Ämne: Aktie/Fonder
Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-04, 17:49   #122
moregolf

Reg.datum: okt 2010
Sharp$: 659
Standard

Min syn på NAUR

Jag hade inte väntat en nyemission, i varje fall inte av denna omfattning.
Det positiva är ju att risken i och med detta sänkts betydligt. Det tråkiga är att även potentialen sänkts, det är ju fler aktier som ska dela på framtida vinster och ev. utdelning. Jag tror att detta är bra för bolaget, men på kort sikt är det ju en nackdel för oss mindre sparare.
Jag behåller de aktier vi redan har i NAUR, men för den intresserade och långsiktige kanske det är köpläge nu. var och en fattar som vanligt sina egna beslut. Närmast tror jag att uppdateringen av Hannukainen kan bli positiva nyheter.

Vad gäller själva verksamheten är jag minst lika positiv som tidigare. Egentligen är vi betydligt närmare verklig produktion nu än när aktien stod i NOK 20. Allt löper på enligt plan med utbyggnad o.s.v.
Det orosmomentet som finns gäller ju järnmalmspriset på sikt, och då menar jag på 1- många års sikt. Avgörande för om man ska ha aktier i NAUR är egentligen vilken bedömning man gör av denna prisutveckling.

I övrigt gäller det citatet av mig som publicerade i förra inlägget fortfarande.

De andra aktierna jag nämnde; Kopparbergs Bryggerier samt Amhult2 har utvecklats lite olika; Bryggeriet har gått riktigt bra, men är ändå köpvärt på sikt. Kanske den korta potentialen inte är så stor. Amhult2 har i stort sett legat stilla, men med i laga kraft vunnen detaljplan sedan en tid, så ser det minst lika bra ut som förut. Vi har själva nu Amhult 2 som absolut största innehav. Allt enligt principen; när värdet är högre än priset (och i detta fall betydligt högre) så köp.

I all korthet, mina tankar om detta.
moregolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat