Ni vet den där tanken. “Om detta var den bästa låten som vann – hur lät då de övriga bidragen?”. Det är nog en tanke som många tänker i Eurovision-tider. Visst, man har olika musiksmak och så och det är ju något som man får respektera. Men ibland så funderar man på hur en hel (eller i alla fall nästan en halv) nation tänker när de lägger sina röster. I vissa fall har jag inga andra alternativ än att ta fram den stora motorsågen.
Georgien. Lilla kära Georgien. Visserligen har dom inte varit med i Eurovision särskilt länge men dom har ju haft i alla fall sex år på sig att kolla in vad som fungerar ute i Europa. Och nu när finalen väl ska hållas i ett utav grannländerna kunde man väl passat på att skicka något som är underhållande och som skulle haft en bra chans att ta sig någonstans i Europa. Men nej. Inte i Lenins födelseland inte. Inte i Georgien. Det är faktisk så jävla dåligt att jag inte orkar bemöda mig en allt för lång skrivning om bidraget:
9 låtar i den nationella finalen, arrangerad av TV-bolaget GPB. Trots att man kunde följa finalen live på eurovision.tv så hade jag annat uppbokat i min kalender i söndags. Därför har jag inte heller några uppgifter om hur finalen gick till mer än att röstningen avgjordes på 50% jury och 50% TV-tittare och att denna man, Anri Jokhadze, gick ut sist i startfältet och kammade hem segern.
Anri föddes i huvudstaden Tbilisi år 1980 och för er som kan er historia så behöver jag inte berätta att detta var under tiden som Georgien var en del av Sovjetunionen. I Eurovision-sammanhang är Jokhadze ingen direkt duvunge utan har faktiskt tävlat för Georgien en gång tidigare – då som körare bakom Diana Ghurtskaia i Belgrad 2008. Året därpå försökte han klara av det på egen hand men det slutade med en finalplats. Utöver Eurovision är han en etablerad georgisk musiker och låtskrivare som deltagit i flertalet sångtävlingar runt om i Östeuropa med blandade framgångar.
Och så låten då. Återigen får jag en känsla av att detta skulle kunna komma från Holland. Och återigen kan jag inte riktigt ta det hela på allvar. Någon form av gladpop där han är totalt för funky på scen. Han må vara stor i Georgien men den där överdrivna dramatiken som han vill förmedla får han lägga ner innan han reser dom få milen till Baku i maj.
Att han både är en joker och en rocker kommer ni att få höra flertalet gånger i låten blandat med ett försök till orientaliska rytmer på synthen. Låter är så totalt intetsägande och här kommer det stormas fram till kaffekokarna runt om i Europa. Precis lagom med en pissepaus under tre minuter.
Men jag ska inte vara sådan. Jag ska hitta något positivt med det hela. Och visst finns det det! Georgien och Sverige tävlar i samma delfinal! Helt underbart! Vi behöver inte ens se Georgien som en motståndare för vår del och därmed är motståndarfältet nu bara 18 nationer starkt. 10 av dessa ska gå till final.
Jag behöver inte vara övertydlig med betyget va? Fan sämre än Albanien. Jag får ju inte lov att sätta någon nolla men denna hade egentligen gjort sig solklart förtjänt av en. Men, men:
1