Skidskytte
Då jag totalt glömde bort skidskyttet i går pga fel dygnsrytm så grämer jag mig enormt. Dock tänkte jag ge er de bästa spelen inför lördagen. Uppdaterar först herrarna och senare under morgonen blir det även damerna.
Två stycken H2H med Andreas Birnbacher mot Björn Ferry samt Ole-Einar Björndalen. 1.80 resp 1.75 anser jag vara tillräckligt bra odds. Mot Ferry är Birnbacher en mer stabil skytt och lägg därtill överlägsen i spåret. Orosmomentet är väl att Birnbacher kan stressa upp sig när det gäller jakt- eller masstart. Men gårdagens åkning var han 50 sekunder snabbare än Ferry och nu ska de köra några kilometer längre, dock ytterligare tio skott. Björndalen gjorde det uselt i dag och att han ska köra in 15 sekunder samt skjuta bättre ser jag inte som så troligt.
Även vinnarspel på Birnbacher till över 25 känns aktuellt då hans fart under skidorna kan leda långt. Men fyra skytten måste klaffa med max en bom om det ska bli segerstrid.
Andrei Makoveev före Benjamin Weger till 1.80 i H2H känns också fint. Makoveev är en bättre skidåkare och har klart mer rutin.
Shipulin före Mesotitsch till 1.80 i H2H är också spelvärt.
I övrigt var det överraskande pallplaceringar på sprinten. På jaktstarten blir det ofta som så att de mer rutinerade kommer ta ifatt och gå förbi. Dels för att de orutinerade och mindre bra inte orkar hålla ihop skyttet fyra gånger - och de känner sig jagade från början.
Vidare ska man tänka på att det snabbt blir stora klungor som kör tillsammans. Så 15 sekunders försprång är ingenting. De kommer att vara tillsammans vid skyttet antagligen vid första stationen. Dels för att de som drar klungan håller ner tempot och inte vill trötta ut sig samt att de som jagar ofta blir ett par som hjälps åt och snabbt äter upp avstånden.
Problemen blir snarare att de som kommer långt ner i klungorna har svårt att ta sig förbi och får köproblem i trånga backar. Det är vid skjutstationerna du kommer ta som mest tid och säkra skyttar kommer skaffa sig en liten fördel. Dock kommer snabba åkare enkelt ta ifatt redan efter första skyttet då det sprickor upp igen. Större klunga är dock att räkna med även till andra skyttet.
Återkommer med fler spel senare.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|