Publicerad 12-02-19
Inte bara i Lettland blev ett nytt bidrag till Eurovision Song Contest färdigt igår kväll. Även Ukraina hade sin nationella uttagning under lördagskvällen och därmed har vi fått reda på ytterligare en semifinalmotståndare för Sverige eftersom den forna Sovjetrepublikenlottades till den semifinal som avgörs på torsdagen den 24 maj.
Förra året kantades den ukrainska uttagningen av fuskanklagelser och det var många turer om vilket bidrag som verkligen skulle skickas till Düsseldorf då. Vad jag har kunnat hitta på internet så verkar årets omgång ha varit fri från liknande anklagelser. Även i Kiev så uppträdde andra artister som ska uppträda i Baku (Anggun och Sinplus) och ni kan ju läsa under Lettlands presentation här i bloggen vad jag tycker om det.
Tillbaka till Ukraina. Det nationella TV-bolaget NTU stängde ansökningen den 23 januari och bara ett par dagar senare så presenterades de 21 bidrag som skulle få tävla i finalen i Kiev den 18 februari och därmed går Ukraina mot trenden om att arrangera deltävlingar före finalen. Egentligen var det menat att det skulle vara 22 bidrag i finalen men artisten Matthias diskvalificerades två dagar innan finalen eftersom hans producent var med i själva produktionen av tävlingen. Och för att inte riskera diskussioner om jäv så valde man att utesluta honom helt enkelt.
Det var en kombination av jury och telefonröster som avgjorde utgången i Ukraina och 3 poängs marginal utsågs Gaitana och bidraget “By my guest” att representera landet i Baku. Och frågan är då om Ukraina, sin vana trogen, väljer att skicka en slampig och platinablonderad flicksnärta som sjunger en svängig dansgolvsdänga? Svaret blev nej!
Gaitana är nämligen inte platinablonderad. Annars så gör Ukraina som dom alltid gör. Gaitana skulle annars kunna ha kommit från den holländska uttagningen. Det mesta känns så holländskt helt enkelt och nuförtiden är det inte någon komplimang inom Eurovision Song Contest…
Gaitana, eller Hajtana Essami som hon egentligen heter, är född i den ukrainska huvudstaden men har sitt påbrå från det Kongo med huvudstaden Brazzaville. Under sina yngre år så bodde hon en tid i Brazzaville men återvände med sin mamma till Kiev och påbörjade sitt arbete inom musiken. Hon gick på musikskola och inriktade sig på saxofon och är nuförtiden aktiv som både sångerska och kompositör.
Över till låten då. “Be my guest” – ja en mer promiskuös invit kan man väl inte få? Tillsammans med fyra killar i tajta trikåer som låtsasspelare trumpet på scen kan jag inte ta detta på riktigt allvar. Den holländska känslan infinner sig hela tiden och jag tror att jag med det menar att det är antingen för jävla dåligt och pinsamt eller så är det alldeles för överansträngt. I detta fallet kan det vara en kombination av de båda.
Fast jag väljer att se det som en invit inför stundande fotbolls-EM till sommaren som Ukraina står som värd för tillsammans med Polen. Även om låten inte passar något vidare in i fotbollssammanhanget så är det den enda möjligheten jag ser till att den faktiskt vann den ukrainska uttagningen.
Visst är Gaitana en sångerska med en acceptabel röst men det känns som om hon galer sig igenom hela låten. Visst kan det vara som så att kvaliteten på YouTube inte är den bästa men av någon anledning går hennes röst igenom typ fem gånger högre än musiken. Det går heller inte att undvika vad låten heter eftersom det är det enda som hon sjunger under tre långa minuter.
Nej. Helt plötsligt inser jag att jag nog uppskattar de lättklädda flickorna som brukar komma från Ukraina och detta här får inte igång mig överhuvudtaget. Det gynnar Sverige som alltså ska möta Ukraina i semifinalen men med tanke på vilket monsterblock av före detta Öststater som vi hamnat med så är detta klart en låt som kan ta sig vidare till finalen.
Jaha, vad säger man om detta då? På en skala mellan 1 och 5? Det känns som att hopen med medelmåttiga och mediokra låtar börjar bli stor men jag har inget annat val än att sätta följande betyg på Gaitana:
2