Mellan åren 2008 och 2010 valde Österrike att avstå Eurovision Song Contest med motiveringen att det gällde att ha så många grannar som möjligt för att ha en chans att ta hem tävlingen. Man tyckte att musiken blivit mindre viktig och att det aldrig var den bästa låten som vann. Med ett sådant konstaterande så kan man väl förstå att Österrike alltid skickar iväg högkvalitativ musik och alltid är med i vinnardiskussionerna. För visst ser dom om sitt eget hus?
Förra året lyckades Nadine Beiler ta sig till finalen i Düsseldorf vilket i mina ögon var en skräll. Österrikarna å andra sidan jublade nog ganska så högt runt om i landet eftersom det var första finalen sedan 2004 för denna alpnation. Och när man nu bröt trenden förra året så tänkte man naturligtvis vara tillbaka i Eurovisions finrum i år också.
ORF, som det ansvariga TV-bolaget heter där nere, tog återigen ansvaret att sända den nationella uttagningen, Österreich rockt den Song Contest, tillsammans med radiostationen Hitradio Ö3. Under hela december månad kunde man skicka in sina bidrag till tävlingen i hopp om att få representera Österrike i Baku. När man inser att det kom in 100 bidrag så förstår man hur stor Melodifestivalen är i paritet då det dit skickas in tusentals bidrag varje år.ORF plockade då ut tio bidrag som skulle få tävla i finalen och från och med den 9 januari så spelades dessa låtar på radiokanalen Ö3.
En av låtarna diskvalificerades längs med vägen eftersom den varit tillgänglig för allmänheten redan i september 2011 men ORF handlade snyggt och lät bandet, !DelaDap, plocka fram en ny låt som dom kunde tävla med och därmed behövdes inte finalfältet minska från 10 till 9.
Finalen ägde rum i fredagskväll och var uppbyggd lite på samma sätt som många andra nationella uttagningar i Europa. De tio bidragen fick framföra sina låtar och sedan var det upp till TV-tittarna att rösta fram två bidrag som skulle gå vidare till en Superfinal. Årets startfält var ganska så internationellt med engelsmannen James Cottirall som en av deltagarna samt att låtarna sjöngs på många olika språk: engelska, tyska, franska och bayerska.
Till Superfinalen gick Conchita Wurst, en dragqueen med skägg (!), och Trackshittaz. Även denna Superfinal skulle avgöras med 100% telefonröster och precis som i Tyskland så blev det oerhört jämnt då segraren fick 51% av rösterna och därmed blev klara för den första semifinalen i Baku i slutet av maj.
Trackshittaz alltså. Jag vet inte om det är Track-shittaz eller Tracks-hittaz som åsyftas men med tanke på låtens seriositet så tror jag nog att det är menat att vara tvetydigt. Trots dansbands varningen med ett z på slutet så ska alla ni Vikingarna-fans inte jubla så värst mycket för detta är så långt ifrån dansband man kan komma. Nästan.
Gruppen, eller duon som det egentligen är, kommer från Mühviertel nära gränsen till Tyskland och Tjeckien och består av Lukas Plöchl och Manuel Hoffelner. Duon grundades 2010 och inriktar sig på hip-hop fast med lite glimten i ögat. Inte den där tunga “hoe”-rapen som vi matas med daligen från USA utan mer år Mange Schmidt-hållet, om någon nu kommer ihåg honom. Det stora genombrottet kom faktiskt tack vare YouTube där deras version av Stromraes låt “Alors on danse” sågs av över 100 000 besökare. I deras version hette låten “Alloa barn Fraunz” och är väl ett litet tecken på deras seriositet.
När dom släppte låten “Oida taunz!” gick den direkt in på förstaplatsen på österrikiska singellistan och därmed skrevs det också historia – låten släpptes enbart som download och var den första i historien att gå direkt in på förstaplatsen utgiven på detta format. Med denna låt ställde dom även upp i den österrikiska uttagningen till fjolårets Eurovision Song Contest och gick även då till Superfinalen där dom dock fick se sig besegrade av just Nadine Beiler. Men i år gick det alltså hela vägen och Trackshittaz är alltså Österrikes representanter till Azerbajdzjan.
Och då skrivs det såklart också historia även där. “Woki mit deim Popo” betyder något i stil med “skaka din rumpa” på bayerska. Det är alltså ingen tyska utan bayerska är ett erkänt eget språk som talas i nästan hela Österrike och sydöstra Tyskland (plus några få stackare i Norditalien). Därmed så gör bayerska språkdebut i Eurovision-sammanhang om jag kan min ESC-historia korrekt.
Då återkommer vi till det där med att Österrike valde att avstå från ESC i tre år på grund av att inte bästa låten vann. Jag kan tycka att det är konstigt att de två låtar som gick till Superfinalen då är de som är närmst att representera Österrike. För “bra” musik är det inte utan det är ganska så svårt att ta dom helt på allvar. Jag kommer, i slutet av inlägget, att även lägga in Conchita Wursts låt så att ni kan se vilka två låtar som gick allra längst i den österrikiska uttagningen i år…
Men nu är det valt och “Woki mit deim Popo” ska alltså skickas. Det finns klara dragspelstoner i raplåten och det svänger en del om den faktiskt. Att avgöra artisternas sångkapacietet är naturligtvis svårt i en sådan här låt och inget som heller som är av vikt denna gång. Men det är en ganska tjatig refräng som jag tror kan tilltala de individer som röstade på Sean Banan i Melodifestivalen. Det är liksom lite svårt att ta den på allvar även om jag är en person som absolut inte har något emot rap och hip-hop.
Men just den tjatiga refrängen kan bli det lyckade receptet för denna låt och ta den till finalen. Den sticker ju ut en del från startfältet också (än så länge) men ska jag hitta något i låten som kan ta dom till final så får det vara just refrängen. Jag har än så länge inte haft möjlighet att titta på något framträdande utan fått nöja mig med videon men det behövs ju inga raketforskare för att förstå hur det kommer se ut på scen. De två killarna omringade av fyra extremt heta donnor som viftar mycket på rumpan i väldigt korta byxor. Väääääääääääldigt korta. Möjligen får en av dessa donnor träda tillbaka på bekostnad av någon tuffing som står och lirar vid ett mixerbord. Inte så nytänkande direkt men jag tror att möjligheten finns.
Det blir ganska så svårt att betygsätta detta. Återigen så väljer jag mellan två poäng. Jag tycker inte att låten är helt värdelös i jämförelse med andra bidrag i årets startfält men naturligtvis har låten ingenting med vinst att göra. Den kan skrälla sig till final men där tar alla möjligheter slut. Äh, denna gång låter jag tärningen få avgöra vilket utav de två poängen jag ger låten:
2