Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-02-04, 12:21   #121
 
Reg.datum: dec 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 95
Sharp$: 1037
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av moregolf Visa inlägg
Northland Resources är ett av våra största innehav tillsammans med Amhult 2 och Kopparbergs Bryggerier. Jag har följt NAUR noga i ett antal år och tycker det ser bra ut.
Bolaget är en riskaktie, men jag tycker att risken är hanterbar medan potentialen är mycket stor. Inget för den med dålig nattsömn, men att köpa och behålla långsiktigt kan bli riktigt bra.
Hoten är ju, som du skriver, finansieringen. Där tror jag att det löser sig, man har många alternativ så frågan är nog snarare hur det löser sig samt vilken kostnaden blir.
Logistiken är även den lite oklar, men där är frågan vilken dispens man får från Trafikverket, inte om det blir av öht. På sikt hoppas vi naturligtvis på järnväg.
Långsiktigt är naturligtvis nivån på järnmalmspriset helt avgörande för lönsamheten. Där bör man göra sin egen prognos, detta är en viktig del i beslutet för om man köper NAUR eller inte.
Positiva triggers finns i närtid, personligen tror jag att förutom besked om logistikdispenser och finansiering inom några månader så tror jag på bra uppdatering Q1 2012 av Hannukainen-delen, tänker då inte bara på Fe utan även koppar och guld. Skulle inte bli förvånad om vi ser större fyndigheter än vad man hittills räknat med.
Var och en fattar sina beslut om köp och aktier innebär alltid både risk och chans, så läs på själva om NAUR innan ev. köp.
Blev inte riktigt som man hoppats på gällande finansieringen. Blev istället en gigantisk riktad nyemission. Förutsättningarna ändras nu kraftigt med nästan halverad potential iom så otroligt många fler aktier.

Förtroendet för ledningen har självklart också fått sig en rejäl törn. Saxar från Redeye då jag tycker det träffar bra;

"Man får onekligen lite dålig smak i munnen hur detta sköts och vilka som vetat vad när Waplan sa bl.a att "Banker står i kö för att låna ut".... samtidigt som norrmännen storsäljer Nauraktier... Nåja jag förstår att man inte fick kreditlinan men jag tycker företaget väl mycket lät påskina att det i stort sett var klart. Över en natt så fanns inga lån...utan en stor nyemission istället."

Vi står nu på 8.3NOK efter att innan PM varit på 11.45. Kortsiktigt lär vi falla tillbaka ännu lite mer, kanske ner mot 7.5 för att sedan börja en långsam återhämtning.

Hur ser du nu på caset moregolf? kortsiktigt samt långsiktigt?

Senast redigerad av Overcome den 2012-02-04 klockan 12:37.
Overcome är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-04, 16:49   #122
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 92
Sharp$: 659
Standard

Min syn på NAUR


Jag hade inte väntat en nyemission, i varje fall inte av denna omfattning.
Det positiva är ju att risken i och med detta sänkts betydligt. Det tråkiga är att även potentialen sänkts, det är ju fler aktier som ska dela på framtida vinster och ev. utdelning. Jag tror att detta är bra för bolaget, men på kort sikt är det ju en nackdel för oss mindre sparare.
Jag behåller de aktier vi redan har i NAUR, men för den intresserade och långsiktige kanske det är köpläge nu. var och en fattar som vanligt sina egna beslut. Närmast tror jag att uppdateringen av Hannukainen kan bli positiva nyheter.

Vad gäller själva verksamheten är jag minst lika positiv som tidigare. Egentligen är vi betydligt närmare verklig produktion nu än när aktien stod i NOK 20. Allt löper på enligt plan med utbyggnad o.s.v.
Det orosmomentet som finns gäller ju järnmalmspriset på sikt, och då menar jag på 1- många års sikt. Avgörande för om man ska ha aktier i NAUR är egentligen vilken bedömning man gör av denna prisutveckling.

I övrigt gäller det citatet av mig som publicerade i förra inlägget fortfarande.

De andra aktierna jag nämnde; Kopparbergs Bryggerier samt Amhult2 har utvecklats lite olika; Bryggeriet har gått riktigt bra, men är ändå köpvärt på sikt. Kanske den korta potentialen inte är så stor. Amhult2 har i stort sett legat stilla, men med i laga kraft vunnen detaljplan sedan en tid, så ser det minst lika bra ut som förut. Vi har själva nu Amhult 2 som absolut största innehav. Allt enligt principen; när värdet är högre än priset (och i detta fall betydligt högre) så köp.

I all korthet, mina tankar om detta.
moregolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 23:32   #123
 
Rejss avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 572
Sharp$: 4292
Standard

Nybörjarfråga

Fick tips om att köpa aktier i ett NAUR för ett tag sedan och har kollat lite om det nu en vecka ungefär. Jag har swedbank som bank just nu, men öppnade ikväll ett konto på AVANZA för att köpa aktierna där, då de har lägre avgifter och att det verkar smidigare. Nu visar det sig att man måste skriva på ett papper som man får hemskickat och ska skicka tillbaka det innan man kan börja handla.

Ikväll så hände det ju en hel del saker med företaget enligt ekonominyhetern, kan detta göra att de skjuter iväg? Min känsla är att de kommer stiga nu bara för jag har dragit ut på det.

Ska jag snacka med SWEDBANK imorgon och köpa en del där? Hade planerat att eventuellt köpa i 2 omgångar. Finns det nackdelar om man har en del på SWEDBANK och en del på AVANZA?

Tack på för hand!
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Rejs är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 16:15   #124
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 92
Sharp$: 659
Standard

Rejs. Ursäkta att jag inte svarar förrän nu, har haft lite annat för mig och inte läst sidan.
Antar att det löst sig med rätten att handla NAUR.
Ett tips i all välmening: var försiktig med att följa tips ;-)
Kolla alltid upp de aktier du får tips om själv och skaffa dig en egen åsikt innan du handlar.
Jag tycker att jag har hyfsad koll på NAUR, men de senaste turerna var helt oväntade för mig, så det räcker inte alltid ens med att vara någorlunda påläst. Däremot ökar oddsen för att du oftare gör rätt än om du bara följer andras tips.
Lycka till och var försiktig!
moregolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 17:37   #125
 
Rilles avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Örebro län
Inlägg: 207
Sharp$: 436


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Tja
Jag är total noob på aktier, har ägnat lördagen till att kolla lite ändå för nyfikenhetens skull. Och jag har valt att kolla lite på NAUR.

De skicka ut ett medelande igår: "Luxembourg, March 23, 2012 - Northland Resources S.A. (TSX: NAU, OSE: NAUR, Frankfurt: NPK - "Northland" or "the Company") announces that the definitive feasibility study ("DFS") on the Hannukainen iron oxide copper gold ("IOCG") project is being extended to ensure that the project meets the exacting standards required of the modern European mining industry."

Min noobiga fråga är alltså, de har inte börjat bryta än? innebär denna dfs framflyttande av brytningen?

Aktien om man ska tro forumet på avanza borde ligga i åtminstone 12kr men ligger runt 6. Det borde med andra ord vara guldläge för investering. Men eftersom jag är helt okunnig så måste jag fråga vad som anses om det press medelandet de skicka ut igår? Flera på avanza forumet snackar ju om långsiktigheten och andra om en inkompetent ledning. Asså vad finns det för risker för att allt går åt helvete. En del av produktionen är väl igång ?

Edit alltså vad jag är ute efter, det här projektet känns ju som att det växt sig för stort för att krascha. Det mesta är väl på plats och det är bara teknaliteter kvar ? och i sådana fall är ju priset väldigt lågt.

Senast redigerad av Rille den 2012-03-25 klockan 10:27.
Rille är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-25, 19:56   #126
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 92
Sharp$: 659
Standard

NAUR


Nej, de bryter inget än, planerat att starta slutet 2012 med första leverans början av 2013.
Det som nu är aktuellt är Kaunisvaara, så DFS ang. Hannukainen gäller en del som ligger lite senare i tiden.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Rille (+15)
moregolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-25, 20:09   #127
 
Rilles avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Örebro län
Inlägg: 207
Sharp$: 436


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

En fråga till (som sagt helt 0ställd på aktier)
Satt och fundera på tänkbara marknader som kommer att gå upp i framtiden. Men om det är udda grejer som typ tatueringsborttagnings kliniker eller odlat kött, hur hittar man vilka aktier man kan satsa på inom dessa områden?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Rejs (+1)
Rille är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-25, 20:51   #128
 
joemags avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 383
Sharp$: 731

Elitserien 12/13
Stats: 88 - 78 - 15
ROI: 104.08%
Vinstprocent: 53.01%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rille Visa inlägg
En fråga till (som sagt helt 0ställd på aktier)
Satt och fundera på tänkbara marknader som kommer att gå upp i framtiden. Men om det är udda grejer som typ tatueringsborttagnings kliniker eller odlat kött, hur hittar man vilka aktier man kan satsa på inom dessa områden?
Är inte jätteinsatt i sådana marknader, främst på grund av att jag tror/misstänker/antar att det inte finns några tatueringsborttagings kliniker som är börsnoterade, odlat kött finns nog endel miljöföretag eller liknande som utvecklar. Tror dock inte något bolag har det som affärsplan huvudsakligen.
joemag är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-25, 21:17   #129
 
musse33s avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 204
Sharp$: 1935
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rille Visa inlägg
En fråga till (som sagt helt 0ställd på aktier)
Satt och fundera på tänkbara marknader som kommer att gå upp i framtiden. Men om det är udda grejer som typ tatueringsborttagnings kliniker eller odlat kött, hur hittar man vilka aktier man kan satsa på inom dessa områden?

Som du sa själv att du är 0ställd på aktier då ska du nog inte ge dej in på marknader eller aktier du inte vet så mycket om jag har hållit på med aktier i 20 år och är långt i från lärd i saken.

Bra tum regel är att satsa på bolag du kan förstå själv, vad dom gör för det är väldigt lätt att gå på minor med så kallade frimärks aktier eller nått bolag som "alla" säger är jätte bra och ska ligga på en viss nivå.

På Avanzas forum sitter det så många som försöker haussa upp vissa aktier då kan man fråga sej varför ? Jo för dom har köpt in sig och vill att restan ska med köpa, då när aktien går upp typ 50öre eller så då säljer dom av sitt innehav eller så går det inte som lovat och aktien sjunker som en gråsten, och där sitter dom okunniga och undrar vad som hände.

Så mitt råd är ta det lungt läs på kanske gå en kurs eller två börja här
www.aktiespararna.se bli medlem så ska du se att du får mer kött på benen om allt som rör aktier och fonder.
musse33 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-25, 21:17   #130
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2201
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rille Visa inlägg
En fråga till (som sagt helt 0ställd på aktier)
Satt och fundera på tänkbara marknader som kommer att gå upp i framtiden. Men om det är udda grejer som typ tatueringsborttagnings kliniker eller odlat kött, hur hittar man vilka aktier man kan satsa på inom dessa områden?
Görs med laser hos tatueraren, bland andra, så det behövs inga speciella kliniker för det ändamålet.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-25, 21:32   #131
 
Rilles avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Örebro län
Inlägg: 207
Sharp$: 436


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Tack för svar.
Rille är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 22:52   #132
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 125
Sharp$: 341
Standard

Någon som vet om Freja transport finns "i aktier" så att säga? Hittar inte och vet inte riktigt vart man ska leta

Om någon hittar kan jag gärna ge ett tips, iom att jag jobbar där
apmongo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-06-03, 12:29   #133
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av apmongo Visa inlägg
Någon som vet om Freja transport finns "i aktier" så att säga? Hittar inte och vet inte riktigt vart man ska leta

Om någon hittar kan jag gärna ge ett tips, iom att jag jobbar där
Som anställd bör man väl veta om bolaget man jobbar för är börsnoterat eller ej? Om det är Freja Transport Holding AB så sa första google-träffen att de inte är det. Ingen djupare undersökning gjord dock.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-06-04, 18:31   #134
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 125
Sharp$: 341
Standard

Jag är ju så färsk man kan bli inom det företaget och om det är börsnoterat vet jag varken hur man ser och har aldrig haft någon anledning att kolla upp det heller förrän nu

Har hittat det nu dock men tack för svar ändå, tänkte att iom att de hade en stor deal på gång att det kanske hade varit läge att köpa. Men det är skitsamma nu när det inte ens finns något att köpa.
apmongo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-06-04, 19:00   #135
 
joemags avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 383
Sharp$: 731

Elitserien 12/13
Stats: 88 - 78 - 15
ROI: 104.08%
Vinstprocent: 53.01%

Standard

Var går gränsen vid insider-handel?
joemag är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td