Visa ett inlägg
Gammal 2011-11-13, 13:35   #15
dellgren
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

Snooker - del I


Många av idrotterna världen runt har sina affischnamn. Jag tror inte riktigt att snookern hade varit lika populär runt om i världen idag om det inte vore för en viss herr Ronnie O’Sullivan. Visst får sporten stor medial exponering genom Eurosport men min åsikt är att det krävs en fixstjärna för att ge en idrott ett genomslag (jämför bara med idrotten bowls som Eurosport också sänder). Gärna en person som är bra på att skapa rubriker och som alltid ligger i världstoppen inom sin idrott .

Jag har själv Ronnie O’Sullivan att tacka för att jag fick upp ögonen för snookern. Jag kommer ihåg att jag för inte allt för många år sedan suckade när jag såg att Europsport (ja, detta var på den tiden då det var den enda sportkanalen i TV-utbudet) sände en av alla de tusen olika turneringar av den där tråkiga biljardsporten. Jag ville hellre titta på fotboll eller någon annan ”riktig” sport.

Så en dag var jag sjuk och var hemma från jobbet och zappade runt bland kanalerna. Snooker visades på TV och längst nere på skärmen kunde jag läsa O’Sullivan och ett annat namn som jag inte kan komma på just nu. Eftersom jag alltid haft en förkärlek till Irland och O’Sullivan lät just irländskt (kommer ni ”äldre” ihåg den fantastiska medeldistanslöperskan Sonia O’Sullivan förresten?) så bestämde jag mig för att ge det en chans.

Jag satt där och tittade på en sport som jag absolut inte förstod reglerna på. Varför försöker han inte sänka den där bruna bollen som ligger precis intill hålet? Den röda han siktar på ligger ju inte ens i läge. Helt plötsligt så hörde jag en röst och insåg att det minsann kommenterades också. På svenska! Snart fick jag lära mig att denna herre som med väldigt många tysta mellanrum guidade mig runt i matchen hette Kim Hartman. Och jag måste inflika att jag nog anser honom vara kanske den bästa kommentatorn inom svensk TV. Det är inte många onödiga ord som sägs och han är extremt kunnig på sin idrott. Om jag jämför honom med mitt absolut största hatobjekt, Robert Perlskog (som dessutom förstör min egen favoritsport – handboll), är Kim Hartman rena guden!

Helt plötsligt fann jag mig ha suttit och sett ett helt ”frame”. Vad fan är ett frame för något, tänkte jag? Nåväl. Jag satt kvar och såg färdigt sändningen. Matchen var inte avslutad än men Hartman berättade att den skulle återupptas lite senare på kvällen och nu skulle spelarna dricka lite te. Vad gjorde jag senare den kvällen?

Jo jag lärde mig att det finns olika miljöer på ett snookerbord. Jag lärde mig vad en snooker verkligen är för något, samma sak med ett century och att siffran 147 var relevant. Och jag lärde mig dessutom att Ronnie O’Sullivan var en av världens bästa snookerspelare som hade en väldigt attraktiv och offensiv spelstil. Men framförallt så lärde jag mig att se på denna eminenta sport och verkligen uppskatta den. Sedan denna dag så ser jag alltid till att ha Eurosport i mitt kanalutbud.

(Dessutom har jag lärt mig att njuta extra av en snookersändning om Michaela Tabb är utsedd till domare)

http://www.youtube.com/watch?v=VkC2l2Yt3tM
(Lite snookergodis från årets VM)
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Shell Peppe (+5), performance (+5)

Senast redigerad av dellgren den 2011-11-13 klockan 13:38.
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat