kan bli när antalet intressenter/investerare når en maxnivå och därefter faller den men man kan hålla liv i det hela med konstgjord andning (trading) så länge utbetalningarna inte är för stora. Detta för att få så många nya investerare som möjligt för att öka mängden kapital i bolaget innan man bestämmer sig för att lägga ner.

Däremot finns det faktiskt bolag som sysslar med riktig trading som inte är ponzi, men dessa bolag har oftast lägre avkastning som dessutom är flytande beroende på deras resultat.

Men det är alltid som du säger, man vet aldrig vad som försiggår bakom kulisserna.