Ämne: Aktie/Fonder
Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-04, 13:21   #121
Overcome

Reg.datum: dec 2010
Sharp$: 1037
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av moregolf Visa inlägg
Northland Resources är ett av våra största innehav tillsammans med Amhult 2 och Kopparbergs Bryggerier. Jag har följt NAUR noga i ett antal år och tycker det ser bra ut.
Bolaget är en riskaktie, men jag tycker att risken är hanterbar medan potentialen är mycket stor. Inget för den med dålig nattsömn, men att köpa och behålla långsiktigt kan bli riktigt bra.
Hoten är ju, som du skriver, finansieringen. Där tror jag att det löser sig, man har många alternativ så frågan är nog snarare hur det löser sig samt vilken kostnaden blir.
Logistiken är även den lite oklar, men där är frågan vilken dispens man får från Trafikverket, inte om det blir av öht. På sikt hoppas vi naturligtvis på järnväg.
Långsiktigt är naturligtvis nivån på järnmalmspriset helt avgörande för lönsamheten. Där bör man göra sin egen prognos, detta är en viktig del i beslutet för om man köper NAUR eller inte.
Positiva triggers finns i närtid, personligen tror jag att förutom besked om logistikdispenser och finansiering inom några månader så tror jag på bra uppdatering Q1 2012 av Hannukainen-delen, tänker då inte bara på Fe utan även koppar och guld. Skulle inte bli förvånad om vi ser större fyndigheter än vad man hittills räknat med.
Var och en fattar sina beslut om köp och aktier innebär alltid både risk och chans, så läs på själva om NAUR innan ev. köp.
Blev inte riktigt som man hoppats på gällande finansieringen. Blev istället en gigantisk riktad nyemission. Förutsättningarna ändras nu kraftigt med nästan halverad potential iom så otroligt många fler aktier.

Förtroendet för ledningen har självklart också fått sig en rejäl törn. Saxar från Redeye då jag tycker det träffar bra;

"Man får onekligen lite dålig smak i munnen hur detta sköts och vilka som vetat vad när Waplan sa bl.a att "Banker står i kö för att låna ut".... samtidigt som norrmännen storsäljer Nauraktier... Nåja jag förstår att man inte fick kreditlinan men jag tycker företaget väl mycket lät påskina att det i stort sett var klart. Över en natt så fanns inga lån...utan en stor nyemission istället."

Vi står nu på 8.3NOK efter att innan PM varit på 11.45. Kortsiktigt lär vi falla tillbaka ännu lite mer, kanske ner mot 7.5 för att sedan börja en långsam återhämtning.

Hur ser du nu på caset moregolf? kortsiktigt samt långsiktigt?

Senast redigerad av Overcome den 2012-02-04 klockan 13:37.
Overcome är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat