Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-19, 19:41   #1
Stekel

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26752
Standard

V75-finaler Solvalla 25/2

Kliver in och dänger doobs rekordtidiga uppsnack från förra veckan med ett par timmars marginal

Finaldags på Valla och jag måste väl säga att loppen är lite ljumna för att vara just finaler. Å andra sidan behöver man inte lägga lika mycket krut på att utvärdera alla ekipage om det finns med några chanslösa.

Stoeliten
Bara 7(!?) hästar anmälda och det är lågklassigt med två kusar under miljonen. Royale De Crepon lär bli favorit och det är väl rätt, har hävdat sig fint mot mycket värre motstånd när den gästat Sverige tidigare. Varning ändå för Dear Jackie som riskerar att bli bortglömd nu efter senaste fadäsen. Värt att betänka också att det är stor skillnad på sprint och medeldistans då sämre hästar som regel har bättre chans ju kortare loppet är. Det är knappast något plus heller med en fransos i sulkyn bakom favoriten.

Klass 1
Ganska fint lopp med flera hästar som kan klara sig bra i både brons och silver. Bakspårshästarna är väl de som lovar bäst för framtiden, men man ska inte underskatta fördelen med tre från samma stall på framspår!

Guld
Trist med några silverhästar med i en guldfinal, men det är väl hyfsad klass iallafall. Hur jag än vänder på det så kommer Quarcio Du Chene fort upp som vinnare. Nahar är lite trög för att hinna med i en sån här final, allra helst från bakspår. Fabrice Axe är lite svårbedömd och samma sak med att Clear Sign ska överraska igen. De lär dessutom bli relativt hårt streckade efter varsin vinst. Livi Barcelona har två bra placeringar men chanslös på medeldistans som jag ser det.

Klass 2
Hyfsat streckkrävande. Med ett bra spår skulle jag tycka Quick Razz vore en bra spik men nu blir det till att strecka på en bit.

Diamantstoet
Bra hästar på start och fullt fält gör att jag ser tilläggshästarna som chanslösa även om det finns två bra där. Goop har en bra favorit i Global Nelly, svårt att gå emot en häst som bara vinner.

Brons
Bra lopp med många som kan vinna. Global Manhattan har fått två stenhårda lopp som gör att jag rankar den långt ner.

Silver
Två riktigt formstarka ekipage på start i Jackal Face och Nino Coger! Tror man på överpace ska Famous Fayline med, till och med en tänkbar spik om man är väldigt inne på den linjen. Trustworthy Ås ska väl också med ändå om man tar till den logiken. Cayenne Käbb fick ett hårt lopp igår och kort mellan starterna, chanslös är ett starkt ord för en så bra häst men i en final så. Snudd på...

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat