Turkiet har fina traditioner i Eurovision sedan debuten 1975. Mellan åren 1980 och 2010 deltog man i samtliga finaler förutom 1994. Med en stor diaspora (ja, jag vet att det finns falanger inom ESC som kräker på detta uttryck) i Europa så har man sedan införandet av kval till finalen varit givna om att ha chansen att vinna tävlingen. Men så hände det något förra året. I Düsseldorf gick Yüksek Sadakat inte vidare från semifinalen och en stolt musiknation var skakad.
Naturligtvis skulle detta inte få upprepas i år och därför så tog TV-bolaget TRT saken i egna händer och bestämde sig för att inte ha någon nationell uttagning. Artist och låt skulle väljas helt internt för att få fram det absolut bästa bidraget som skulle skickas till sina allierade i Azerbajdzjan. Inget skulle få gå fel.
Så den nionde januari i år offentliggjordes det att Turkiet i år ska representeras av sångaren Can Bonomo – en kille som faktiskt får fira sin 25-årsdag på scen i ett försök att ta Turkiet till final. Ingen dålig födelsedagspresent det inte! Han är född i staden Izmir och är av judiskt ursprung (jag undrar vart Israels eventuella tolva kan gå i finalen) och något av en musikalisk talang. Redan som åttaåring så lärde han sig spela gitarr och det är något som följt med honom under uppväxten. Välutbildad är han också då han studerade media vid ett av Istanbuls otaliga universitet och blev på så sätt en populär radiopratare.
Han gick vidare från radio till de rörliga bilderna och blev snart programledare för Turkiets MTV och han provade även på att ställa sig bakom kameran och spela in en kortfilm. Men suget efter musiken kom tillbaka och 2011 släppte han sitt första album, Meczup, som kan beskrivas som indiepop eller alternativ rock.
Det är alltså denna herre som TRT valde att representera Turkiet i Eurovision och han kommer att tävla i samma semifinal som Sverige (den på torsdagen). Intressant att veta är att han går ut som siste man i semifinalfältet precis efter Sverige. Vi får hoppas på att Loreen levererar så pass bra att folket glömmer av Can Bonomos låt…
“Love me back” visar sig nu istället vara en sådan låt som folk nog inte kommer att glömma direkt. Den har sina styrkor och den har sina svagheter. Något som brukar fungera bra i Eurovision är om man blandar in lite traditionell musik i bidraget och ger det en nationell karaktär. Och här kammar väl Turkiet hem full pott! Mer turkiskt än så här kan det väl knappast bli? Möjligen med undantaget att han sjunger låten på engelska men alla orientaliska toner, rytmer och instrument finns med och man kan lätt drömma sig iväg till Orienten när man lyssnar på låten.
Lite hederligt na-na-na-na gör också att låten kan tänka sig sätta sig på en och annan hjärnhalva runt om i Europa och han har en inte allt för förkastlig engelska. Och som jag skrev ovan – diasporan…
Men om man ska ta en titt på det som är mindre bra med låten så är det i första hand han själv. När man tittar på framträdandet på YouTube så får man känslan av att han är en sådan jobbig kultrpersonlighet som tror så pass mycket på sin produktion att han är inne i trans på scen. Nu har han själv skrivit denna låt så han har väl all rätt att känna sig trygg i den men han gungar runt på scen något för mycket vilket gör mig en smula nervös.
Dessutom är det ju som så att om man tittar på framträdandet så är musikerna ganska så viktiga. Och problemet är att dom är något för många musiker på scen. Jag får dom till att vara en 11-12 stycken och det är ju några för mycket till finalen i Baku. Hälften måste bort och då kommer han att hamna själv mer i fokus – vilket tyvärr inte är positivt.
Men visst, med tanke på det (än så länge) svaga startfältet i årets ESC så kommer han ju att gå vidare till finalen. Han får väl skänka en tacksamhetens tanke till några högre makter också för att ha lottats till sistaplatsen i semifinalen. Mycket talar för att han går vidare till finalen och jag ser inga invändningar i det heller.
Men att poängsätta den är lite knepigare. 1-5 är det som gäller och jag väljer egentligen mellan två stycken betyg. För någon dag sedan var jag generös med betyget så för att få lite balans i tillvaron så är jag lite hårdare mot Can Bonomo och ger honom en stark:
2